Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

För mig är en sund hund(ras) en hund som kan föda sina valpar själv, kan överleva utan pälsvård, kan andas normalt, har mer eller mindre uppstående öron som inte stänger igen örongångarna, har normala ögon , har normal hud som inte ha massa veck o dyl, kan röra sig normalt, och inte har en massa rasbundna defekter.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

har mer eller mindre uppstående öron som inte stänger igen örongångarna

Men en hund som har hängande öron men ändå inga som helst öronproblem, ser du det ändå som "osunda öron" då? (eller hur man nu ska uttrycka det)
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

När dömer man ut en hundras som osund, och vem gör det ?

Jag gör det när det känns som undantag att en hund ur rasen är sund. Om det tex är vanligare att hundar ur rasen inte har hudproblem än vad det är att de har hudproblem, då ser jag rasen som osund.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det går inte att jämföra människor med hundar. Vi människor har inte alls lika höga krav på avelsstandarden på oss själva som vi har på våra djur. Vi försöker heller inte avla bort eventuella fel och brister vi människor har, utan vi har ett grundläggande synsätt att det är en mänsklig rättighet att få skaffa barn om man vill.

Jag måste ha uttryckt mig luddigt. Jag menar inte att husdjursavel ska bedrivas som människors fortplantning. Min poäng med exemplet är att visa att problemen med invel inte försvinner i.o.m att utaveln blir total. Vi människor har redan gjort exprimentet live s.a.s Selektiv avel på husdjur gör att vi får fler friska individer, men de sjukdomsanlag som finns blir vi inte av med - de dubblas bara mer sällan. Enda sättet att bli av med anlag är att identifiera dem med gentester och därefter sålla bort dem. Fast å andra sidan får man vara lite restriktiv med att helt inrikta sig på att sålla bort vitt spridda anlag, den genetiska variationen kan gå förlorad om man sållar alltför hårt. De sjukdomar som det finns gentester för behöver vi inte vara lika rädda för - de kan vi hålla koll på så att vi slipper sjuka individer.

Fast faktum är att många problem skulle försvinna om uppfödare slutade med systematisk inavel.

Här håller jag inte med dig. Sjukdomsanlagen finns fortfarande kvar, och kommer att poppa upp med jämna mellanrum ändå. Därmed inte sagt att utavel är meningslöst. Det blir helt säkert bättre, men det är ingen väg till total frälsning.

Har du några konkreta exempel på inavlade populationer människor som varit kärnfriska? Där man inte haft högre frekvens av någon specifik sjukdom? Som har klarat av förändringar i miljön på ett bra sätt?
Nej, det är mer än 20 år sedan jag fördjupade mig i genetikstudier.

Inavlade musstammar kan också te sig mycket hälsosamma, ända tills du gör någon förändring i den miljö de är uppväxta i.
Jag håller med om att genetisk variation är av största vikt, och det är mycket möjligt, till och med troligt, att inavlat långlivat folk har en sämre anpassningsbarhet till stora förändringar i livsmiljön. Det är dock inget expriment man vill utföra, utan här får man hålla sig till möss...
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

J
Här håller jag inte med dig. Sjukdomsanlagen finns fortfarande kvar, och kommer att poppa upp med jämna mellanrum ändå. Därmed inte sagt att utavel är meningslöst. Det blir helt säkert bättre, men det är ingen väg till total frälsning.

Och jag har aldrig sagt att sjukdomsanlag försvinner av att man slutar inavla. Det som händer när man istället utavlar är att genfrekvensen för given ärftlig sjukdom kommer sjunka vilket innebär att den kommer poppa upp mer sällan. Det är ingen poäng att försöka föda upp genetiskt perfekta individer, defekter bär alla. Det rimliga målet är således att ägna sig åt avel som sänker genfrekvensen för ohälsosamma gener. Eller man kanske snarare ska uttrycka sig: avstå avel som ökar genfrekvensen för ohälsosamma gener samt minskar den genetiska variationen.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag gör det när det känns som undantag att en hund ur rasen är sund. Om det tex är vanligare att hundar ur rasen inte har hudproblem än vad det är att de har hudproblem, då ser jag rasen som osund.

Lust att utveckla om vad du tycker är sunt och osunt utan att nämna raser ?

Om man ska döma ut en ras som osund så tycker iaf jag att man bör kunna precisera vad man menar med osund och sund :laugh:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag kan försöka..
Låt oss säga att det finns 10 hundar i en kull. 6-7 av dessa hundar har hjärtfel som påverkar deras livskvalitet, 3-4 st har inte problem med hjärtat. Då skulle jag nog ändå se den kullen som "osund" eftersom fler är osunda än friska. Är det då "standard" inom rasen att fler är osunda än sunda, ja då ser jag rasen som osund.
Likadant med hundar som har så intryckt nos att de knappt kan andas normalt. Låt gå för att några få uppfödare jobbar för att få längre nosparti på hundarna, men troligtvis är dessa ganska osunda ändå och framförallt om man ser på rasen i stort kommer det nog vara fler osunda än sunda hundar.

Ang vad som är en sund hund och icke sund hund finns det en hel tråd om ämnet. Jag tror att den heter något i stil med "Vad är en sund hund?". Dock har jag för bråttom nu för att hinna leta upp den. (Jag har en unghund här som håller på att slå knut på sig själv för att hon såå gärna vill ut och springa :p)
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*kl*
Håll i er nu men jag har en......Shar-pei!:eek:
Och henne köpte jag trots att ha läst allt som fanns på nätet om rasen och deras hälsoproblem.
Hon är nu 2 år och har hitintills aldrig varit sjuk,o ingen av hennes 7 syskon heller o inte hennes mor o inte hennes far......
Hennes största fel är att hon avskyr hovslagare.....annars är hon en duktig spårhund och en mysig familjehund.

"Min " uppfödare gör i mina ögon ett mycket gott avelsarbete och hon är mycket noga med vilka individer som det ska avlas på. I mitt kontrakt så står det att jag inte får ta valpar utan att ha hennes tillåtelse, vilket jag iofs inte har tänkt att göra.

Däremot så finns det tyvärr mindre seriösa uppfödare som avlar för pengar o inte för rasen (som innom alla raser).

Kan även tycka att utställningdomare borde vara mer måna om att få bort defekter ist för att uppmuntra dem.....
/Lisa
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det finns sunda individer även inom problemraser. Frågan är om de är tillräckligt många och avlas på i tillräcklig utsträckning. Shar-pei är såvitt jag vet en av de raser med bara ett fåtal hundar som bas. Hur ser det ut om tio generationer? Är avelsbasen tillräcklig?

Det här gäller många andra raser än Shar-pei!

Linje- och matadoravel är utmärkt om man vill ha hundar av en viss typ, och har använts mycket. För att det ska fungera måste man utavla med obesläktade individer emellanåt, men efter ett antal generationer av släktskapsavel råkar man ut för problem.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Matadoravel har ju en tämligen snabb negativ biverkning och det är att många individer i nästkommande generation kommer vara besläktade med varandra via sin matador till pappan så i det fallet behöver man inte vänta flera generationer innan problemet blir märkbart.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Men en hund som har hängande öron men ändå inga som helst öronproblem, ser du det ändå som "osunda öron" då? (eller hur man nu ska uttrycka det)

Jag tänker mer på cockerspaniel, basset, blodhund mm. Jag hade en leonberger som också alltid hade öronproblem vilket jag tror hade med hans öronställning att göra.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Våra basset har inga problem med sina öron och inte är det vanligt förekommande inom rasen heller, så jag antar att du tänker på basset hound och inte bassetraserna (vilket är några stycken olika) överlag?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag menar främst bassethound och är hemskt ledsen om jag uttryckte mig fel.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det är lugnt ;)

Många vet dock inte om att det finns flera olika bassetraser, så jag tog det säkra före det osäkra och frågade :laugh:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det är lugnt ;)

Många vet dock inte om att det finns flera olika bassetraser, så jag tog det säkra före det osäkra och frågade :laugh:

Vad jag vet så har hundar med långa och tunga öron en del problem med just öronen. De behöver nog inte vara så extremt långa som på basseten, utan andra raser kan också drabbas av bekymmer.

När jag växte upp så hade vår grannes basset vendeen petit en hel del problem. Bland många andra medicinska åkommor så var öronen ofta drabbade av infektioner. Nu hävdar jag inte att jag kan statistiken för just dessa raser, men jag tog det inte för en slump då han hade ganska långa och tunga öron som slöt tätt mot örongången.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tänker mer på cockerspaniel, basset, blodhund mm. Jag hade en leonberger som också alltid hade öronproblem vilket jag tror hade med hans öronställning att göra.

Jag tycker att det är lite lustigt att cocker alltid poppar upp som en ras med öronproblem. Jag har haft många hundar under åren, och flest cockrar. Ändå har jag inte haft en enda cocker med öronproblem, däremot en springer (eg. dotterns) och en - Groendal! Dessa hundar har 2 gemensamma nämnare: 1. Trånga hörselgångar 2. Problem med huden. Spingerns öronproblem har vi kunnat hålla i schack utan medicinering ända fram till 10 årsåldern genom att minutiöst hålla efter behåringen under öronen. Grönisens öron gick inte att få ordning på, och hon fick somna in endast 3 år gammal.

Ingen av mina valpköpare har öronproblem med sina hundar, och det är inte något som av cockerägare generellt ses som ett problem heller. Många gånger har jag träffat på cockrar som borde haft öronproblem pga ägarnas vanskötsel. En skitig igentovad päls visar ju inte direkt på hygglig pälsvård, men där har det varit huden under tovorna som tagit stryk - inte öronen.

Så för mig är cockers öron inte ett problem större än för vilken ras som helst. Det finns alldeles säkert cockrar som har öronproblem som inte är skötselrelaterade, men då finns det andra underliggande orsaker än deras långa, hängande öron.

Betyder då detta att jag bortförklarar problem, eller betyder det att folk har en fördomsfull bild av rasen? Det är faktiskt ganska svårt för mig som har många års erfarenhet av rasen att tycka att den är osund. Ändå sågas den jäms med fotknölarna för att folk som inte lever med dem, utan på sin höjd träffat en eller annan problemindivid, anser att de har öronproblem pga hängande öron.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

[...]Jag hade en leonberger som också alltid hade öronproblem vilket jag tror hade med hans öronställning att göra.

Kan inte sånthär ha att göra med pälsen i öronen också? I just leonbergens fall så är ju pälsen väldigt, väldigt tjock och kan hindra att det luftas ordentligt själv. I R_C´s fall har ju hennes hundar förvisso päls på (och i?) öronen, men den ligger tunn så där kanske det inte spelar någon roll? Det är ju skillnad på hängöron och hängöron också. Basseten har ju en typ och leonbergen/salukin en annan.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

[...]

Betyder då detta att jag bortförklarar problem, eller betyder det att folk har en fördomsfull bild av rasen? Det är faktiskt ganska svårt för mig som har många års erfarenhet av rasen att tycka att den är osund. Ändå sågas den jäms med fotknölarna för att folk som inte lever med dem, utan på sin höjd träffat en eller annan problemindivid, anser att de har öronproblem pga hängande öron.

Jag har inte hört så mycket om just den Engelska cockern, så läge man sköter pälsen så är det ingen risk för att öronen ska "korka igen". Dock den Amerikanska ska ha en del problem där det ofta behöver opereras (hört detta av bland annat veterinärer). Menade du cockern över lag eller en av cocker-typerna?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

I R_C´s fall har ju hennes hundar förvisso päls på (och i?) öronen, men den ligger tunn så där kanske det inte spelar någon roll?

Nepp, ingen päls alls i själva öronen (på någon saluki) och mina hundar har perfekta öron :D De är helt rosa inuti och om de luktar någonting så är det gott de luktar.
Dock har jag lärt känna två salukis med öronproblem. Båda hade enorma mängder päls på öronen och ganska "tunga" öron (iaf jämfört med andra salukis). Dessutom bodde de på ett ställe där det inte var speciellt rent och fint inomhus. Så fort det städades i ordning ordentligt och man såg till att ta hand om öronen ordentligt i en vecka eller två, så blev det otroligt mycket bättre.
Jag är därför övertygad om att öronen påverkas av ganska många saker som hur mycket luft som kommer in i örat, päls i öron och även miljön de bor i, säkert fler saker än så också.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Nepp, ingen päls alls i själva öronen (på någon saluki) och mina hundar har perfekta öron :D De är helt rosa inuti och om de luktar någonting så är det gott de luktar.

Som min gosse då. Jag brukar lukta honom i öronen för att se "hur det står till" :)

Jag är därför övertygad om att öronen påverkas av ganska många saker som hur mycket luft som kommer in i örat, päls i öron och även miljön de bor i, säkert fler saker än så också.

Precis min tanke. Det kan ju vara flera saker som påverkar. Jag har dock aldrig hört om något fall med stående öron som har haft det problem som Duva beskrev. Däremot så kan det säkert ploppa upp som allt annat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 976
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 233
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 851
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 105
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp