Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

G

Galathea

Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om saken men alla vill iallafall ha en fysiskt och mentalt frisk hund. Ändå finns det ju många raser som inte är just detta. Jag tänker väl främst på raser med fysiska problem, som exempelvis bulldog bara för att ta ett exempel.

Hur försvara man att man köper en sådan ras? Och aveln, hur försvarar man aveln? Jag är alltså inte ute efter att smutskasta, jag är genuint intresserad av hur man tänker?

En anledning till att jag funderat än mer på det är just pga min egen ras. Jag kan själv ha problem med att försvara afghanens päls. Inte att dom är långpälsade, det är dom ju från början med, men den extremt långa päls som man idag vill ha fyller ju inte längre någon vidare funktion. Den är vacker, och utan den får man inte ens tävla LC som ju är som vårat bruksprov. Som sagt så känner jag att jag inte riktigt kan försvara det, och därför undrar jag såklart hur man förklarar avel av saker som uppenbart påverkar hundens hälsa. Som korta nosar med andningsproblem, rynkor som skapar sjukdomar, inte kunna föda själva osv osv. Jag kan åtminstone falla tillbaka på att afghanen är en till stor del frisk ras som utan problem lever länge osv.

En annan sak som får mig att undra är för att en bekant till mig har just en engelsk bulldogg. Han har den för att hans tjejs mamma föder upp sådana och tjejen behöll en, och nu när dom inte är tillsammans längre är han såklart fäst vid den. Den tiken har varit hos mig en del och hon är verkligen jättetrevlig. Glad och rolig och allt sånt. Men det låter hemskt när hon andas. Verkligen jättejobbigt. Så pass att vi inte kunde sova när hon sov hos oss, och så vi blev oroliga att hon skulle bli dålig efter att hon busat med min hund ett tag. :( Eftersom min bekanta inte skaffat rasen på eget initiativ har han heller inga svar på vad folk använder för argument, mer än att just denna kennel menar att deras hundar är mindre och nättare än övriga bulldogs och därmed med hälsosamma. (sedan att det blev avelsförbud efter visade allergier och hjärtfel på den kullen är tydligen en annan sak).

Hur som helst så har jag grubblat på detta länge nu. Hur "försvarar" man sitt eget rasval inför sig själv helt enkelt, om det är en ras med mycket sjukdomar?

Engelsk bulldogg var ju bara ett av många exempel, just för att jag känner en sådan och förfasades över hur illa det verkligen var. Det finns ju (tyvärr) många sådana raser, som schäfer, collie, sharpei, fransk bulldogg, king charles osv osv.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det är något jag funderat på en hel det också.

Har själv vad jag vill kalla en "sund" ras, både fysiskt och mentalt. För mig är det väldigt viktig rent etiskt att inte stödja avel som inte främjar friska djur.

Detta ger att jag aldrig skulle välja en uppenbart ohälsosam ras, och är noga med linjerna på de raser jag kan tänka mig (ingen ras är ju "perfekt", jappen har ju t ex patella;)) Det är viktigt att uppfödaren sätter hälsa, både för individen (just den kullen) och rasen i stort i första rummet när en kambination görs.


Sen varför man väljer osunda raser? Tja, okunskap tror jag är en stor del. Man har träffat en söt snäll hund av rasen och tänker inte mer på det utan går och köper en sån:grin: Eller att man anser att de mentala egenskaperna hos rasen överväger de fysiska problemen. Eller att man inte anser att det är något stort problem - hunden svimmar av syrebrist om den blir för varm/anfådd, men det gör inget för den behöver bara gå långsamt runt kvateret:devil:


Eller: hua, de anser att det är snyggt/vackert med korta nosar/mycket hud etc etc och skiter i att hunden mår dåligt:crazy:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Brukar oftast försvaras med att uppfödarna jobbar hårt för att få en sund ras. Samtidigt blir de värsta raserna bara värre o värre!
PL
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tror att det beror på fler saker men först och främst så pratar vi om raser där den enda utvärdering som görs av individerna sker i vänster varv i utställningsringen!

Dvs det finns inga krav på mentala- eller arbetsmässiga-"prov", utan allt hänger på hundens utseende!

När domarna sedan skall jämföra individer med varandra rent utseendemässigt så går aveln utan undantag mot extremare och extremare hundar...

Galet nog!

/Swat
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

KL
Pratade nyss med en nybliven hundägare till en omplaceringshund. En tik av en ras jag inte tänker nämna, som är extremt reserverad och nervös. Den är av en ras som INTE ska/brukar vara av den rädda sorten...! Uppfödaren behäll tiken för att avla på den (!!!) men gav upp, eftersom den var så extremt rädd även för andra hundar (!) att den vägrade låta hannen ens komma i närheten! Då fick tiken bli sällskapsdam istället. Jag begriper inte hur uppfödaren ens kunnat komma på tanken att avla på en så reserverad och rädd tik!!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

KL

Jag tycker inte att man kan försvara den typen av avel. Det finns ingen ursäkt att schäfrar ska se ut som räkor och vara odugliga i arbete, det finns ingen ursäkt för deras problem med klådor,det finns inga ursäkter för att westie dras med kass mentalitet och klådor heller. Det finns inga ursäkter för någon ras.

Är det något jag upprörs över så är det när folk inte kan se negativt på sin egna hund/ras och problemen som finns där, att inte kunna se skillnad på att älska en individ och att se den som rasrepresentant!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Hur försvara man att man köper en sådan ras? Och aveln, hur försvarar man aveln? Jag är alltså inte ute efter att smutskasta, jag är genuint intresserad av hur man tänker?

Man förnekar eller förminskar problemen, en del verkar helt enkelt inte förstå problemen heller.
"Min hund springer minsann runt och leker och då mår den bra!".

Ja men den halkar efter alla andra hundar, får knappt luft och kan bara springa i 10 minuter om det inte är varmare än 15 grader ute...

Ofta förkastar man vetenskapliga fakta om sjukdomar och defekter och hänvisar istället till nån "undersökning" som visar på motsatsen, vanligtvis gjord av en uppfödare inom rasen med all den expertis som denne hänvisar till. (Vad är väl 5,5 år på veterinärprogrammet).

Min favoritdel är när den ofrånkomliga kommentaren alltid dyker upp: ja men då kan vi börja avla på blandraser istället! Som om det hade något med saken att göra.

Jag har själv fallit hårt för charmen hos den franska bulldoggen och jag lovar att det sved jäkligt hårt när jag gjort en uppsats om deras hälsa och kom fram till slutsatsen att jag inte kunde stötta den aveln. Rasen är från börjat ganska hårt ansatt då den är uppkommen pga dvärgväxt och ganska hård inavel, men sen är det många idag som gör saken ännu värre genom att t.ex avla på helt svanslösa hundar (trots att rasstandarden och RAS tydligt säger att hunden ska ha svans, om än stubbsvans) vilket kan ge deformerade ryggar och en massa annat otyg. Eller för korta nosar. M.m.
Jag är hemskt förtjust i frallor... men jag vill inte köpa en. :(

Människans egoistiska jakt på prestige går ut över hundarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tror att människor ser till rasens positiva sidor och inte bara ser allt det negativa med rasen. Negativa sidor finns i alla raser och är ingenting vi någonsin kommer att kunna arbeta eller avla bort. På x antal individer kommer det att finnas y antal som inte är som man hade tänkt sig. Precis som med människor. Vissa föds friskare än andra, men hos människor värderar vi livet och rätten att föröka oss på ett helt annat sätt än vad vi gör med djuren.

Ta King Charles till exempel. Det är en enormt bra familjehund. Trevlig, tålig, snäll mot allt, lugn i sättet, kräver inte för mycket, fungerar precis lika bra hos en gammal tant som hos en barnfamilj, i stan som på landet. Oftast är de väldigt trevliga individer som är lättsamma och roliga, men dessutom enormt söta. Visst har rasen problem med hälsan, men mycket av det positiva väger absolut upp för de negativa bitarna. Hellre dåliga hjärtan än dåliga temperament. Visst kan man hitta raser som är friskare med samma temperament, men varför? Är det inte bättre att som köpare istället välja en kennel som verkligen tänker på rasens hälsotillstånd och försöker arbeta bort det så mycket det går?

Ska vi låta vissa raser dö ut helt eller ska man försöka rätta till avelsarbetet som gick fel?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*KL*

Tack för alla svar. Jag tycker faktiskt att det är intressant att höra och har som sagt tänkt en del på detta.

Kanske ska tillägga att jag inte heller tycker att man ska försvara det, men det måste det ju uppenbarligen finnas folk som gör och det var det jag undrade lite över. För sjuka raser förekommer ju och det kan ju omöjligt bara vara "okunniga" människor som avlar en hel ras.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

När det uppenbarligen inte blir bättre trots alla påståenden från uppfödarna är det naturligtvis bättre att låta raser dö ut.
PL
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

När det uppenbarligen inte blir bättre trots alla påståenden från uppfödarna är det naturligtvis bättre att låta raser dö ut.
PL
Jag tycker verkligen inte att vi ska låta raser dö ut. Då är det i så fall bättre att domarna som dömer utställningsklasserna byts ut till sådana som tänker mer sunt!

De hundarna som det går bra för i utställningsringen är även de individerna man avlar på eller har som förebild när man avlar. Så byt domarna och byt tänkesätt hos uppfödarna. Det var stor debatt när kuperingsförbudet kom och många tyckte att det var helt absurt och fjantigt. Idag är nästan alla eniga om att det var bra med ett sådant förbud. Gör samma sak med bulldogarna, de som knappt kan andas ska skickas ut ur ringen på en gång.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

När det uppenbarligen inte blir bättre trots alla påståenden från uppfödarna är det naturligtvis bättre att låta raser dö ut.
PL

Men då måste det väl gå att göra någonting på högre nivå? Den dagen vi låter hundraser "dö ut" pga av människan, då flyttar jag till månen. Och vem skulle sen bestämma vilka raser som skulle dö ut? Det skulle bli ett ramaskri utan dess like, och även de uppfödare som faktiskt kommit en bit på vägen skulle bli påverkade!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tycker verkligen inte att vi ska låta raser dö ut. Då är det i så fall bättre att domarna som dömer utställningsklasserna byts ut till sådana som tänker mer sunt!


Eller utbilda allmänheten. Informera om hur dåligt dessa sjuka raser (ofta) mår, och få dem att ställa krav på uppfödarna, så att det inte lönar sig att avla på sjuka hundar bara för att de ev gått bra på utställningar. En hund måste väl inte gå bra på utställningar för att fungera som sällskap:confused:

Eller ja, att hund går bra på utställning är väl inte ett viktigt för något användingsområde alls, utom just utställningar:grin:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Eller utbilda allmänheten.
Ja, det också. Det är dock enklare att utbilda domarna och se till att de dömer rätt.

En hund måste väl inte gå bra på utställningar för att fungera som sällskap:confused:

Eller ja, att hund går bra på utställning är väl inte ett viktigt för något användingsområde alls, utom just utställningar:grin:
Fast du missar poängen här. Det handlar inte om enskilda hundar, utan om de hundarna som produceras. De flesta uppfödare är väldigt måna om att deras hundar ska vara meriterade där det går att meritera dem. För många blir det utställningarna! Om det anses fint med bulldogar som är supertypade så blir ju aveln mer inriktad på att vara typad.

Det ska inte finnas någon vinst i att producera sjuka hundar, vilket det gör nu!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast du missar poängen här. Det handlar inte om enskilda hundar, utan om de hundarna som produceras. De flesta uppfödare är väldigt måna om att deras hundar ska vara meriterade där det går att meritera dem. För många blir det utställningarna! Om det anses fint med bulldogar som är supertypade så blir ju aveln mer inriktad på att vara typad.

Det ska inte finnas någon vinst i att producera sjuka hundar, vilket det gör nu!


Fast jag tycker det är lite dubbelmoral. Att anse att ens ras är sjuk men jag "måste" meritera mina hundar inom utställning så jag avlar på övertypade hundar.

Jag tycker man antingen ska erkänna att man tycker det är ok att offra hälsa för utställningsmeriter, eller gå emot strömmen och avla för sundare hundar även om det betyder att det går åt fanders i utställningsringen.

Är man inte beredd att göra något av ovanstående tycker jag man ska lägga ner aveln alt (som min uppfödare t ex) byta ras till en där hälsa och utställning går att kombinera!

Håller för övrigt med dig om att en annan syn från dommarna skulle vara guld värd:bow:
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Hundraserna är skapade av människan o har människan skapat dem sjukliga skall de dö ut om inte felen snabbt kan rättas till!
Vi kan inte ägna oss åt djurplågeri i aveln hur länge som helst, det har redan gått för långt i många raser.Den högre nivån bara prtar o fortsätter att använda domare som prioriterar sjuklig exteriör.
PL
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Visst kan man hitta raser som är friskare med samma temperament, men varför?

Ja då måste det ju vara utseendet som avgör. Man vill inte välja en friskare hundras med samma temperament eftersom man tycker att den hundras man fastnat för är... söt?

Och det är väl pudelns kärna, att det är utseendet och inte hälsa som går först.

Att låta raser dö ut är inte lösningen, folk som inte fattar bättre kommer att göra galna korsningar iaf tills vi har en uppsjö av blandningar av "dogg-typ" (samma problematik som med de s.k. kamphundarna).
Utställningsdomare och hundägare behöver utbildas, hälsoproblemen ska inte sopas under mattan utan lyftas fram. Läste förresten i Hundsport nu senast att SKK fått så mycket "positiv respons" från andra länder för hur vi bemött olika hundrasers sviktande hälsa. Eftersom det projektet var så lyckat ska de nu ta tag i de svenska hundarna mentalitet!
Woohoo... Eller nåt. Vilka framsteg vi gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Läste förresten i Hundsport nu senast att SKK fått så mycket "positiv respons" från andra länder för hur vi bemött olika hundrasers sviktande hälsa. Eftersom det projektet var så lyckat ska de nu ta tag i de svenska hundarna mentalitet!
Woohoo... Eller nåt. Vilka framsteg vi gör.

Fast du får det att låta som att du tycker att det är dåligt? Eller i alla fall att du menar att det inte är framsteg.
Visst, inget enormt har skett ännu, men nu händer det väl i alla fall någonting vilket borde ses som positivt. Visar SKK att det finns en liten vilja att förbättra kan det förhoppningsvis gör att fler personer öppnar ögonen och att de som redan gjort det får ork samt motivation till att fortsätta kämpa för att få hundavel att vara bra.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tycker det är dåligt att de anser sig som "klara" och redo att gå vidare till nästa projekt (vilket också är ett viktigt sådant), vilket det lät som i artikeln.

"Nu har vi gjort vårt, upp till hundsverige att fortsätta!" Jo det vet vi ju hur det går...

*pessimistisk*
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jag tror att en del intalar sig att de kan göra en osund ras sund, på sikt. En del människor ser allting genom rosenskrimrande glasögon och det är svårt att ta av de glasögonen.

De som köper hundarna lider säkert ofta av okunskap och de som har kunskap köper hund av uppfödarna som ser världen genom rosenskimrande glasögon. De köparna tror de gör rasen en tjänst för de stödjer ju trots allt "de seriösa uppfödarna".

Jag kan inte se att alla raser per automatik har ett existensberättigande, men en del är ju av en annan åsikt. I vissa fall är det nog mest humant att låta en ras dö ut...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 993
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 234
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 851
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 106
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp