Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast frågan är om detta fall är tillämpligt egentligen. Hon blev ju fälld i princip enbart för att hon använt föräldradjur som själva hade HD och valpen hade därför anlagen till HD.

Domskäl. Enligt TR:ns mening kan det hållas för visst att den grava höftledsdysplasi som valpen utvecklade och som ledde till att den fick avlivas väsentligen berott på medfödda anlag för denna svåra missbildning. Dessa anlag har medfört att valpen vid försäljningen varit behäftad med fel, och felet har varit så allvarligt att det berättigat Mervi K att häva köpet och återkräva köpeskillingen.

För att rätt till skadestånd enligt köplagen skall föreligga för Mervi K krävs att Marianne O vid försäljningen kan anses ha utfäst, att valpen icke hade det ovan nämnda felet, eller att hon gjort sig skyldig till svikligt förfarande. Enligt TR:ns mening ger utredningen icke tillräckligt stöd för att någon av dessa förutsättningar för skadeståndsansvar förelegat. Mervi K kan därför icke erhålla skadestånd enligt köplagens regler. Hon är emellertid enligt 6 § konsumentköplagen berättigad till skälig ersättning för utgift, som hon ådragit sig till följd av felet hos valpen, såvida Marianne O icke kan visa att hon utvalt avelsdjuren med sådan omsorg att hon icke kan lastas för valpens dåliga anlag. Detta har Marianne O icke förmått. Hon är alltså skyldig att till Mervi K utge ersättning enligt nämnda lagrum.

Detta är TR:s bedömning med HovR och HD kom ju fram till samma sak.
Alltså kan man säga att avlar man på två HD-fria individer och valpen sedan utvecklar HD så kan man inte lastas för det utan det är just det specifika att denna uppfödare hade parat två HD-belastade djur och sedan även ljugit om deras HD-status till köparen.

Till dem som är intresserade finns rättsfallet att läsa här

Därmed faller ju resonemanget som Sol hade att man som uppfödare alltid är ansvarig ifall ens uppfödning utvecklar HD eller AD.

Nja, HovR säger inte att uppfödaren ljugit. De fastslår att det är oklart vad som har sagts om föräldadjurens HD-status vid försäljningen.

Dessutom har jag inte skrivit att uppfödare alltid är ansvarig för HD och AD hos uppfödda hundar. Jag skrev att uppfödare har ett långtgående ansvar för hälsan hos de hundar de föder upp och att HD kan vara fall som uppfödare ska ersätta för.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Men hur många presumtiva valpköpare gör så? De flesta väljer efter hur långt det är till närmsta kennel som har valpar just nu. Om de inte förälskar sig i en valp på en annonssajt...

Jo och det gynnar inte aveln. Om alla var lika noga som min vän så hade ingen tjänat på att använda skräp.

Jag kan tillägga att min vän hade en hund strax innan boxern som tyvärr fick avlivas strax innan 2 års ålder pga sjukdom (vilket självklart påverkade hennes noggrannhet extra) + att hon hade en hel del vana sedan innan och visste vad hon skulle leta efter och inte.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Har kortat ner inlägget en hel del bara för att just dessa 3 meningar får mig att fundera på själva tråden.

Vad är sunt, vad är osunt, vad är ohälsosamt, vad är hälsosamt ?

För mig är sundhet frihet från onödiga attribut som försämrar hundens fysiska funktion (fint formulerat, inte alls luddigt) alltså, en hund ska kunna andas normalt, trotts fysisk ansträngning, oavsett väderlek. Den ska kunna röra sig obehindrat även i svårare terräng. Den ska inte frysa/bli överhettad i normalt väder (en polarspets kanske inte trivs på savannen och en kortpälsad hund gillar nog inte en snöstorm).

Den ska kunna äta sånt som en hund normalt äter (bla olika sorters kött, frukt, bär och i viss mängd spannmål) utan att magen klappar ihop eller den får allergiska besvär som klåda osv.

Den ska inte ha onödiga attribut som bevisligen ger eller kan ge nedsatt hälsa/funktionalitet. Nu tänker jag på tex hårt ringlade svansar, ridgebackens ridge, hörselnedsättningar pga av vissa färganlag, långa tunga öron osv.

De ska ha en mentalitet som gör att de fungerar i dagens samhälle om de ska finnas där.. (Herdehundar som vaktar får mot rovdjur uppe i bergen är helt ok, men funkar de inte i samhället ska de hålla sig på berget:)). De ska inte vara rädda för vardagliga saker (där faller min hund lite, pga av rädsla för barn och hala golv:grin:), inte ha får nära till att ta till aggressivitet osv. Sen är det ju bra om de funkar till de de är tänkta att användas till också ;)

Mina tankar iaf!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Den ska inte frysa/bli överhettad i normalt väder (en polarspets kanske inte trivs på savannen och en kortpälsad hund gillar nog inte en snöstorm).

Hmm.. rätta mig gärna nu, för jag kan ha tolkat detta fel.

Men menar du att en husky i skåne skulle vara osund för att den inte klarar av det varma klimatet? Likaså är en pinscher osund för att den har kort päls utan underull och fryser i Umeå? (exempel)

Vad är normalt väder? Ska vi jämföra med svenskt väder eller med vädret i Phoenix, USA?

Du får förtydliga lite. Det kan vara så att du är tydlig, men att jag är snurrig också.

För övrigt tycker jag att du hade flera poänger i ditt inlägg.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Dessutom har jag inte skrivit att uppfödare alltid är ansvarig för HD och AD hos uppfödda hundar. Jag skrev att uppfödare har ett långtgående ansvar för hälsan hos de hundar de föder upp och att HD kan vara fall som uppfödare ska ersätta för.

Nja, så här sa du tidigare;

HD och andra ärftliga sjukdomar är sådant som uppfödare enligt lag är skyldiga att ersätta. Antingen med en "ny vara" eller genom återbetlaning av köpesumman (hela eller en del), eventuella extrakostnader det innebär (veterinärvård) osv

Jag ville bara tydliggöra att så är det ju inte, bara i extrema fall som man ju kan tycka att det där HD-fallet är.
Ditt uttalande ovan kan ju ge vissa hundägare falska signaler om att de kan reklamera HD hursomhelst och tro att de har rätt till ersättning.
Rättsfallet säger ju ganska tydligt att avlar du på sjuka djur får du ersätta köparen om valpen blir sjuk men om du kan bevisa att föräldradjuren inte bar på defekten (d.v.s är friröntgade) så är du inte ersättningsskyldig. Därför kan man inte generalisera så så du gjorde.

Som uppfödare kan man ju aldrig garantera att den valpen man säljer kommer att vara frisk hela dess liv, även om man hoppas på det, därför skulle det ju vara orimligt om man fick ersätta valpköpare för både det ena och det andra i all oändlighet.

Men strunt samma, jag ville bara förtydliga lite - som sagt.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Vad jag menar är att hunden ska må bra i vädret den är gjord för att vistas i, plus "normalt väder" alltså 0-20 plussgrader och ev lättare regn och blåst.

Alltså att en huskey mår dåligt i 30 grader är för mig inget konstigt eller fel, inte heller om en dp/jrt wathever fryser i 5 minus och snö:)

Men om den har sådan pälsmängd att den mår dåligt i säg, 20 grader och sol, eller inte kan gå ut utan kläder nån gång på året tycker jag det gått för långt.

Att klä på en kortpälsad ras på vintern hösten ser jag inget fel i, den mår ju inte direkt dåligt av det. Har själv täcke på min jappe när jag tränar agility (innan, efter och under stillastående) för att skona muskler osv.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det gjorde jag.

Sedan tittade jag på olika uppfödares hemsidor och noterade att ca en av tio ens nämnder att rasen har en historia och då var det den korta raden: "Chow chow är ursprungligen bl a en jakthund." Intressant eftersom det är uppfödarna som gör jobbet att föra en funktionsduglig jakthund (?) vidare i tiden, inte rasbeskrivningen i sig.
Ursprungstanken och rasen idag är vitt skiljda.

Ja, och DET är intressant. Det är det här som känns som problemet - UPPFÖDARENs kunskap och intresse. Idag kan ju i princip alla bli uppfödare och kennelägare. Därmed inte sagt att du har vare sig intresset eller kunskapen av att avla sunt utan att avel är ett sätt att fylla plånboken istället.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Vad jag menar är att hunden ska må bra i vädret den är gjord för att vistas i, plus "normalt väder" alltså 0-20 plussgrader och ev lättare regn och blåst.

Alltså att en huskey mår dåligt i 30 grader är för mig inget konstigt eller fel, inte heller om en dp/jrt wathever fryser i 5 minus och snö:)

Men om den har sådan pälsmängd att den mår dåligt i säg, 20 grader och sol, eller inte kan gå ut utan kläder nån gång på året tycker jag det gått för långt.

Att klä på en kortpälsad ras på vintern hösten ser jag inget fel i, den mår ju inte direkt dåligt av det. Har själv täcke på min jappe när jag tränar agility (innan, efter och under stillastående) för att skona muskler osv.

Fast det beror ju hemskt mycket på vart på jordklotet man bor, hur lämplig pälsen är. Det är ju inget negativt för en hund om den har en päls som orsakar obehag vid 20 grader och sol om den så gott som aldrig vistas i sådan miljö.

Pälsen har ju ofta anpassats efter hundens ursprung (både vad gäller geografiskt ursprung och hundens arbetsområde). En päls kan vara hemskt opraktisk och obehaglig för hunden i ett klimat men alldeles ypperlig i ett annat. Just pälsfrågan är komplicerad tycker jag (jag tycker dock att det ska finnas päls).
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast det beror ju hemskt mycket på vart på jordklotet man bor, hur lämplig pälsen är. Det är ju inget negativt för en hund om den har en päls som orsakar obehag vid 20 grader och sol om den så gott som aldrig vistas i sådan miljö.

Pälsen har ju ofta anpassats efter hundens ursprung (både vad gäller geografiskt ursprung och hundens arbetsområde). En päls kan vara hemskt opraktisk och obehaglig för hunden i ett klimat men alldeles ypperlig i ett annat. Just pälsfrågan är komplicerad tycker jag (jag tycker dock att det ska finnas päls).

Det håller jag absolut med om, var lite det jag försökte få fram i förra inlägget. En hund som bor hela sitt liv på i arktiskt klimat har inget behov av att klara varmare, och en hund som ska bo i sydafrika behöver inte så mkt päls, utan dessa är snarare välanpassade med den pälsmängd de har:)

Man kan kanske säga att att hålla en hund i ett klimat som den inte mår bra i kanske ska räknas som osund HUNDHÅLLNING istället:)
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Och då måste jag bara fråga: Eftersom de flesta nog har över 20 grader innomhus - ska vi då bara kunna ha korthårsraser eller ska övriga raser tillbringa sin tid skild från flocken i en hundgård?

Samtidigt skulle då en stor mängd raser inte kunna vistas i norra Sverige och en stor mängd inte i södar SVerige osv. Tänkte ni int på det?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Min hund har så här mycket päls


DSC_0945-1.jpg



och har aldrig mått dåligt av den, inte ens varmaste sommardagarna. Visst, han är inte jättepigg på att träna i 30 grader, men han går en timmespromenad i raskt tempo/härjar runt med kompisar mitt på dagen utan problem.


Angående korthåriga:
Att klä på en kortpälsad ras på vintern hösten ser jag inget fel i, den mår ju inte direkt dåligt av det. Har själv täcke på min jappe när jag tränar agility (innan, efter och under stillastående) för att skona muskler osv
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast frågan är om detta fall är tillämpligt egentligen. Hon blev ju fälld i princip enbart för att hon använt föräldradjur som själva hade HD och valpen hade därför anlagen till HD.
Det är detta NJA-fall som tingsrätterna använder sig av som sin praxis i alla fall. Jag vet en person som under 2004 fick ta tillbaka valpen och ge köparen en ny valp då denne valpen hade en för rasen inte helt ovanlig sjukdom. Det var inte fråga om några HD-höfter, utan om ögonsjukdom. Hur som helst så fick uppfödaren glatt ta tillbaka hunden trots att hon själv har föräldradjur som är ögonlysta och kollade UA.

Där menade rätten att eftersom det var ett känt fel inom rasen så kunde man inte garantera sig emot fel bara för att man undersökt föräldradjuren.

Nu hittar jag inte fallet när jag söker, men jag tror att det var ett förenklat tvistemål eftersom det inte handlade om så mycket pengar.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Har kortat ner inlägget en hel del bara för att just dessa 3 meningar får mig att fundera på själva tråden.

Vad är sunt, vad är osunt, vad är ohälsosamt, vad är hälsosamt ?

Det här tycker jag är pudelns kärna: Vad är en osund hund/ras?

För mig är en osund hund en hund som inte kan ha ett fullvärdigt normallångt hundliv fysiskt och psykiskt utan mediciner och/eller operationer. En osund ras är för mig när ovanstående är mer regel än undantag i rasen.

Jag har inga som helst problem med långhåriga, korthåriga, långörade etc. hundar så länge normal omvårdnad med borstning, klippning och värmande täcken lätt åtgärdar det som skulle kunna bli ett problem. Jag klipper även klorna på mina hundar och ser över tänderna på dem 3-4 ggr/månad och kallar det normalt underhåll. Att raser utvecklas från sitt ursprungsanvändande ser jag inte heller något problem med - så länge man vet var man kom ifrån och vart man är på väg.

Sedan att tro att om bara alla uppfödare slutar att inavla så försvinner alla sjukdomar tycker jag är nonsens. Inavel dubblar både bra och dåliga anlag i större omfattning - men de finns där lika fullt.

Ta människan som ett utmärkt exempel: För hundra år sedan var inavel inte ovanligt eftersom man dels inte rörde sig på samma vis som idag över stora geografiska områden, dels ville viss adel inte beblanda sig med andra. Inom vissa släktled gick det fort att bli av med några generationer pga sjukdom medan andra inavlade var kärnfriska pga hälsosamma anlag. Idag är vi en art som är väldigt utavlad och har en stor genetisk variation - ändå blir vi sjuka i diverse ärftliga sjukdomar. Thats life!

Med det sagt tycker jag inte att man ska avla på djur där risken är hög för allvarliga ärftliga defekter/sjukdomar, och jag vill ha stor genetisk variation. Själv har jag plockat bort 2 tikar ur avel; den ena pga ett DNA-test som visade på dubbla anlag för prcd-PRA, den andra pga att hennes pappa visade sig bära på ett anlag för njursjukdomen RD (tidigare PNP). RD går inte att gentesta för idag, men ändå går hennes helsyster i avel, och fler av hannens avkommor har mattar/hussar som ämnar göra det samma med sina hundar. Risken för var och en av alla hans avkommor att de bär på sjukdomsanlaget är 50%, så risken är stor att det kommer att sprida sig i populationen.

Sådant tycker jag oroande, men det går inte att nå fram till vissa uppfödare. De ser sin fina, trevliga hund och försvarar beslutet med att den inte behöver bära på anlaget. Dessutom så är det ju parat med en hund som kommer ifrån linjer där sjukdomen inte existerar (vilket eg. innebär att det lika gärna kan vara mörkat). I detta fall skulle jag vara mycket gladare om uppfödaren parade med en känd anlagsbärare (olagligt), behöll alla valpar till minst 2 års ålder och sedan antog att tiken var utan anlag om alla valparna överlevde. Det som görs idag är att spela rysk roulett med både valpar, valpköpare och rasen som helhet.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sedan att tro att om bara alla uppfödare slutar att inavla så försvinner alla sjukdomar tycker jag är nonsens. Inavel dubblar både bra och dåliga anlag i större omfattning - men de finns där lika fullt.

Fast faktum är att många problem skulle försvinna om uppfödare slutade med systematisk inavel. En enstaka inavlad kull ibland gör varken till eller från (för populationen) men systematisk inavel leder till minskad genetisk variation och minskad genetisk variation är i sig ett problem. Även fast man på vägens gång även lyckas dubblera positiva anlag.

Minskad genetisk variation leder per automatik till ett försvagat immunförsvar eftersom det ger minskad variation även bland MHC-komplexen. Hör de en bra förklaring för hur det slår i praktiken en gång för många år sedan: Minskad genetisk variation har ungefär samma effekt som ett minskat medicinskåp hemma. Lite variation är detsamma som att du har få sorters medicin i ditt medicinskåp. Du kanske har ett ordentligt lager hostmedicin och den kanske är dunderbra och botar alla hosta men vad tusan hjälper det när det är migrän du har?

När den genetiska variationen minskar försämras populationens förmåga att anpassa sig till omgivningen och immunförsvaret försämras successivt.

Ta människan som ett utmärkt exempel: För hundra år sedan var inavel inte ovanligt eftersom man dels inte rörde sig på samma vis som idag över stora geografiska områden, dels ville viss adel inte beblanda sig med andra. Inom vissa släktled gick det fort att bli av med några generationer pga sjukdom medan andra inavlade var kärnfriska pga hälsosamma anlag. Idag är vi en art som är väldigt utavlad och har en stor genetisk variation - ändå blir vi sjuka i diverse ärftliga sjukdomar. Thats life!

Har du några konkreta exempel på inavlade populationer människor som varit kärnfriska? Där man inte haft högre frekvens av någon specifik sjukdom? Som har klarat av förändringar i miljön på ett bra sätt?

Inavlade musstammar kan också te sig mycket hälsosamma, ända tills du gör någon förändring i den miljö de är uppväxta i.

Att ärftliga sjukdomar av olika slag är en del av livet och något vi aldrig kan eliminera är sant och jag tycker det har gått till överdrift med bekämpningsprogram mot alla möjliga sjukdomar när problemet ofta bottnar i något helt annat. Vi måste acceptera att djur blir sjuka och vi måste ta dem ur avel. Samtidigt som vi tillämpar sunda avelsstrategier dvs. inte arbetar efter osunda ideal och ägnar oss åt systematisk inavel.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Ta människan som ett utmärkt exempel: För hundra år sedan var inavel inte ovanligt eftersom man dels inte rörde sig på samma vis som idag över stora geografiska områden, dels ville viss adel inte beblanda sig med andra. Inom vissa släktled gick det fort att bli av med några generationer pga sjukdom medan andra inavlade var kärnfriska pga hälsosamma anlag. Idag är vi en art som är väldigt utavlad och har en stor genetisk variation - ändå blir vi sjuka i diverse ärftliga sjukdomar. Thats life!
Det går inte att jämföra människor med hundar. Vi människor har inte alls lika höga krav på avelsstandarden på oss själva som vi har på våra djur. Vi försöker heller inte avla bort eventuella fel och brister vi människor har, utan vi har ett grundläggande synsätt att det är en mänsklig rättighet att få skaffa barn om man vill.

Det är få människor som hade fått skaffa barn ifall vi hade tänkt så elitistiskt med oss själva som vi gör med djuren.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Enligt mig, så försvarar inte folk sina sjuka/defekta raser.. De bortförklarar det i stället med att "min hund är minsann inte ditten/datten etc.


*Svarar på inlägg #1 och läser nu resten av tråden*
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Paradoxalt nog kan en numerärt liten ras ligga bättre till än en stor, om den lilla rasens uppfödare är noga med avelsdjur och försöker undvika att någon hund, hane eller tik, lämnar för stort avtryck i aveln.

Visst är det så.

Jämthund tex. är en sådan ras. Stor i numerär, men enligt klubbens uppgifter är den genetiska avlsbasen endast på runt 120 individer till följd av idiotisk matadoravel..

SÄK skrev:
Under 1990- talet var det nära kris i genetisk avelsbas hos framförallt Jämthunden då antalet individer, som låg till genetisk grund för den avel som bedrevs låg på ca: 60 individer.

Under tiden 1998 – 2002 hade den utnyttjade genetiska avelsbasen ökat till ca: 140 individer.

Denna stegring i positiv riktning av utnyttjad genetisk avelsbas kan härledas till de åtgärder och rekommendationer som vidtogs av SÄK, bl.a. hanhundsbegränsningen till max 15 kullar och införandet av rekommendationer gällande inavelskoefficient. IK finns noterat på samtliga stamtavlor i Jyckedata.

När nu den nya analysen kommit och de resultat som tillställts oss, kan vi konstatera att trenderna går åt fel håll. Den genetiska avelsbasen har återigen sjunkit! Nu till ca 120 individer!

En orsak till den vikande trenden är enligt Genetika,s analys överanvändandet av XX med ca: 1400 barnbarn och YY med över 900 barnbarn.

Den överdrivna aveln på finska importer med bl.a. ZZ med 890 barnbarn och med en tik i tidigare generation som finns i stamtavlan på de flesta finska importerna är naturligtvis inte bra för den genetiska mångfalden hos kommande generationer.

*Läser vidare i tråden igen*
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Tack till dig och Paradox som förklarade er syn.Jag kan ta en hel novell om vad jag tycker är sunt och osunt, men i stora drag håller jag med både dig och Paradox.

vi är ofta snabba med att skrika att det är osunt, det är ohälsosamt osv. Det är ingen hemlighet att jag gillar raser som ofta klassas som osunda. Till viss mån kan jag hålla med, men just orden osund och ohälsosamt kan vara så stort. Där behöver vi inte ha samma syn, jag vet en diskus om tex basset hound där det skilde sig enormt mycket på vad vi tyckte var sunt. Likväl har jag sett chow-chow här i tråden som det råder delade meningar om.

En hund ifrån en "sund" ras kan vara osund och ohälsosam .

Men man kan även ha en "sund" och hälsosam hund ifrån en "osund" hundras.

När dömer man ut en hundras som osund, och vem gör det ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 997
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 234
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 851
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 106
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp