Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det är väl redan nu olagligt att avla på djur som inte fungerar, men tja, det är väl knappast så att någon bryr sig om lagen eller ser till att utnyttja det faktum att den finns :cool:

Jo, dom lagarna är ju bara skit. Repressalierna är inte tillräckliga, fängelsestraff kanske skulle ta lite mer än lite böter och en "det här gör du väl inte om, lilla vän?" förmaning av farbror polisen...

Har ni sett dokumentären "Ett renrasigt helvete"? Hemsk...
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

ARN är inte tvingande som du vet - det är bara rekommendationer och inget man enligt lag måste följa. Jag skulle hemskt gärna vilja ha SFS- eller RH-numren eller till de fall som finns på detta område (om det finns) för annars är inte det heller mycket värt.

Vilken § i KKL tycker menar du att en valpköpare kan luta sig mot när denne vill kräva skadestånd för att hunden visade sig ha HD?

Jag ska försöka gräva fram fallet jag har i åtanke.

Vad gäller paragrafer köpare kan stödja sig mot i KKL vid defekter på varan (eventuellt HD):

Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).


Tack och lov är ARNs rekommendationer inte tvingande för ibland ger de rent ut sagt idiotiska rekommendationer (i min åsikt är de allt för ofta alldeles för generösa mot köparna) men många väljer ju att följa deras rekommendationer (som ska baseras på tex. KKL) eftersom det helt enkelt inte ser bra ut att hamna på svarta listan.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sol
Pa vilket satt ar det en stor risk for en uppfodare att Faktiskt ta sitt ansvar och lamna en sadan garanti?

Jag pratar inte om USA utan om Kanada, i USA vet jag inte hur det fungerar o.h.t. da jag inte tittat pa hundar darifran. Den enda uppfodare i USA som jag har kontakt med ar en svenska. Men aven har, hos de stora kennlarna, ar priserna mkt varierande inom kullarna, hos den jag valt att kopa hund av i framtiden har samma pris.

I prisskillnaden mellan Kanadensiska renrasiga och svenska renrasiga (av medelprissattningen da) ar inte sardeles stor faktiskt, sa hur kan en uppfodare som tar endast 800 dollar for sina valpar Oavsett kvalite tjana nagot pa sina "Salda avelsdjur"? Dar till, aven pa de hundar som saljs som "avelsmaterial" och/eller "showdogs", behaller uppfodaren avelsratten och du tittar pa en kostnad som varierar mellan uppfodare och uppfodare men de priser jag sett har legat mellan 1000 och 1500 dollar for avelsratten pa din egen hund, emedan det verkar som om de mindre uppfodarna Inte tar nagot betalt extra for avelsratten sa lange hunden blir frirontgad och haller "halsostandarden" sa att saga.

Ja, allt är ju relativt men skulle jag ge en total hälsogaranti på de katter jag säljer skulle det innebära en ganska stor ekonomisk risk. Att för minsta fel betala tillbaks 6000 kr eller ge en ersättningskatt (vilket ju innebär samma ekonomiska förlust) innebär iaf för mig en ganska stor ekonomisk risk. Nu har jag inte fött upp så många sjuka katter, det handlar om två fall (varav det ena felet faktiskt inte var orsakat av mig men jag tog kostnaden av ren good will) men 12000 kr är mycket pengar för mig. I synnerhet när problemen gått att åtgärda till betydligt lägre summa (vilket jag självklart har betalat för).
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

"minsta fel"? Jag tycker val knappast att hipdysplasi/allergier och/eller en instabil mentalitet klassas som "minsta fel". Dvs. fel som gravt kommer paverka djurets och agarnas liv tillsammans ar inte "minsta" nagonstanns - och i synnerhet nar det kommer till genetiska fel anser da atminste jag, och tydligen en hel hog med uppfodare, att det ar uppfodarens ansvar att salja Friska individer.

Visst handlar det om pengar, men far du en kull med sag: sju kattungar i ditt fall och En ar defekt sa till den milda grad att den, som i de namnda halsogarantierna, inte kommer leva ett "normalt" liv dvs. anvandas for det den ar amnad till sa av 6000 * 7 dvs 42 000 ;- kan man nog som uppfodare lagga undan atminstone 6000 sa att man kan tacka upp. Och ja, jag vet, det finns absolut utgifter for uppfodare! Ingen tvekan om den saken, MEN... det forsvarar inte i mina ogon att man inte tanker till och Inte avlar pa genetiska defekter eller veka individer.

Ex. en schafer med instabilt psyke Ar inte, kommer aldrig bli, en bra familjemedlem. Den kan Aldrig litas pa runt barn osvosvosv dar talar vi alltsa om ett "genetiskt betingat fel" som i allra hogsta grad tom kan utgora en fara for koparna. En katt med instabilt psyke, raskatt vilket i manga fall betyder Innekatt, ar ingen stor grej. Den skulle inte klara av att leva ute i ladan och "gora ett jobb" men nu ar "kraven" pa hundar betydligt hogre an pa en katt. Mind you, jag Alskar katter och saknar verkligen att ha katt i mitt liv, men... far jag en katt som ar "slightly defekt" och inte kan t.ex. jaga moss ar det inte en stor sak.. men har jag kopt en hund for att trana/tavla agility eller lydnad eller whatever sa ar det en Mycket stor sak om hunden inte klarar av "jobbet".

Ex. vara catahoulas, catahoulas fods da och da dova (pga vit/sprackelgenen - jamforbart med dalmatiner) skulle varan ena Cata visat sig vara dov hade han helt sonika avlivats. Han hade namligen isf varit en fara bade for andra och sig sjalv. Hade pbkorsningen visat sig vara instabil och/eller aggressiv sa hade han fatt ett skott i pannan, de hade helt enkelt inte kunnat ufora sitt jobb - och inte hade nagon av dom passat som "soffpotatisar" och/eller hushundar. Hade det nu varit Katter sa hade det faktiskt spelat mindre roll, den dova katten hade hallits inomhus och en instabil katt ar betydligt lattare att hantera an en instabil hund... sa jag tycker inte Riktigt att katt och hundavel ar jamforbart. Aven om, givetvis, uppfodare alskar sina raser och alla djur dras med genetiska defekter som maste tas i beaktande nar man avlar.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

"minsta fel"? Jag tycker val knappast att hipdysplasi/allergier och/eller en instabil mentalitet klassas som "minsta fel". Dvs. fel som gravt kommer paverka djurets och agarnas liv tillsammans ar inte "minsta" nagonstanns - och i synnerhet nar det kommer till genetiska fel anser da atminste jag, och tydligen en hel hog med uppfodare, att det ar uppfodarens ansvar att salja Friska individer.

Visst handlar det om pengar, men far du en kull med sag: sju kattungar i ditt fall och En ar defekt sa till den milda grad att den, som i de namnda halsogarantierna, inte kommer leva ett "normalt" liv dvs. anvandas for det den ar amnad till sa av 6000 * 7 dvs 42 000 ;- kan man nog som uppfodare lagga undan atminstone 6000 sa att man kan tacka upp. Och ja, jag vet, det finns absolut utgifter for uppfodare! Ingen tvekan om den saken, MEN... det forsvarar inte i mina ogon att man inte tanker till och Inte avlar pa genetiska defekter eller veka individer.

Ex. en schafer med instabilt psyke Ar inte, kommer aldrig bli, en bra familjemedlem. Den kan Aldrig litas pa runt barn osvosvosv dar talar vi alltsa om ett "genetiskt betingat fel" som i allra hogsta grad tom kan utgora en fara for koparna. En katt med instabilt psyke, raskatt vilket i manga fall betyder Innekatt, ar ingen stor grej. Den skulle inte klara av att leva ute i ladan och "gora ett jobb" men nu ar "kraven" pa hundar betydligt hogre an pa en katt. Mind you, jag Alskar katter och saknar verkligen att ha katt i mitt liv, men... far jag en katt som ar "slightly defekt" och inte kan t.ex. jaga moss ar det inte en stor sak.. men har jag kopt en hund for att trana/tavla agility eller lydnad eller whatever sa ar det en Mycket stor sak om hunden inte klarar av "jobbet".

Ex. vara catahoulas, catahoulas fods da och da dova (pga vit/sprackelgenen - jamforbart med dalmatiner) skulle varan ena Cata visat sig vara dov hade han helt sonika avlivats. Han hade namligen isf varit en fara bade for andra och sig sjalv. Hade pbkorsningen visat sig vara instabil och/eller aggressiv sa hade han fatt ett skott i pannan, de hade helt enkelt inte kunnat ufora sitt jobb - och inte hade nagon av dom passat som "soffpotatisar" och/eller hushundar. Hade det nu varit Katter sa hade det faktiskt spelat mindre roll, den dova katten hade hallits inomhus och en instabil katt ar betydligt lattare att hantera an en instabil hund... sa jag tycker inte Riktigt att katt och hundavel ar jamforbart. Aven om, givetvis, uppfodare alskar sina raser och alla djur dras med genetiska defekter som maste tas i beaktande nar man avlar.

Nu menade jag inte att HD är ett litet fel utan när jag skrev "minsta fel" syftade jag till att iaf de hälsogarantier jag har sett uppfödare ge mer eller mindre är totala dvs. de ersätter det mesta (som inte har orsakats av smitta eller olycka i det nya hemmet). Har man otur kan man få många avkommor i en kull med fel som ska ersättas så det gäller att ha teckning för de garantier man ger.

Instabila katter är iofs oerhört OT men jag lovar att de kan vara ett reellt problem och de kan orsaka skada. Det vet jag av erfarenhet.

På juridiskt plan är hund- och kattavel jämförbart eftersom samma lagar gäller och hälsogarantier vad gäller sjukdomar är också fullt jämförbart.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

föräldrar som båda har HD 2 (som enligt uppgift motsvarar C alt. D). Även misstänkta PNP-bärare har använts i aveln.

Men hur kan andra uppfödare vilja använda hunden om den är så dålig? Vad har den som väger upp de dåliga höfterna? Jag har för mig att en 2:a i höfter motsvarar B-C. Det var så jag lärde mig det strax efter att systemet ändrades, men om någon vet med mera exakthet så rätta mig gärna.

OCH vad är PNP? Har jag aldrig hört talas om så nu kan jag få chansen att lära mig något nytt. (Har kanske hört det när du beskriver det, men just nu är inte alla hönorna på plats...)

Andra problem är ju t ex eksem och allergi. Fantastiska hundar till trots, men tyvärr ingen exemplarisk avel. Noggrannhet är A och O om man ska välja boxer.

En vän till mig har en boxer. När hon skulle välja uppfödare och avelshundar så la hon ner massor av tid och skapade sig kontakter. Det blev kalasbra! Frisk och mycket bra mentalitet :)
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Varför uppfödare valt att använda den hanen kan jag inte svara på, jag är inte uppfödare. Han är snygg, visst och med utländskt blod men man måste ju tänka längre än så. PNP är en ärftlig defekt som gör att hunden föds med underutvecklade njurar, kort sagt.

Jag har också boxer :D.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Varför uppfödare valt att använda den hanen kan jag inte svara på, jag är inte uppfödare.

Det vet jag, men jag tänkte att du kanske hade kontakt med någon eller hört något och därmed hade ett hum om varför hanen används när han kanske inte borde.

Jag har också boxer :D.

Jag vet, hon är jättefin! Väldigt lik min väns Theo :D
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

En vän till mig har en boxer. När hon skulle välja uppfödare och avelshundar så la hon ner massor av tid och skapade sig kontakter. Det blev kalasbra! Frisk och mycket bra mentalitet
Men hur många presumtiva valpköpare gör så? De flesta väljer efter hur långt det är till närmsta kennel som har valpar just nu. Om de inte förälskar sig i en valp på en annonssajt...

Boxer är bara ett exempel på raser där det finns bra individer, men också många dåliga. Frågan är hur många som är bra, och om de går i avel i tillräckligt stor utsträckning för att man kan behålla tillräckligt bred avelsbas.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Mkt intressant tråd. Jag har läst igenom hela och ser mkt intressant i den :)
Då jag och sambon funderar på en till hund i framtiden är det mkt som ska tänkas på. Men vi är ute i god tid, det är nog minst 2 år kvar tills det kanske blir aktuellt med hund så vi har all tid i världen att fundera. Inte minst på alla frågor i denna tråd...

Sambon är sugen på en chihuahua men jag tycker att rasen verkar nog så ojämn både mentalt och hälsomässigt. Själv är jag mer inne på whippet eller IG men vi får se vart det slutar.
Jag har en schipperke sedan tidigare och det är en ras som är ansedd som frisk. Att den dessutom "ser ut som en hund" utgör väl stora delar av sundheten det med, och det är nåt liknande jag vill ha i framtiden. Dock inte en likadan :p
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Det gamla systemets UA är numera A och B så det finns inte en chans att en 2:a ska ha motsvarat B/C. Den gamla tvåan är snarare ett D.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jo det är tråkigt att så många raser är så dåligt avlade :(. Görs det nåt för att minska den dåliga aveln? Lagarna borde ses över och följas upp bättre. Att man ändrade vissa stadgader hos de mest extrema raserna så att de bli mer hälsosamma, kunde inte det vara något? Många uppfödare förminskar ju problemet, eller hävdar att det inte finns något problem. Tråkigt att man inte tänker på hälsan i första hand. Kvantitet verkar komma före kvalité i många fall.

Borde inte vissa raser förbjudas helt eller ändras så att det inte finns utrymme för att avla på avikande felaktig extreriör (som enligt rasen är korrekt)? Borde man inte lägga större vikt på friska individer än en viss kroppsdel?

Jag tycker det. Vad tycker ni förresten om papillonen som ras?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Jo det är tråkigt att så många raser är så dåligt avlade :(. Görs det nåt för att minska den dåliga aveln? Lagarna borde ses över och följas upp bättre. Att man ändrade vissa stadgader hos de mest extrema raserna så att de bli mer hälsosamma, kunde inte det vara något? Många uppfödare förminskar ju problemet, eller hävdar att det inte finns något problem. Tråkigt att man inte tänker på hälsan i första hand. Kvantitet verkar komma före kvalité i många fall.

Borde inte vissa raser förbjudas helt eller ändras så att det inte finns utrymme för att avla på avikande felaktig extreriör (som enligt rasen är korrekt)? Borde man inte lägga större vikt på friska individer än en viss kroppsdel?

Jag tycker det. Vad tycker ni förresten om papillonen som ras?

Önsketänkande vore väl om SJV kunde utreda de mest akuta raserna och sätta upp ett handlingsprogram. Ett handlingsprogram uppfödare måste skriva under för att få föda upp rasen. Efter ett par år sker en uppföljning och man utvärderar arbetet. Har det gått framåt? Om ja, har det skett tillräckligt många positiva förändringar för att aveln ska kunna fortgå? Om ja utvecklar man en ny handlingsplan som uppfödare återigen måste skriva under. Om det inte skett tillräckligt positiv utveckling förbjuds rasen.

Problemet med rasförbud är dock att man alltid kommer undan det genom att blandrasavla...
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Precis, rasen i sig fortsätter ju men i oregistrerad form...
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Vilken § i KKL tycker menar du att en valpköpare kan luta sig mot när denne vill kräva skadestånd för att hunden visade sig ha HD?
NJA 1989 s 156

I detta fallet hävdes köpet och HD kom fram till att säljaren kunde varit skadeståndsskyldig, men inte var det i just detta fallet.

Detta var dock den gamla KöpL, men det är den praxis som domstolarna fortfarande använder i sådana här fall.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Den högre nivån bara prtar o fortsätter att använda domare som prioriterar sjuklig exteriör.
PL

Hej hopp nu får jag påpeka en sak. Det är INTE SKK centralt som bokar domare till utställningar. Detta gör varje enskild klubb som ansvarar för en utställning. Ett sätt att betona vad vi anser om domare som fortsätter att gång efter annan dömma fram hundar med sjuklig exteriör är att vi utställare - uppfödare - verinärer etc vägrar att ställa för dessa domare. Så länge vi själva accepterar att det är EXTREMERNA som döms fram som goda avelsresultat och sedan AVLAR VIDARE på extremerna - ja, då stöder var och en av oss den osunda avlen.

En utställning är i grunden en bedömning av ett avelsresultat. SKK har följande grundgrav för registrering -

Allmänna registreringsbestämmelser
Se även särbestämmelser för respektive ras

2. För direkt registrering fordras att ansökan om registrering inkommit till
SKK inom 5 månader från hundens födelse och att hundens båda föräldrar
är av samma ras och registrerade i SKK.
3. För ras vars standard omfattar storleks-,hårlags- och/eller färgvarianter
tillåts normalt parning mellan varianterna.
I det fall parningsförbud råder mellan varianterna anges detta under särbestämmelser.
4. Avkomma efter hanhund som inte har normalt utvecklade och normalt
belägna testiklar kan inte registreras.
Om fadern till den hund som skall registreras inte är utställd eller har
avkomma registrerad tidigare, skall testikelintyg, utfärdat av veterinär
efter det att hunden fyllt 6 månader, insändas tillsammans med registreringsansökan

Rasspecifika krav kan vara krav på höftledsröntgen, mentaltest, godkänt vallhundsprov, ögonundersökningar av olika slag, frihet från en hel del olika ärftliga sjukdomar, vissa raser ska ha hjärtundersökts och där kan avelsförbud sättas även senare i livet t ex hos Chevalier King Charles där följande gäller: Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som får blåsljud före 4 års
ålder (föräldradjuret själv avelsspärras)-

LÄgg seadn till rasklubbarnas krav....

Samtidigt kan rasklubbarnas krav och kunskap vara ett problem - mer än en rasklubb kräver t ex minst ck för att rasklubben ska anse att det handlar om seriös avel. Det är rasklubbarnas avelsråd som ger förslag på parningskombinationer etc. Alla är inte lika kunniga (vi pratar om ideella krafter) och kanske är det här vi ska börjar jobba för att få en ändring och förbättring. Bara för att hunden är champion är den inte med säkerhet det mest lämpade avelsdjuret.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

VArför inte titta i rasbeskrivningen i stället för på olika uppfödares sidor? Det är ju i rasbeskrivningen som det framgår vad som är ursprungstanken.

TIPS:
Det kan vara kul att titta i äldre litteratur och kolla hur hundraserna såg ut på 40-talet tex.

Sen kan det vara kul med lite historia: Typindelning av hundar har skett väldigt tidigt - Det finns fynd av hundskelett för mer än 17 000 år sedan och på olika platser. Skeletten såg inte likadna ut - det var olika storlekar redan då.
Det finns källor som säger att 1327 fanns i Sverige följande raser - knä-, ekorr-, jakt- vall- och gårdshund.
1746 delar Linné in hundarna i Sverige i hus- jakt- blod- knä- nakenhund och engelsk dogg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast frågan är om detta fall är tillämpligt egentligen. Hon blev ju fälld i princip enbart för att hon använt föräldradjur som själva hade HD och valpen hade därför anlagen till HD.

Domskäl. Enligt TR:ns mening kan det hållas för visst att den grava höftledsdysplasi som valpen utvecklade och som ledde till att den fick avlivas väsentligen berott på medfödda anlag för denna svåra missbildning. Dessa anlag har medfört att valpen vid försäljningen varit behäftad med fel, och felet har varit så allvarligt att det berättigat Mervi K att häva köpet och återkräva köpeskillingen.

För att rätt till skadestånd enligt köplagen skall föreligga för Mervi K krävs att Marianne O vid försäljningen kan anses ha utfäst, att valpen icke hade det ovan nämnda felet, eller att hon gjort sig skyldig till svikligt förfarande. Enligt TR:ns mening ger utredningen icke tillräckligt stöd för att någon av dessa förutsättningar för skadeståndsansvar förelegat. Mervi K kan därför icke erhålla skadestånd enligt köplagens regler. Hon är emellertid enligt 6 § konsumentköplagen berättigad till skälig ersättning för utgift, som hon ådragit sig till följd av felet hos valpen, såvida Marianne O icke kan visa att hon utvalt avelsdjuren med sådan omsorg att hon icke kan lastas för valpens dåliga anlag. Detta har Marianne O icke förmått. Hon är alltså skyldig att till Mervi K utge ersättning enligt nämnda lagrum.

Detta är TR:s bedömning med HovR och HD kom ju fram till samma sak.
Alltså kan man säga att avlar man på två HD-fria individer och valpen sedan utvecklar HD så kan man inte lastas för det utan det är just det specifika att denna uppfödare hade parat två HD-belastade djur och sedan även ljugit om deras HD-status till köparen.

Till dem som är intresserade finns rättsfallet att läsa här

Därmed faller ju resonemanget som Sol hade att man som uppfödare alltid är ansvarig ifall ens uppfödning utvecklar HD eller AD.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

VArför inte titta i rasbeskrivningen i stället för på olika uppfödares sidor? Det är ju i rasbeskrivningen som det framgår vad som är ursprungstanken.

Det gjorde jag.

Sedan tittade jag på olika uppfödares hemsidor och noterade att ca en av tio ens nämnder att rasen har en historia och då var det den korta raden: "Chow chow är ursprungligen bl a en jakthund." Intressant eftersom det är uppfödarna som gör jobbet att föra en funktionsduglig jakthund (?) vidare i tiden, inte rasbeskrivningen i sig.
Ursprungstanken och rasen idag är vitt skiljda.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Har själv vad jag vill kalla en "sund" ras, både fysiskt och mentalt.

Detta ger att jag aldrig skulle välja en uppenbart ohälsosam ras,

Sen varför man väljer osunda raser?

Har kortat ner inlägget en hel del bara för att just dessa 3 meningar får mig att fundera på själva tråden.

Vad är sunt, vad är osunt, vad är ohälsosamt, vad är hälsosamt ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 976
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 233
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 851
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 105
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp