Oseriös avel hösten 2018

Alltså. Jag ser ju att det ser tokigt ut, men kan inte du (eller kanske @Voff) lägga in en film på hur det ska se ut också, så att jag och andra icke-schäferkunniga verkligen kan få se skillnaden?
Om ni vill ha film från just det provet så har jag inga, men denna vann på WUSV med 98p (100 är max) i skyddet, och sådär ser ett bra modprov ut på tävling. Vill du se exakt samma moment som första filmen får @Voff fixa, för det orkar jag inte kolla igenom ;) (klippet ska starta vid modprovet)
 
Alltså. Jag ser ju att det ser tokigt ut, men kan inte du (eller kanske @Voff) lägga in en film på hur det ska se ut också, så att jag och andra icke-schäferkunniga verkligen kan få se skillnaden?

Åh, jag sitter med telefonen och orkar inte krångla med att länka från den. Den är så seg :arghh:
 
Då får väl jag slänga upp ett klipp från samma tillfälle som där man ser hur det inte ska se ut. Så här förväntar jag mig att en schäfer ska bete sig, sedan kan säkert någon som är mer insatt i skyddet påpeka saker som jag missar.

 
Då får väl jag slänga upp ett klipp från samma tillfälle som där man ser hur det inte ska se ut. Så här förväntar jag mig att en schäfer ska bete sig, sedan kan säkert någon som är mer insatt i skyddet påpeka saker som jag missar.


Mycket bättre :up:

Här kan man notera betten mot de tidigare hundarna. Den här hunden tar ett fullbett direkt i ärmen. Den griper fullt ända bak till sista tanden. Den håller också fast hela tiden. Inget tuggande och inga omtag.
Eftersom bett har mycket stor nedärvning är detta viktigt.

Den grisar lite i ärmen men det är ren olydnad/träningsbrist.
 
Mycket bättre :up:

Här kan man notera betten mot de tidigare hundarna. Den här hunden tar ett fullbett direkt i ärmen. Den griper fullt ända bak till sista tanden. Den håller också fast hela tiden. Inget tuggande och inga omtag.
Eftersom bett har mycket stor nedärvning är detta viktigt.

Den grisar lite i ärmen men det är ren olydnad/träningsbrist.

Den här hunden har väl också en stamtavla med en del hundar som inte skäms för sig. Och då pratar jag inte om utställning.
 
Den här hunden har väl också en stamtavla med en del hundar som inte skäms för sig. Och då pratar jag inte om utställning.

Han har en "udda" stamtavla med en mix av E och B. E-hundarna är ett svart hål för mig men en del B-linjer är riktigt fina.

Jag vill också inflika som en parantes att man ska inte kasta skit på alla E-hundar. Det finns faktiskt dom som har både motor och attityd. Men de är få sett till antal när man jämför med B.
 
Då får väl jag slänga upp ett klipp från samma tillfälle som där man ser hur det inte ska se ut. Så här förväntar jag mig att en schäfer ska bete sig, sedan kan säkert någon som är mer insatt i skyddet påpeka saker som jag missar.

Ser ok ut,synd att den är så jäkla olydig.
 
Några deltagare på den största och viktigaste schäferutställningen i världen under sina modprov Jag behöver nog inte säga mer än så.

Jag är inte insatt alls i aveln gällande schäfer men jag får en klump i magen!! Bakdelen på de flesta hundar på filmen ser ut att inte ens passa till resten av kroppen. Hur kan en ras tillåtas att fördärvas så?
Finns det någon statestik som visar att schäferns HD är ”sämre” nu än förr? Med tanke på förändringen som blivit.
 
Jag är inte insatt alls i aveln gällande schäfer men jag får en klump i magen!! Bakdelen på de flesta hundar på filmen ser ut att inte ens passa till resten av kroppen. Hur kan en ras tillåtas att fördärvas så?
Finns det någon statestik som visar att schäferns HD är ”sämre” nu än förr? Med tanke på förändringen som blivit.

Ja det finns statistisk men den först ska man skilja på aveln och användning. Ca 50% är Schowavel. 50% är bruksavlade som de hundar jag, @linnsan och några till här har. De ser INTE ut sådär.

När det gäller HD så är det svårt att säga om det är värre än "förr", det beror på hur långt bak i tiden man menar att "förr" är. Förr 20 år sen röntgades nästan bara avelsdjur. Röntgen och avläsningen har blivit mer utbredd och mer avancerad.

Det skiljer inte speciellt mycket i ledresultaten mellan utställning och brukslinjen. Men då ska man va i bakhuvuder av utställningslinjerna röntgar under 40% av sina hundar medans brukslinjerna röntgar nästan 80%. Utställningslinjerna arbetar heller inte speciellt hårt så frågan är hur deras höfter hade sett ut efter 7-8 års arbete.

Men det är inte höfterna som ger dem den vingliga gången och sluttande ryggen utan det är den kraftiga vinklingen i bakhasen.

Men som svar på din fråga så har Schäfern som ras tappat några procentenheter de sista ca 5 åren på höftledstatusen. I dag ligger antal friröntgade på strax under 75%. Målet är 80% till att börja med. Därför har nu HD-index införts.
 
@Voff Jag är lite nyfiken på vad man då använder de showavlade hundarna till i vardagen? Jag tänker att i grunden är det ju en arbetande ras, så man kan ju inte riktigt tro att arbetslusten är borta. Men om de inte duger till arbete, vad aktiveras de då med? Tänker fö samma om tex showavlade huskys och andra uppdelade raser.
Jag ser mest framför mig en hund som är oduglig till vad den eg är tänkt till, men som inte riktigt nöjer sig med att vara sällskapshund... Vilka köper dessa hundar och hur står man ut med dem i sin vardag? Det finns ju bevisligen en marknad och alla kan ju inte vara okunniga blocket-valpköpare... Eller tävlas dessa schäfrar i bruks de med, fast med ägare om mest gör det för skojs skull utan höga mål? Jag tänker att om man har ambitioner så köper man ju en bruksavlad...
 
@Voff Jag är lite nyfiken på vad man då använder de showavlade hundarna till i vardagen? Jag tänker att i grunden är det ju en arbetande ras, så man kan ju inte riktigt tro att arbetslusten är borta. Men om de inte duger till arbete, vad aktiveras de då med? Tänker fö samma om tex showavlade huskys och andra uppdelade raser.
Jag ser mest framför mig en hund som är oduglig till vad den eg är tänkt till, men som inte riktigt nöjer sig med att vara sällskapshund... Vilka köper dessa hundar och hur står man ut med dem i sin vardag? Det finns ju bevisligen en marknad och alla kan ju inte vara okunniga blocket-valpköpare... Eller tävlas dessa schäfrar i bruks de med, fast med ägare om mest gör det för skojs skull utan höga mål? Jag tänker att om man har ambitioner så köper man ju en bruksavlad...

Vet att du inte svarade mig men tar mig friheten att svara :p
Många verkar funka till typ långpromenader och lättare träning ibland. De blir helt enkelt "mellanmjölk" och har typ drifter som en halvseg sällskapshund.

Sen har jag träffat på en hel del som har energin men inte fokus och arbetslust tillsammans med att de haft dålig avknapp. Vilket gör att hundarna inte riktigt kan jobba ur sig energin men inte heller slappna av.

Det gäller inte enbart schäfer utan jag har sett det hos flera andra raser som är delade i en arbetstyp och en utställningstyp.

Sen finns det såklart även bra e-hundar. Men ja...
 
@Voff Jag är lite nyfiken på vad man då använder de showavlade hundarna till i vardagen? Jag tänker att i grunden är det ju en arbetande ras, så man kan ju inte riktigt tro att arbetslusten är borta. Men om de inte duger till arbete, vad aktiveras de då med? Tänker fö samma om tex showavlade huskys och andra uppdelade raser.
Jag ser mest framför mig en hund som är oduglig till vad den eg är tänkt till, men som inte riktigt nöjer sig med att vara sällskapshund... Vilka köper dessa hundar och hur står man ut med dem i sin vardag? Det finns ju bevisligen en marknad och alla kan ju inte vara okunniga blocket-valpköpare... Eller tävlas dessa schäfrar i bruks de med, fast med ägare om mest gör det för skojs skull utan höga mål? Jag tänker att om man har ambitioner så köper man ju en bruksavlad...

De flesta är sällskapshundar eller lättare bruks som vilken hund som helst egentligen skulle passa till. Men så finns det givetvis en lite klick bra hundar som hamnar hos satsande folk.
Av 56 anmälda till IPO-SM för Schäfer var en E-Schäfer med. Den gjorde hyffsat ifrån sig. Blev dock diskad pga bristfälligt släppande men det blev flera hundar.

Mentaliteten skiljer sig mellan linjerna. Det finns MH-spindlar för båda typerna framtagna. De har tidigare funnits på Svenska Schäferhundsklubbens hemsida. Vet inte om de fortfarande finns presenterade där.

Tyvärr finns det flera kennlar som medvetet avlar på loja individer med målet att få fram "trevliga sällskapshundar" och det finns uppfödare som tycker att Schäfer är för alla.
Sorgligt nog. Jag tycker Schäfer är för alla som vill vara aktiva med sin hund. Sen bör man välja linje utefter sin nivå. Men grunden ska vara en brukshund.

Jag träffar på en del understimulerade Schäfrar ibland. Antingen är de helt avstängda av tristess och då tror ägaren att den trivs utmärkt med ett liv på soffan och tomten.
Andra hundar rymmer, tuggar sönder hemmet, jagar allt som rör sig och skäller på allt i sin strävan att hitta en uppgift att sysselstätta sig med. Dessa hundar brukar omplaceras, hamna i hundgård eller så biter ägaren ihop och surar över att det är en jobbig hund :meh:
 
Alltså den här jävla hundproducenten och hennes hemmagjorda "vallhundar"...

"Welsh sheepdog är enbart avlade på vallanlagen sedan lång tid tillbaka. De är loose-eyed vilket innebär att de aldrig sänker huvudet under rygglinjen i vallningsarbetet.
Lättlärda och har ingen tendens till biljakt eller att "låsa sig" i vissa situationer.
Welsh sheepdog är förutom vallhund även goda rapportörer och apportörer och uppskattar andra uppgifter inom hundsporterna. De är oberörda av skott.
Vallhundsprovet görs via videoinspelning och skickas till Walsh sheepdog Society. "

"Perfekta vallhundar för alla djurslag (gör sig bra som renvallare) och passar ypperligt för svenska förhållanden!
De är mycket vänliga mot allt levande!"

"De är kloka, följsamma, behöver inte styras med massa kommandon i vallning. De kan mycket om vallning själva! Så klart tar de gärna mot kommandon.
Gör ditt bästa köp någonsin! "

(Ja, Welsh sheepdog är en ras, om än inte i FCI. Men den här människan och hennes humbug har väldigt lite med den att göra)
 
Alltså den här jävla hundproducenten och hennes hemmagjorda "vallhundar"...

"Welsh sheepdog är enbart avlade på vallanlagen sedan lång tid tillbaka. De är loose-eyed vilket innebär att de aldrig sänker huvudet under rygglinjen i vallningsarbetet.
Lättlärda och har ingen tendens till biljakt eller att "låsa sig" i vissa situationer.
Welsh sheepdog är förutom vallhund även goda rapportörer och apportörer och uppskattar andra uppgifter inom hundsporterna. De är oberörda av skott.
Vallhundsprovet görs via videoinspelning och skickas till Walsh sheepdog Society. "

"Perfekta vallhundar för alla djurslag (gör sig bra som renvallare) och passar ypperligt för svenska förhållanden!
De är mycket vänliga mot allt levande!"

"De är kloka, följsamma, behöver inte styras med massa kommandon i vallning. De kan mycket om vallning själva! Så klart tar de gärna mot kommandon.
Gör ditt bästa köp någonsin! "

(Ja, Welsh sheepdog är en ras, om än inte i FCI. Men den här människan och hennes humbug har väldigt lite med den att göra)
:crazy: Sånt pladder. Vallhundsprov via videoinspelning :laugh:. Vi kanske ska ha alla tävlingar så.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 261
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 659
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 548
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp