Oseriös avel hösten 2018

Pga tråden om "hård hand" läste jag om hund som var riktigt duktig som jakthund men så rädd att den dreglade av fyrverkerier. Enligt ägarna för att deras andra hund(samma ras, samma linjer) fört över sin rädsla på denna. :meh:
Alltså blev jag inte jätteförvånad över att den förstnämnda hundens avkommor(naturligtvis har den gått i avel) som gjort BPH har visat skottberördhet/oro(låg kropp och låg svans (ingen viftning) ). Ingen ökning av aktivitet som man annars kunde förvänta sig av en jakthund. Dock funkar den bra i jakt, så...
 
Pga tråden om "hård hand" läste jag om hund som var riktigt duktig som jakthund men så rädd att den dreglade av fyrverkerier. Enligt ägarna för att deras andra hund(samma ras, samma linjer) fört över sin rädsla på denna. :meh:
Alltså blev jag inte jätteförvånad över att den förstnämnda hundens avkommor(naturligtvis har den gått i avel) som gjort BPH har visat skottberördhet/oro(låg kropp och låg svans (ingen viftning) ). Ingen ökning av aktivitet som man annars kunde förvänta sig av en jakthund. Dock funkar den bra i jakt, så...

Jag blir så sjukt less på uppfödare/folk som kör det där kortet om att föra över rädslor. Va f*n är det för klen jycke om den blir rädd bara av att umgås med en skraj individ ? :confused::meh:
Mmma Mus uppfödare körde ju upp den grejen i nyllet på @linnsan när hon ville lämna tillbaka en valp och det stör mig att en så etablerad och "väl ansedd" uppfödare fortfarande kör med sådana bortförklaringar.
Sanningen är den att det nedärvdes inte så bra och därför gick vi inte vidare på vår kull med samma far.
Men, det är klart...kan man kasta skiten på valpköparen med flock isf sin hane så .... :meh:
 
Jag blir så sjukt less på uppfödare/folk som kör det där kortet om att föra över rädslor. Va f*n är det för klen jycke om den blir rädd bara av att umgås med en skraj individ ? :confused::meh:
Mmma Mus uppfödare körde ju upp den grejen i nyllet på @linnsan när hon ville lämna tillbaka en valp och det stör mig att en så etablerad och "väl ansedd" uppfödare fortfarande kör med sådana bortförklaringar.
Sanningen är den att det nedärvdes inte så bra och därför gick vi inte vidare på vår kull med samma far.
Men, det är klart...kan man kasta skiten på valpköparen med flock isf sin hane så .... :meh:
Men verkligen... Tex så har jag ju hundar som inte är det minsta påverkade av skott/fyrverkerier. Vi har firat nyår med vänner vars hundar är klart rädda för fyrverkerier. Enligt många är ju sådant galet, för då "kommer ju mina att bli rädda". Det blir de inte. Visst, både Ebrahs och Aysus första nyår hos mig valde jag att fira ensam, men det var för att jag ville se hur de reagerade innan jag började fira hos andra osv. Nu reagerade de som väntat, men jag gillar att vara på den säkra sidan ändå. (Aysu sover på nyår, Ebrah ligger i fönstret och tittar på allt kul som flyger runt på himlen :cautious:)
 
Alltså den här jävla hundproducenten och hennes hemmagjorda "vallhundar"...

"Welsh sheepdog är enbart avlade på vallanlagen sedan lång tid tillbaka. De är loose-eyed vilket innebär att de aldrig sänker huvudet under rygglinjen i vallningsarbetet.
Lättlärda och har ingen tendens till biljakt eller att "låsa sig" i vissa situationer.
Welsh sheepdog är förutom vallhund även goda rapportörer och apportörer och uppskattar andra uppgifter inom hundsporterna. De är oberörda av skott.
Vallhundsprovet görs via videoinspelning och skickas till Walsh sheepdog Society. "

"Perfekta vallhundar för alla djurslag (gör sig bra som renvallare) och passar ypperligt för svenska förhållanden!
De är mycket vänliga mot allt levande!"

"De är kloka, följsamma, behöver inte styras med massa kommandon i vallning. De kan mycket om vallning själva! Så klart tar de gärna mot kommandon.
Gör ditt bästa köp någonsin! "

(Ja, Welsh sheepdog är en ras, om än inte i FCI. Men den här människan och hennes humbug har väldigt lite med den att göra)

Icke att förglömma anser uppfödaren i fråga att skottberördhet/skotträdsla inte är ärftligt. Så om man köper en hund av hen som blir skottberörd lär man nog få höra att det är man själv som gjort något fel. :up:
 
Jag blir så sjukt less på uppfödare/folk som kör det där kortet om att föra över rädslor. Va f*n är det för klen jycke om den blir rädd bara av att umgås med en skraj individ ? :confused::meh:
Mmma Mus uppfödare körde ju upp den grejen i nyllet på @linnsan när hon ville lämna tillbaka en valp och det stör mig att en så etablerad och "väl ansedd" uppfödare fortfarande kör med sådana bortförklaringar.
Sanningen är den att det nedärvdes inte så bra och därför gick vi inte vidare på vår kull med samma far.
Men, det är klart...kan man kasta skiten på valpköparen med flock isf sin hane så .... :meh:

Det mest intressanta där var ju att valpen träffade folk som Viggo kände eller okända när vi var ensamma. Hon hälsade aldrig på någon som var okänd för mina andra hundar när de var med :angel:

Men det var såklart ändå Viggo. Att mina tre andra hundar som vuxit upp med Viggo är både skottfasta och socialt trygga är kanske ett under? Or not.
 
Pga tråden om "hård hand" läste jag om hund som var riktigt duktig som jakthund men så rädd att den dreglade av fyrverkerier. Enligt ägarna för att deras andra hund(samma ras, samma linjer) fört över sin rädsla på denna. :meh:
Alltså blev jag inte jätteförvånad över att den förstnämnda hundens avkommor(naturligtvis har den gått i avel) som gjort BPH har visat skottberördhet/oro(låg kropp och låg svans (ingen viftning) ). Ingen ökning av aktivitet som man annars kunde förvänta sig av en jakthund. Dock funkar den bra i jakt, så...
Jakt där man inte skjuter alltså.
Kul :up:
 
Eller så är det bara så att hunden i jakten inte reagerar nämnvärt på skott i den situationen, eftersom jaktlusten tar över och resten då "kopplas bort".

Precis, det tror jag är fallet med alla dessa hundar. Tyvärr hittade jag en hund av samma ras, återigen samma linjer, som var så smällarrädd(inklusive åska) att den fick nöja sig med att jaga insekter. :(
 
Men vad är detta?:confused::crazy::meh:

"Bugeilgi Mawr Cymreig Valpar finns nu till salu i Sverige!

Den Bugeilgi Mawr Cymreig är en ovanlig hybrid mix av boskapsvaktandehund och vallhund. Den är
från början framtagen i Kymri (Wales) av "Cenel Maelgwn" som en ras. Den både vaktar/skyddar och vallar fåren.
I själva verket är det en ras som matchar den hundras vilken en gång fanns i Wales. Även om den ursprungliga rasen tros vara utdöd var den på sin tid mycket uppskattad av Kymriska Boskapsdrivara (Porthmyn Cymreig eller Welsh Drovers) som allround hund och den skyddade både djuren liksom hus och hem.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig, är en hybrid mix mellan registrerade 'Cwn Defaid Cymreig' (Welsh Sheepdog - Kymriska Fårhund) och Kennelklubbregistrerade Pyrenéerhundar.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig, har stor skicklighet i att både skydda fårflocken och som loose-eyed valla dem. Med sin myckna intelligens klara dessa hundar jobbet med bravur.
Den Bugeilgi Mawr trivs både som sällskapshund, i vallningsarbetet, som väktare och vaktare. Ännu ett område där de visat framfötterna är i sök & räddning och beroende på typ av hund, är de även lämpliga för agility och rallylydnad.
Denna sällsynta hybrid kräver alltså ett aktivt hem där den kan utvecklas och göra rasen mer känd i framtiden.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig är också en mycket attraktiv ras, är aktivt och positiv, är en mycket trevlig ras som kommer tillföära familjen mycket glädje och nöje, en trogen följeslagare under många år.

Valpar är födda den 24-07-2018 finns på "xxx" som ligger i centrala Skåne.
Det er 3 tisper igjen for salg, og valpene er nå klare til å forlate for sine nye hjem. Valpene er nå microchipped, vaksinert og har gyldig Vålbesiktningsintyg!

Var snäll nog att kontakta via telefon, via blocket meddelande eller om du är på Facebook, använd messenger till
kontakta mig för en avslappnad konversation om rasen, eller om du har några ytterligare frågor som du vill ha svar på?
Du kan också begära inträde i Facebookgruppen:
Bugeilgwn Mawr Cymreig.
Som medlem i gruppen, får du mycket info om rasen. Där hittar du också bilder
på vuxna BMC och många andra bilder på tidigare och nuvarande valpar."
 
Men vad är detta?:confused::crazy::meh:

"Bugeilgi Mawr Cymreig Valpar finns nu till salu i Sverige!

Den Bugeilgi Mawr Cymreig är en ovanlig hybrid mix av boskapsvaktandehund och vallhund. Den är
från början framtagen i Kymri (Wales) av "Cenel Maelgwn" som en ras. Den både vaktar/skyddar och vallar fåren.
I själva verket är det en ras som matchar den hundras vilken en gång fanns i Wales. Även om den ursprungliga rasen tros vara utdöd var den på sin tid mycket uppskattad av Kymriska Boskapsdrivara (Porthmyn Cymreig eller Welsh Drovers) som allround hund och den skyddade både djuren liksom hus och hem.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig, är en hybrid mix mellan registrerade 'Cwn Defaid Cymreig' (Welsh Sheepdog - Kymriska Fårhund) och Kennelklubbregistrerade Pyrenéerhundar.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig, har stor skicklighet i att både skydda fårflocken och som loose-eyed valla dem. Med sin myckna intelligens klara dessa hundar jobbet med bravur.
Den Bugeilgi Mawr trivs både som sällskapshund, i vallningsarbetet, som väktare och vaktare. Ännu ett område där de visat framfötterna är i sök & räddning och beroende på typ av hund, är de även lämpliga för agility och rallylydnad.
Denna sällsynta hybrid kräver alltså ett aktivt hem där den kan utvecklas och göra rasen mer känd i framtiden.
Den Bugeilgi Mawr Cymreig är också en mycket attraktiv ras, är aktivt och positiv, är en mycket trevlig ras som kommer tillföära familjen mycket glädje och nöje, en trogen följeslagare under många år.

Valpar är födda den 24-07-2018 finns på "xxx" som ligger i centrala Skåne.
Det er 3 tisper igjen for salg, og valpene er nå klare til å forlate for sine nye hjem. Valpene er nå microchipped, vaksinert og har gyldig Vålbesiktningsintyg!

Var snäll nog att kontakta via telefon, via blocket meddelande eller om du är på Facebook, använd messenger till
kontakta mig för en avslappnad konversation om rasen, eller om du har några ytterligare frågor som du vill ha svar på?
Du kan också begära inträde i Facebookgruppen:
Bugeilgwn Mawr Cymreig.
Som medlem i gruppen, får du mycket info om rasen. Där hittar du också bilder
på vuxna BMC och många andra bilder på tidigare och nuvarande valpar."

Vid ordet hybrid föll resten av allt - hund x hund blir aldrig en hybrid :wtf:
 
VARFÖR tycker folk att exotic bully är en bra idé? Finns det något som helst syfte med aveln förutom att de ser sjuka ut och flippade utseenden drar in mer pengar? Allt jag ser är svankryggar, stängda näsborrar och helt sneda ben och VALPAR med dyra föräldrar som behöver smärtlindrande för att fungera.
 
Wow, då kan en vän till mig ta 60 000:- för sina för BÅDE mor och dotter var med i en film. Plus lite extra eftersom de också har stamtavla. :up:
Nä, nu har du missförstått, med stamtavla och varit med i TV är inget värt, det är utan stamtavla och varit med i TV som gör priset. Det vet du väl att hundar med stamtavla är mycket sjukare och det vill man ju inte köpa. O_o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 389
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 686
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 100
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp