Oseriös avel hösten 2018

Nä, nu har du missförstått, med stamtavla och varit med i TV är inget värt, det är utan stamtavla och varit med i TV som gör priset. Det vet du väl att hundar med stamtavla är mycket sjukare och det vill man ju inte köpa. O_o

Ahaa.... typiskt :down:
 
Från facebook:
"Vi tänkte låta vår lugna trygga Whippettik xxx få valpar. Någon som har, eller vet en hane med så lite jakt som möjligt och glad och social med människor."

That's it.
Jag kunde inte låta bli att skriva ett svar om att det krävs lite mer än så för seriös avel :grin:
 
Det är ju ändå lite humor när det i en annons för blandrasvalpar står att de säljs "enligt Svenska Kennelklubbens regler". Skulle inte tro det, va? :angel:
Har för mig att de skriver sådant i blocketannonser och då menar på att de säljer valparna när de är 8 veckor gamla, att de är vaccinerade och chipmärkta. Typ. Gissar att det är mer jordbruksverkets regler än SKKs regler de egentligen syftar på.
 
Jag kan helt ärligt säga att genom alla mina år som uppfödare, så är det väldigt få hundar som sparats/köpts in som inte varit lämpliga för avel och jag har ganska högt ställda krav ur alla aspekter på de hundar jag avlar på. Gissningsvis är det bara 5-10% av tänkta avelshundar som av en eller annan anledning varit olämpliga.
 
Jag kan helt ärligt säga att genom alla mina år som uppfödare, så är det väldigt få hundar som sparats/köpts in som inte varit lämpliga för avel och jag har ganska högt ställda krav ur alla aspekter på de hundar jag avlar på. Gissningsvis är det bara 5-10% av tänkta avelshundar som av en eller annan anledning varit olämpliga.
Fast det är ändå några, och jag har åtminstone inte sett dig skriva om valpar som att det är självklart att de kommer passa perfekt i avel när de blir vuxna. Det är klart att en duktig uppfödare vet hur den hittar bra hundar och att chansen för att sparade hundar ska bli avelshundar är mycket stor, men jag tycker mig ändå märka att de bästa uppfödarna inte tar för givet att det kommer bli valpar på samma sätt som de oseriösa.
 
Fast det är ändå några, och jag har åtminstone inte sett dig skriva om valpar som att det är självklart att de kommer passa perfekt i avel när de blir vuxna. Det är klart att en duktig uppfödare vet hur den hittar bra hundar och att chansen för att sparade hundar ska bli avelshundar är mycket stor, men jag tycker mig ändå märka att de bästa uppfödarna inte tar för givet att det kommer bli valpar på samma sätt som de oseriösa.
Jag är så jäkla noggrann at ät jag inte tror att jag kommer att hitta en enda hane att använda på min tik. Ärligt vet jag inte om ens hon duger🙈
 
Jag kan helt ärligt säga att genom alla mina år som uppfödare, så är det väldigt få hundar som sparats/köpts in som inte varit lämpliga för avel och jag har ganska högt ställda krav ur alla aspekter på de hundar jag avlar på. Gissningsvis är det bara 5-10% av tänkta avelshundar som av en eller annan anledning varit olämpliga.
Men det beror väl kanske också på, att du inte köper eller sparar hundar som är "dåliga"?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 323
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 671
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 844
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp