Oseriös avel hösten 2018

När folk fortsätter avla på en hane med >160 reggade avkommor, som själv är efter en hane som har >800 (!) barnbarn i sverige (!). Liksom WHY?!

Helt sanslöst att folk inte fattar hur illa sån matadoravel påverkar rasen i Sverige. Men de fattar väl inte ens att de sysslar med matadoravel eller vad det är och vad det leder till i längden eller så bryr de sig helt enkelt inte. Problemen blir ju troligen någon annans att hantera.

Räknade på registreringsstatistiken på Border Collie 2013-2017 så går gränsen för avelsmatador vid 190 avkommor eller 380 barnbarn. Rekommenderade max brukar vara hälften av detta.
 
Helt sanslöst att folk inte fattar hur illa sån matadoravel påverkar rasen i Sverige. Men de fattar väl inte ens att de sysslar med matadoravel eller vad det är och vad det leder till i längden eller så bryr de sig helt enkelt inte. Problemen blir ju troligen någon annans att hantera.

Räknade på registreringsstatistiken på Border Collie 2013-2017 så går gränsen för avelsmatador vid 190 avkommor eller 380 barnbarn. Rekommenderade max brukar vara hälften av detta.
Det var rätt många valpar ändå! Hur räknar du ut detta? Skulle vara kul att fråga hanhundsägaren hur hon tänker.
 
Det var rätt många valpar ändå! Hur räknar du ut detta? Skulle vara kul att fråga hanhundsägaren hur hon tänker.

Man brukar säga att ingen hund ska ha mer fler avkommor än det antal som utgör 5 % av de hundar som föds under en generation (5år) eller det dubbla antalet som barnbarn. Mer än så och hunden räknas som avelsmatador. Detta är alltså absolut max, rekommenderat max brukar vara hälften av det antalet när det gäller avkommor. Rasklubben bör ha riktlinjer kring detta i sitt RAS om det är uppdaterat de senaste åren.

Nu gjorde jag det enkelt för mig och räknade rakt av på registrerade hundar, det verkliga antalet blir nog något lägre.
 
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!" :up:
 
Nu säljer den där valpfrabriksmänniskan som producerar sheltie-blandisar även sin yngsta avelstik, samtidigt som valparna.

Utöver det:
"Har 4 border collie valpar
1 tik 11.000kr
3 hanar 10.000kr varav den bruna/vita 12.000kr
Alla är Vetrinärbesiktade, chippade & vaccinerade 20181108

Mamman är renrasig border collie med stamtavla & finns i hemmet. Pappan är blandras långt bak i generna."

Åter igen; vilket jäkla kap Tinja var, 11.000, registerad och inte höjt pris pga färg :angel:
 
Man brukar säga att ingen hund ska ha mer fler avkommor än det antal som utgör 5 % av de hundar som föds under en generation (5år) eller det dubbla antalet som barnbarn. Mer än så och hunden räknas som avelsmatador. Detta är alltså absolut max, rekommenderat max brukar vara hälften av det antalet när det gäller avkommor. Rasklubben bör ha riktlinjer kring detta i sitt RAS om det är uppdaterat de senaste åren.

Nu gjorde jag det enkelt för mig och räknade rakt av på registrerade hundar, det verkliga antalet blir nog något lägre.
Rasklubben har fina formuleringar om att vi ska motverka matadoravel men i praktiken noll och inga förhållningsregler
 
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!" :up:

Aldrig upplevt tack och lov.
 
Rasklubben har fina formuleringar om att vi ska motverka matadoravel men i praktiken noll och inga förhållningsregler

Det är synd men tyvärr rätt vanligt. Vi gjorde ett rejält uppsving i den delen vid revideringen av RAS som vi gjorde i kelpieklubben i år. Tyvärr är det ändå några uppfödare som inte alls är intresserade att aktivt jobba för en sundare avelsbas i rasen utan fortsätter avla på samma hanar om och om igen och göra samma eller mycket snarlika kombinationer.

Nya RAS för Australian kelpie: http://www.kelpieklubben.se/wp-content/uploads/2018/08/RAS-revidering-Australian-kelpie-godkänd.pdf
 
Tikägare, har ni upplevt att folk (gärna vilt främmande) kommer fram och säger saker i stil med "åh, en tik! Har hon haft valpar? Alla tikar måste få en kull!"? Tre(!!) olika personer har sagt detta på fyra dagar. En kom med ett riktigt slående argument när jag berättade att hon tagits ur avel pga allergi: "Äsch, alla hundar har ju problem nu för tiden!" :up:
Aldrig upplevt argumentet hon "måste få en kull", däremot flera som sagt att Tinja måste få valpar pga sin färg :cautious:
 
@Mia_R @Fisherling @Voff
Skönt att höra! Hoppas att det är en tysk grej..
Tyvärr inte. Minns en gång för ett par år sen när jag pratade lite med en person på tåget, som hade hund. En tik. Som skulle få en kull för att den inte skulle få livmoderinflammation. Inte en tanke på om den passade i avel i övrigt, men de skulle nog behålla en valp efter henne eftersom hon var så go...
 
Tyvärr inte. Minns en gång för ett par år sen när jag pratade lite med en person på tåget, som hade hund. En tik. Som skulle få en kull för att den inte skulle få livmoderinflammation. Inte en tanke på om den passade i avel i övrigt, men de skulle nog behålla en valp efter henne eftersom hon var så go...
Såna parningsförfrågningar har jag fått några stycken...
 
Halvt OT, men en hund kan väl inte vara reggad i skk men utan stamtavla?

Annons på blocket, fralla där hon skrivit i annonsens rubrik (ssk), antar att hon menar skk, och i texten står det först att hon är registrerad i svenska kennelklubben men längre ner att hon inte har stamtavla (men uppfödaren finns i Saxtorp...jaha?)
 
Halvt OT, men en hund kan väl inte vara reggad i skk men utan stamtavla?

Annons på blocket, fralla där hon skrivit i annonsens rubrik (ssk), antar att hon menar skk, och i texten står det först att hon är registrerad i svenska kennelklubben men längre ner att hon inte har stamtavla (men uppfödaren finns i Saxtorp...jaha?)

Jag anmälde en sådan annons en gång, med liknande beskrivning. Fick till svar att den ändå var giltig eftersom SKK har ett frivilligt ägarregistet likt Jordbruksverket där man kan registrera sin hund. :meh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 323
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 671
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 844
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp