Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Nu är väl Crufts inte något under av väl representerade rashundar direkt, men här är förra årets BOB golden retriever. Ser ut som den typ av golden jag är van att se. :)
När jag googlar verkar de överdrivna pälsarna finnas främst hos hundar i USA.

Visa bifogad fil 186002
Det där ser betydligt rimligare ut. Jag vet inte hur den hunden funkar i jakt men den den ser betydligt mer balanserad ut i anatomi (inkl päls).

För mig går gränsen för vanligt långhår vs pälsmonster när man behöver klippa raser som inte ska klippas egentligen. Den som @Hund! la in ser inte ut som att pälsen är klippt på förutom möjligen lite på svansen och öronen

Edit: Sedan är det ju extremt mycket vanligare med kastrerade hundar i USA och de blir ju ofta pälsigare, men jag utgår från intakta hundar (med reservation för att jag inte vet om hunden på min bild är intakt eller inte)
Den är klippt på svans, benhår,öron, magen och bröstet mm

• Gilla
Reactions: Sel
Den är klippt på svans, benhår,öron, magen och bröstet mm
Det är framför allt runt öron och hals ned till bröstknappen och sen svansen som klipps, samt tassarna lite upp på hasen.
Men magen, den rör man inte. I alla fall inte vad jag fått lära mig av både hundtrimmare och uppfödare.
Jag vet vilken hunden är på bilden och den är garanterat inte klippt på magen.

Framgång på utställning men hur ser framgångarna ut inom jakt? Jag är omgiven av jaktlabbar och jaktgoldens och de jaktgoldens jag har i min närhet har inte i närheten så mycket päls som utställningsvarianterna.

Varför blir utställningshundarna pälsigare än de arbetande hundarna? Jag ser samma sak på "min" ras samojed. De som faktiskt använder hundarna inom drag har inte alls samma pälsar som utställningssammisarna. De arbetande hundarna saknar inte päls, men de har funktionella och lättskötta pälsar.

Min hund från draghundskennel saknar inte päls direkt.
Visst hade det varit så mycket bättre om det slutades avla åt olika håll på samma ras. Och oftast till det sämre på utställningshundarna. Mycket tråkigt!

Screenshot_20260531_075721_Facebook.webp
antar att dessa vovvar går omkring med en syrgastub i bakfickan

Vidrigt. Jag fattar inte varför man vill ha såna hundar. Samma med dom där stackars bully-paddorna som inte ens kan gå. Varför?
Det är charmigt med hundar som snarkar, så andningssvårigheter gör ingenting.
Det är tråkigt att aktivera sin hund. Med denna modell slipper du.
Hunden hinner dö innan den blir omodern.

😑

OBS att detta inte är mina åsikter utan samlad visdom från alltför många kommentarsfält på Facebook.

Det är charmigt med hundar som snarkar, så andningssvårigheter gör ingenting.
Det är tråkigt att aktivera sin hund. Med denna modell slipper du.
Hunden hinner dö innan den blir omodern.

😑

OBS att detta inte är mina åsikter utan samlad visdom från alltför många kommentarsfält på Facebook.
Och dessutom, min hund har minsann inga andningssvårigheter.
Jo tjena :cautious: tungan hänger konstant utanför och den låter som ett tröskverk. Jättecharmigt.

Nu är väl Crufts inte något under av väl representerade rashundar direkt, men här är förra årets BOB golden retriever. Ser ut som den typ av golden jag är van att se. :)
När jag googlar verkar de överdrivna pälsarna finnas främst hos hundar i USA.
Delvis KL: Det är rätt många som frågar mig om min golden inte har "ovanligt kort päls". Hon ser väl ut ungefär som Crufts-hunden, pälsmässigt. (Hon kommer inte från utpräglade jaktlinjer men har ganska många jagande hundar i stamtavlan.)

Jag blir så beklämd av all denna skit-avel mot hundar där även folk utan erfarenhet borde se att det är fel. Typ, man kan förstå att folk som inte kan hund går på -poo, men hårlösa chis och frallor, exotic mikro bullies etc

(Folk med erfarenhet borde kamma till sig med flattansiktena)

Jag blir så beklämd av all denna skit-avel mot hundar där även folk utan erfarenhet borde se att det är fel. Typ, man kan förstå att folk som inte kan hund går på -poo, men hårlösa chis och frallor, exotic mikro bullies etc

(Folk med erfarenhet borde kamma till sig med flattansiktena)
flattansiktena?

Liknande trådar

• Annonsera mera hundar 3
  • C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross