Bukefalos 28 år!

Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit ingående utfrågad av en grupp personer när jag och den nye radhusägaren som skulle visa mig sitt radhus senare inte kunde få igång sin bil när vi skulle åka. Ett bostadsområde med delvis nybyggda fastigheter och andra under uppförande. Jag kommer inte ihåg hur många de var nu men en handfull som gemensamt konfronterade oss eftersom de haft en del problem med stölder, inte sitter jag och spyr galla över radhusägare och deras sjukliga nyfikenhet och hotfulla uppträdanden mot okända?

Jag hade full förståelse över att de undrade vad vi sysslade med en mörk kväll på parkeringen.
 
Jag har blivit ingående utfrågad av en grupp personer när jag och den nye radhusägaren som skulle visa mig sitt radhus senare inte kunde få igång sin bil när vi skulle åka. Ett bostadsområde med delvis nybyggda fastigheter och andra under uppförande. Jag kommer inte ihåg hur många de var nu men en handfull som gemensamt konfronterade oss eftersom de haft en del problem med stölder, inte sitter jag och spyr galla över radhusägare och deras sjukliga nyfikenhet och hotfulla uppträdanden mot okända?

Jag hade full förståelse över att de undrade vad vi sysslade med en mörk kväll på parkeringen.

Jag hade tyckt att det var jätteotäckt att bli konfronterad på det sättet av en hel grupp människor!! Även om man kan ha full förståelse för att människor vill göra vad de kan för att förhindra inbrott och stölder, så finns det väl också en gräns för vad som är okej att utsätta sina medmänniskor för...?
 
Utan att veta något om hur ni ser ut eller beter er så är det väl bra att man frågar alla istället för bara fråga de som ser ut att inte ha "svenskt ursprung".
Sen är det mkt möjligt att han lät otrevlig eller kunde varit smidigare.
Faktum är att min man INTE är svensk. Utseendemässigt kan han väl i och för sig antas ha "svenskt urprung". Ska jag anta att det var därför han frågade ut oss....? Vi pratar ju engelska med varandra.
 
Jag hade tyckt att det var jätteotäckt att bli konfronterad på det sättet av en hel grupp människor!! Även om man kan ha full förståelse för att människor vill göra vad de kan för att förhindra inbrott och stölder, så finns det väl också en gräns för vad som är okej att utsätta sina medmänniskor för...?
Om jag hade sett skummisar på en parkering hade jag själv känt mig tryggare om vi var en grupp som konfronterade än att ensammen gå fram till ett par okända i mörkret för att fråga ut dem.
 
Faktum är att min man INTE är svensk. Utseendemässigt kan han väl i och för sig antas ha "svenskt urprung". Ska jag anta att det var därför han frågade ut oss....? Vi pratar ju engelska med varandra.
I mitt område blir ofta folk från Östeuropa misstänkta så därför skrev jag det.
 
Om jag hade sett skummisar på en parkering hade jag själv känt mig tryggare om vi var en grupp som konfronterade än att ensammen gå fram till ett par okända i mörkret för att fråga ut dem.
Jo, men grejen är ju att ni inte VAR skummisar! Nu vet jag ju inte alls hur det hela gick till, men om det kommit fram ett par personer och vänligt frågat "Hej, kan vi hjälpa till med något?" så hade jag ju inte blivit rädd, men fler än så och ingående frågor hade varit läskigt tycker jag...
 
Jo, men grejen är ju att ni inte VAR skummisar! Nu vet jag ju inte alls hur det hela gick till, men om det kommit fram ett par personer och vänligt frågat "Hej, kan vi hjälpa till med något?" så hade jag ju inte blivit rädd, men fler än så och ingående frågor hade varit läskigt tycker jag...
Fast de visste ju inte och hade redan haft flera stölder så jag tycker det är helt naturligt att de undrade vad vi hade där att göra.
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???

Bra gjort av den äldre herren. Givetvis måste man kontroll över ägorna.
 
I mitt område blir ofta folk från Östeuropa misstänkta så därför skrev jag det.

Min bästa killkompis är svart. När han var tillsammans med sitt ex bodde de här på Kungsholmen och deras bostadsrättsförening hade drabbats av inbrott i källaren. En gång plingade en granne på och hans flickvän öppnade. Det lät ungefär såhär:

- Hej! Jag ville bara säga att jag såg att något stod och rotade i ditt förråd igår kväll, men jag vågade inte konfrontera honom. Har du kollat om du haft inbrott?
- Nej, jag har inte varit nere idag. Hur såg han ut?
- Han var lång och svart, han pratade i telefon så jag hörde att han pratade engelska. Så han var inte svensk.
- Jaha, du menar min sambo? Nej han är britt så han pratar inte svenska. Och han bor här.

:p
 
Ungefär så, ja.

Jag hade också upplevt det TS beskriver som obehagligt. Man ser ju sådana där Grannsamverkanskyltar ibland. Jag blir alltid lite orolig för smärre lynchmobbar då.

Det har inget med stad/land att göra. Jag har samma känsla kring det i stadens villaområden som på landet.

Det där att folk kollar misstänksamt som utgångsläge.
I min välrd är det ett VÄLDIGT stort steg mellan att vara intresserad av okända personer som rör sig i min bygd och det där varningarna på facebook.
för mig är det skilda världar. De har inget med varann att göra alls.

Det senare är samma låga misstänksamhet som finns mot allt som är olikt en själv. Utlänningar homosexualitet, udda personligheter etc. Rätt avskyvärt fenomen tycker jag.

I de bygder jag rör mig är det mer spännande att inte vara som andra. Man möter "annorlunda" personer med värme och nyfikenhet. Det är det fina här - att det finns så många skilda personer och skilda levnadsöden.

Det är just det som gjort att en av mina vänner nyligen skrev på facebook att hon bor i världens bästa by. Där det finns så många olika och spännande människor. Det följdes upp av ett antal personer som skrev att även deras byar var de bästa i världen :)
 
Min bästa killkompis är svart. När han var tillsammans med sitt ex bodde de här på Kungsholmen och deras bostadsrättsförening hade drabbats av inbrott i källaren. En gång plingade en granne på och hans flickvän öppnade. Det lät ungefär såhär:

- Hej! Jag ville bara säga att jag såg att något stod och rotade i ditt förråd igår kväll, men jag vågade inte konfrontera honom. Har du kollat om du haft inbrott?
- Nej, jag har inte varit nere idag. Hur såg han ut?
- Han var lång och svart, han pratade i telefon så jag hörde att han pratade engelska. Så han var inte svensk.
- Jaha, du menar min sambo? Nej han är britt så han pratar inte svenska. Och han bor här.

:p
Ex

Vad var det som gjorde att hon kom till insikt?
 
Jag tycker att det ger lite hopp om mänskligheten att personer med olika utseende/ursprung/bil/synbar sysselsättning kan få den här typen av frågor.
Att tycka att fenomenet som sådant är förståeligt men bli förorättad om "hederliga jag" får frågan är ju ungefär som att säga "men han är ju så snäll" till en hundrädd som försöker komma undan min hälsande hund.
Dvs inte så genomtänkt och rätt priviligierat på något vis.
 
Jag tycker att det ger lite hopp om mänskligheten att personer med olika utseende/ursprung/bil/synbar sysselsättning kan få den här typen av frågor.
Att tycka att fenomenet som sådant är förståeligt men bli förorättad om "hederliga jag" får frågan är ju ungefär som att säga "men han är ju så snäll" till en hundrädd som försöker komma undan min hälsande hund.
Dvs inte så genomtänkt och rätt priviligierat på något vis.

Ja, jag skiter fullständigt i hur personerna ser ut eller var bilen kommer ifrån (det är ofta bilar med utländska plåtar här eftersom flera grannar har vänner från andra länder). Nyckelordet är "obekanta".
 
Men inte väntar man väl ut folk som är ute och går med sin hund och börjar fråga vad de gör där, var de kommer ifrån (jag märkte att han inte var supernöjd med mitt lite vaga svar angående by), om de hyr stuga eller äger ett hus, osv....:crazy: ? Ni tycker alltså på fullt allvar att det är okej att göra så?
Ja, faktiskt. Får man reda på var folk bor, vilken bil dom åker i mm. så håller man ju lite span på vad som händer när man far förbi hos dom också. Alla häromkring vet vem jag är, var jag bor och vilken bil jag har och vad jag gör och jag vet det mesta om folk här också. Hålla koll åt varann är liksom ett måste i dagens allt mer kriminella samhälle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 242
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 214
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 001
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 217
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp