Bukefalos 28 år!

Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, faktiskt. Får man reda på var folk bor, vilken bil dom åker i mm. så håller man ju lite span på vad som händer när man far förbi hos dom också. Alla häromkring vet vem jag är, var jag bor och vilken bil jag har och vad jag gör och jag vet det mesta om folk här också. Hålla koll åt varann är liksom ett måste i dagens allt mer kriminella samhälle.
Men det är en jävla skillnad på att hålla koll och på att konfrontera varendaen med att jag vet jävlar i mig att du inte bor här, jag vet var bilen hör hemma - är det din bil eller är den stulen?
 
Letat efter ett ställe vi skulle göra ett jobb på, när vi hittat fram visste tomtägaren det för där hade lagts ut foto på bilen i någon sådan där grupp!
Obehagligt men fördelen var att kaffet var färdigt.
 
Det handlar nog om olika perspektiv, skulle jag haft inbrott i gubbens trakter skulle jag tycka det var jätteskönt att någon höll koll. Skulle jag komma utifrån som TS skulle jag känna mig misstänkliggjord. Sedan finns det väl mer eller mindre trevliga sätt att fråga ut på, och man kanske får skilja lite på ifall någon går i ödeskogen jämfört med att någon stryker i närheten av folks tomter.
 
Det handlar nog om olika perspektiv, skulle jag haft inbrott i gubbens trakter skulle jag tycka det var jätteskönt att någon höll koll. Skulle jag komma utifrån som TS skulle jag känna mig misstänkliggjord. Sedan finns det väl mer eller mindre trevliga sätt att fråga ut på, och man kanske får skilja lite på ifall någon går i ödeskogen jämfört med att någon stryker i närheten av folks tomter.

Nja, jag jobbar i "ödeskogen" dvs risk för dieselstöld och tjuvjakt. Jag har en stor bil och oftast mycket utrustning med mig, dvs det ser lite suspekt ut. Jag har som sagt full förståelse för att skogsägare vill ha koll på vem som rör sig där.

Vår bil är inte målad pga risken för sabotage av aktivister :meh:
 
Nja, jag jobbar i "ödeskogen" dvs risk för dieselstöld och tjuvjakt. Jag har en stor bil och oftast mycket utrustning med mig, dvs det ser lite suspekt ut. Jag har som sagt full förståelse för att skogsägare vill ha koll på vem som rör sig där.

Vår bil är inte målad pga risken för sabotage av aktivister :meh:

Perspektivet tjuvjakt tänkte jag inte på, kan erkännas, det förstår jag att man vill hålla koll på speciellt i ödemarken. Men i detta fall var det väl inbrottsrisken som gubben verkade oroa sig över.
 
Perspektivet tjuvjakt tänkte jag inte på, kan erkännas, det förstår jag att man vill hålla koll på speciellt i ödemarken. Men i detta fall var det väl inbrottsrisken som gubben verkade oroa sig över.

Naturligtvis, mitt svar var mest för att du gjorde skillnad på bebyggt område och skog :) Dieselstölder är nog så kostsamma och alltför vanliga. Min jobbil har ett skydd monterat för att det ska vara svårare att slanga den (inte vi som satt dit det, det var redan där när den köptes). Dock vet jag inte hur effektivt det är.
 
Vad jobbar du med? :)

Berggrundsgeolog som letar malm. Jag/vi har indirekt blivit hotade vid flera tillfällen och jag höll på att bli rammad en gång när jag körde jobbilen. Har bilen varit parkerad ett tag kollar jag alltid den om det ser ut som att någon varit på den (väldigt lätt att kolla om det är snö).

Det är helt ok att vara mot det jag gör och inte tycka om det men jag kan säga att jag fullkomligt hatar aktivister.
 
Berggrundsgeolog som letar malm. Jag/vi har indirekt blivit hotade vid flera tillfällen och jag höll på att bli rammad en gång när jag körde jobbilen. Har bilen varit parkerad ett tag kollar jag alltid den om det ser ut som att någon varit på den (väldigt lätt att kolla om det är snö).

Det är helt ok att vara mot det jag gör och inte tycka om det men jag kan säga att jag fullkomligt hatar aktivister.

Men gud så obehagligt! Vad är det för aktivister som gör sånt? Alltså, vad ställer de sig emot? Det är miljöaktivister gissar jag?

Sorry för OT men blev nyfiken
 
Okej. Så då kan jag nog anse mig trakasserad för frågorna som ställdes var åt det senare hållet.
Sen får man ju tänka på tonfall och uttryck:)

Vissa människor är väldigt klumpiga, mig inkluderat ibland, och vill bara få veta lite om personerna som kommit med gör det till ett förhör istället.
Försök att inte hålla det mot honom, jag skulle bli välsigt varsam med så mycket inbrott.
 
I min välrd är det ett VÄLDIGT stort steg mellan att vara intresserad av okända personer som rör sig i min bygd och det där varningarna på facebook.
för mig är det skilda världar. De har inget med varann att göra alls.

Det senare är samma låga misstänksamhet som finns mot allt som är olikt en själv. Utlänningar homosexualitet, udda personligheter etc. Rätt avskyvärt fenomen tycker jag.

I de bygder jag rör mig är det mer spännande att inte vara som andra. Man möter "annorlunda" personer med värme och nyfikenhet. Det är det fina här - att det finns så många skilda personer och skilda levnadsöden.

Det är just det som gjort att en av mina vänner nyligen skrev på facebook att hon bor i världens bästa by. Där det finns så många olika och spännande människor. Det följdes upp av ett antal personer som skrev att även deras byar var de bästa i världen :)
Varningar på facebook? Sådana vet jag inget om. Jag vet hur det är att komma till sitt hus på landet (ca femte generationen, inte ny-lantis) i en ny, hyrd eller lånad bil och då bli märkbart iakttagen. Jag gillar det inte. Har inte hört något om inbrott i trakten.
 
Men gud så obehagligt! Vad är det för aktivister som gör sånt? Alltså, vad ställer de sig emot? Det är miljöaktivister gissar jag?

Sorry för OT men blev nyfiken

Ja, miljö- och naturskyddsaktivister. De vill inte ha brytning helt enkelt. Men jag anser då att man ska motarbeta det på lagligt vis, inte hålla på med sådan här skit. Vi följer lagarna till punkt och pricka, det är inget suspekt med det vi gör.
 
Ja, miljö- och naturskyddsaktivister. De vill inte ha brytning helt enkelt. Men jag anser då att man ska motarbeta det på lagligt vis, inte hålla på med sådan här skit. Vi följer lagarna till punkt och pricka, det är inget suspekt med det vi gör.

Självklart! Jag vet ingenting om malmbrytning eller hur de påverkar miljön, men självklart ska man enbart motarbeta saker på laglig väg om man är missnöjd med nåt.
 
Ja verkligen. Kroppsspråket och hur man säger något är viktigare än vad man faktiskt säger.
Man kan vara frågvis men ändå ha ett trevligt bemötande.
Jag tycker han gjorde rätt i att fråga men han hade kunnat sköta det betydligt snyggare.
Nu var vi ju inte där så vi vet inte hur det lät, det händer ju rätt ofta att två personer har helt olika uppfattning om en och samma händelse trots att båda närvarat. Vi ser ju om inte annat hur olika folk här i tråden ser på olika scenarier?
 
Nu var vi ju inte där så vi vet inte hur det lät, det händer ju rätt ofta att två personer har helt olika uppfattning om en och samma händelse trots att båda närvarat. Vi ser ju om inte annat hur olika folk här i tråden ser på olika scenarier?

Exakt, jag vet ju att jag inte blir kollad pga vem jag är utan vad jag potentiellt står för, dvs en tjuv. Inget att ta personligt mao.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 167
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 161
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 912
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 189
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp