Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh, va? Även bolagsskog har en ägare. Som har samma intresse och ansvar för sin mark. Sedan är bolag ofta givmilda med att hålla vägarna öppen för allmänheten. Men på ställen det missköts, stängs vägarna.
Jag menar att alla skogsvägar inte går på privatpersoners mark. Jag har aldrig varit med om att skogsbolag bevakar sina vägar och hejdar förbipasserande för att förhöra dem om var de bor och om de hyr eller äger sina hus.

Säkert finns det privata vägar som är avstängda. Min poäng är att det också finns en hel massa som inte är det, utan att för den skull bli sönderkörda av tung trafik eller vara bevakade. Det finns massor av skogsvägar som knappt har någon trafik alls, och där du inte stöter på en kotte, än mindre någon som förhör dig. Jag skulle rent av påstå att det vanligaste med en ensligt belägen skogsväg utanför bebyggelse är att den är rätt öde. Både när det gäller trafik och när det gäller vakter.
 
Men skärp dig. Du har ingen rätt att ta lagen i egna händer. Vi lever i en rättsstat. Det är rättsväsendets roll.
Självklart får man utreda saker privat, det är rättsskipningen som är problematiskt men inte omöjlig beroende på vad man tänkt sig och att inte bryta mot lagen i sina metoder att utreda.

Ta problemet att familjens påskägg försvunnit, 3 stycken. Du kan mycket väl inleda en utredning, fråga ut barnen och komma fram till att kalle 13 har satt i sig allt godis och har nu ont i magen. Straff utdömes, ingen veckopeng på 2 veckor för att finansiera nya ägg till syskonen.

Eller arbetsgivaren

Det har försvunnit 10.000 från ett konto. Arbetsgivaren utreder (kollar i bokföringen)och finner att Anders har lurat till sig pengarna. Anders säger upp sig på egen begäran och betalar tillbaks pengarna när han konfronteras.
 
Självklart får man utreda saker privat, det är rättsskipningen som är problematiskt men inte omöjlig beroende på vad man tänkt sig och att inte bryta mot lagen i sina metoder att utreda.

Ta problemet att familjens påskägg försvunnit, 3 stycken. Du kan mycket väl inleda en utredning, fråga ut barnen och komma fram till att kalle 13 har satt i sig allt godis och har nu ont i magen. Straff utdömes, ingen veckopeng på 2 veckor för att finansiera nya ägg till syskonen.

Eller arbetsgivaren

Det har försvunnit 10.000 från ett konto. Arbetsgivaren utreder (kollar i bokföringen)och finner att Anders har lurat till sig pengarna. Anders säger upp sig på egen begäran och betalar tillbaks pengarna när han konfronteras.
Men om det egentligen inte gömdes tre påskägg utan bara två och det var mamman som ätit upp innehållet i det tredje men försöker dölja sitt sockermissbruk????
 
Det är ganska många som skarvat o fabulerat fritt i tråden, inklusive TS som utelämnade viktiga fakta.
Hänger du fortfarande upp dig på att jag inte berättade från början att det rörde sig om TVÅ män i stället för en? Jag tar helst inte med sådant som inte är fakta. Jag spekulerar att han cyklade iväg efter eller ringde den andra mannen när vi var inne i skogen. Men, som sagt, bara spekulationer och hade jag tagit med det så hade folk hängt upp sig på att jag bara gissade och antog... :crazy: Det visade sig vara tillräckligt med fakta och detaljer ändå för att folk upprepade gånger skulle läsa och tolka helt fel. Men visst skulle jag tagit med honom i berättelsen också från början eftersom det faktiskt gjorde händelsen ännu otrevligare.
 
Men om det egentligen inte gömdes tre påskägg utan bara två och det var mamman som ätit upp innehållet i det tredje men försöker dölja sitt sockermissbruk????
Ja då får väl Kalle anmäla mamma till polisen för att få ut sin rättmätiga fickpeng, det blir finemang. Är det så du tycker en familj ska hantera mindre problem eller? Inte utreda själv utan gå till polisen?
 
Men nu får du väl ge dig!?
Har jag pekat ut någon specifik? Nej, det har jag inte.
Det där var andra gången på mindre än 10 minuter som du är oförskämd mot mig, undrar varför? Jag har inte gett mig på dig, ej heller har jag bidragit till att tråden helt kört i diket.
Så vad är ditt problem?
 
Det där var andra gången på mindre än 10 minuter som du är oförskämd mot mig, undrar varför? Jag har inte gett mig på dig, ej heller har jag bidragit till att tråden helt kört i diket.
Så vad är ditt problem?

Mitt problem är att du helt onödigt påpekar saker som jag aldrig heller har påstått.
Vänligen upphör med det.
 
Eller för att folk i allmänhet vet alldeles för litet om vad de får och inte får göra samt att de också anser att de kan strunta i det.
@Liran anser att det är helt okej att parkera på en mötesplats bara man inte åker dit för det.
En trist inställning som kan hindra utryckningsfordon om det blir bråttom.
Nej, du förvränger det jag skrivit. Jag anser att det går för sig att stanna på en mötesplats, stiga ur bilen och inte avlägsna sig längre än att man omedelbart kan sätta sig och köra i väg bilen om mötesplatsen behövs.
 
Har inte läst hela tråden men jag fotar alltid okända bilars regnr överallt i skogen allra helst om dom är utländska .Vi har haft mycket inbrott både i sommarstugor och nere på byn här .Dom rekar ofta med att vara ute och promenera och kolla vad som finns .Om det står någon fyrhjuling eller åkgräsklippare på gården eller något annat säljbart .Så jag håller koll på grannen ena då hon är borta på jobb och kör någon bil upp där så går jag direkt dit .Andra grannen har en industri och har haft massor med stölder så jag brukar skriva upp vad det är för bilar som åker upp där sent på kvällen då jag sitter vid datorn .När man inte får det minsta hjälp från polisen så måste man skydda sig och sina grannar från brott så gott det går .Jag har haft folk snokandes i mina uthus och lika så en annan granne .Då stod en man och tittade på hans åkklippare av den riktigt dyra modellen och då fick nästa granne syn på honom och gick dit för att se varför han gick runt husen och då sa han att han skulle köpa klipparen då den var till salu så andra killen ringde ägaren och han skulle inte sälja sedan smet han iväg i skogen
 
Vem har påstått att alla vägar är under bevakning och att lokalbefolkningen stoppar och förhör folk i parti och minut och spärrar vägen jämt och ständigt?
Hela tråden handlar ju om vad som är normalt/vanligt när det gäller skogsvägar och bevakning? TS hävdar att det inte är kutym att hejda förbipasserande och förhöra dem, och andra menar tvärtom att det är jättenormalt, dvs att det brukar vara så.

Hela diskussionen handlar ju om frekvensen. Hög, hävdar en del - låg, hävdar andra.

Jag hävdar att frekvensen är låg. Det vanliga när man åker på en skogsväg är att ingen bryr sig och att den inte är avspärrad.
 
Har inte läst hela tråden men jag fotar alltid okända bilars regnr överallt i skogen allra helst om dom är utländska .Vi har haft mycket inbrott både i sommarstugor och nere på byn här .Dom rekar ofta med att vara ute och promenera och kolla vad som finns .Om det står någon fyrhjuling eller åkgräsklippare på gården eller något annat säljbart .Så jag håller koll på grannen ena då hon är borta på jobb och kör någon bil upp där så går jag direkt dit .Andra grannen har en industri och har haft massor med stölder så jag brukar skriva upp vad det är för bilar som åker upp där sent på kvällen då jag sitter vid datorn .När man inte får det minsta hjälp från polisen så måste man skydda sig och sina grannar från brott så gott det går .Jag har haft folk snokandes i mina uthus och lika så en annan granne .Då stod en man och tittade på hans åkklippare av den riktigt dyra modellen och då fick nästa granne syn på honom och gick dit för att se varför han gick runt husen och då sa han att han skulle köpa klipparen då den var till salu så andra killen ringde ägaren och han skulle inte sälja sedan smet han iväg i skogen
Jag tror ingen har sagt alls att det inte skulle vara ok?
 
Mitt problem är att du helt onödigt påpekar saker som jag aldrig heller har påstått.
Vänligen upphör med det.
Du skrev att man fick köra på vägar, du utelämnade att det inte gäller alla vägar. Du anmäler tråden med tydlig adressat att @Inte_Ung trollar.
Sen ger du dig på mig av någon outgrundlig anledning, du kanske skulle rannsaka din egen medverkan till att tråden körts i diket? Du har skrivit mycket o ganska otrevligt i tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 148
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 883
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 141
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp