Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte läst hela tråden men jag fotar alltid okända bilars regnr överallt i skogen allra helst om dom är utländska .Vi har haft mycket inbrott både i sommarstugor och nere på byn här .Dom rekar ofta med att vara ute och promenera och kolla vad som finns .Om det står någon fyrhjuling eller åkgräsklippare på gården eller något annat säljbart .Så jag håller koll på grannen ena då hon är borta på jobb och kör någon bil upp där så går jag direkt dit .Andra grannen har en industri och har haft massor med stölder så jag brukar skriva upp vad det är för bilar som åker upp där sent på kvällen då jag sitter vid datorn .När man inte får det minsta hjälp från polisen så måste man skydda sig och sina grannar från brott så gott det går .Jag har haft folk snokandes i mina uthus och lika så en annan granne .Då stod en man och tittade på hans åkklippare av den riktigt dyra modellen och då fick nästa granne syn på honom och gick dit för att se varför han gick runt husen och då sa han att han skulle köpa klipparen då den var till salu så andra killen ringde ägaren och han skulle inte sälja sedan smet han iväg i skogen
Självklart får folk inte gå in på tomter, titta i uthus, osv. Det är ju hemfridsbrott.

Jag har full förståelse för att folk håller koll, vilket jag redan har sagt ett par gånger förut i tråden.
 
Nu börjar det bli trams. Man får väl fråga vem som helst om skostorlek också - jovisst.
Men det är fånigt att påstå att det är ok att fråga människor om dom kan legitimera sig ute i skogen. Då går man över gränsen.

Instämmer. "Luften är fri" kanske fungerade när man var barn, men när man är vuxen förväntas man ha en artig kommunikation med andra människor och inte stövla på hur som helst, oavsett vad man tycker sig ha rätt till. Att fråga någon om denne kan visa sitt uppehållstillstånd, utan någon specifik föregående händelse, är definitivt att stövla på. Om man misstänker att någon vistas i landet illegalt kan man ringa polisen, om man misstänker att denne någon har något fuffens för sig på sina ägor så är det absolut att rekommendera att kontakta polisen för utredning.

"Man är fri att säga att säga/fråga vad man vill i Sverige" upplever jag sällan brukar användas av andra än socialt klumpiga människor.
 
Har inte läst hela tråden men jag fotar alltid okända bilars regnr överallt i skogen allra helst om dom är utländska .Vi har haft mycket inbrott både i sommarstugor och nere på byn här .Dom rekar ofta med att vara ute och promenera och kolla vad som finns .Om det står någon fyrhjuling eller åkgräsklippare på gården eller något annat säljbart .Så jag håller koll på grannen ena då hon är borta på jobb och kör någon bil upp där så går jag direkt dit .Andra grannen har en industri och har haft massor med stölder så jag brukar skriva upp vad det är för bilar som åker upp där sent på kvällen då jag sitter vid datorn .När man inte får det minsta hjälp från polisen så måste man skydda sig och sina grannar från brott så gott det går .Jag har haft folk snokandes i mina uthus och lika så en annan granne .Då stod en man och tittade på hans åkklippare av den riktigt dyra modellen och då fick nästa granne syn på honom och gick dit för att se varför han gick runt husen och då sa han att han skulle köpa klipparen då den var till salu så andra killen ringde ägaren och han skulle inte sälja sedan smet han iväg i skogen
Det låter jobbigt. Var i landet bor du, finns det någon förklaring till varför ni är så otroligt utsatta?

Min släkt har två hus på landsbygden, där vi tillbringar mycket tid sedan 40 år ungefär. Inte ett enda inbrott, aldrig en människa som varit uppe på gårdsplan och snokat, ryckt i dörrar eller på något annat sätt betett sig misstänkt. Inga stölder öht av nånting, faktiskt. Det är på nivån att folk inte ens låser dörren när de går hemifrån alla gånger.

I båda fallen är det så att man tillsammans med grannarna hjälps åt att hålla koll, men det är på nivån att man har ett öga på om grannen är hemma och vilka som rör sig där. Inte att stanna och förhöra folk som åker förbi på vägen, eller fotografera deras bilar.
 
Du skrev att man fick köra på vägar, du utelämnade att det inte gäller alla vägar. Du anmäler tråden med tydlig adressat att @Inte_Ung trollar.
Sen ger du dig på mig av någon outgrundlig anledning, du kanske skulle rannsaka din egen medverkan till att tråden körts i diket? Du har skrivit mycket o ganska otrevligt i tråden.

Ja, förlåt, jag glömde att detta var Bukefalos och att man därför är tvungen att påpeka de mest uppenbara saker. Att jag skriver att man vanligtvis framför bilen på väg, så betyder det givetvis inte att jag menar alla vägar. Säger inte det sig självt, egentligen? Förstår man inte det? Är det verkligen så väldigt nödvändigt att jag måste lägga till ett OBS - endast vägar där det är tillåtet, för att du inte ska påpeka det uppenbara?
 
Ja ser en fara i att människor anser sig ha rättigheter att göra som de vill i fred på andras mark.
Dessa rättigheter verkar dessutom öka i antal med tiden.
Flera i tråden anser sig ha rätt att göra sådant som faktiskt är olagligt, t.ex. ta med sig bilen ut i naturen, campa en vecka på en trevlig plats utan att bli störd eller fiska i vilken sjö som helst.
Det kommer att bli konflikter av det och det kommer att komma krav på inskränkningar av allemansrätten.

Var har du läst det - att många i tråden anser sig ha rätt att campa en vecka och fiska överallt?

Om man vill undvika konflikter är det bästa om man som markägare och den som nyttjar allemansrätten kan ha en trevlig konversation utan att inleda förhör. Begår de som vistas på din mark lagbrott mot allemansrätten är det en annan femma, då ringer man farbror blå eller säger själv till.
 
Om man misstänker att någon vistas i landet illegalt kan man ringa polisen, om man misstänker att denne någon har något fuffens för sig på sina ägor så är det absolut att rekommendera att kontakta polisen för utredning.
När man då ringer Polisen för något fuffens så visar det sig att man måste ha med sig en ganska så färdig utredning för att det skall bli något.
Jag har haft mycket med polisen att göra de senaste åren så jag kan numera gången.
Nej de kommer inte och löser problemet åt dig, de har så litet tid att du måste göra mycket av arbetet själv om det skall komma någon vart.
 
Om man vill undvika konflikter är det bästa om man som markägare och den som nyttjar allemansrätten kan ha en trevlig konversation utan att inleda förhör.
Men om man som markägare bara vill vara i fred så gör man på annat vis.
Och det är faktiskt inte förbjudet.
Som markägare så har jag ingen plikt att vara trevlig.
Det är inte ett förhållande på lika villkor nämligen.
 
Men om man som markägare bara vill vara i fred så gör man på annat vis.
Och det är faktiskt inte förbjudet.
Som markägare så har jag ingen plikt att vara trevlig.
Det är inte ett förhållande på lika villkor nämligen.

"Vara ifred"? Markägare har inte rätt att avhysa folk som nyttjar allemansrätten hur som helst bara för att de känner för det.

Ur Allemansrätten:
"Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet – mark och vatten – främst genom att färdas över den, åtminstone till fots, och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten har samtyckt till att marken används på sådant sätt."

Ska du avhysa folk måste de ha gått utanför allemansrättens ramar. Inte bara för att du som markägare känner att du vill ha marken ifred.
 
Men om man som markägare bara vill vara i fred så gör man på annat vis.
Och det är faktiskt inte förbjudet.
Som markägare så har jag ingen plikt att vara trevlig.
Det är inte ett förhållande på lika villkor nämligen.

Visst är det en metod markägare kan använda sig av för att vara ifred, no arguments there. Men om man skriver om konflikter som blir allt vanligare när det gäller allemansrätten är det betydligt vettigare att föra en trevlig konversation med de som nyttjar ens mark/respektive den som äger marken. Då minskar risken för att folk ska bete sig illa, t.ex. kanske slänger massa skräp på markägarens marker för att hämnas över att de kände sig påhoppade. Om man istället bemöter dem trevligt och informerar om varför man tänker som man gör ökar chansen att de som vandrar på ägorna tänker sig för och inte bryter kvistar hur som helst, eller kör ner orkidéer för den delen.

Om man sedan inte vill ha någon kotte vandrandes på sina marker tror jag det bästa är att flytta från Sverige, faktiskt. För även om man skrämt iväg en kotte, så finns det fler kottar i skogen. :D Och allemansrätten är så starkt inpräntad i Sverige att jag tvivlar på att den försvinner/inskränks, tack och lov! Om vi alla beter oss artigt mot varandra så tjänar vi alla på det, så tror jag.
 
"Vara ifred"? Markägare har inte rätt att avhysa folk som nyttjar allemansrätten hur som helst bara för att de känner för det.

Ur Allemansrätten:
"Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet – mark och vatten – främst genom att färdas över den, åtminstone till fots, och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten har samtyckt till att marken används på sådant sätt."

Ska du avhysa folk måste de ha gått utanför allemansrättens ramar. Inte bara för att du som markägare känner att du vill ha marken ifred.
Kan du citera någon som påstår att markägare har rätt att avhysa folk hur som helst?
 
Jag menar att alla skogsvägar inte går på privatpersoners mark. Jag har aldrig varit med om att skogsbolag bevakar sina vägar och hejdar förbipasserande för att förhöra dem om var de bor och om de hyr eller äger sina hus.

Säkert finns det privata vägar som är avstängda. Min poäng är att det också finns en hel massa som inte är det, utan att för den skull bli sönderkörda av tung trafik eller vara bevakade. Det finns massor av skogsvägar som knappt har någon trafik alls, och där du inte stöter på en kotte, än mindre någon som förhör dig. Jag skulle rent av påstå att det vanligaste med en ensligt belägen skogsväg utanför bebyggelse är att den är rätt öde. Både när det gäller trafik och när det gäller vakter.
Du ska då bli förvånad vad mycket folk det rör sig i skogen. Hur mycket pengar som går till återställning av vägar för att privata bilister kör på dem vid olämpliga tillfällen.

Visst blir du troligtvis inte stoppad, men du kan faktiskt bli det. Särskilt om du råkar köra in på ett område där det utförs avverkning.
Så är det på enskilda markägares också, du blir troligtvis inte stoppad men kan bli det.

Sedan finns det många nyfikna, särskilt äldre som hör och häpna roar sig med att prata med människor och är nyfikna på vilka de är. Särskilt om de träffar på någon i sina hemtrakter.
 
Ja tolka kan man göra, man kan tolka vad som helst till vad som helst med god vilja. I_U skriver inget om att avhysa folk hur som helst

Att avhysa folk för att man skulle vilja vara "ifred", anser jag gå under "hur som helst". Dvs utan annan anledning än att man bara känner för det.
 
Jag tolkade @Inte_Ung s inlägg så. Att man avhyser folk för att man som markägare vill vara "ifred". Det är inte tillåtet.
Nu svarar jag på hur du tolkar @Inte_Ung s inlägg. Jag läste i det inlägget att vara otrevlig markägare innebär att folk inte kommer tillbaka, inte att markägaren avhyste. På tal om tolka - det har alltså du rätt till, men ingen får tolka dina?
 
Oj då. Ja, då lär det bli svårt för alla svampplockare och bärplockare som vill komma något lite längre än de kan gå/cykla och där det inte finns en parkeringsplats....

Vi borde nog göra som i USA, dvs att det finns statliga nationalparker som man får vistas i. Sedan behöver vi inte störa de enskilda markägarna ute på landet....

Bara for att ratta till en vanlig missforstaelse om USA ... Har beror det helt pa vilken delstat man ar i. Precis som innom Europa har de olika delstaterna olika lagar och regler for privat agande och hur andra kan utnyttja deras mark. Vissa stater har lika stark Allemansratt som i Sverige, med undantaget att man absolut inte far ga in i hagar och inhangnat omrade med djur ... eller parkera pa skogsvagar och blockera dem.

Den storsta skillnaden med Sverige ar att i de delstater som har allemansratt ses det inte som en rattighet utan som en forman att vara radd om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 148
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 882
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 140
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp