Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästar...

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Jag jobbar för närvarande med att utbilda hästar, dock verkar det vara lika mycket ridning som hantering....

Igår kom 3 hästar, bland annat en 3-årig B-ponny som ska visas. Den är skodd, runt om och dom har påbörjat inridningen av den. Jag tyckte att den verkade lite ouppfostrad när jag såg den på hemmaplan, men nu när den står här så visade den sig mycket ouppfostrad.... 3 år, skodd och man kan inte ens peta på benen, den drar iväg när den inte vill stå kvar mer och den flyttar sig oftast inte när man ber den. I övrigt så är den snäll, men gud... Hade jag varit 10 år och fått hem denna som min häst hade jag gått hem med tårar.

Jag vet inte hur många procent av hästarna jag får hem hit som måste uppfostas och jag är inte alls någon nazi eller NH-tränare av något slag, jag tycker det hör till grundläggande kunskap hos alla hästar.

Vart är dom väluppfostrade hästarna? Som inte går över en, som inte knör i stallgången, som inte tjurig-sparkar när det inte passar, som man kan lyfta alla benen på, som inte nafsar, som inte går iväg när man sätter foten i stigbygeln... inte kan väl sådana här saker räknas som överkurs??

Jag börjar bli lite trött på att behöva börja varje tillridning med ett litet krig i stallet om vem som står mest ivägen..
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

De väluppfostrade klarar ägarna själva ;)

Ganska praktiskt att skicka iväg dem på uppfostringsanstalt... Så ska du fortsätta med det du pysslar med så får du nog acceptera läget!
Sen är de väl unga med och har inte blivit hanterade så mycket kan jag tänka mig?
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Har också tänk den tanken... men dom får gärna skicka sina hästar hit med : P

Jo, jag får ju göra det, men det är så tjatigt...! Nej, alla är inte unga, det kommer "äldre" med som har blivit duttade och daltade med. Just stå still när man sitter upp verkar vara en svår konst. Många kan få sina hästar att dansa fram i underbara skolor, men stå still tills man sitter i sadeln... neej.. inte riktigt haha...

Sedan så är det inte förrän dom hämtar hästarna igen som dom inser att dom varit på uppfostringsanstalt (iaf inte utanför ridbanan). Men det är ju också en faktor som gör kunderna nöjda och att dom kommer tillbaka : P
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästar...

Just det där med att stå still när man sitter upp tycker jag verkar vara lite från häst till häst. Jag har tre hästar som jag ridit in själv och den ena står aldrig still oavsett hur mycket jag har trätt med henne så jag skiter i det nu. Hon har helt enkelt så mycket energi att hon vill iväg direkt och går så fort man svingat över benet. Ska hon stå still måste jag ha nån som håller fast henne och det är ju sällan man har.
De andra två står stilla som ljus och har så gjort från början. De är lugnare i temperamentet också rent allmänt.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Mystiskt... alla jag har ridit har iaf kommit så långt att man hinner sätta sig, dom kan däremot börja gå så fort man satt sig tillrätta och börjar ta tyglarna haha... ett rätt iaf, hatar när man dunsar dom i ryggen för att dom inte står still... känner mig så elak, men samtidigt - hästens fel.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

fast är det så konstigt att 3 åringar inte alltid vet hur de ska bete sig?Rider man in hästar så får man räkna med både det ena och det andra;)
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Fast detta var inte inridning, detta är inför 3-års testen. Men alltså, våra 1- och 2-åringar uppför sig bättre.... Dom går inte iväg i kopplet och man kan lyfta upp alla fötterna (utan att dom stampar ner dom eller sparkar efter en). Det kan väl inte var mycket begärt av en 3-åring?? Gå i koppel tränar ju vissa t.o.m små föl att göra.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Jag har upplevt många ggr hästägare med egna uppfödningar, där uppfödningarna varit riktigt piniga eftersom de blivit så oerhört bortskämda av hästägaren.
Kombinationen okunskap (många tar föl på sina ston lite hursomhelst utan någon egentlig direkt plan eller egentlig erfarenhet i bagaget, eller för den delen köper en "söt" unghäst utan kunskap), skämmer bort unghästarna något så oerhört ("det är ju min lilla gullegris") och hemmablindhet gör att det kan bli ett brutalt uppvaknande den dagen hästen ska ridas in eller bara ska börja hanteras mer. Då lägger man förhoppningen på att någon annan kan reparera och förbättra det som brustit under de tidigare åren, utan att för den sakens skull erkänna att man skickat iväg hästen på uppfostring. För visst låter det bättre att säga att man skickat iväg sin lilla guldklimp på matchning inför 3-årstest, än att säga att ens lilla guldklimp är utom kontroll och någon nu kommer uppfostra den åt en för man klarar det inte själv?

De som däremot är vana med unghästar vet oftast hur man ska hantera unghästen för att få en säker individ som lyssnar på människan och respekterar människan.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

förmodligen så har inte ägarna lärt hästen så mycket, den ska ju ändå skickas iväg;)
som sagt tar man emot hästar för träning så får man räkna med både det ena och det andra är min erfarenhet.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Jag tror inte att folk tar sig tid att lära hästen vett och etikett.
Det viktiga är att så snart som möjligt komma upp på ryggen för att börja utbildningen. Man glömmer liksom bort att det krävs utbildning långt innan man sitter på ryggen.
Sen är det nog tyvärr många som inte vet hur man uppfostrar en häst, det saknas kunskap helt enkelt. Man blir arg och frstrerad när hästen inte gör som man vill och då är det enklare att hitta genvägar som funkar för tillfället.

Jag är själv mycket noga med att mina hästar ska kunna start och stopp när jag går med dem men det är långt i från alla som tycker att det är viktigt. Vilket leder till att man har hästar som gladeligen trampar ner en på väg till och från hagen. Eller får för sig att stanna halvvägs bara för att den fick lust. Blir även otroligt irriterad på hästar som envisas med att gå i ryggen på en!
Ok att de inte är så framme att man går vid bogen på dem men att smyga in bakom ryggen på mig känns riktigt obehagligt och har resulterat i södertrampade tår och hälsenor i stallet.
Dock inte mina tår och hälsenor *peppar peppar*.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Min spontana tanke är att det kanske inte är så konstigt att människorna får problem med ridningen, när de redan från början har problem från marken?
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Håller med om det mesta ni skriver här, men har också en liten invändning; hästar som kommer till ett nytt ställe blir ganska otrygga och oroliga i början. De vet inte vem de kan lita på och hur rangordningen fungerar. Det är inte självklart för en häst att snällt lyda varje person som kommer i dess väg, jag tycker att det är ganska naturligt att det uppstår en del problem.

Hade en gång ett tvåårssto som jag lämnade iväg till en bekant för att gå som sällskap till hennes sto en sommar. Hon var uppfödd hos mig, uppförde sig lugnt och fint här hemma, gick promenader på hängande grimskaft, stod stilla när hon skulle osv.

Där blev hon som förbytt, gjorde tjur- rusningar när de var ute och gick, var rädd för allt, gick knappt att leda ... Bekantingen trodde att hon var i stort sett ohanterad, vilket alltså inte alls var fallet. Jag berättade hur trevlig och lätthanterlig hon varit hemma, men förmodligen tror kvinnan fortfarande att jag lämnade en ohanterad häst till henne ...
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Hemablindhet var ordet! och ingen kan väl tro att ens egen alldeles perfekta underbara häst skulle vara ouppfostrad :devil:. Nej man skickar bara sin häst på inridning för att man själv inte hinner, det handlar ju inte alls om att man inte klarar av sin egen häst :grin:...

vissa hästar får visst köra hur de vill med sina ägare och de märker inget själva ...
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Min spontana tanke är att det kanske inte är så konstigt att människorna får problem med ridningen, när de redan från början har problem från marken?

Beror ju helt klart på vilka problem man har? Om man har problem med att hästen slänger av en / aldrig kan gå förbi brevlådor (spökig när man rider ut) / att man inte kan göra fattning från skritt / man vet inte hur man ska rida skolorna ?

Ridskickligheten behöver ju ändå inte hägna ihop med hur den är från marken. Jag tror som flera nu skrivit, att det är hemmablindhet en stor del. 3-åringen åkte hem häromdagen och det var mycket puttinuttande som man inte såg innan han kom hit (då hade han ju inte varit borta en hel vecka : P). Det finns ju även människor som är tvärtom, som kan hantera vilken stolle som helst, men som inte rider värst bra.

Kan ju tillägga att jag tar alltså inte emot hästar som ska korrigeringsridas för att dom slänger av sina ryttare ex... sånt är jag alldeles för feg för : P Alla hästar jag får in är snälla (ibland skygga, men det är ju inte alls samma problem), men som ska säljas eller utbildas vidare eller så tycker dom (några få bekanta) helt enkelt att det är lättare att jag löser ex. hänga-på-tygeln-problemet på 2-3 veckor än att dom själva ger sig an ytterligare 2-3 månader på att göra det själva. Det är trots allt mycket tröttsamt att man inte känner att man kommer vidare.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Ja, så kan det med vara, vissa hästar har ju mycket lätt att lära sig vilka dom umgås med... vissa vet ju inte, som andra sagt redan, hur man faktiskt gör och uppför sig för att 'framkalla' skillnaden. Tycker själv det är rätt coolt vilken skillnad det kan göra med enkla knep, t.ex. som att bara sträcka på sig medans man stannar - som kan göra skillnaden på om hästen fortsätter runt dig och börjar beta eller om den stannar upp och frågar 'vad?'.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Min spontana tanke är att det kanske inte är så konstigt att människorna får problem med ridningen, när de redan från början har problem från marken?

Jag ser nog mindre likheter än många däremellan. Just för att jag är kass på allt vad träning från marken heter. Okej, jag är rätt kass på att rida oxå faktiskt, men är någon häst tuff på marken är gränsen nådd mycket tidigare för vad jag klarar av än o jag sitter på.

Håller med om det mesta ni skriver här, men har också en liten invändning; hästar som kommer till ett nytt ställe blir ganska otrygga och oroliga i början. De vet inte vem de kan lita på och hur rangordningen fungerar. Det är inte självklart för en häst att snällt lyda varje person som kommer i dess väg, jag tycker att det är ganska naturligt att det uppstår en del problem.

Hade en gång ett tvåårssto som jag lämnade iväg till en bekant för att gå som sällskap till hennes sto en sommar. Hon var uppfödd hos mig, uppförde sig lugnt och fint här hemma, gick promenader på hängande grimskaft, stod stilla när hon skulle osv.

Där blev hon som förbytt, gjorde tjur- rusningar när de var ute och gick, var rädd för allt, gick knappt att leda ... Bekantingen trodde att hon var i stort sett ohanterad, vilket alltså inte alls var fallet. Jag berättade hur trevlig och lätthanterlig hon varit hemma, men förmodligen tror kvinnan fortfarande att jag lämnade en ohanterad häst till henne ...

Det vill jag oxå skriva under på. Fick hem en jättelugn, snäll och trevlig häst och när den väl stod hemma i stallet så vara det a la okontaktbar bulldozer den första tiden. Jag hade seriöst spö med mig vissa dagar för att få hästen att flytta på sig på stallgången och inte meja ner mig på väg tillbaka. Hästen var inte alls dum, bara liksom stod där/flyttade sig åt sidan precis när den själv ville.

Hemablindhet var ordet! och ingen kan väl tro att ens egen alldeles perfekta underbara häst skulle vara ouppfostrad :devil:. Nej man skickar bara sin häst på inridning för att man själv inte hinner, det handlar ju inte alls om att man inte klarar av sin egen häst :grin:...

vissa hästar får visst köra hur de vill med sina ägare och de märker inget själva ...

Det kan jag med skriva under på. Min egna hästs "olater" som jag inte tagit någon notis om själv framkom när jag skaffade medryttare :D Visserligen inget stort men sådant man själv inte ens tänkt på. När medryttarna återberättar så är det dock från min sida: "Ja, men det har jag ju känt oxå. Det var mao inte alls så bortarbetat som jag trodde."

Tex att han vill nita/hoppa åt sidan rätt ofta. När jag har andra ryttare får jag korrigera det betydligt mer än när jag bara red själv, för då var det inte alls framträdande eftersom vi kända varandra så väl. Jag behövde aldrig korta tyglarna eller direkt lägga till skänkeln ens.

Men nya ryttare kan garanterat uppleva det som en väletablerad och jobbig olat, även om hästen med mig faktiskt aldrig stannat, jag har bara känt tendenserna och inte lyckats arbeta bort det helt. Och lyckas han stanna en gång med medryttaren försöker han betydligt mer med mig sen, han är ju trots allt en ponny ;) Men för medryttaren känns det garanterat som att han stannar varenda ridtur med mig oxå, även om det aldrig hänt utan tillåtelse (dvs under all ridning hästen vart med om i sitt liv).
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

*delvis KL*

Hemmablindhet tror jag kan spela stor roll. Det och 'bekvämlighet'. Har man en häst som brukar leda ut matte till hagen varje dag, men som 'ju aldrig gör mer än drar lite' så är det för de flesta hemskt mycket jobbigare att lägga 1 - 2 veckor på att rätta till problemet. För att bli ledd ut till hagen av hästen tar säg 2 minuter. Att varenda gång hästen drar stanna den, backa den och börja om kommer första dagen mest troligt ta MINST 20 minuter innan de är i hagen. Och nästa dag samma visa.

Och om man har en häst/hästar som 'i alla år' lett ut matte till hagen blir det på något vis normen. Det är inte förrän man leder en häst som INTE drar som man inser dels att 'aha, det är SÅHÄR det ska vara/kännas' och dels hur TREVLIGT det är med en häst som följer matte på slakt grimskaft.

Och om hästen får leda matte till hagen får den mest troligt göra en massa annat med. Och ägaren skulle på frågan om hästen är väluppfostrad ärligt svara 'javisst, kan ha lite bråttom till hagen ibland men då är det bara att säga till'. Och står inte och ljuger, utan hästägarens känsla ÄR att hästen är väluppfostrad - för den sliter sig ju inte, drar inte armen ur led etc.

När sådana hästar kommer i ny miljö blir de dessutom etter värre, och en ny människa är till för att testas ännu mer. Samma ägare brukar då tycka 'oj, sådär gör h*n ALDRIG hemma'. Medan man kan stå och tänka att 'åjo, den drar i grimskaftet hemma med, jag lovar...'. Men det den ALDRIG gör är göra det på exakt den nivå som borta.

Sen så de väluppfostrade hästarna är dels oftast lättare att rida in - just FÖR de är väluppfostrade (dvs det handlar inte om just typ av hästen utan om att de är uppfostrade.) Det är hemskt mkt enklare sitta upp på en häst som kan stå still t ex än en som går iväg och inte lyssnar när man ber den stanna, och dels tror jag - med risk för att få stryk - är de hästägarna som har ordentlig uppfostran på sina hästar oftast mer erfarna. Dvs rider i större grad in sina hästar själv eller med bara 'på platsen'-hjälp jmf med att lämna bort just för inridning (däremot senare för utbildning t ex). (Sen kan ju en väluppfostrad häst vara knepig att rida in, och en ouppfostrad rena a-barnet, men generaliserat).

Jag är dels lat/bekväm av mig, och 'snurrig'. Så jag har enligt utomstående 'extremt god uppfostran' på mina hästar. Jag tycker ju det är normalt - men det är det där med hemmablind och 'normaliseringsprocessen' igen. Jag är så van med att hästen t ex står kvar i boxen med dörren öppen att jag räknar det som normalt. Dvs varje gång en ny häst kommer får jag minst en gång gå och hämta den på stallplanen för jag utan att tänka lämnat boxdörren öppen. Och hästen - ganska givet - traskar ut ur boxen då den inte är lärd att stanna med dörren öppen..

För jag är bäst på 'jag ska bara'. T ex 'jag ska bara hämta ett annat grimskaft' och så låter jag boxdörren vara öppen, eller 'jag ska bara hämta vantarna' och släpper den påklädda hästen på stallgången och går 5 steg bort osv. Så jag är för lat för att INTE lära hästarna att t ex stå kvar med öppen boxdörr eller stå kvar lös där jag lämnar dem. Det är helt enkelt jobbigare att 'stup i kvarten' få hämta hästen igen än det är att lägga 2 v på att lära dem stå kvar/stå still.

Dvs för MIG är det ett jäkla problem om de INTE är ordentligt uppfostrade. Medan för en mindre snurrig människa är det noll problem att hästen går ut om dörren lämnas öppen - för dörren lämnas aldrig öppen. Och PRECIS lika tror jag det är med det vanliga. För mig t ex så en häst som går och drar i grimskaftet är ett problem eftersom jag får ont i axeln/nacken då, för mig är det ett jäkla problem om hästen är svår att lasta eftersom jag alltid lastar själv - medan en person som det inte gör något om hästen går och drar lite är det inga problem, eller som alltid har medhjälpare som kan lägga en lina runt baken så behovet av medhjälpare för att få på hästen är inget problem.

Jag tror faktiskt FÅ människor struntar i att hästen är ouppfostrad. Utan endera upplever det inte ett problem med det hästen gör, eller är så 'tillvanda' att de inte längre märker det - förrän det tas bort.

Jag hade en sadeltvångshäst förr. Det var en himla procedur kring sadling. Jättejobbigt i början, sen blev han bättre och så vande jag mig. Så jag såg det verkligen inte alls som ett problem längre. Det var först när jag red in 2½åringen och insåg att SÅHÄR ska det ju vara att sadla som jag insåg hur 'problematiskt' det ändå var att sadla sadeltvångshästen. Men det hade blivit normen. IDAG skulle tårna krulla sig i frustration över samma sak som då var 'vadå, nu är det ju jättebra?', för IDAG har ju normen blivit just att hästen står blick still och jag sadlar, punkt.
 
Sv: Ouppfostrade hästar...

Lånar knapp!

Tidsbrist tror jag är en viktig faktor. Vissa uppfödare tycker "att hästen ska få leva hästliv" och släpper föl och unghästar vind för våg de första åren. Sedan när det är dags för inidning har de en halvt förvildad vuxen häst att hantera. Ju mer man hanterar fölet desto lättare blir det när hästen är vuxen. Ponnyer kanske det slarvas ännu mer med "för de är ju inte så stora" :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 002
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 133
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp