Ovanlig Rottweiler

Tack! Det var väl det jag misstänkte.

Anneli (som någon gång hoppas få en liver roan & tan cocker)
 
Jag är super intresserad av den "röda" rottweilwern, skulle gärna ha lite information om hur dom blir röda. Och om man kan få tag i en sån! sambon blev störtförälskad och vill ha en sån! :love: :love:
 
Ska du ha en röd lär du få importera från USA. Ingen vettig Rottweileruppfödare här strävar efter sådan färg då den inte är tillåten.
 
Menar du en röd eller en sådan som fanns på bilden? För den är alltså inte röd utan liver & tan.

Färgen uppkommer genom att den svarta färgen istället blir brun. Även pigmentet på t.ex. nostryffel och läppar påverkas och blir nötbrunt istället för svart. Anlaget nedärvs recessivt, vilket innebär att två svarta föräldrar kan få liver-avkommor OM BÅDA HAR ANLAG, men två liverfärgade hundar kan aldrig få svarta avkommor. Röda, riktigt röda, är däremot möjligt, men åter om anlag finns.

Såvitt jag har förstått är färgen inte godkänd hos rottweiler. Exempel på raser som får vara liver and tan är dobermann, cocker spaniel, amerikans cocker spaniel och engelsk springer spaniel. Det finns säkert fler.

Anneli
 
fast jag vill se bilder på en black & tan och en brindle också... :( jag vet! vi har en tävling om vem som kan hitta den knasigaste hundfärgen! :idea: alltså ovanliga färger på vanliga raser!

jag leder nog... eller så står det 2-2 mellan mig och trådskaparen ;) men bara för att jag är riktigt snäll :D
 
Jag vet faktiskt inte. Jag har inte hört talas om att det skulle ha hänt under de senaste årtiondet. Jag skulle dock inte utesluta att de felfärgade valpar som fötts har avlivats.
 
OK att man inte strävar efter det men som Indiana sa så kan det väl hända om det finns anlag.

Jag är inte intresserad av att avla på en sådan hund. Jag tyckte bara den var så otroligt vacker :love: (mitt personliga tycke) Och till och med min sambo sa att han skulle kunna tänka sig en hund med det utseendet. Och det är INTE offta han säger så :D
 
Jag gissar att de röda anlagen är i princip borta från den svenska stammen av Rottweiler. Föräldrar som givit röda valpar har ofta tagits ur avel och det är som sagt inte helt omöjligt att felfärgade valpar avlivas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 951
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 106
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp