Ovanliga hundraser.

Jag tycker Jindon verkar vara en jättefin hund! Right up my alley. :)

Var med en Jindo som blev vansinnigt misshandlad i ett CM-avsnitt på den tiden det begav sig, jag kan inte se en enda snutt utan att börja gråta.
Inte för att detta ska utmynna i en CM tråd. Men verkligen, helt sjukt vad som förekom där, även om en del var förfärligt redan då så var man nog ändå mer "avtrubbad" än vad man är idag (åtminstone jag).
 
Min ena hundras har inget gissat rätt på hittills och då är det ändå minst typ 4 nyfikna som kommer fram varje dag och frågar 😁
 

Bifogade filer

  • 0382A621-E823-43D2-BC74-5A286F71A6FD.jpeg
    0382A621-E823-43D2-BC74-5A286F71A6FD.jpeg
    595,1 KB · Visningar: 197
basset bleu de gascogne?
Helt rätt 😁 Väldigt ovanlig ras i Sverige, men mycket trevlig, kan mycket väl tänka mig en till i framtiden. Både Broholmer, Bracco Italiano och Borzoi (inte krullig då utan med vanlig päls) som nämnts här i tråden är också de raser jag kikar på inför framtiden, lite komiskt ☺️
 
Helt rätt 😁 Väldigt ovanlig ras i Sverige, men mycket trevlig, kan mycket väl tänka mig en till i framtiden. Både Broholmer, Bracco Italiano och Borzoi (inte krullig då utan med vanlig päls) som nämnts här i tråden är också de raser jag kikar på inför framtiden, lite komiskt ☺️
Jag fastnade för dem redan som tonåring för de är så otroligt vackra! Men jag fick googla stavningen 😅
 
Visa bifogad fil 111262 Vi hade irländsk röd och vit setter när jag växte upp. Den var då inte så vanlig och det är inte ofta man ser dem nu heller 🙂
En gammal bild på två röd/vita och sen vår första röda med sin mamma som är lite grå i ansiktet
Åh finns en jättefin sån här där jag bor! Varje gång vi träffar henne vill vi typ kidnappa henne, otroligt snäll och trevlig, verkligen en av de trevligaste hundar jag någonsin träffat! 🥰
 
Pojkvännen blir alltid lika förvånad när jag nästan alltid kan rabbla upp vilken ras/blandras han visar, men när detta ”spelet” var ett av mina favoritintressen i gymnasiet och vi dessutom hade prov på att kunna raser så fastnade en hel del 😁 Det är en tvåliter glassburk FULL av hundrasbilder!
0C3CEBC8-BF58-486D-8A42-F0CA4B8916C2.jpeg
 
Helt rätt 😁 Väldigt ovanlig ras i Sverige, men mycket trevlig, kan mycket väl tänka mig en till i framtiden. Både Broholmer, Bracco Italiano och Borzoi (inte krullig då utan med vanlig päls) som nämnts här i tråden är också de raser jag kikar på inför framtiden, lite komiskt ☺️
Oj, det är ju tre helt olika raser, med väldigt olika ursprung och behov, vad hade du tänk ”göra” med hunden? :)
 
Fila Brasiliero hade vi ett par–tre stycken i släkten när jag var yngre, kan inte mycket om rasen mer än tillräckligt för att vara skeptisk till aveln, hälsan verkar inget vidare på dem och inte mentaliteten heller.
1674675723318.png

Bild hittad på google, har ingen på hundarna jag kände.

Även Engelsk Mastiff hade vi, inte fullt lika ovanlig men har inte sett många av dem heller. Föredrar mastifferna av dessa två :)
 
Jag har träffat en boerboel. En enorm men ganska fin hund av mastifftyp och en väldigt trevlig individ. Tyvärr verkar många vara betydligt mer "ihoptryckta" än den hyfsat smäckra som jag träffade.
 
Oj, det är ju tre helt olika raser, med väldigt olika ursprung och behov, vad hade du tänk ”göra” med hunden? :)
Jo jag vet! Uppvuxen i kennel med mastiffer och väldigt ”hundnördig” så jag har extremt bra koll på hund 😊 Alltså huvudsakligen såhär; jag har bara träffat trevliga individer av de tre raserna. Vi har ju två jakthundar nu (och jagar) så en Bracco kommer såklart få jaga. Jag är svag för mastiffer (men det blir inte förrän vi bor i hus och inte i lägenhet i stan som nu) och broholmer har alltid varit en favorit, likaså Borzoi.

Jag har inga planer på att tävla med hundarna; de kommer vara familjemedlemmar först och främst. Jag vill inte ha en hundras som kräver massa hjärngympa för att må bra. Våra hundar nu får såklart fysisk aktivering, men kräver inte mental stimulans på det sättet. En Borzoi kommer såklart få springa på inhägnat område och jag tycker dessutom att LC verkar skitkul, så det kan jag såklart tänka mig.

Skulle det vara så att vi skulle råka få en individ som älskar hjärngympa så anpassar vi oss såklart efter det. Vi lever för våra hundar och anpassar våra liv helt efter dem. Jägarexamen tog vi t.ex. för att det visade sig att första hunden ÄLSKAR att jaga (trots sällskapsavlad), så vi ville att han skulle få möjlighet att göra det. Det hunden tycker är kul, kommer hunden få göra. Det är alltid fantastiskt kul att se en hund göra något den älskar, tycker jag.

Sen är aspekt som jag tycker är viktig, att hunden accepterar andra hundar. Därför blir nästa hund en tik (har två hanhundar nu varav den ena inte tål de flesta okastrerade hanhundar han inte känner). Jag upplever dessutom att de exemplar jag träffat av nämnda raser kommit bra överens med andra hundar, ffa då när det gäller tikar.
 
Ännu mer ovanlig: en svart Broholmer! Tror aldrig jag har någonsin sett en ens i dess hemland, även om jag vet att dom finns.
Aa precis, färgen finns men är inte önskvärd. Minns att det var lite rabalder på Facebook när en parning gjordes med (en avelsgodkänd) svart broholmer för något år sedan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 211
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 631
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 407
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp