Ovanliga hundraser.

Aa precis, färgen finns men är inte önskvärd. Minns att det var lite rabalder på Facebook när en parning gjordes med (en avelsgodkänd) svart broholmer för något år sedan.
Det är visst en önskvärd färg :)
Färgen är godkänd och det finns inget negativt i att avla på de svarta individerna.
Det är bara ovanligare med svarta individer.

Jag har varit aktiv i rasen under fem års tid och nej, det har inte varit någon ”rabalder” kring någon parning med en svart individ inblandad.
 
Det är visst en önskvärd färg :)
Färgen är godkänd och det finns inget negativt i att avla på de svarta individerna.
Det är bara ovanligare med svarta individer.

Jag har varit aktiv i rasen under fem års tid och nej, det har inte varit någon ”rabalder” kring någon parning med en svart individ inblandad.
Ok, det var i gruppen Broholmer-föreningen Norge/Sverige på Facebook. Kommer inte ihåg parningen men vet att det ifrågasattes i kommentarsfältet och att det förklarades med att avelsbasen är liten och eftersom det var en bra individ så var det ”värt” att para. Kan se om jag hittar tillbaka till inlägget, men det är nog typ 2 år sen.
 
Det är visst en önskvärd färg :)
Färgen är godkänd och det finns inget negativt i att avla på de svarta individerna.
Det är bara ovanligare med svarta individer.

Jag har varit aktiv i rasen under fem års tid och nej, det har inte varit någon ”rabalder” kring någon parning med en svart individ inblandad.
Förlåt, tar tillbaka allt, mindes helt fel! Hittade inlägget nu och det gällde en fläckig broholmer, inte svart. Sorry!

Kan inte ta bort inlägget, så dumt. Var inte meningen att förvirra någon. Ska tänka efter innan jag skriver nästa gång 🙈
 
Well, azawakher är inte så vanliga men jag har vid det här laget träffat fler än jag kan räkna :p
14900412_728411823973867_2285632027315865757_n.jpg
Azawakh skulle ju jag säga 😭 Får se om jag kommer på någon mer. Hur var de du träffade?
 
Medion och granden bland podengos hör nog hit. "Lånad" bild av en medio. Jag tror inte det har registrerats någon grande de senaste åren.

(Hade de haft "bättre" päls hade jag varit sugen - med nästa hund skulle jag gärna satsa mot räddningshunden eller en skarp sökhund (dold laddning, dvs en hund som leter blindgångare vid byggen etc). Risken är hög att det då lutar mot maligator)

Visa bifogad fil 111224
+1 på den men strävhårig! Jag är förtjust i deras look :love:
grande_cerdoso555_redigerad-1.png
 
Skulle jag skaffa en schäfer (vilket jag inte ska) så skulle jag ta en titt på hollandese herdershond först med tanke på inte all avel inom tysk schäferhund är fokuserad på seriös arbetande brukshund tyvärr. Finns det anledningar till att den inte är lika populär? 🤔
Dutch%20Shepherd3.jpeg

(Lånad bild)
 
Sedan tänkte jag på mina favorit raser :angel: och funderade på om de skulle räknas som ovanliga. Man ser åtminstone inte dem varje dag!
Irländsk varghund (581 hundar registrerade i sverige enligt skk)
Staende-1024x907.jpg

Skotsk hjorthund (170 hundar)
Dog-Scottish_Deerhound-A_gorgeous%2C_young_Scottish_Deerhound_with_a_thick%2C_healthy_coat.jpg

:love::love:
 
Sedan tänkte jag på mina favorit raser :angel: och funderade på om de skulle räknas som ovanliga. Man ser åtminstone inte dem varje dag!
Irländsk varghund (581 hundar registrerade i sverige enligt skk)
Staende-1024x907.jpg

Skotsk hjorthund (170 hundar)
Dog-Scottish_Deerhound-A_gorgeous%2C_young_Scottish_Deerhound_with_a_thick%2C_healthy_coat.jpg

:love::love:
Vi hade en som promenerade mycket hemikring när jag var liten! Gigantisk! Och jättesnäll 😍
 
Jag har faktiskt träffat ett gäng nakenläderråttor (aka xolo) :D Särbons kusin har sådana pga allergiskt barn som faktiskt tål dem. De var väldigt imponerade av att jag faktiskt visste vilken ras det vilket är ju enbart tack vare att jag hängt här (med speciellt omnämnande till @Fetaost som ju tycker de är så läckra ;) :laugh:).
 
Förlåt, tar tillbaka allt, mindes helt fel! Hittade inlägget nu och det gällde en fläckig broholmer, inte svart. Sorry!

Kan inte ta bort inlägget, så dumt. Var inte meningen att förvirra någon. Ska tänka efter innan jag skriver nästa gång 🙈
Det stämmer, det var en blommig Broholmer som var gentestad. Det var något som avelsrådet också godkände. :)
 
Skulle jag skaffa en schäfer (vilket jag inte ska) så skulle jag ta en titt på hollandese herdershond först med tanke på inte all avel inom tysk schäferhund är fokuserad på seriös arbetande brukshund tyvärr. Finns det anledningar till att den inte är lika populär? 🤔
Dutch%20Shepherd3.jpeg

(Lånad bild)
Det är ju inte så att en HH automatiskt är bra heller?
Det är en liten ras och många väljer nog mallen istället eftersom den är ett säkrare kort. Paras väl en del mellan raserna dock vad jag vet.
Men ffa är det ju mycket enklare att hitta en bra schäfer/malle än att få tag på en HH iom rasernas storlek o tillgänglighet.
 
Azawakh skulle ju jag säga 😭 Får se om jag kommer på någon mer. Hur var de du träffade?
Typ sloughi, taigan, magyar agar? :D
Här är bild på den taigan jag träffat (tror det finns två i Sverige).
241219810_124110273290864_3578593401762324533_n.jpg


Ang azawakh:
Jag förstår att de är ovanliga. Generellt sett hundar som är väldigt familjekära, men starkt ogillar kontakt med utomstående. Glöm att en utställningsdomare kan ta i hunden. Räkna med munkorg hos veterinären. Det är en dålig idé med kollektivtrafik också för den delen, eller att tex åka hiss med någon okänd för att komma till sin lägenhet, anlita hundvakt som inte haft lååång tid att försiktigt lära känna hunden väl osv. Inte lika stark jaktlust som tex saluki, mer vakt istället.

Jag har träffat unga azawakhs som kommit fram och velat bli kliade, jag har träffat en som efter en promenad och liten stund hemma i min soffa (med stor tveksamhet) accepterade att jag provade en hundmössa på den som jag sytt. Men jag har också blivit biten av en som jag var bekant med, för att jag sträckte fram handen lite för långt när den skulle få en godis och de som på hundutställning gjorde rejält utfall mot mig när jag redan suttit och pratat med matte i några timmar, gått iväg för att gå på toa och sedan kom tillbaka.

Gillar man utseendet rekommenderar jag istället sloughi eller släthårig saluki, inte riktigt samma utseende men ändå stor, kvadratisk, släthårig vinthund med hängande öron. Och betydligt enklare mentalitet.
Släthårig saluki:
312552567_10160611933708678_1565389646233097224_n.jpg

286178771_10160321181613678_8388168175062414859_n.jpg
 
Skulle jag skaffa en schäfer (vilket jag inte ska) så skulle jag ta en titt på hollandese herdershond först med tanke på inte all avel inom tysk schäferhund är fokuserad på seriös arbetande brukshund tyvärr. Finns det anledningar till att den inte är lika populär? 🤔
Dutch%20Shepherd3.jpeg

(Lånad bild)
Nu är det en massa år sedan jag höll till på brukshundsklubben men där fanns två och båda var tydligen nervösa, lätt till bett och överlag krävande och komplicerade. Men det är som sagt en massa år sedan så aveln har haft lång tid på sig att bli bättre (eller sämre om man har otur 😕)
På samma spår som ovan så måste jag lägga till Podenco ibicenco :love: även här den strävhåriga typen :angel:
dsc_0349_55c3d9ce9606ee1122dcbec0.jpg

Försökte hitta något bra foto på hela kroppen att låna men de flesta var suddiga ... Det säger kanske något om hur vanliga de (just den strävhåriga, den släthåriga fanns det flera foton av) är 😅
Den skulle ju jag lägga in 😂 Fast den korthåriga. Träffade en på en promenad en gång men den var inte den typiska vit och röd utan typ brunsvart med vitt bröst
Sedan tänkte jag på mina favorit raser :angel: och funderade på om de skulle räknas som ovanliga. Man ser åtminstone inte dem varje dag!
Irländsk varghund (581 hundar registrerade i sverige enligt skk)
Staende-1024x907.jpg

Skotsk hjorthund (170 hundar)
Dog-Scottish_Deerhound-A_gorgeous%2C_young_Scottish_Deerhound_with_a_thick%2C_healthy_coat.jpg

:love::love:
Den andra är väl en skotsk hjorthund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 248
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 269
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 524
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp