Ovanliga hundraser.

Gillar verkligen looken hos de strävhåriga.
Men ja! 😍 Påminner om Berger Picard (som jag gillar också :heart) men utan att vara brukshund :up:
1200px-Picard_Delice_Stacked.jpg

(Lånad bild av berger picard)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
731-spinone.jpg
Jag är nyfiken på Spionen, tror att någon här på Buke hade en sån men har aldrig träffat dom i verkligheten. Älskar det raggiga utseendet och att dom verkar vara rätt lagom.



Pudelpointer har jag bara läst om på SKK men eftersom jag gillar pudlar och fågelhundar så tror jag att jag skulle gilla dom.
 
731-spinone.jpg
Jag är nyfiken på Spionen, tror att någon här på Buke hade en sån men har aldrig träffat dom i verkligheten. Älskar det raggiga utseendet och att dom verkar vara rätt lagom.



Pudelpointer har jag bara läst om på SKK men eftersom jag gillar pudlar och fågelhundar så tror jag att jag skulle gilla dom.
Jag har också tittat lite på dem! Jag är egentligen inte så mycket för strävhårig päls, men gillar det stornästa ansiktet. Ser ut som en tankspridd professor eller trollkarl :D Verkar ha en för mig tilltalande mentalitet också.
 
731-spinone.jpg
Jag är nyfiken på Spionen, tror att någon här på Buke hade en sån men har aldrig träffat dom i verkligheten. Älskar det raggiga utseendet och att dom verkar vara rätt lagom.



Pudelpointer har jag bara läst om på SKK men eftersom jag gillar pudlar och fågelhundar så tror jag att jag skulle gilla dom.

Vill också ha en spinone 🥰
Bara sett några få på Elmia game fair.
Coola hundar
 
Åh, vi har förresten två bluetick coonhound i byn också! Kanske inte en väldigt ovanlig ras generellt, men det är i alla fall de enda två jag sett utanför TV. :)
Det var svårt att hitta en representativ bild, nästan alla såg så tunga ut. Paret den här tjejen har är nätta och väldigt atletiska, hon kör bland annat mycket canicross med dem. Jag får fråga om jag får ta ett kort nästa gång jag stöter på dem.
Lånad bild:
1674769037427.png
 
Något att minnas när det gäller podengo är att de är jakthundar och packjägare. De är också urhundar. Så om det är bra eller dåligt att de inte är brukshundar är väl en smaksak. Räkna inte med att kunna ha lös hund.
Ja, de behöver såklart fortfarande sin motion och helst få springa lösa på inhägnat område. Ev springa efter trasa.
Men det krävs nog inte riktigt lika "intensiv"/regelbunden träning på brukshundklubben som med bergern tänkte jag. (Eller man kan ju försöka men :p)
 
Den och Mudi är två av de raser av icke-spetstyp jag kan tänka mig ha, :love: om jag vågade mig på att ha en, alltså.
Jag märkte att de har spetsliknande drag, speciellt Mudin - de verkar ha en lite mindre kompakt storlek (i jämförelse med andra vallhundar fast jag har inte jämfört dem alla) och stående öron.
Mudi-till-salu.jpeg.jpeg

(Infogar en bild bara för att :love:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 255
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 593
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 577
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp