Ovanliga hundraser.

Jag fann en ras igår som jag blev lite överraskad av hur lik den är den tyska schäferhunden, det finns väl raser som liknar den men denna tyckte jag var särskilt lik. Men med långt namn .... var tvungen att kopiera den, hade inte kunnat skrivit in hela på egen hand :rofl: Vostotjnoevropejskaja ovtjarka.
Enlight472.JPG

Det verkar finnas en svensk översättning till östeuropeisk schäfer, och inte undra på. Den tyska schäfern korsades in i den under 1900 talet och det märks. Men jag gillar att den har kvar den raka ryggen. Vet dock inte hur den är mentalt i verkligheten. Ganska ny i Sverige.
 
Jag är ganska van vid pinschers som är svart och tan eller kanske hel bruna, tyckte att österreichischer pinscher var lite utstickande.
1200px-Pinczer_austiacki_678.jpg

Den är inte så lik andra pinscher raser.
(Kollade upp historiken bakom rasen hos skk, den ska härstamma från den gamla "landspinschern". Ganska gammal ras ändå.)
Black and tan ska finnas hos den här rasen också och jag blev nyfiken på hur den färgen såg ut hos dem då den är vanligare hos andra pinscher raser.
csm_ARCHE_Hof_Sturm_Pucher_Oesterreichischer_Pinscher_ALMA_MUNDI_DSC_0134_68c5ddaa07.jpg

Kanske inte så annorlunda ändå.
 
Jag fann en ras igår som jag blev lite överraskad av hur lik den är den tyska schäferhunden, det finns väl raser som liknar den men denna tyckte jag var särskilt lik. Men med långt namn .... var tvungen att kopiera den, hade inte kunnat skrivit in hela på egen hand :rofl: Vostotjnoevropejskaja ovtjarka.
Enlight472.JPG

Det verkar finnas en svensk översättning till östeuropeisk schäfer, och inte undra på. Den tyska schäfern korsades in i den under 1900 talet och det märks. Men jag gillar att den har kvar den raka ryggen. Vet dock inte hur den är mentalt i verkligheten. Ganska ny i Sverige.
Varför skulle den inte ha kvar den raka ryggen? Det har ju vanlig bruksschäfer med?
 
Beauceronen ser jag egentligen inte som så ovanlig längre men den kanske ändå ska räknas dit - förra året registrerades 13 st, året innan var det 11 st. Toppen var 2002, då registrerades hela 57 beauceroner, men det normala ligger nånstans runt 20-30 hundar per år, varav en del importer.

Vanligaste färgen är svart med röda tecken men även en merleteckning finns, kallas för harlekin. Mina två nuvarande är båda harlekinfärgade. Beauceronen tillhör grupp 1 och är en mycket gammal fransk ras (omskriven redan på 1600-talet) som delar sin historia med briarden, så småningom delades den typen av hund upp i de två raserna vi ser idag.

Rasen är ganska långlivad, alla våra har blivit över 13 år, förutom en omplaceringstik som dog i sömnen vid 9,5 års ålder, troligtvis pga sviter efter ett huggormsbett ett år tidigare.

Vår yngsta - Griseo, import från Tjeckien, nu 18 månader (foto från hans 1-årsdag i somras):

292296536_10158981368419537_6524413521756620384_n.jpg


Vår äldsta, min älskade Indigo, import från Frankrike, fyller 10 år i april:
306264585_10159068995524537_54275626359807707_n.jpg



En av våra tidigare beauceroner, Sigge, visar hur rasen ser ut i den vanligare svart/röda färgen. Sigge blev drygt 14 år gammal, det här fotot är från hans 8-årsdag.
242024518_10158487666989537_8493216785098231668_n.jpg



Sigges kullbror Garibaldi, här närmare 11 år gammal.
31353761_10155540996754537_914087323988131840_n.jpg
 
Inte ovanlig för mig då jag haft 3 st men lägger till schipperken till tråden. Förra året reggades det 75 st.
Vi hade en schipperkekennel här i stan så jag har inte ens tänkt på att de kunnat räknas som ovanliga. Fräcka små hundar!
Ens perspektiv kan verkligen bli lite galet beroende på vad man har runtomkring sig har jag märkt på mig själv
 
Vi hade en schipperkekennel här i stan så jag har inte ens tänkt på att de kunnat räknas som ovanliga. Fräcka små hundar!
Ens perspektiv kan verkligen bli lite galet beroende på vad man har runtomkring sig har jag märkt på mig själv
Hugger knappen! *
Jag tänker i rubriken ovanlig ras mer som i en inte särskilt många känner till, snarare än liten i antal. :)

Ser också Schippar då och då så de känns inte ovanliga för mig. Superläckra små hundar, jag skulle lätt kunna tänka mig en. :heart
 
Hugger knappen! *
Jag tänker i rubriken ovanlig ras mer som i en inte särskilt många känner till, snarare än liten i antal. :)

Ser också Schippar då och då så de känns inte ovanliga för mig. Superläckra små hundar, jag skulle lätt kunna tänka mig en. :heart
Ofta går det ju ändå hand i hand - de raser som det finns väldigt få av i antal är ju ofta de raser som "folk i allmänhet" inte känner till. De flesta som träffar mina beauceroner har inte en aning om vad det är, de gissar ofta på fågelhund (tror de tänker vorsteh när de ser mina harlekinfärgade). På brukshundklubbarna är det lite fler som känner igen rasen men annars är det inte så vanligt att nån har en aning om vad det är.

Sen är det väl lite skillnad här i forumet, här är det nog flera ovanliga raser som är kända av rätt många ändå.
 
Ofta går det ju ändå hand i hand - de raser som det finns väldigt få av i antal är ju ofta de raser som "folk i allmänhet" inte känner till. De flesta som träffar mina beauceroner har inte en aning om vad det är, de gissar ofta på fågelhund (tror de tänker vorsteh när de ser mina harlekinfärgade). På brukshundklubbarna är det lite fler som känner igen rasen men annars är det inte så vanligt att nån har en aning om vad det är.

Sen är det väl lite skillnad här i forumet, här är det nog flera ovanliga raser som är kända av rätt många ändå.
Så är det absolut. Jag vet inte om jag hade kunnat gissa på dina om jag mötte er ute heller, trots att jag känner till rasen. :) Sedan är det ju självklart lokalt också, och det färgar väl tråden. Plockar jag ned en jämthund, finnspets eller västgöte hit till UK kommer inte en själ kunna gissa vad sjutton det är för något till exempel, medan ingen behöver gissa hemma.
 
Jag fann en ras igår som jag blev lite överraskad av hur lik den är den tyska schäferhunden, det finns väl raser som liknar den men denna tyckte jag var särskilt lik. Men med långt namn .... var tvungen att kopiera den, hade inte kunnat skrivit in hela på egen hand :rofl: Vostotjnoevropejskaja ovtjarka.
Enlight472.JPG

Det verkar finnas en svensk översättning till östeuropeisk schäfer, och inte undra på. Den tyska schäfern korsades in i den under 1900 talet och det märks. Men jag gillar att den har kvar den raka ryggen. Vet dock inte hur den är mentalt i verkligheten. Ganska ny i Sverige.
Har bara sett en i verkliga livet, en tik som var på en SHK utställning. Verkligen en snygg hund!
Har ju inte aning om hur deras rasstandard ser ut men det var en sån där hund man hajar till på och tänkte: den var verkligen snygg!

Och ja, den blev ju BIS också, intet förvånande.
Nu är ju SHK's utställningar små förvisso, men i alla fall.

Sen blev dom erkända av SKK, tror det var efter det här tillfället.
Hörde av nån som hade en kullbror som han mönstrat in att denna syster inte blivit inmönstrad.

Har inte en aning om hur många det finns i Sverige eller hur många kullsyskon kan det finnas här, men kände att det var synd att tiken inte kom med i SKK's stambok.

Av någon anledning gick jag aldrig fram till tjejen som ägde tiken på utställningen. Något som jag sparkat mig själv på smalbenen för efteråt.

Jag vet hur det känns med folk som kastar sneda blickar när man har en ras som inte är erkänd i SKK, det minsta jag borde gjort var att prata med henne och tala om hur mycket jag gillade hennes hund.
 
Jo - men det blir ju lite märkligt när du verkade dra alla över en kam.
Jag är inte förtjust i showschäfer men tkr generellt problemet är större med instabil bakkärra än med räkrygg numera.
Jag tyckte att det är flera räkryggar (av varierande grad) än "rakryggar" inom tysk schäferhund numera, rent allmänt om man räknar in alla sorter men jag kan ha fel.
Har inte bakkärran med ryggen att göra då? Jag tänker att det är pga ryggen där musklerna fäster som gör att bakkärran blir ostabil.
 
Min bror har en Norrbottenspets.
En svensk nationalras, men inte så vanlig.
Humorn i att det är en användare här vars sambo äger pappan :laugh: hundvärlden är liten ändå.

Visa bifogad fil 111397
När vi letade "liten" hund och var på Stockholmsmässan för att prata och klämma och känna, var det en liten norrbottning som planerade att följa med oss hem. Hennes husse sa att hon normalt hade väldigt hög integritet. Sedan samma dag mötte vi ytterligare en charmerande katt-hund på NK. Tyvärr behövde vi ingen trädskällare :(
 
Jag märkte att de har spetsliknande drag, speciellt Mudin - de verkar ha en lite mindre kompakt storlek (i jämförelse med andra vallhundar fast jag har inte jämfört dem alla) och stående öron.
Mudi-till-salu.jpeg.jpeg

(Infogar en bild bara för att :love:)

Ja lite spetsstuk i sig och sen den krulliga pälsen, otroligt smarta och energiska hundar! :love: Också en av de raser där merle ser snyggt ut.

Min bror har en Norrbottenspets.
En svensk nationalras, men inte så vanlig.
Humorn i att det är en användare här vars sambo äger pappan hundvärlden är liten ändå.

Visa bifogad fil 111397
Har inte sett personligen men har hört om. Ligger på listan på raser godkända i norsk lundehunds-inkorsningsprojektet!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 254
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 576
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp