Överjävligt ont i ryggen

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några av de vanligaste standardövningarna stärker väl där alla behöver ha tillräckliga muskler?
Jag är autistisk med exekutiva svårigheter. Det gör det svårt att göra något för görandets skull. Och just nu kan jag knappt röra mig alls ändå, så träning just nu är uteslutet.
Fattar, ibland kan man dock hitta billiga eller till och med skänkes som fortfarande är fräscha och bra tex på facebook. Jag själv måste ha en ganska mjuk säng (tempur går helt bort för min del)annars går min rygg typ av. Kan du testa att på nåt sätt sova mjukare en natt och se om du kanske får någon skillnad? Då vet du ju om du är något på spåret. Jag önska i efterhand jag hade förstått det mycket tidigare, det hade besparat mig massor av ont i ryggen om jag bara bytt säng tidigare.
Jag har många sängar som jag dock inte har tillgång till just nu. Jag bor på 8 kvm och sover i en våningssäng på nedre våningen. Trots tunn madrass så slår jag i huvudet i översta sängen när jag sitter upp så en tjockare madrass blir svårt.
Okej. Ja då vet jag inte riktigt om vi kommer någon vart.
Just nu kan jag knappt röra mig alls, så träning är ändå rätt uteslutet just nu. Jag vill bara bli av med den akuta smärtan just nu.

Svårt men inte omöjligt. Man måste dock träna på det.
Jag har hittills aldrig lyckats trots att jag försökt och trots att jag förstått nyttan med att göra något. Hab har inte kunnat hjälpa mig för jag får inget att fungera. I bästa fall kan jag tvinga mig i 2 månader. Sen faller allt som ett korthus igen. Jag är fysiskt och psykiskt rätt slut faktiskt.

@Wille har du någon egen tanke eller önskan hur man skulle kunna lösa det? Om du gick till fysioterapeuten och gjorde övningarna tillsammans med denne? Om någon i din närhet påminde dig om att göra dem varje dag? Om du ser ett klart mål med övningarna? Eller något annat?

För oavsett vad som är fel med ryggen just nu så är uppbyggande övningar nödvändiga för att inte hamna i samma onda cirkel ❤️‍🩹

@Wille har du någon egen tanke eller önskan hur man skulle kunna lösa det? Om du gick till fysioterapeuten och gjorde övningarna tillsammans med denne? Om någon i din närhet påminde dig om att göra dem varje dag? Om du ser ett klart mål med övningarna? Eller något annat?

För oavsett vad som är fel med ryggen just nu så är uppbyggande övningar nödvändiga för att inte hamna i samma onda cirkel ❤️‍🩹
Jag funderar inte långsiktigt nu. Jag vill bara lösa den akuta smärtan. Och jag ska ringa till vc i morgon. Eftersom jag inte svarar på Ipren och Alvedon och Voltaren gel, så kanske jag har problem med någon nerv.

Sen har fysio inte sagt att jag ska träna exakt varje dag ändå. Men jag vet inte hur jag ska lösa det med träningen. Just nu är det galet varmt dessutom. Och jobbet gör att jag ändå inte får något gjort utanför jobbet. Jag bara jobbar, vilar och sover. Orkar inte fixa mat och har inte orkat diska alls senaste dagarna. Jag har inget rent kvar att äta med. Roligare liv än så har jag inte.

Jag är autistisk med exekutiva svårigheter. Det gör det svårt att göra något för görandets skull. Och just nu kan jag knappt röra mig alls ändå, så träning just nu är uteslutet.

Jag har många sängar som jag dock inte har tillgång till just nu. Jag bor på 8 kvm och sover i en våningssäng på nedre våningen. Trots tunn madrass så slår jag i huvudet i översta sängen när jag sitter upp så en tjockare madrass blir svårt.

Just nu kan jag knappt röra mig alls, så träning är ändå rätt uteslutet just nu. Jag vill bara bli av med den akuta smärtan just nu.
Jag har under åren haft mycket ont i ryggen och av olika orsaker.
Ryggskott efter en olycka. Det hängde kvar längre och blev flera stycken. Så pass illa att det pratades om att göra mig till sjukpensionär 25 år gammal.
Lösningen kom oväntat när jag började lite smått att hjälpa grannen med hans ungdjur. Lösningen var helt enkelt med rörelse och den som sjukgymnasten sa.
Jag har haft en fraktur i ryggen på ett tornutskott. Lösningen där var att sitta väldigt konstigt men som avlastade ryggen precis där frakturen satt.
Jag har haft en inflammation i ryggen efter att ha suttit i fel ställning under en lång bilfärd. Lösningen där var vila och starka mediciner.
Så med ditt arbete som är fysiskt borde ryggen inte bli sämre utan bättre om det bara är svaga muskler. Jag tycker att du ska prata med läkare och kräva en ordentlig utredning.

Jag har under åren haft mycket ont i ryggen och av olika orsaker.
Ryggskott efter en olycka. Det hängde kvar längre och blev flera stycken. Så pass illa att det pratades om att göra mig till sjukpensionär 25 år gammal.
Lösningen kom oväntat när jag började lite smått att hjälpa grannen med hans ungdjur. Lösningen var helt enkelt med rörelse och den som sjukgymnasten sa.
Jag har haft en fraktur i ryggen på ett tornutskott. Lösningen där var att sitta väldigt konstigt men som avlastade ryggen precis där frakturen satt.
Jag har haft en inflammation i ryggen efter att ha suttit i fel ställning under en lång bilfärd. Lösningen där var vila och starka mediciner.
Så med ditt arbete som är fysiskt borde ryggen inte bli sämre utan bättre om det bara är svaga muskler. Jag tycker att du ska prata med läkare och kräva en ordentlig utredning.
Ja, rörelse är ofta väldigt bra. Jag hade en axel som krånglade och jag fick övningar av fysioterapeut, men det var inte förrän jag började jobba med ved hemma som axeln blev bra. Grannen som hade samma problem och bara kunde lyfta på armarna upp till brösthöjd, blev frisk av arbete i skogen.

Mamma har också problem med ryggen. Hon är utredd på längden och tvären utan att de kunnat hitta något fel. Hon rör sig så mycket hon orkar och klarar av. Tränar gör hon också. Och när ryggen krånglar har hon själv hittat övningar som lindrar.

När jag får så ont i ryggen och inget jag gör hemma hjälper så brukar den enda lösningen vara att besöka en bra naprapat/kiropraktor.
De kan lossa spänningar så musklerna slappnar av och sedan kan man själv fortsätta behandla med rörelse och övningar från fysio.
För mig blir smärtan och låsningen i ländryggen och det blir väldigt spänt runt höfterna och framsidan av bäckenet nedre delen av magen.
Hjälper bra att hålla igång rörligheten där och lossa spänningar med massagepistol eller punkttryck med hjälp av tex en tennisboll samt stretcha.
Får alltid ont om jag stått mycket framåtlutad eller suttit mycket.

När jag får så ont i ryggen och inget jag gör hemma hjälper så brukar den enda lösningen vara att besöka en bra naprapat/kiropraktor.
De kan lossa spänningar så musklerna slappnar av och sedan kan man själv fortsätta behandla med rörelse och övningar från fysio.
För mig blir smärtan och låsningen i ländryggen och det blir väldigt spänt runt höfterna och framsidan av bäckenet nedre delen av magen.
Hjälper bra att hålla igång rörligheten där och lossa spänningar med massagepistol eller punkttryck med hjälp av tex en tennisboll samt stretcha.
Får alltid ont om jag stått mycket framåtlutad eller suttit mycket.
Jag ska kolla om jag kan få en akut-tid hos naprapat/kiropraktor i morgon.

Jag har ofta skitont i nacken och/ eller ryggen men eftersom haj redan går på maxdos smärtstillande gör fibromyalgin får jag inte ta extra värktabletter de kvällar nack- och ryggvärken är extra jävlig.

Då brukar jag använda liniment, inte sådant "mesigt" en har till hästarna utan det enda som funkar (som går att få tag på i Sverige ) är Linnex. Ser ut som ett deostick och är ett löjligt starkt liniment, så använd med försiktighet. Funkar för att dölja smärtan så pass att jag oftast kan somna.

Jag funderar inte långsiktigt nu. Jag vill bara lösa den akuta smärtan. Och jag ska ringa till vc i morgon. Eftersom jag inte svarar på Ipren och Alvedon och Voltaren gel, så kanske jag har problem med någon nerv.

Sen har fysio inte sagt att jag ska träna exakt varje dag ändå. Men jag vet inte hur jag ska lösa det med träningen. Just nu är det galet varmt dessutom. Och jobbet gör att jag ändå inte får något gjort utanför jobbet. Jag bara jobbar, vilar och sover. Orkar inte fixa mat och har inte orkat diska alls senaste dagarna. Jag har inget rent kvar att äta med. Roligare liv än så har jag inte.

Jo jag menade när du fått bukt med den akuta svåra smärtan just nu.

Jag förstår helt problemet med ork och så vidare, och ta upp det med fysioterapeut/etc sen när sådan blir aktuell. Så att du kan få korta, enkla övningar du kan göra varsomhelst istället för ett ”helt träningsprogram”.

Håller tummarna du har mindre ont idag och får hjälp.

Jag ska kolla om jag kan få en akut-tid hos naprapat/kiropraktor i morgon.
Jag har fått VÄLDIGT god hjälp av naprapat. Men att tänka på är att de också brukar - i kombination med behandling - föreslå övningar. Så någonstans måste du nog förbereda dig på att du behöver hitta en tid som funkar att avsätta till detta. När jag hade ont i armbågen för ett antal år sedan var det axeln och området kring skulderbladen som behövde stärkas. Jag fick övningar av naprapaten som jag skulle göra några gånger/vecka. Det handlade om ungefär 5-10 minuter per gång, så det behöver ju inte bli värre för dig heller.

Det är något bättre idag efter en natt i sängen, men fortfarande alldeles för mycket besvär för att klara av att jobba.

Jag har fått en telefontid på vc men lyckas inte hitta någon naprapat/kiropraktor i min närhet som högkostnadsskyddet gäller hos. Jag har inte råd att gå privat.

Jag har haft problem länge med ryggen och har fått träningsprogram av fysioterapeut för ett år sedan. Givetvis har jag inte följt träningsråden. Och nu när jag jobbar med städ så orkar jag definitivt inte träna. Jag jobbar 50% och det drar musten ur mig helt, både fysiskt och mentalt.

Igår kväll grävde jag lite i trädgården (kanske 10 minuter) och idag är ryggen helt kaputt. Smärtan har också gjort mig illamående. Jag har tagit så mycket Ipren och Alvedon som jag får, men det hjälper inte mycket. Jag kan bara stå och gå med stor möda.

Vad fan gör man? Jag ska jobba i morgon. Idag har jag varit ledig.

Om en har ett fysiskt jobb och vill hålla samt vara smärtfri finns det inga genvägar, en måste träna samt tänka på tekniken när en jobbar. Inte kul men det finns noll genvägar. Jag slarvar själv med att träna och har svårt att få tummen ur och göra det, det är inget unikt, men det får som sagt konsekvenser.

I mitt fall, förutom att jag haft för stillasittande jobb de senaste åren, så har jag "skulder" till mitt yngre jag, jag lyfte för mycket tungt på fel sätt, dvs jag har ryggproblem i grunden. Tränar jag så funkar jag ok och behöver en tune-up någon gång i månaden av min naprapat. Tränar jag inte så blir det frekventare besök.

Något som är bra som underhåll mellan naprapatbesöken (förutom träning) är en massagepistol. Den har räddat mig många gånger.

Om en har ett fysiskt jobb och vill hålla samt vara smärtfri finns det inga genvägar, en måste träna samt tänka på tekniken när en jobbar. Inte kul men det finns noll genvägar. Jag slarvar själv med att träna och har svårt att få tummen ur och göra det, det är inget unikt, men det får som sagt konsekvenser.

I mitt fall, förutom att jag haft för stillasittande jobb de senaste åren, så har jag "skulder" till mitt yngre jag, jag lyfte för mycket tungt på fel sätt, dvs jag har ryggproblem i grunden. Tränar jag så funkar jag ok och behöver en tune-up någon gång i månaden av min naprapat. Tränar jag inte så blir det frekventare besök.

Något som är bra som underhåll mellan naprapatbesöken (förutom träning) är en massagepistol. Den har räddat mig många gånger.

Och givetvis bra skor och fungerande madrass/kudde. Jag vet vilka skor som fungerar för mig (och de är faktiskt inte dyra) och köper på mig så fort jag hittar dem till extrapris så jag har ett litet lager hemma.

Samma med madrass/kudde, jag vet vad som fungerar och experimenterar inte med det.

Håller helt med. Det finns inget alternativ till att genomföra en tillräcklig grundträning. I någon form, där har man ändå visst utrymme för variation hur det görs.

@Wille Om dina exekutiva funktioner är såpass dåliga att det är ogenomförbart att reda ut det på egen hand så bör du ta upp det som en sak som ska läggas in i boendestödet att finna lösningar för att det ska bli genomfört.

Jag har ett litet massageredskap i trä. En liten figur med happy face och fyra ben. Väldigt skön att lägga mellan t.ex. soffa och sig själv när man sitter. Och sedan kan man gnugga på de ömma punkterna/knutarna! Hjälper mer än man kan tro :) !

Jag har ett litet massageredskap i trä. En liten figur med happy face och fyra ben. Väldigt skön att lägga mellan t.ex. soffa och sig själv när man sitter. Och sedan kan man gnugga på de ömma punkterna/knutarna! Hjälper mer än man kan tro :) !

Ja, diverse redskap för att massera triggerpunkter är förvånansvärt effektiva. De fungerar ok på mig men en massagepistol är ju lite kraftigare vilket jag behöver. Jag har en sådan här:

https://www.magasin.se/massagepistol-mg-89-le4/S14354193.html

... och en sådan här, framför allt för när jag är på resande fot:

https://www.magasin.se/massagepistol-mg-79-limited-edition/S13599169.html

Jag har haft problem länge med ryggen och har fått träningsprogram av fysioterapeut för ett år sedan. Givetvis har jag inte följt träningsråden. Och nu när jag jobbar med städ så orkar jag definitivt inte träna. Jag jobbar 50% och det drar musten ur mig helt, både fysiskt och mentalt.

Igår kväll grävde jag lite i trädgården (kanske 10 minuter) och idag är ryggen helt kaputt. Smärtan har också gjort mig illamående. Jag har tagit så mycket Ipren och Alvedon som jag får, men det hjälper inte mycket. Jag kan bara stå och gå med stor möda.

Vad fan gör man? Jag ska jobba i morgon. Idag har jag varit ledig.
Var i ryggen gör det ont?
Akutlösningar kan absolut finnas, men det beror en del på var det sitter.
Jag själv har lite trasiga diskar i ländryggen, där jag också är överrörlig, vilket periodvis skapar en hel del smärta. Jag har också problem med bröstryggen till och från. Och nacken.
Jag har lite olika lösningar som brukar hjälpa mig när jag har besvär från de här områdena.

Men, sen är det som du nog redan har insett, du behöver träna upp styrka i hela bålen (muskelkorsetten) för att vara stabil nog att orka med arbetet.
Jag förstår både att du inte har ork till det och att du är svårmotiverad för detta, men grejen är att just en stark muskelkorsett gör att man klarar belastning bättre och det minskar smärtproblematiken också. I de allra flesta fall.
Du har fått några övningar av fysioterapeuten. Det brukar finnas många fler övningar som har liknande effekt. Vissa övningar går utmärkt att göra sittande på en stol eller stående. Jag skulle vilja påstå att alla övningar som blir av är bra övningar.
Kanske kan du hitta en häst att rida på igen? Jag vet att du har velat "komma vidare" med ridningen och lära dig mer. Men kanske du kan ändra fokus och använda ridningen som sjukgymnastik, helt enkelt? Åtminstone för nu? Att skritta ut en runda i skogen på en häst med stor, rörlig skritt, gör faktiskt underverk för muskelkorsett och bålstabilitet. Samtidigt som det är en lisa för själen... :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Symptom efter missfall
  • Vad är onormal trötthet?
  • Ryggont
  • När vara hemma vid förkylning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund