Det vet jag, det var om det räknas som olovlig körning, överlast eller nåt annat som jag undrade över.Precis, du får aldrig lasta tyngre än vad bilen får dra, oavsett körkort.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det vet jag, det var om det räknas som olovlig körning, överlast eller nåt annat som jag undrade över.Precis, du får aldrig lasta tyngre än vad bilen får dra, oavsett körkort.
Det vet jag, det var om det räknas som olovlig körning, överlast eller nåt annat som jag undrade över.
Jag fick lära mig att det är olovlig körning? Eftersom bilen inte FÅR dra mer, det är ju vad tillverkaren kan garantera att bilen klarar att att dra och då spelar ju kortet inget roll..Det vet jag, det var om det räknas som olovlig körning, överlast eller nåt annat som jag undrade över.
Tänker jag fel om det blir olovlig körning ifall man inte har behörighet att framföra fordonskombinationen, tex B eller B96?Jag fick lära mig att det är olovlig körning? Eftersom bilen inte FÅR dra mer, det är ju vad tillverkaren kan garantera att bilen klarar att att dra och då spelar ju kortet inget roll..
Men är det bara överlast blir jag väldigt glad, eftersom vår husvagn ofta går över just den vikten på bilen...
Aha! Hoppas att det är så! Även om man såklart vill vara laglig så tar jag ju heller risken för böter än risken för att bli av med körkortet. Vi vägde vagnen när vi passerade vågstationen på väg hem efter semestern, då var toan full, ganska mkt vatten i vattentanken och mat i kylen och då gick den över det bilen sa, men inom gränsen för vagnen.. (bilen 1450, vagnen 1500). Men kanske det bara blivit böter då eftersom vi får köra kombinationen, bara inte lasta den över 1450? Blev så osäker angående det där..Tänker jag fel om det blir olovlig körning ifall man inte har behörighet att framföra fordonskombinationen, tex B eller B96?
Sen om du har BE får du ju enkelt räknat nästan koppla vilket släp som helst efter en bil med drag (inom vissa gränser kanske) och det är bilens kapacitet som styr viktbegränsningen, dvs överlast om det blir för tungt för kombinationen bil+släp, för ditt BE körkort får dra 3500kg och mer än det blir olovlig körning.
Jag är varken polis eller jurist, men tänker att om fordonet (eller fordonskombinationen) lagligt hade kunnat framföras med ett annat körkort så är det olovlig körning att inte ha ett sådant körkortoch köra ändå. Är det lastat för tungt, oavsett körkort, så är det överlast.Aha! Hoppas att det är så! Även om man såklart vill vara laglig så tar jag ju heller risken för böter än risken för att bli av med körkortet. Vi vägde vagnen när vi passerade vågstationen på väg hem efter semestern, då var toan full, ganska mkt vatten i vattentanken och mat i kylen och då gick den över det bilen sa, men inom gränsen för vagnen.. (bilen 1450, vagnen 1500). Men kanske det bara blivit böter då eftersom vi får köra kombinationen, bara inte lasta den över 1450? Blev så osäker angående det där..
Så här svarar ChatGPTDet vet jag, det var om det räknas som olovlig körning, överlast eller nåt annat som jag undrade över.
Ja det är ju lite halvsurt om det blir det. Nu har jag inga planer på att chansa, men jag har samtidigt inte kontrollvägt mitt släp och har nån gång tänkt använda lilla bilen för att köra det kortare bitar. Har 20 kg tillgodo på pappret med den bilen, kan lika gärna vara 20 kg minus..@Daisy Jag är rätt säker på att det är olovlig körning just pga bilens begränsning. En vän har en bil som bara får dra 1600, hennes släp är invägt på 1990 och hon har BE. När en då kollar kombinationen på släpvagnskalkylatorn blir det orange. Dvs att ekipaget är ok så länge hon inte lastar mer än bilen får dra. Därutöver är ekipaget inte godkänt och det blir olovlig körning.
Tyvärr blir det lite otydligt med hjälp av Chatgpt här.Så här svarar ChatGPT
2. Om släpet är för tungt för bilen (över tillåten släpvikt i registreringsbeviset)
Exempel:
Bilen får dra 1 500 kg bromsat släp, men du kopplar på ett släp som väger 1 700 kg.
Då bryter du mot fordonsbestämmelserna, inte körkortsreglerna.
Det räknas alltså inte som olovlig körning, men som överträdelse av trafikförordningen.
Konsekvensen blir böter (ofta 1 000–1 500 kr) och eventuellt att du inte får fortsätta köra ekipaget.
Det är det där min hjärna inte får ihop. Alltså just att om bilen säger nej, du får inte dra över detta, så trodde jag alltid det var olovlig.Tyvärr blir det lite otydligt med hjälp av Chatgpt här.
Det skiljer inte på körkort B, B96 eller BE t.ex.
Kopplar man på ett släp som man inte har rätt att dra alls p.g.a. körkortets begränsningar, så blir det olovlig körning.
Kör man med en en korrekt fordonskombination, men har råkat lasta "lite för mycket", så blir det överlast.
Den absolut viktigaste skillnaden är om du har BE-kort eller ej.Det är det där min hjärna inte får ihop. Alltså just att om bilen säger nej, du får inte dra över detta, så trodde jag alltid det var olovlig.Jag fattar att jag ska kunna dessa regler men just det här, när bilen har en annan gräns än vad mitt körkort får, då trodde jag alltid det blev olovlig.
Är ju himla bra om det bara är överlast, då behöver vi inte vara oroliga att vi bajsat för mycket typ![]()
Japp. Funderade ett tag att besikta mitt 1990-kg släp med makens lilla Astra. Släpet vägde 800 tomt och bilen fick dra runt 1000.Har du BE så räknar du med bruttovikten (dvs släpets vikt plus aktuell last) och inte totalvikten. Bruttovikten får inte överstiga vad bilen får dra, gör den det så är det överlast.
Mvh,
Lady_S
Var tvungen att kolla kalkylatorn. Nu verkar det inte finnas något orange. Jag minns att en kollega skrev in mitt ekipage där någon gång och det blev just orange. Min bil får dra mitt släp med maxlast men kräver BE. Jag tolkade det som att det orangea handlade om vilket körkort man hade för då la han inte in någon körkortsbehörighet.@Daisy Jag är rätt säker på att det är olovlig körning just pga bilens begränsning. En vän har en bil som bara får dra 1600, hennes släp är invägt på 1990 och hon har BE. När en då kollar kombinationen på släpvagnskalkylatorn blir det orange. Dvs att ekipaget är ok så länge hon inte lastar mer än bilen får dra. Därutöver är ekipaget inte godkänt och det blir olovlig körning.
Så här ser min väns ekipage ut i kalkylatorn, den fick dra mer än jag kom ihåg. Men hon kan inte köra båda hästarna med den bilen.Var tvungen att kolla kalkylatorn. Nu verkar det inte finnas något orange. Jag minns att en kollega skrev in mitt ekipage där någon gång och det blev just orange. Min bil får dra mitt släp med maxlast men kräver BE. Jag tolkade det som att det orangea handlade om vilket körkort man hade för då la han inte in någon körkortsbehörighet.
Då har de ändrat sedan jag såg denSå här ser min väns ekipage ut i kalkylatorn, den fick dra mer än jag kom ihåg. Men hon kan inte köra båda hästarna med den bilen.
Visa bifogad fil 176979
Det orangea i släpvagnskalkylatorn brukar inte bero på körkort utan på bilens/släpets begränsningar. Min gamla bil fick jag tex (på B-kort) dra ett släp med 1500 kg i totalvikt men fick max hänga 1200 kg på kroken. Därav att det blev oranget - kombinationen var laglig på mitt körkort, så länge jag inte lastade släpet för tungt. Precis som @Fiorano s inläggVar tvungen att kolla kalkylatorn. Nu verkar det inte finnas något orange. Jag minns att en kollega skrev in mitt ekipage där någon gång och det blev just orange. Min bil får dra mitt släp med maxlast men kräver BE. Jag tolkade det som att det orangea handlade om vilket körkort man hade för då la han inte in någon körkortsbehörighet.
Den absolut viktigaste skillnaden är om du har BE-kort eller ej.
Har du BE, kan du i princip koppla på de flesta släp, även sådana som får lasta så mycket så att du överskrider dragvikten för bilen (undantag finns), men du får aldrig lasta ett sådant släp fullt, för då överskrider du maximal tågvikt för fordonskombinationen.
Har du något av B-kort eller B-96 är det mycket mer "fyrkantigt".
Man läser av i registreringsbeviset för bilen och släpet vilka vikter som gäller, och håller sig inom dessa begränsningar.
I praktiken så använder man väl "släpvagnskalkylatorn" för att kolla av.
Är det en beräkning med BE?Ja det är som sagt vad konsekvensen blir jag var osäker om. Såklart vill jag inte köra olagligt, men jag tar ju tusen gånger om böter mot olovlig körning för jag har ingen lust att tappa kortet.
Visa bifogad fil 176982
JaÄr det en beräkning med BE?