P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Dom som infört det påstår det iallafall för att kunna fortsätta att ha det.

Jag förstår inte att vi ens pratar om att höja priset för den enskilde när det gäller bilåkandet, med klimatet som referens - så länge som vi tillåter flyg... :meh:
Här kan man räkna ut sina utsläpp om man flyger https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx
Jag räknade ut att om jag vill flyga till malaga i spanien så släpper jag ut 386.8kg koldioxid tur och retur. Men med min bil som jag idag kör sträckan mellan bostaden och jobbet/stallet (samma ort) så släpper jag ut 3463 kg koldioxid årligen, då jag inte räknat in nöjesresor med bil i det utan bara måste resorna. Så om jag lyckades byta alla mina vardagsresor mot ett koldioxidvänligare allternativ skulle jag kunna åka till malaga en gång om året och ändå bara släppa ut lite mer än en tiondel av det jag släpper ut idag.

Tyvärr lägger jag för mycket pengar på bilresor och häst så jag har inte råd eller tid att resa utomlands, men det verkar göra ganska lite för mina utsläpp.
 
Trängselskatten minskar bilismen där problemen med den är som störst UTAN att den ställer upp hinder för de som verkligen behöver bilen för att ta sig till jobbet. Därför är den åtgärden extra smart och bra.

Ja, sådana mellanvägar är bra och fungerar också (i alla fall i teorin) mer kirurgiskt precist än generella höjningar för alla.
Trängselskatten påverkar utifrån ekonomi och inte utifrån behov. De som har ekonomi att betala kan köra oavsett viktighetsgrad. De som inte har det får söka andra lösningar oavsett om de verkligen behöver bilen eller inte.

Men du kanske menar att plånbokens storlek styr viktigheten?
 
Här kan man räkna ut sina utsläpp om man flyger https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx
Jag räknade ut att om jag vill flyga till malaga i spanien så släpper jag ut 386.8kg koldioxid tur och retur. Men med min bil som jag idag kör sträckan mellan bostaden och jobbet/stallet (samma ort) så släpper jag ut 3463 kg koldioxid årligen, då jag inte räknat in nöjesresor med bil i det utan bara måste resorna. Så om jag lyckades byta alla mina vardagsresor mot ett koldioxidvänligare allternativ skulle jag kunna åka till malaga en gång om året och ändå bara släppa ut lite mer än en tiondel av det jag släpper ut idag.

Tyvärr lägger jag för mycket pengar på bilresor och häst så jag har inte råd eller tid att resa utomlands, men det verkar göra ganska lite för mina utsläpp.
Vi har ju någon slags outtalad semesterpolicy. En semester där vi måste ta bilen är en misslyckad semester :D Vi åker gärna tåg, men tar bilen om vi "måste". Men väljer helst tåget till städer med god kollektivtrafik. Väldigt smidigt när barnen blivit äldre. Och så gillar de cafévagnen.
 
Här kan man räkna ut sina utsläpp om man flyger https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx
Jag räknade ut att om jag vill flyga till malaga i spanien så släpper jag ut 386.8kg koldioxid tur och retur. Men med min bil som jag idag kör sträckan mellan bostaden och jobbet/stallet (samma ort) så släpper jag ut 3463 kg koldioxid årligen, då jag inte räknat in nöjesresor med bil i det utan bara måste resorna. Så om jag lyckades byta alla mina vardagsresor mot ett koldioxidvänligare allternativ skulle jag kunna åka till malaga en gång om året och ändå bara släppa ut lite mer än en tiondel av det jag släpper ut idag.

Tyvärr lägger jag för mycket pengar på bilresor och häst så jag har inte råd eller tid att resa utomlands, men det verkar göra ganska lite för mina utsläpp.
Finns fler sidor med beräkningsmodeller och jämförelser bil kontra flyg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarnas-flygvanor-storre-klimatpaverkan-an-bilen
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/

Inte riktat till dig @monster1 , men;
Jag är av åsikten att de som flyger borde dra ett större strå till miljöstacken än bilisterna, även om bilister också ska tänka på miljön såklart (de som kan!).
Men det blir så trist när debatten inte tar hela Sverige i beaktning. När de förslag som läggs fram bara handlar om att göra bilresandet dyrare, inget annat. Inga alternativ ingenting.
Det glöms bort att i en stor del av Sverige inte har de kommunikationer som det så fint hänvisas till, utan faktiskt är beroende av bilen för att kunna bo och leva där. Hur ska "vi" göra? Flytta till något man inte vill?
Och ja, jag tycker att man ska kunna få bo i hela Sverige, inte bara i anslutning till eller i städer.
Jag bor inte så långt ifrån en "stad" ändå, men för att bo här måste man ha en bil - så enkelt är det. Det finns ETT miljövänligt alternativ och det är att cykla 3,5 mil enkel, 7 mil varje dag i ur och skur, snö och is + att barn och mat ska fraktas i 7 mil på denna cykel. Säg mig vem som klarar det?
Och nej, jag är inte ensam om denna levnadsstandard. Så ser det ut på landet i större delen av Sverige.
 
Finns fler sidor med beräkningsmodeller och jämförelser bil kontra flyg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmarnas-flygvanor-storre-klimatpaverkan-an-bilen
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/

Inte riktat till dig @monster1 , men;
Jag är av åsikten att de som flyger borde dra ett större strå till miljöstacken än bilisterna, även om bilister också ska tänka på miljön såklart (de som kan!).
Men det blir så trist när debatten inte tar hela Sverige i beaktning. När de förslag som läggs fram bara handlar om att göra bilresandet dyrare, inget annat. Inga alternativ ingenting.
Det glöms bort att i en stor del av Sverige inte har de kommunikationer som det så fint hänvisas till, utan faktiskt är beroende av bilen för att kunna bo och leva där. Hur ska "vi" göra? Flytta till något man inte vill?
Och ja, jag tycker att man ska kunna få bo i hela Sverige, inte bara i anslutning till eller i städer.
Jag bor inte så långt ifrån en "stad" ändå, men för att bo här måste man ha en bil - så enkelt är det. Det finns ETT miljövänligt alternativ och det är att cykla 3,5 mil enkel, 7 mil varje dag i ur och skur, snö och is + att barn och mat ska fraktas i 7 mil på denna cykel. Säg mig vem som klarar det?
Och nej, jag är inte ensam om denna levnadsstandard. Så ser det ut på landet i större delen av Sverige.
Men de som driver frågor om att tex göra det dyrare att åka bil driver ju också frågor om alternativa färdsätt.
Ett exempel är förslag om gratis kollektivtrafik.
Sen att det inte har röstats igenom är en annan sak..
 
Flyget har sämre med alternativ, kanske.
Fast jag kan ju tänka mig att lämna åter ett förslag du lade kring bilism och jobb-pendande (jo, jag är tjatig kring just det): du menade att man skulle hindra längre pendlande mellan landet och staden.
Man bör i så fall lika gärna - eller kanske hellre när man ser på klimatpåverkan - förbjuda semesterresor med flyg.

Men jag håller med: leder ingen vart att föra in flyg i den här diskussionen.

Jag skulle dock vilja fundera över varför man ser just det svenska bilåkandet som det stora miljöhotet i Sverige.
Ja, vi är ett folk med hög ekonomisk standard där många människor har råd att äga och köra bil, och många människor gör det också.
Och OK, kanske bilåkandet ska "klämmas åt".
Men jag gissar att en åtklämning av bilåkandet - det där som gör att så många människor tydligen okynnesåker bil till köpcentra så att en avgiftsbeläggning/skatt på parkering vid just köpcentra - antagligen inte gör så stor klimatskillnad på det stora hela.
I ärlighetens namn.
Det finns ju ganska lättillgänglig information om vad som påverkar miljön mest och vilka val som kan ge bäst effekt.
Bilen ligger inte i topp (det gör ”skaffa färre barn”) men det är ju en av de största posterna tillsammans m tex flyg.
Så det är fullt rimligt att prata om just bilism.

Edit:
”Globalt står transporterna för en sjundedel av de globala växthusgasutsläppen, främst på grund av de oljeprodukter som förbränns som bensin och diesel. Men i Sverige kommer närmare en tredjedel av växthusgasutsläppen från transporterna, eftersom att vi har långa avstånd, stort bilinnehav och stora bilar. WWF arbetar för att vi snabbt ska ställa om till mer transportsnåla samhällen där vi reser mindre och på klimatsmarta sätt. ”

Från
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat/mansklig-paverkan/1124268-mansklig-paverkan-klimat
 
Här är en till källa på varför vi behöver prata om just bilen:
https://www.lu.se/article/de-fyra-l...t-effektiva-for-att-minska-din-klimatpaverkan

1537559504437.jpeg


Bilen ligger på andra plats efter antal barn.
 
Men de som driver frågor om att tex göra det dyrare att åka bil driver ju också frågor om alternativa färdsätt.
Ett exempel är förslag om gratis kollektivtrafik.
Sen att det inte har röstats igenom är en annan sak..
Ett gratis kollektivtrafik gör inte från eller till om det inte går någon trafik.
Ja jag kan tycka det är skam att jag som bor i en kranskommun till Göteborg inte kan ta tåg+buss för att kunna ta mig till/från jobbet ute på Hisingen.
Jag har ju ändå bara 3km till tåget och bussen går ända fram till grindarna på jobbet, västtrafik anpassar tidtabellen efter när skiften börjar och slutar.
 
Ett gratis kollektivtrafik gör inte från eller till om det inte går någon trafik.
Ja jag kan tycka det är skam att jag som bor i en kranskommun till Göteborg inte kan ta tåg+buss för att kunna ta mig till/från jobbet ute på Hisingen.
Jag har ju ändå bara 3km till tåget och bussen går ända fram till grindarna på jobbet, västtrafik anpassar tidtabellen efter när skiften börjar och slutar.
För väldigt många människor skulle gratis kollektivtrafik vara jättebra. Men som med allt annat, inte för alla.
Om fler människor åker kollektivt lär dock turerna ökas. På många ställen har ju turer dragits om eller dragits in eftersom färre åker buss.
 
För väldigt många år sedan, dvs när jag var liten, så gick det att åka tåg i nästan hela Sverige. Sedan lades station efter station ner, rälsbussar slutade åka, godstrafiken lades i princip över på långtradare och även länstrafiken drog in nästan all busstrafik i stora delar av landet.

Posten stängde alla sina kontor, slutade dela ut brev och paket och la över det på mackar, butiker och i enstaka fall lantbrevbärare men ofta även på tidningsbuden. Postbussarna slutade gå, bankerna stänger sina kontor, bankomaterna försvinner, affärerna stänger, bensinmackarna blir automatstationer, polisstationerna stänger, vårdcentralerna stänger, skolor och förskolor stänger, snart finns endast en åldrande befolkning kvar, några arbetslösa och de som jobbar inom hemtjänsten om man inte sitter och bilpendlar långa sträckor varje dag.

Om man kunde rusta upp järnvägsnätet, lägga tillbaka godstrafiken dit och få borta de tunga transporterna från vägarna istället så det enbart kördes ut från knutpunkter skulle en hel del vara vunnet. Med ett upprustat järnvägsnät kan även persontransporterna öka, öppna tågstationera igen, tillbaka med rälsbussarna och nog åker då jag heller tåg 3 timmar till Gbg än sätter mig på flyget från Arlanda om jag ska dit och inte åker bil.

Med ett fungerande tågnät kan man fortfarande bo kvar men ändå ta tåget från närmsta centralort om man ska åka någonstans. Man blir inte lika beroende av bil för att transportera sig längre sträckor och vad många liv som kan sparas i minskat antal trafikolyckor. Att rusta upp järnvägsnätet ger även den trevliga bieffekten att det skapas arbetstillfällen, mindre orter kan behålla fler bofasta och servicen på orten läggs inte ner i samma utsträckning utan kanske rent av öka igen. :idea:.
 
Ja, förväntar du dig något annat efter svaret jag fick?

Det enda ditt svar sa var att det är lättare att skatta ihjäl den svenska landsbygden än att ta tag i det verkliga problemet.
Som sagt så blir det inte dyrare att köra bil. Relativt inkomsten ligger bensinpriset stilla sedan decennier tillbaka. Bilkörningen i sin helhet har under decenner kostat samma andel av den disponibla inkomsten, men antalet mil har mer än fördubblats på några decennier. Dvs en reell halvering av milkostnaden.
 
Här är en till källa på varför vi behöver prata om just bilen:
https://www.lu.se/article/de-fyra-l...t-effektiva-for-att-minska-din-klimatpaverkan

Visa bifogad fil 19681

Bilen ligger på andra plats efter antal barn.

Då ligger ju jag bra till.. det som ger störst effekt, skaffa få barn, har jag fixat. Undvik en transatlantisk flygresa är jag också bra på. Så förutom "lev bilfritt" som inte är ett alternativ i mitt liv, så är jag ju rätt "duktig"... Återvinn, torka kläder på tvättlinja, byt ut glödlampor. jajamen. Använd kallt vatten i tvättmaskinen, japp. Färre barn än jag har, går det inte att ha... Så jag är nöjd med att jag personligen verkar föra en stor årlig klimatbesparing trots mitt bilbruk.

Och jo, trots att det kanske inte är så den här översikten är avsedd att användas, jag tänker att det får vara OK att vi "klimatkompenserar" på olika sätt. Och jag ser nöjd och glad att mitt val att inte ha barn är det bästa miljö/klimatvalet jag kunde ha gjort, och att mitt val att inte göra utlandsresor med flyg är ett bra klimatval det också. Tur att de två åtgärderna sammanlagt verkar kunna kompensera två bilar... eftersom jag idag ska åka och titta på en bil till.
Mycket nödvändigt för en person att ha två bilar (fast jag kan ju bara använda en i taget).
 
Då ligger ju jag bra till.. det som ger störst effekt, skaffa få barn, har jag fixat. Undvik en transatlantisk flygresa är jag också bra på. Så förutom "lev bilfritt" som inte är ett alternativ i mitt liv, så är jag ju rätt "duktig"... Återvinn, torka kläder på tvättlinja, byt ut glödlampor. jajamen. Använd kallt vatten i tvättmaskinen, japp. Färre barn än jag har, går det inte att ha... Så jag är nöjd med att jag personligen verkar föra en stor årlig klimatbesparing trots mitt bilbruk.

Och jo, trots att det kanske inte är så den här översikten är avsedd att användas, jag tänker att det får vara OK att vi "klimatkompenserar" på olika sätt. Och jag ser nöjd och glad att mitt val att inte ha barn är det bästa miljö/klimatvalet jag kunde ha gjort, och att mitt val att inte göra utlandsresor med flyg är ett bra klimatval det också. Tur att de två åtgärderna sammanlagt verkar kunna kompensera två bilar... eftersom jag idag ska åka och titta på en bil till.
Mycket nödvändigt för en person att ha två bilar (fast jag kan ju bara använda en i taget).
Men har någon ifrågasatt din livsstil? Nej.

Du undrade varför vi lade så stort fokus på bilen. Här är svaret.
Oavsett hur man ligger till i övrigt så måste vi ju prata om alla delar.
 
Här är en till källa på varför vi behöver prata om just bilen:
https://www.lu.se/article/de-fyra-l...t-effektiva-for-att-minska-din-klimatpaverkan

Visa bifogad fil 19681

Bilen ligger på andra plats efter antal barn.

Enligt den bilden borde vi prata om barn. Alla borde enligt den bilden skaffa ett barn färre. Den största boven i klimatdramat är antalet människor. Det behöver bli färre människor. Alltså borde folk sluta skaffa så många barn.
 
Enligt den bilden borde vi prata om barn. Alla borde enligt den bilden skaffa ett barn färre. Den största boven i klimatdramat är antalet människor. Det behöver bli färre människor. Alltså borde folk sluta skaffa så många barn.
Jag trodde att man kunde prata om många saker?
Barnstapeln är dessutom direkt avhängd vår totala utsläppsmängd, vilket är tydligt om man läser texten. Om vi minskar alla andra delar kommer barnstapeln minska drastiskt.

Bilen är ändå nr2 på listan så vi väl forsätta prata om den i denna tråd. Du får gärna starta en ny tråd om du vill diskutera barn?
Jag har tillräckligt mkt självbevarelsedrift så undviker nog att dra igång det drivet på det här forumet :angel:
 
Och flytta från landet in till stan.

Nej, varför det? Om folk som bor på landsbygd lever upp till en "levande landsbygd" och gör ett försök till mindre miljöpåverkan så är det väl bra om de stannar där de är och fokuserar på minskat (dagligt) resande genom att ändra sina vanor och till att se till att landsbygden kan vara en plats att både leva och verka på? Ät närproducerat, köp lokala tjänster, låt entrepenörskapet frodas, använd kollektivtrafik i den mån det är möjligt även landsbygden behöver växa inifrån.
 
Trängselskatten påverkar utifrån ekonomi och inte utifrån behov. De som har ekonomi att betala kan köra oavsett viktighetsgrad. De som inte har det får söka andra lösningar oavsett om de verkligen behöver bilen eller inte.

Men du kanske menar att plånbokens storlek styr viktigheten?

Har inte vissa grupper fri trängselskatt? (Handikappade etc)
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 171
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 132
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp