P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Nej, varför det? Om folk som bor på landsbygd lever upp till en "levande landsbygd" och gör ett försök till mindre miljöpåverkan så är det väl bra om de stannar där de är och fokuserar på minskat (dagligt) resande genom att ändra sina vanor och till att se till att landsbygden kan vara en plats att både leva och verka på? Ät närproducerat, köp lokala tjänster, låt entrepenörskapet frodas, använd kollektivtrafik i den mån det är möjligt även landsbygden behöver växa inifrån.
Skaffa färre barn och flytta från landet in till stan. Varför skulle inte det vara jämförbart?
 
Jag fick den också igår. Tyvärr för exakt samma dag som du. Den dagen berättar mest att jag inte reser ett dyft - om inget oväntat inträffar ....
Och jag arbetar, dvs pendlar till och från arbete, och kommer göra ett antal åk med både spårvagn, buss och tåg däremellan så jag lär höja aktivitetsnivån i undersökningen den söndagen.
 
Skaffa färre barn och flytta från landet in till stan. Varför skulle inte det vara jämförbart?

Vi föder fortfarande för få barn för att inte minska befolkningen. Det krävs 2,1 barn per kvinna i snitt och senaste siffran jag läste var 1,85.

Så vi i privilegierade I-länder bidrar inte med ökande befolkning.
 
Och jag arbetar, dvs pendlar till och från arbete, och kommer göra ett antal åk med både spårvagn, buss och tåg däremellan så jag lär höja aktivitetsnivån i undersökningen den söndagen.

Dessutom så är min såklart märkt Linköping så det är inte säkert att resultaten alls rapporteras ihop.
 
Vi föder fortfarande för få barn för att inte minska befolkningen. Det krävs 2,1 barn per kvinna i snitt och senaste siffran jag läste var 1,85.

Så vi i privilegierade I-länder bidrar inte med ökande befolkning.
Vårt födsloantal ökar kraftigt och vi i den listan på plats nr 3 över länder i europa med flest barn per kvinna. Och med dagens invandring av kulturer där man traditionellt sett föder fler barn per kvinna beräknas siffran stiga. Så no worries, vi lär inte halka efter på den fronten...
 
Jag ser en liten målkonflikt här:

Å ena sidan är bil dum och bil måste bort och alla måste cykla som om de vore unga, urbana män som hellre skulle döö än att inte cykla som det vore Tour de France.

Å andra sidan har man de senaste åren lagt mycket resurser på att göra parkeringshus fräscha - vilket sänker trösklarna för t.ex. kvinnor, gamla och handikappade att ta bilen ensamma till köpcentrat.
 
Jag ser en liten målkonflikt här:

Å ena sidan är bil dum och bil måste bort och alla måste cykla som om de vore unga, urbana män som hellre skulle döö än att inte cykla som det vore Tour de France.

Å andra sidan har man de senaste åren lagt mycket resurser på att göra parkeringshus fräscha - vilket sänker trösklarna för t.ex. kvinnor, gamla och handikappade att ta bilen ensamma till köpcentrat.

Är det inte vad tråden handlar om?

Sen kan jag se fördelar med att inte alla gator proppas av parkeringsletande bilar, och dessa parkeringshus tycker jag definitivt ska avgiftbeläggas. Liksom jag tycker att bensinpriset gott och väl kan höjas rejält.
 
Jag ser en liten målkonflikt här:

Å ena sidan är bil dum och bil måste bort och alla måste cykla som om de vore unga, urbana män som hellre skulle döö än att inte cykla som det vore Tour de France.

Å andra sidan har man de senaste åren lagt mycket resurser på att göra parkeringshus fräscha - vilket sänker trösklarna för t.ex. kvinnor, gamla och handikappade att ta bilen ensamma till köpcentrat.

Målet kan ju inte vara att göra bilen till icke-fungerande transport, så att bilarna står och spyr ut ännu mer avgaser i stillastående köer och vissa inte längre kan ta sig till och från jobbet. Jag ser inte de direkta målkonflikterna i att styra trafiken mot kollektiva lösningar och gång- och cykelfrämjande åtgärder, samtidigt som man ser till att lösa de problem som skapas av biltrafiken på olika sätt och minimera bilarnas sträckor i innerstäderna.

Jag tror inte ofräscha parkeringshus, bilköer och kassa trafikregler är det som kommer göra stadsmiljön bättre.

Bilen kommer att finnas kvar och behövas. Men bara för en liten bråkdel av ressträckorna den används för idag.
 
Har inte vissa grupper fri trängselskatt? (Handikappade etc)
Det kan variera. Funktionshindrade som behöver det i min kommun parkerar gratis (på kommunala p-platser), slipper trängselskatt (om de bor i min kommun och då just den kommunens trängselskatt) samt lägre (eller ingen, minns inte) vanlig trafikskatt (eller vad den heter). Statligt stöd är 50 000 kr för inköp av bil samt stöd för nödvändig specalanpassning av bilen. Ungefär så.
 
Det kan variera. Funktionshindrade som behöver det i min kommun parkerar gratis (på kommunala p-platser), slipper trängselskatt (om de bor i min kommun och då just den kommunens trängselskatt) samt lägre (eller ingen, minns inte) vanlig trafikskatt (eller vad den heter). Statligt stöd är 50 000 kr för inköp av bil samt stöd för nödvändig specalanpassning av bilen. Ungefär så.
Oj så konstigt. Det ser ut som att du citerar mig, men jag har inte skrivit det där..

FEB8DCBF-3E66-4F12-BAEE-E41EF180AA05.png
 
Har inte vissa grupper fri trängselskatt? (Handikappade etc)
Ingen aning, men oavsett, så är det inte viktigheten som främst styr vem som har råd med trängselskatt utan ekonomi. Det är framförallt de som har ansträngd ekonomi som låter bli att köra pga trängselskatten.
 
Skulle tro att petruska har rört till det lite med gammalt citat som legat kvar och att det blivit knas när hon skulle svara sjöberga. Hans tagg försvann och din låg kvar.

Inte nödvändigtvis. Detta problem har mig veterligen tagits upp i Bukefalos-forumet, har hänt mig också att taggar bytts ut när jag citerat, utan min inblandning.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp