P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.

Det beror ju helt på var du bor om det finns lämpliga bussförbindelser eller ens bussförbindelser alls. Ska du storhandla tänker jag att det det kan vara kämpigt att orka få med sig allt oavsett om det finns buss att tillgå.
 
Om jag tittar på "min" stad så känns det som om politikerna inte har tänkt på vad deras beslut ger för konsekvenser. De minskar ner antalet parkeringsplatser till förmån för att bygga bostäder och kontor. De då eftertraktade parkeringsplatserna höjer man priset på. Sen undrar de varför människorna ändrar sina köpvanor och istället åker till köpcentrum?
I centrum idag finns det affärer kvar, men i betydligt mindre omfattning. Små butikerna har försvunnit. Däremot finns det restauranger eftersom parkeringen är betydligt billigare efter 18.

Att åka kollektivtrafik är för mig inget alternativ. Enkel resa kostar 88 kr och går en gång i timme. Morgon och eftermiddag går den varje halvtimme när skolbarnen ska till skolan. Ännu sjukare är det att är billigare för mig att åka bil och parkera på stationen för att ta tåget, än att ta bussen som kommer in 2 min före tågets avgång och fem minuter före tåget kommer in när jag ska hem. Så förutom att det är dyrare så måste jag även vänta 55 min på bussen.
 
Min stad har en stadskärna som håller på att dö. Så har det varit allt sedan kommunen helt otidsenligt och mot bättre vetande tillät byggandet av ett köpcentrum just utanför stan, på landets bästa odlingsjord (man visste då redan hur mycket biltrafiken ökar av att lägga ut handeln externt och det fanns redan då gott om underlag från såväl andra städer som USA hur centrumhandeln utarmas).

Avstånden i min stad är inte större än att det går att cykla från utkant till utkant på trettio minuter. I den ena utkanten ligger då köpcentrumet, så för att komma dit kör många genom stan. Stadskörning äter mycket bränsle. Kollektivtrafiken här är väl utbyggd, såväl inom stan, som för omkringliggande byar, men i min mening för dyr.

Jag bor i centrum och kan cykla till köpcentrat på tio-femton minuter. Halva stan har så långt eller närmre dit. Folk kör bil dit. Vi kör bil dit. Förr kunde vi köpa färg och spik längre ner på gatan, nu måste vi och många andra ta bilen. Och stadskärnan består av frisersalonger, mäklare, caféer och banker. Till och med kedjorna har lämnat centrum!

Jag förstår att man behöver ta bilen om man bor på landet, men jag tycker att en stad måste kunna få ha styrmedel för att hålla stadskärnan levande. Det kostar att parkera i centrum, varför skulle det inte kosta vid köpcentrat?
 
De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.
Där jag bor har det inte gått buss sedan 60-talet . Närmsta hållplats ligger 6 km hemifrån. Då bor jag visserligen på landet, men inte i obygden.
 
Skämtar du nu? :cool:

Om det nu skulle vara så att du inte gör det så FYI så består inte bilkostnad bara av att tanka bilen utan det tillkommer mycket andra kostnader såsom bilskatt (som bl.a. ska gå till underhåll av de allmänna vägarna). Den höjde dom f ö från 1 juli i år. Den s k "Bonus malus" skatten. Alla nya bilar fick enormt högt skattepåslag och även äldre bilars årsskatt gick upp med varierande summor.
Förutom det så tillkommer försäkring (trafikförsäkring är obligatoriskt att ha), service- och reparationskostnader och antagligen parkeringskostnad om man inte har egen villauppfart att parkera på. Bor du i Sthlm eller GBG och måste ta bilen till stan på dagtid så tillkommer även trängselskatt.

Men du kanske tycker det är billigt ändå, vad vet jag. Jag kan ju tycka att om det är dyrare att åka kollektivt än att ta bilen (I doubt that) så är det snarare kollektivtrafiken som är för dyr, inte tvärtom.

För mig som bor på vischan så kommer vi inte undan bil oavsett. Vi behöver således ändå ha en bil och betala skatt och försäkring. Vi bor dessutom i villa och kan parkera på tomten. Men ja att åka för oss som familj till närmsta köpcentrum fram och tillbaka kostar runt 200kr. Det är tre mil. Då får man också räkna med att resan tar dubbelt så lång tid som att ta bilen och missar man en avgång så kan det dörja en eller flera timmar tills nästa går. Busschafförerna kör dessutom som galningar här nere så att både mina barn har blivit åksjuka och ramlat i gångarna. Så ja vi undviker faktiskt buss.

Att åka till närmsta affär från mina föräldrar (3km) kostar 39kr spänn. Resan tar alltså tre minuter. De bor åtta kilometer från en mindre stad. De har samma läge som oss med att även om de kan ta buss i bland så måste de ha bil.
 
Ja det senare är jättekonstigt. Ju svårare man gör det med bilar i centrum desto mer gynnar det köpcentrumen.
Det stämmer inte riktigt, ett stadscentrum kan aldrig konkurrera med billiga stora lokaler på det sättet som ett externcentrum kan. Det spelar därför ingen roll om man kan ta bilen in till centrum det ger inte ett levande centrum med en massa bilar. Det ett stadscentrum kan konkurrera med är trevliga upplevelser. Externcentrumen är stora köplador med gigantiska parkeringsplatser utanför inte direkt något man åker till för att ha trevligt eller mysa. Man rör sig runt med bilen eftersom man ofta (men det finns undantag) glömmer att planera för cykel eller gående. Dessutom upplevs det som långt mellan butikerna oftast beroende på bristen av upplevelse när man transporterar sig. Man är mer målsökande och har ofta redan bestämt vilken butik man ska besöka innan man tagit sig dit. En metod är därför att försöka lokalisera den typen av utbud som ändå kräver biltransport i externcentrumet tex vitvaror, byggvaror etc. Stadscentrumet kan istället erbjuda upplevelser när du rör dig runt till fots, bilar och parkeringar upplevs sällan som något trivsamt när du rör dig till fots. Istället vill man få plats med parker, träd, konstverk, torg och vackra byggnader samt gärna att den verksamhet som ligger i bottenplanet är en verksamhet som berikar stadskärnan och interagerar med besökaren av stadskärnan. Stadskärnan reser du till när du vill träffa andra människor, den handlar om möten. Du behöver därför ha klivit ur din bil, eftersom du vid bilkörande inte är tillgänglig för möten med andra. Du får mer spontanhandel eller spontana besök i en välplanerad stadskärna där folk promenerar eftersom tempot gör att du hinner titta i butiksfönster och göra oplanerade besök. Det finns massor av forskning på hur man får en trevlig och levande stadskärna och det är bevisat hur många gånger som helst. Trots det är det svårt att få människor att förstå, varför bilen ska lämnas utanför stadskärnan i mesta möjliga mån.
 
Dåligt och dåligt.
Men det är väl alltid tråkigt att betala.

Berätta i stället vad som vore bra med att avgiftsbelägga parkering vid köpcentra?
Du får rotation på bilarna, dvs folk okynnesparkerar inte. Det är lättare att bevaka. Du får bort de personer som inte måste ta bilen dit. För handeln är det oftast bättre, de vill inte att folk bostadsparkerar eller använder parkeringen som arbetsparkering under deras öppettider. De vill att parkeringen ska användas av deras kunder, således räknar man ut en snitt tid för hur långtid en kund tar på sig för genomsnittliga ärenden och sedan sätter man den tiden ca 4h för en centrumparkering och ca 2h för enbart en butik. Vill man att parkeringsytan ska användas enbart för kunder som ska köpa något som ska lastas in i butiken väljer man 30 minuter vilket bör räcka för att hämta betala och lasta in. Det går givetvis att reglera på olika vis, p-skiva, däcktryck eller avgift. Men det är ju ekonomiskt praktiskt att välja avgift då du kan använda avgiften till att finansiera bevakningen. Det blir ju annars en extra kostnad.
 
Det känns rätt amerikanskt för mig. Och svenskt. Vilka fler europeiska länder har den här urvecklingen (i samma grad)?

Jag vet inte om just Sverige är exceptionellt i det här avseendet. Det finns nog mest överallt. Sen är ju glesbefolkat land och stark urbanisering ”riskfaktorer” och det placerar ju säkert Sverige högt av den anledningen. Men jag har läst mycket om det från Storbritannien och då har de ju generellt bättre förutsättningar än Sverige.
 
nu måste j

Jag måste få veta i vilken glesbygd kollektivtrafiken är bra. Kan du ge mig några exempel på tidtabeller?
Det är klart det inte är som i städer, men långt ifrån så dåligt som exemplet jag svarade på. Jag har mest koll på ställen där jag bott, men t.o.m där jag bor nu finns folk som arbetspendlar med kollektivtrafiken. Sen har jag ärligt talat dålig koll på vad som räknas som glesbygd, vet bara att min kommun räknas som glesbygdskommun.
 
Jag gillar förresten verkligen inte externhandelskomplex och tycker att de står för allt som är dåligt i världen typ. Jag skulle älska om någon kom på något rimligt som gjorde att de upphörde existera. Men ändå så tycker jag inte det är ett bra förslag. Mest för att det vore så konstigt att tvinga någon att ta betalt för något.

Det är rätt typiskt för mitt förhållande till Miljöpartiet. Jag skulle verkligen vilja rösta på ett parti som alltid har miljön och klimatet högst på agendan. Problemet är ju att deras förslag i regel är så dåliga...
 
Jag vet inte om just Sverige är exceptionellt i det här avseendet. Det finns nog mest överallt. Sen är ju glesbefolkat land och stark urbanisering ”riskfaktorer” och det placerar ju säkert Sverige högt av den anledningen. Men jag har läst mycket om det från Storbritannien och då har de ju generellt bättre förutsättningar än Sverige.
Att jag tycker att det känns svenskt kan mycket väl bero på att jag ju nästan uteslutande vistas i miljöer där jag trivs när jag är på resande fot. Och dit hör inte externa köpcentra och öde småstadskärnor. I Sverige, hemma, är ju mitt liv lite mindre semester- och njutningsinriktat, och då hamnar jag tex i externa köpcentra ibland. Det kan vara förklaringen för min del.
 
Jag gillar förresten verkligen inte externhandelskomplex och tycker att de står för allt som är dåligt i världen typ. Jag skulle älska om någon kom på något rimligt som gjorde att de upphörde existera. Men ändå så tycker jag inte det är ett bra förslag. Mest för att det vore så konstigt att tvinga någon att ta betalt för något.

Det är rätt typiskt för mitt förhållande till Miljöpartiet. Jag skulle verkligen vilja rösta på ett parti som alltid har miljön och klimatet högst på agendan. Problemet är ju att deras förslag i regel är så dåliga...
Jag tänker också på externa köpcentra som en symbol för allt dåligt. Och jag undviker dem så långt jag kan. (Jag har en liknande inställning till hela fenomenet "storhandla" för övrigt.)
 
Mitt största problem med centrum är faktiskt inte parkering utan toaletter. I själva verket så är det bristen på dem. Vi har i Växjö en jättefin stor lekpark centralt men inga toaletter. Man kan på nåder få låna toaletten på den närliggande tennisbanan. Inne i centrum tror jag att det finns toaletter på biblioteket. På biblioteket får man dessutom låna nyckel. Det finns några betaltoaletter i centrum. Men alltså vem har med sig kontanter i dagsläget?
Så det som hade kunnat vara en trevlig tur till City med lite shopping och hängande på lekplats blir liksom inte ens skoj.

Jag som har tre små barn väljer alltså alltid köpcentret som har massor av kostnadsfria toaletter, familjerum där man kan amma och mikrovågsugnar.
 
Mitt största problem med centrum är faktiskt inte parkering utan toaletter. I själva verket så är det bristen på dem. Vi har i Växjö en jättefin stor lekpark centralt men inga toaletter. Man kan på nåder få låna toaletten på den närliggande tennisbanan. Inne i centrum tror jag att det finns toaletter på biblioteket. På biblioteket får man dessutom låna nyckel. Det finns några betaltoaletter i centrum. Men alltså vem har med sig kontanter i dagsläget?
Så det som hade kunnat vara en trevlig tur till City med lite shopping och hängande på lekplats blir liksom inte ens skoj.

Jag som har tre små barn väljer alltså alltid köpcentret som har massor av kostnadsfria toaletter, familjerum där man kan amma och mikrovågsugnar.
Finns det inga fik i Växjö centrum? Allt det du beskriver gör/gjorde jag på fik.
 
Finns det inga fik i Växjö centrum? Allt det du beskriver gör/gjorde jag på fik.

Fiken ligger finns i centrum men inte i shoppingstråket. De saknar också ofta skötbord. Dottern på fyra blir kissnödig nuuuuuu. Det funkar rätt dåligt med att leta reda på fik/restaurang och sedan knö sig in med barnvagn kryssa mellan borden och hoppas toaletten är ledig.
 
Kollade upp det och Växjö city har fått fyra nya offentliga toaletter i september en ökning från de sex som fanns innan. Nu ska man även kunna betala med swish! Dock en avgift på 10kr mot gratis på köpladan.
Vi passerar dessutom köpladan på väg mot city.
 
Finns det inga fik i Växjö centrum? Allt det du beskriver gör/gjorde jag på fik.

Fik vill inte ha gratiskissare hos sig heller.


Jag föredrar köpcentrum före standshandla. Dels så känner jag mig inte jagad, typ " Hur länge betalade vi parkering för? Eller, fick man bara stå två timmar där? Jag hinner inte prova ett par byxor till!".
Dels så väljer jag köpcentrum under tak, speciellt vintertid. Jag orkar inte med sprucken hud, läppar och kallsvett av att gå in-ut-in-ut-in ut mellan inomhus och utomhus, bli svettig med jackan på, kall med jackan av, bli regnad och snöad på, och läpparna spricker.

Sen kan man passa på att storhandla mat, när man ändå är precis i närheten av en stor mataffär.

Jag är då inte sugen att kånka fyra kassar på bussen i flera timmar (för är det bussbyte, då passar inte bussarna varandra mer än någon gång om dagen, och 30-45 minuters väntetid är mer norm än undantag, mellan bussarnas förbindelse).

Glassen smälter, basilikan blir knöglig och bananerna kantstötta.

Då ändå åker jag buss till jobbet, vilket de flesta anser totalt vansinnigt, då jag ibland måste åka i 1,5 timma istället för 20 minuter. men jag kan bara lyssna på musik och ta det lungt. Men åka med matkassar och saker jag handlar och veva ut och in mellan inomhus och utomhus.. Nejtack.
 
Dels så känner jag mig inte jagad, typ " Hur länge betalade vi parkering för? Eller, fick man bara stå två timmar där? Jag hinner inte prova ett par byxor till!".

Sms-parkering och parkerings-app blir allt vanligare. Du stoppar parkeringen när du kommer tillbaka till bilen och betalar alltså för precis den tid du står. Guds gåva till mänskligheten.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 096
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 081
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp