P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Du får rotation på bilarna, dvs folk okynnesparkerar inte. Det är lättare att bevaka. Du får bort de personer som inte måste ta bilen dit. För handeln är det oftast bättre, de vill inte att folk bostadsparkerar eller använder parkeringen som arbetsparkering under deras öppettider. De vill att parkeringen ska användas av deras kunder, således räknar man ut en snitt tid för hur långtid en kund tar på sig för genomsnittliga ärenden och sedan sätter man den tiden ca 4h för en centrumparkering och ca 2h för enbart en butik. Vill man att parkeringsytan ska användas enbart för kunder som ska köpa något som ska lastas in i butiken väljer man 30 minuter vilket bör räcka för att hämta betala och lasta in. Det går givetvis att reglera på olika vis, p-skiva, däcktryck eller avgift. Men det är ju ekonomiskt praktiskt att välja avgift då du kan använda avgiften till att finansiera bevakningen. Det blir ju annars en extra kostnad.
OK, fast hur många köpcentra ligger så till att det blir "bostadsparkering"?
I Karlstad, som är min referens, ligger köpcentra väl från bostadsområdena. Få personer kan nog ta cykel hellre än bil när de ska dit och handla, få "okynnesparkerar" rimligen vid de köpcentra som finns.
 
Fik vill inte ha gratiskissare hos sig heller.


Jag föredrar köpcentrum före standshandla. Dels så känner jag mig inte jagad, typ " Hur länge betalade vi parkering för? Eller, fick man bara stå två timmar där? Jag hinner inte prova ett par byxor till!".
Dels så väljer jag köpcentrum under tak, speciellt vintertid. Jag orkar inte med sprucken hud, läppar och kallsvett av att gå in-ut-in-ut-in ut mellan inomhus och utomhus, bli svettig med jackan på, kall med jackan av, bli regnad och snöad på, och läpparna spricker.

Sen kan man passa på att storhandla mat, när man ändå är precis i närheten av en stor mataffär.

Jag är då inte sugen att kånka fyra kassar på bussen i flera timmar (för är det bussbyte, då passar inte bussarna varandra mer än någon gång om dagen, och 30-45 minuters väntetid är mer norm än undantag, mellan bussarnas förbindelse).

Glassen smälter, basilikan blir knöglig och bananerna kantstötta.

Då ändå åker jag buss till jobbet, vilket de flesta anser totalt vansinnigt, då jag ibland måste åka i 1,5 timma istället för 20 minuter. men jag kan bara lyssna på musik och ta det lungt. Men åka med matkassar och saker jag handlar och veva ut och in mellan inomhus och utomhus.. Nejtack.
Det brukar inte vara något problem att be om att få låna toaletten på fik till barn.
 
Sms-parkering och parkerings-app blir allt vanligare. Du stoppar parkeringen när du kommer tillbaka till bilen och betalar alltså för precis den tid du står. Djävulens gåva till mänskligheten.

Jag rättade till ditt citat lite.:devil: Alltså jag har aldrig varit med om nåt krångligare än sms-parkering! Man måste skapa konto och skit och om man inte gör det inom x timmar så åker man på faktureringsavgift! Wtf!
 
Jag rättade till ditt citat lite.:devil: Alltså jag har aldrig varit med om nåt krångligare än sms-parkering! Man måste skapa konto och skit och om man inte gör det inom x timmar så åker man på faktureringsavgift! Wtf!
:D

Ja, det är lite bök i början. Men sedan funkar det bra, tycker jag. Förutom den gången då jag kom tillbaka till bilen med mina matkassar, skulle avsluta parkeringen och mobilen var död. Stendöd. Jag fick lätt panik, parkeringen kostar hutlösa 18 kr/tim och det var under en helg, jag såg framför mig hur parkeringen skulle ticka på till måndag när jag äntligen skulle kunna få tag i någon och reda upp det.

Men jag sprang ner i butiken igen och där kunde jag få ett journummer som man ska använda om man råkar bli inlåst i p-huset på kvällen. Där svarade en ängel som avslutade parkeringen åt mig. Och jag kunde reklamera mobilen hos Apple.
 
:D

Ja, det är lite bök i början. Men sedan funkar det bra, tycker jag. Förutom den gången då jag kom tillbaka till bilen med mina matkassar, skulle avsluta parkeringen och mobilen var död. Stendöd. Jag fick lätt panik, parkeringen kostar hutlösa 18 kr/tim och det var under en helg, jag såg framför mig hur parkeringen skulle ticka på till måndag när jag äntligen skulle kunna få tag i någon och reda upp det.

Men jag sprang ner i butiken igen och där kunde jag få ett journummer som man ska använda om man råkar bli inlåst i p-huset på kvällen. Där svarade en ängel som avslutade parkeringen åt mig. Och jag kunde reklamera mobilen hos Apple.

Jag gillar också SMS-parkering och parkeringsappar, förutom den gången jag lyckades parkera fel bil och både betalade parkeringen och fick P-böter på 750 kr... Morr.
 
Du får rotation på bilarna, dvs folk okynnesparkerar inte. Det är lättare att bevaka. Du får bort de personer som inte måste ta bilen dit. För handeln är det oftast bättre, de vill inte att folk bostadsparkerar eller använder parkeringen som arbetsparkering under deras öppettider. De vill att parkeringen ska användas av deras kunder, således räknar man ut en snitt tid för hur långtid en kund tar på sig för genomsnittliga ärenden och sedan sätter man den tiden ca 4h för en centrumparkering och ca 2h för enbart en butik. Vill man att parkeringsytan ska användas enbart för kunder som ska köpa något som ska lastas in i butiken väljer man 30 minuter vilket bör räcka för att hämta betala och lasta in. Det går givetvis att reglera på olika vis, p-skiva, däcktryck eller avgift. Men det är ju ekonomiskt praktiskt att välja avgift då du kan använda avgiften till att finansiera bevakningen. Det blir ju annars en extra kostnad.
Fast det där stämmer kanske på en centrumnära köpcentrum. Det köpcentrum vi har finns inga bostäder i närheten, de arbetsplatser som finns i närheten är köpcentrumet och att personalen parkerar vid arbetsplatsen känns inte som ett problem.
Det som har varit ett problem är buskörning på parkeringen efter butikernas stängning. Det har man löst genom att dels göra området mindre attraktivt att köra i genom fartgupp och hinder. Men även dels genom art stänga parkeringsplatsen nattetid, med bommar.

Det du skriver om passar in på exempelvis Täby centrum, där är det två timmar gratis parkering. Där är det ett bra sätt att få rotation på parkeringsplatserna, det går att handla i matbutikerna och ta hissen till bilen och när man bara ska strosa i butiker så är det enklare att ta sig dit utan bil.
 
@Snurrfian och @kryddelydd det ni beskriver är externcentrum eller gallerior, köpcentrum är ju alla platser där du har ett kluster av butiker dvs ofta centrum i tätorten. I externcentrum handlar det nog ofta om att kunna finansiera övervakningen. Övervakningen fokus då kanske handlar om att hålla platserna närmast entrén fria från arbetsparkering eller människor som helt enkelt felparkerar (utanför linjer etc) eller att man använder sig av handikappparkeringen. Det finns ofta ett problem med att folk långtidsparkerar, dels sina skrotbilar, dels diverse släp inkl husvagnar på obevakade parkeringar.
 
@Snurrfian och @kryddelydd det ni beskriver är externcentrum eller gallerior, köpcentrum är ju alla platser där du har ett kluster av butiker dvs ofta centrum i tätorten. I externcentrum handlar det nog ofta om att kunna finansiera övervakningen. Övervakningen fokus då kanske handlar om att hålla platserna närmast entrén fria från arbetsparkering eller människor som helt enkelt felparkerar (utanför linjer etc) eller att man använder sig av handikappparkeringen. Det finns ofta ett problem med att folk långtidsparkerar, dels sina skrotbilar, dels diverse släp inkl husvagnar på obevakade parkeringar.
Ja? Det är ju det vi pratar om? Att det finns köpcentrum i centrum är knappast ett problem för centrumhandeln? Problemet är att det byggs köpcentrum utanför centrum som gör att centrumhandeln dör ut, inte att folk tar bilen till centrum. Uppenbarligen anser externcentrum, som du kallar det, att bevakningskostnaden inte behövs tas ut via en parkeringsavgift. Det är kommuner/regering som vill ta ut en skatt på parkeringsplatser vid externcentrum.
Lägger till att ett sätt att rädda centrumhandeln skulle kunna vara att exempelvis ha två timmar gratis parkering, i parkeringshusen i centrum, istället för att ta höga summor redan från första stund.
 
Ja? Det är ju det vi pratar om? Att det finns köpcentrum i centrum är knappast ett problem för centrumhandeln? Problemet är att det byggs köpcentrum utanför centrum som gör att centrumhandeln dör ut, inte att folk tar bilen till centrum. Uppenbarligen anser externcentrum, som du kallar det, att bevakningskostnaden inte behövs tas ut via en parkeringsavgift. Det är kommuner/regering som vill ta ut en skatt på parkeringsplatser vid externcentrum.
Lägger till att ett sätt att rädda centrumhandeln skulle kunna vara att exempelvis ha två timmar gratis parkering, i parkeringshusen i centrum, istället för att ta höga summor redan från första stund.
Fast vi behöver ju arbeta för att minska bilåkandet. Då blir det ju helt knäppt att ha gratis parkering i centrum? O_o

Det finns nog fler sätt att öka centrumhandeln än fri parkering..
 
(Jag har en liknande inställning till hela fenomenet "storhandla" för övrigt.)

Det beror nog på hur man bor. Har man 2,5 mil till närmaste livsmedelsförsäljare så ser man till att planera och köpa det man behöver vid 1 tillfälle som ska täcka så lång period som möjligt. Och sedan lagar man helt enkelt mat av det man köpt tills det inte går att få ihop rimliga måltider längre.

Jag ser "storhandling" och sedan uteblivna inköp i lång tid som det allra mest effektiva sättet att hushålla med resurser. Färre transporter, mindre matsvinn, mindre tid i butiken, mindre tid i bilen, mer kreativitet vid spisen=bättre variation på maten.
 
Fast en hel del av oss får inte fler alternativ för att det kostar mer att parkera, hur mycket det än skulle kosta. Alternativet blir att åka till ett externt centrum istället.
Nej men väldigt många har alternativ. Det är väldigt dåligt om även de som bor nära väljer bilen och det är ju knappast ngt som ska uppmuntras.

Jag har dock extremt svårt att tro att det enbart är p-avgiften som får gemene man att välja externt centrum. Förmodligen är det, för de allra flesta, en kombination av anledningar.
 
Nej men väldigt många har alternativ. Det är väldigt dåligt om även de som bor nära väljer bilen och det är ju knappast ngt som ska uppmuntras.

Jag har dock extremt svårt att tro att det enbart är p-avgiften som får gemene man att välja externt centrum. Förmodligen är det, för de allra flesta, en kombination av anledningar.

Jo, så är det. Dessutom är jag dålig representant som väljer city 9 ggr av 10 trots att det kostar en hel del att parkera. Trivs helt enkelt mycket, mycket bättre att göra ärenden i city där det finns också annat än köplador.
 
Jo, så är det. Dessutom är jag dålig representant som väljer city 9 ggr av 10 trots att det kostar en hel del att parkera. Trivs helt enkelt mycket, mycket bättre att göra ärenden i city där det finns också annat än köplador.
Ja samma här. Jag väljer bara det externa köpcentrumet om jag ska till butik som inte finns i city, typ ikea eller byggvaruhus.
 
Mitt största problem med centrum är faktiskt inte parkering utan toaletter. I själva verket så är det bristen på dem. Vi har i Växjö en jättefin stor lekpark centralt men inga toaletter. Man kan på nåder få låna toaletten på den närliggande tennisbanan. Inne i centrum tror jag att det finns toaletter på biblioteket. På biblioteket får man dessutom låna nyckel. Det finns några betaltoaletter i centrum. Men alltså vem har med sig kontanter i dagsläget?
Så det som hade kunnat vara en trevlig tur till City med lite shopping och hängande på lekplats blir liksom inte ens skoj.

Jag som har tre små barn väljer alltså alltid köpcentret som har massor av kostnadsfria toaletter, familjerum där man kan amma och mikrovågsugnar.
Vissa kommuner har ju funktioner där man kan lämna medborgarförslag. Har du funderat på att lägga ngt sådant om toaletter i city?
Många stadskärnor har ju ngn slags galleria och det är ju fullt möjligt att ha samma toalettupplägg i en sådan egentligen :)

Jag rättade till ditt citat lite.:devil: Alltså jag har aldrig varit med om nåt krångligare än sms-parkering! Man måste skapa konto och skit och om man inte gör det inom x timmar så åker man på faktureringsavgift! Wtf!
Det är ju ändå en engångsgrej ;)
 
Nej men väldigt många har alternativ. Det är väldigt dåligt om även de som bor nära väljer bilen och det är ju knappast ngt som ska uppmuntras.

Jag har dock extremt svårt att tro att det enbart är p-avgiften som får gemene man att välja externt centrum. Förmodligen är det, för de allra flesta, en kombination av anledningar.

Ja eller hur, det är bara att titta på Vänersborg som har gratis parkering i stan men i princip inga affärer, alla flyttar ut till köpcentrumet utanför stan dit man måste ha bil för att ta sig.
 
Ja eller hur, det är bara att titta på Vänersborg som har gratis parkering i stan men i princip inga affärer, alla flyttar ut till köpcentrumet utanför stan dit man måste ha bil för att ta sig.
Ja, och i Linköping där jag bor finns det inte en enda gratisparkering centralt och ändå är stadskärnan väldigt populär!
Tror de har vunnit ngt slags pris för levande city eller nåt..
 
Fast vi behöver ju arbeta för att minska bilåkandet. Då blir det ju helt knäppt att ha gratis parkering i centrum? O_o

Det finns nog fler sätt att öka centrumhandeln än fri parkering..
Visst behöver vi arbeta på att minska bilåkningen men är det inte bättre att lägga fokus på att göra det enklare att ställa bilen istället för att bara titta på hur man får ut så mycket pengar som möjligt av de som är tvingade att ta bilen. Jag gjorde ett tappert försök att åka kollektivt, men när kostnaden för att åka är större än att ta bilen och parkera en hel dag och dessutom innebär att jag får långa väntetider, ja då är det enklare att ta bilen.

Om centrumet håller på att dö ut för att det inte går att ta sig till, då kanske den vettigaste lösningen inte är att ta betalat för att folk åker till köpcentrumet istället utan man kanske måste fundera på varför folk väljer bort stan. I min stad är parkeringarna få och dyra. Landsvägsbussen stannar vid stationen, därifrån är det 10 min promenad till centrum, inte så lockande i regn eller snöslask. Man vill heller inte bära tunga kassar, sen måste man passa bussen hem som går en gång i timmen. På helgerna varannan timme. Eller så tar jag bilen, åker 20 min, kan parkera direkt under köpcentrumet och bära ner mina kassar efterhand till bilen och och 20 min hem igen, bära ur bilen och vara klar.
Sen är avvägningen minska bilåkandet kontra butikers överlevnad. Jag skulle kunna välja att handla i stort sett allt online och få det hemkört. Men det ger varken ett levande centrum eller arbetstillfällen i närområdet.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 107
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 093
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp