Bukefalos 28 år!

P-piller... Igen!

melvin

Trådstartare
En till P-pillertråd från mig... Hoppas innerligt att någon vill ta sig tid att fundera lite åt mig!

Började ta mina piller nu i veckan, dagen då jag fick mens. Trodde jag. Det kom yttepytte med blod den dagen, sedan var det tydligen slut. Vad kan detta bero på? Brukar annars ha ganska lätta/medium blödningar vid mens, som brukar pågå ca fem dagar. Kan man ha mens bara en enda dag? En inte helt betydelselös sak i sammanhanget är kanske att jag se senaste två-tre månaderna har tappat lite i vikt, främst pga stress, och då fått en någon förändrad menscykel de senaste två månaderna, lättare blödningar i ca en vecka åt gången, helt utan mensvärk.
OM detta inte var mens, vad var det då? (är gravtestad enligt konstens alla regler, så graviditet kan uteslutas)
Och, ponera att detta inte var mens, kan mensen då komma under tiden jag äter p-pillren? Finns det några nackdelar med att börja med p-pillren någon annan dag i menscykeln, förutom att man ju inte har skydd förrän efter en vecka? Ursäkta om det blev lite rörigt.. :o
 
Sv: P-piller... Igen!

Började själv nyligen med p-piller efter uppehåll, och bm sa då till mig att man kan börja på pillrena (iaf den sorten jag äter!) när som helst i cykeln, bara det att skyddet gäller först efter två veckor om man inte börjar på mensens första dag.
Ring din bm om du är osäker, men annars hade jag fortsatt där du är nu, men skyddat dig ytterligare om du skall ligga ;)
 
Sv: P-piller... Igen!

Det ska aldrig ha någon betydelse om när i menscykeln du börjar. Det enda som skiljer är hur lång tid det tar innan du har ett fullgott preventivmedel. :)
 
Sv: P-piller... Igen!

jag har med neovletta, så då borde det min BM sa stämma för dig med :) Du har fått det utskrivet på UM eller BM-mottagning gissar jag?
 
Sv: P-piller... Igen!

Bm skrev ut dem. Bäst att skydda sig extra i två veckor då! Men ändå, jag tolkar den enooorma bipacksedeln som att sju dagar ska vara tillräckligt. Min bm sa iofs inget om detta, utan talade bara om att börja på mensens första dag. Vilket jag tyckte att jag gjorde innan jag blev osäker då det visade sig vara någon halvmystisk minimens... Men som sagt, två veckor får det bli.
 
Sv: P-piller... Igen!

ahaa :) Jag frågade om jag kunde börja mitt i cykeln då det främst var av mensvärksundvikande skäl jag började öht. Min BM sa två veckor, men står det i bipacksedeln att det är en vecka även i mitten av cykeln så stämmer det säkert :) Sen är ju inte p-piller 100% skydd ändå mot graviditet (har jag blivit påmind av flera trådar här på buke på senaste tiden ;)), så att använda mer skydd behöver ju inte vara dålig idé ;)
 
Sv: P-piller... Igen!

Oj, det har jag ingen aning om faktiskt! Hade du ätit piller så hade jag gissat på en mellanblödning, för de skall ju inte vara allt för ovanliga.. Men nu vet jag inte :confused: Vill du veta så är det nog bäst att fråga bm :)
 
Sv: P-piller... Igen!

När man äter hormonbaserade p-medel kan man få mellanblödningar innan hormonet har stabiliserat sig i kroppen. Det är med andra ord ingen fara men hör av dig till bm om det fortsätter och händer många gånger :)
 
Sv: P-piller... Igen!

fast TS menar ju att det var en endagsblödning innan hon började med pillrena. Därav mitt svar ovan ditt med ;)
 
Sv: P-piller... Igen!

Eftersom p-piller är hormoner så kan det påverka mensen, så ja, man kan ha mens bara en dag när man börjar med p-piller, även om det inte är så vanligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 469
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 991
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag håller på att bli tokig! Nu har jag haft mens sen den 29 augusti. Dvs i mer än två veckor. Och det är inga små mängder heller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 084
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp