På allmän begäran!

Vi använder aldrig linor eftersom travhästar i allmänhet aldrig krånglar med lastning... Gener???
Men när jag var aktiv ryttare så fick man se linor ibland.
Spelar ingen roll... Om det är på en tävlingsplats så anser jag nog att häst eller ryttare inte vet vad dom gör.
Alltså att ryttaren/ägaren helt enkelt inte har kommunicerat ordentligt med hästen varav den senare i brist på tillit eller självförtroende vägrar då att gå in.
I akuta tillfällen, när ex. hästen är skadad så anser jag att alla metoder är tillåtna för att få iväg pållen till djursjukhuset. inget trams då.

Rida hästar barfota är helt ok om hästen har bra hovkvalitet och inte åtdrar sig skador.

När det gäller tappskor kan det vara mer tveksamt.
Först för att hoven lätt kan trasas sönder varav hovsklagaren får ett helvete att sko om igen.
Sedan eftersom hästen är skodd så kan den bli snabbt öm och senare halt.
Näää... jag tror jag kliver av då.

Att hålla hästar innanför staketet har vi heller inte haft trassel med.
På med ordentligt med ström och låt hästarna lära sig allt om ampere och volt innan dom blivit en månad gamla.

Ingen av våra märrar/föl eller hingstar har gett sig ut med flit.
Annat är ju om älgar i sin tur har raserat ett sommarstängsel.
Dom (älgarna alltså) har inte gått elektroniklinjen och är totalt okunniga i allt som har med stängsel att göra.

AM
 
Jo men då har vi ett annat fall...hästen verkar ju veta mycket väl vad den skall göra och vad det går ut på!!
I sånna fall tycker jag gott att man kan använda linor.....
Än så länge man gör det på rätt sätt och inte skrämmer hästen vill säga :cool:
Men du verkar ju vara en sådan som vet vad hon pysslar me oxå...tyvärr är det inte alla som gör det.... :(
 
Tänk, jag bara väntade på den frågan. :)

Mig veterligt, har ingen ännu lyckats övertyga en häst om att stanna i en hage (utan stängsel), alltid och året runt. Precis som med barn, måste man räkna med att dom vill kolla, varför gräset är grönare på andra sidan eller vad som döljs bakom hörnet. NH eller inte NH.
Gammelhästarna hemma stannar kvar med bara ett balsnöre som avspärrning, medan den lilla busan mest betraktade det stängslet som något som är kul att krångla sig förbi. Dvs, fram tills jag bytte ut snöret mot ett eldito och kopplade på elen. En stöt, så förstod hon galoppen, och sedan kunde jag stänga av elen igen.

Berättar det här för att klargöra hur jag ser på staket och el. För mig är ett elstängsel, rätt hanterat, det vettigaste stängslet. Helt enkelt.

Hur ser du på stängsel? Har du något bättre att föreslå än eldito?
OM, jag upprepar OM, du föredrar elstängsel, betyder det att du accepterar att hästen utsätts för en eller annan stöt, eller hur? Därefter aktar sig hästen noga för att röra vid staketet igen. Det är ju själva meningen med ett elstaket. Den som har en annan åsikt om det hycklar, eller har inte förstått hur ett elstaket fungerar.

Så har vi då hästar (precis som med får, nöt osv) som elen inte "tar på" av någon anledning. Kanske, och i det här fallet, beroende på att pälsen är för tjock och därmed isolerar mot eltråden. Om man då "kopplar förbi" isoleringen med en metalltråd, t ex i grimman, så kan jag omöjligt se att just det skulle påverka "ömsesidig respekt och tillit" som du skriver. För mig är det bara en teknisk lösning för att få elstängslet att fungera även i detta fallet och för hästen blir det samma obehagliga stöt. Varken mer eller mindre.
Min syn på "naturlighet, ömsesidig respekt, tillit etc" gentemot djur skulle ta alldeles för mycket utrymme här, så det går jag inte in på. ;) Körhästen, liksom hunden, liksom de flesta andra djuren här, går oftast helt fritt, men se det är en annan historia. :)

Jag har skrivit om elens funktion tidgare, så det kan vi kanske hoppa över.

Sammanfattning: En "naturlig fråga" kan vara om vi skall ha elstängsel eller någon annan variant. INTE om elstängslet skall fungera på samtliga hästar i flocken eller ej!

LIA
 
Jodå jag accepterar väl ström i staket ,men själv har jag faktiskt ingen,
Nej jag bara undrar eftersom du tydligen accepterar en viss användares tillvägagånssätt med att linda in mulen i eltråd och sätta på strömmen.
Om en häste går emot ett staket så får den en stöt och sticker därifrån och går nog inte dit igen men hur den än försöker kommer den inte undan den inlindade eltråden runt mulen så jag förstår inte logiken i vad den kan lära sig av det :confused:
 
Jodå jag accepterar väl ström i staket ,men själv har jag faktiskt ingen,
LIA: Intressant. Hur har du då löst stängselfrågan, för jag förutsätter att du har häst?


Nej jag bara undrar eftersom du tydligen accepterar en viss användares tillvägagånssätt med att linda in mulen i eltråd och sätta på strömmen.
LIA: Just det har jag ingen åsikt om, eftersom ingen kunnat redovisa vad som egentligen beskrevs.


Om en häste går emot ett staket så får den en stöt och sticker därifrån och går nog inte dit igen men hur den än försöker kommer den inte undan den inlindade eltråden runt mulen så jag förstår inte logiken i vad den kan lära sig av det
LIA: Teoretiskt nu, så om vi bortser från ev obehag av metalltråden i sig, så blir ju resultatet detsamma. Hästen går fram till elstängslet, sätter mulen mot, får en stöt och hoppar undan. Samma resultat, eller!? Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig.
Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.

LIA
 
Oja det är en intelligent liten dam som anser att hon äger världen och att böja sig för matte passar inte alltid.

Ledarskapsbitarna går bättre oc bättre men det är långt ifrån klart. Och hon stressar ju inte när vi lastar, det är viktigast. Tar aldrig hjälp av utomstående för jag är övertygad om att det skulle skapa ett problem.
 
Jag skiljer iofs på longering och inridning såtillvida att det är olika saker rent tekniskt. En longerad häst kan vara onriden och en inriden häst kan vara olongerad.

Men precis som du säger, så börjar man ju någonstans, och både tömkörning och longering "hör till anser jag.

och jag är INTE av den typen som anser att spö är djurplågeri, så bunta inte ihop mig i något fack jag inte tillhör är du snäll =)

Diskussionen handlade som jag såg det om det GÅR att rida in utan spö. Svaret är enligt mig "ja det går det, utan problem". D menade jag företrädelsevis det uppsuttna jobbet, men ska man vara petig och hårddra det så går det att både longera, tömköra och rida in utan spö. Fast longering utan spö blir ganska menlöst ;)
 
Som LIA skriver så tycker jag också att det är "ok" att använda linor vid lastning, det är i sig inget plågsamt i det, men jag höjer lite bekymrat på ögonbrynen om någon som har haft sin häst ett bra tag fortfarande lastar med linor. Det är liksom en tillfällig lösning.

Skor/tappskor/utan skor - allt som hästen inte har ont av är ok.

Våldsamma metoder är aldrig ok, punkt. Konstigt nog instämmer de flesta hundfolk i att man aldrig får slå hundar, men hästfolk får pryla sina hästar hur mycket som helst. :confused: Är det kanske för att hundarna ylar och hästar visar sitt missnöje i tysthet, som det blir mer synd om hundarna..?
Förkastligt, säger jag bara.

När det gäller elstängseldiskussionen så fattar jag bara inte hur vissa orkar. Vilka intrigmakerskor här finns på forumet! :eek: Kan ni aldrig släppa den här historian..? Det är för 17 minst ett halvår sen tjejen skrev det där, och vad jag minns så skrev hon precis lika otydligt som inlägget som LIA citerade, vilket gjorde det lätt att missförstå, särskilt för de som älskar att missförstå och sedan vältra sig i den stackars tjejens olycka. Jag spyr på såna människor som håller på sådär.

Vidare, ang. vad som är ok och inte:

Nosgrimmor och hjälptyglar är inte ok, eftersom de är symptomdöljare och på så sätt lär sig varken ryttaren eller hästen något, dessutom kan jag inte tänka mig att det är skönt för någon att ha sitt huvud uppbundet och fixerat i en viss position (som man inte frivilligt hade haft det i), och käften tilltäppt (förutom kanske de som gillar bdsm).

Att ha hästen gåendes ensam i en liten hage alternativt att inte släppa ut den alls är också illa.

Annars tycker jag att det mesta är ok, även om det är mycket av det som jag inte skulle göra själv.
 
Vad gäller hårdhänthetsgrad i uppfostran av hundar så är det lika brett mellan åsikterna där som bland hästfolk.

Det finns hård och mjuk träningsideologi där också och diskussionerna går antagligen lika heta där som här.

Det finns exempelvis elhalsband som används på hundar som skäller för mycket, eller som jagar fel typ av vilt, eller som jagar överhuvudtaget, fast de inte får. Det finns också något som heter stackel som är som ett halvstryphalsband med piggar som går in runt halsen på hunden när man tar i kopplet, det används på hundar som drar för mycket i kopplet :o (att jämföra med skarpa bett o dyl).

mvh Jessica
 
ok, nu är inte jag insatt i hundvärlden, men mig veterligen är det allmänt vedertaget att det anses som djurplågeri om någon står och slår en hund (vare sig med handen eller med något tillhygge).
Det där med el i halsbanden osv vet jag inget om. Det låter inte särskilt trevligt.
 
Det var ingen bra idé då och den blev inte bättre med tiden.
Nu har jag tragglat igenom det mesta av vad jag anser vara en lågvattenmärke i häst hantering. Att vira eltråd i grimma eller täcke betraktar jag som dåligt och INHUMANT hästhållning! Läs vad jordbruksverket skriver om kofösare och tar det gånger två.
Att ni NH anhängare kan överhuvudtaget förespråka det innebär för mig att ni missuppfattad vad filosofin går ut på.
Varför?
Att vira tråd runt en grimma innebär att el-impulsen kommer att vidarebefordras runt, den kommer inte att komma tydligt från ett håll. Hästen betar under tråden och helt plötsligt kommer en stöt runt HELA huvudet? Jämför när ni kommer åt el-tråden eller en varm platta, ni drar reflexmässigt undan er från smärta i MOTSATT riktning, hur skulle ni reagera om smärtan kom från flera olika håll?

Jag anser att det är okunnigt och snålt att låta hästen lida för bristerna i stängslet, lös problemet med bättre jordning, bättre tråd, starkare aggregat eller blöt häst men vira inte runt mulen på ett djur i stål/el tråd.
:mad:
 
Till Armada

Om hästen får en stöt runt hela huvudet så kan man ju anta att den drar sig bakåt, för där baken är finns i allafall inget som "bits".
Om du stoppar foten i ett badkar drar du ju upp foten igen... Bara för att hela foten fått hett vatten på sig och inte bara tårna så kommer du ju att reflexmässigt dra tillbaka den. Kallas böjreflexen.

Jag tycker, precis som LIA, att det är fel sak som diskuteras.
Antingen är man emot elstängsel helt och hållet eller så är man en hycklare. Man vill att hästen ska veta att tråden ska man passa sig för, och detta vet inte hästen förrän den fått en eller ett par stötar.

Varför du hakat upp dig på NH förstår jag inte. I så fall är det fel att ha elstängsel över huvudtaget om man sysslar med NH, fast det kanske du anser?

Vad är det som gör att vissa människor avsiktligen missförstår eller förvränger vad andra säger????

Och jag undrar verkligen hur du tänker när du säger att man ska blöta hästen med vatten - då leds ju strömmen med vattnet... Effekten blir den samma fast över ett större område. Eller???
Du skriver på slutet att man inte ska vira ståltråd runt hästens mule. Om man bara lindar runt mulen så kommer ju strömmen bara att verka, just det, runt mulen. Är det bättre med en blöt häst?

Var lite konsekvent.

Att förhansgranska sina inlägg och rätta till eventuella fel som smugit sig in gör det lättare för andra att läsa och förstå det man skrivit. ;)
 
Jag visar respekt för dom som har bevisat att dom förtjänar
att visas respekt för.

På sin plats att du ber Atös om ursäkt!

:rofl:

Och har du problem med min attityd - ja då är det ditt
problem!
 
Jag visar respekt för dom som har bevisat att dom förtjänar
att visas respekt för.

Usch vilken trist attityd. Tänk om jag skulle börja kalla dig en massa saker bara för att jag inte anser att du förtjänat min respekt. Sådär kan man väl inte resonera? Förolämpar du alla du inte känner, bara för att de ännu inte förtjänat din respekt?
 
Min föreställning var inte att hela grimman var inlindad i metalltråd, utan t ex runt delen över nosryggen och med en kontaktpunkt mot huden. Inte heller vet jag något om eltråd i täcke. Du kanske är bättre insatt än jag i ursprunginläggen?
För att man skall förstå vad som händer vid "stöten", fordras nästan att man varit utsatt för det själv. Det innebär egentligen inte smärta, utan snarare ett slags chock. Själv upplevde jag det som om någon dragit till mig med en bräda över ryggen, när jag lite slarvigt kröp under elrepet på alla fyra.

"Jag anser att det är okunnigt och snålt att låta hästen lida för bristerna i stängslet, lös problemet med bättre jordning, bättre tråd, starkare aggregat eller blöt häst men vira inte runt mulen på ett djur i stål/el tråd."
Nu cyklar du allt. Vi talar INTE om alternativ till bra stängselhållning. En liten fundering: Skall man gå och duscha hästen dygnet runt? ;)

Samma fråga dyker hela tiden upp i min hjärna, när jag läser dom olika inläggen ang tjejens idéer. Alla accepterar uppenbarligen elstängsel, men ingen accepterar sättet dom verkar på. Varför??? :confused:
För att citera mig själv: "Elstöten (och viljan att undvika den igen) är ju själva meningen med ett elstängsel. Den som har en annan åsikt om det hycklar, eller har inte förstått hur ett elstängsel fungerar."

LIA
 
[Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.

För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.

Håller helt med! Vår shettis var HOPPLÖS i början, tyvärr funkade inte ens "antenn"... - vi virade 125 eltrådar högt o lågt o han gick ÄNDÅ igenom. Nu har han plötsligt bara lärt sig... tror han inte suktar ut lika mycket (finns inga kusar bredvid) helt enkelt.
Jag låter MYCKET hellre hästen få sig en eller ett par rejäla smällar via "antenn" eller dylikt än att de går igenom tråden och skär sönder sig! I valet o kvalet är elstöten bra mycket bättre! Har en häst som fastnade i en eltråd och skar av sig en sena - en olycka som i o för sig inte hade att göra med dålig respekt för stängsel, men för varje gång shettisen sprang igenom linan fanns ju faktiskt risken att han skulle fastna med riktigt stora SKADOR som följd....
 
Hej Hanna!
Jag granskade mitt inlägg i ”upprört tillstånd”, ska bättra mig i framtiden. Jag tog kanske i lite för mycket. :o
Jag hakar inte upp mig på NH:are, jag tycker bara att metoden med strömförande grimma inte platsar i min uppfattning av filosofin.
Jag förespråkar för el-tråd och rätt använd kan den lösa problemet med rymningsbenägna hästar.

Du må tycka att det är hårklyveri men är jag helt ute och cyklar när jag skriver att impulsen blir mer diffus?
Eller kanske beror det på att anläggningsytan (tråd – hud) blir mycket större om man följer tipset. Jag har nämligen kommit åt staketet med handen inlindat i el-tråd.
Smärtan går inte att beskriva, tror du mig inte kan du prova själv men jag utsätter inte mina hästar för det.

Eftersom jag är konsekvent tycker jag att det är bättre med en blöt häst: mer distinkt impuls.

Det är inte en fråga om el-stängslet vara eller icke vara, inte för mig. Det är en fråga om hur man (miss)brukar en hjälpmedel.
För mig är denna metod övervåld och därmed förbjudet i mitt lilla riket där jag härskar helt odemokratiskt. :D
Vi kanske ska lämna grimma-diskussionen vila i frid...
Till sist: jag hör inte till Buke-mobben och tar inte åt mig av den sista kritiken, jag är helt ointresserad av ”vem” och bryr mig bara om ”vad” som skrivs!
 
Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".

Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.
I så fall kan man ju diskutera hur moraliskt riktigt det är att överhuvudtaget ha elstaket ALLS!?!?
Även hästar utan teletubbiesantenn lär sig ju att staketet sticks just genom att de går emot det och FÅR EN STÖT. Det är liksom hela vitsen med elstaketen...
 
Tja LIA!
Vad svårt det var att förklara det här...
Vi har rejäl kräm i staketet så både folk och fä passar sig riktigt noga för att vidröra det, men olyckor händer ibland. Jag lovar att efter den du beskriver som chock kom en fruktansvärd smärta.
En smärta som inte bruka komma nä man bara nuddar vid staketet.
Skillnaden är självupplevt, med de förutsättningar som finns hos mig.
Jag har tur, vi sköter staketet och hästarna har respekt för det. (Älgarna har gått runt än så länge).
Om vi säger så här: Om man provar på sig själv innan man utsätter hästen för det och överlever testet med äran i behåll så go for it! Är det en bra kompromiss? (Tänk bara på att isolera dig i motsvarande häst-päls-mängd... ;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 758
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp