På allmän begäran!

Jag tycker att det är okej att använda linor vid lastning så länge det inte förekommer våld och tvång.
Min häst går barfota 1 juni - 31 september och det har han gjort i 8 års tid. Jag rider i princip hela sommaren och det går finfint. Han har dock väldigt fina fötter och vi undviker hårt underlag.
Tappsko = skritta på mjukt underlag för säkerhets skull.
Jag tycker absolut INTE att det är okej att använda våld någonsin i hästhanteringen OM det inte är risk för dödsfall. Våld förvärrar endast situationer.
 
Precis!!Har två hästar just nu och min ena lilla dam låter väldigt likt din!Samma temperament,fast jag har aldrig behövt använda linor på henne,(älskar att åka i sin nya transport med fönster och krubbor :love:*haha*)
Men hon är också mycket bestämd och säger till när hon tycker att matte har fel! :D
 
Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig. Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.

Det var precis så metoden beskrevs av den användaren i första versionen, när hon skrev det som ett tips till andra. Innan folk började protestera och historien började ändras.
 
"Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel"


Skall vi inte använda stängsel?
Skall hästarna gå lösa då?

Personligen använder vi eltråd antingen vanlig blå/vit med 3-5 trådar eller elastiskt.

Tycker det är en suverän lösning, elbandet är också bra.

Fick erbjudande om att istället få trästaket men det är en urkass lösning.

När vi lär in hästarna så vakar vi lite till de går emot tråden och då sätter vi på strömmen. Därefter går de ej i närheten av tråden - kanon!

Jag har själv lärt mig respektera tråden på exakt samma sätt.
 
"Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel"


Skall vi inte använda stängsel?
Skall hästarna gå lösa då?


Vart läser du att jag tycker det :confused:
 
Re: På allmän begäran! /till ecssory

Tråden runt mulen är ju inte strömförande i sig. Jag förutsätter givetvis att man inte kopplat el direkt till hästen (typ hund-elhalsband) och ger den stöt efter stöt.

Det var precis så metoden beskrevs av den användaren i första versionen, när hon skrev det som ett tips till andra. Innan folk började protestera och historien började ändras.



Det var detta våldet jag vände mig emot inte att man skulle ha hästarna lösa eller att inte använda inhägnadar
 
Varför tycker folk det inte är OK att lasta med linor? :confused:

De gånger jag har sett folk lasta med linor så har det inte dirrekt varit så att hästarna har kännt ett lätt tryck mot rumpan och snällt gott in och sedan stått lugnt tills ägaren har knäppt fast den och lagt upp bommen o.s.v. Om det går till på det sättet så är det väl accepterbart (knappt).
De gånger jag har sett folk lasta med linor så har de närmast fått dra in hästarna eller "vincha" in dem. Hästarna har varit genomsvettiga, människorna stressiga och situationen jättetråkig. Dessutom så har jag aldrig sett det lösa problemet. Hästen går inte in nästa gång heller :( Och vad folk än säger så tror jag inte att hästarna inte går in för att de är "bestämda" eller "lynniga".

Jag är alltså i allmänhet emot att lasta med linor. Fast om man har en häst som inte är lastsäker och som akut måste till veterinären så är ju alla medel tillåtna. Då får man helt enkelt strunta i principer och ta på sig det extrajobb som lastträningen kommer innebära senare.

Skall vi ta de andra så är barfota OK.
Tappsko har jag ingen åsikt om.
Och jag besträffar aldrig (inte med flit iaf), om det inte är fara för mitt liv.
Mvh/Marie
 
Jo men jag har ingen el i mina staket som består av vita elband fast utan el.

:confused: Respekterar hästarna stängslet utan att någonsin ha fått en stöt? Eller är dom tillvänjda någon annanstans?
Vi har bara ström på stängslet under c:a 5 dagar/år, = när någon (läs unghäst) behöver påminnas. Kanske gör du likadant?

LIA
 
Helt ok att använda linor vid lastning, men skulle det inte vara så mycket lättare om man transporttränade hästen ordentligt istället? Linor kan vara ruskigt farliga om man brukar dem på fel sätt, hästen kan slå över eller helt enkelt bli bakskygg och börja sparkas.

Helt ok att ha barfotahästar så länge hästarnas hovar klarar av det. Det är tyvärr inte bara att dra av skorna och rida iväg, vissa hästar kan ta upp till ett år att ställa om sig helt till barfotagång, och andra klarar helt enkelt inte av det alls.

Helt fel att använda spö vid lastning.

Ok i vissa fall att skritta en häst med tappsko på mjukt underlag, men mer ska man inte göra eftersom benen belastas ojämnt, och hovis ska komma inom 2-3 dagar, inte mer.

Tar sig hästen ut ur hagen betyder det att hagen inte är passande för hästen. Bygg om hagen med dubbla staket typ elstängsel + plank och byt aggregat.

Inte ok att tillrättavisa hästen med våld (undantaget våldsamma fall av självförsvar, läs engångsföreteelse) och inte ok att tillrättavisa andras hästar med våld oavsett vad. Ger sig hästen på dig överhuvudtaget betyder det att den inte har respekt eller tid övers för dig. Är det inte din häst så är det ägaren som ska ta itu med problemet, är det din häst har du fått mer häst än du kan handskas med.

Inte ok att spöa upp hästen när den skyggar.
Inte ok att överutfodra sin häst till döds.
Inte ok att låta hästen gå overkad mer än 6 - 8 veckor.
Inte ok att rida en häst med dålig eller felaktigt passande sadel.
Inte ok att tränsa upp istället för att skola till hästen.

Absolut inte ok att missbruka en hästs förtroende inför människan oavsett vilken situation ni än råkar ut för.
Har du hästens totala förtroende ska du skydda den med ditt liv, det är vad den förväntar sig av dig och precis vad den skulle ge dig i gengäld.

Inte ok att glömma bort hästen instängd i stallet.

Helt ok att uppskatta och älska sin häst.
Helt ok att syssla med hästar utan att vilja bli världsmästare.
Helt ok att skriva på bukefalos.
 
Nej nej dom är givetvis tillvänjda innan såklart.
Dom är ju mellan 8 och 11 år så det är inga unghästar.
 
Att inte visa respekt/förolämpa är inte samma sak.

Och ja, en människa måste visa sig värdig respekt, om den
vill ha något.
Om jag börjar kalla dig för en massa fula ord, så är det
inte brist på respekt, utan det är ren idioti. Jag har inte
för avsikt att kalla folk för en massa saker (faktum är
att hittils är det bara jag som blivit kallad en del saker,
dock i en annan tråd). :smirk:
 
men vad ska man göra då? titta på hästne och hoppas på att den går in?
 
Metoden är OK så länge hästen förstår vad man vill.
En metod som fungerar bra för en kombination av ryttare + häst kan vara katastrof för ett annat par. Mycket hänger på människans erfarenhet och kunskap om hästens beteende.

Jag tycker att det är OK att använda linor, men det är ofta onödigt då jag anser att det finns bättre sätt att presentera hästen för de olika alternativ den kan välja på vid lastning (att gå in eller att inte gå in och då möta konsekvenserna).

Det finns många som klarar sig utan skor. Andra gör det inte.

Hur tusan använder man våld för att hålla hästen instängslad? Ska man stå på andra sidan staketet med en pisk och slå den om den hoppar ut?
 
Jag använder alltid linor till en av mina hästar och aldrig till mina två andra. Han som jag lastar med linor har antagligen varit med om någon olycka med tidigare ryttare. Han är Mycket lugnare med linor än utan därför tänker jag inte sluta. Så fort han känner tryck går han in lugnt och sansat ingen stress ingen svett.

Allmänt tror jag att dom flesta av oss här inne på bucce har en bra och sund hästuppfattning (undantag finns alltid) Men ibland känns det som folk hakar upp sig på ord (jag försvarar inte alls eltrådsinviringen men har ej läst det inlägget så jag kan ej komentera). Alla kan inte använda precis samma metoder för att komma fram till samma resultat Nu menar jag INTE att plågsamma metoder är OK men tex lasthjälp med linor. Om det funkar lugnare och bättre än utan varför sluta :confused: Rätta mig om jag har fel...
 
Att sätta fast hästen i staketet är helt förkastligt.

Däremot att göra så att elen känns bättre med en elslinga i grimma eller innanför det tjocka vintertäcket tycker jag är OK.
 
vi talar inte om att sätta fast hästen utan att linda eltråd runt hästens MULE och sedan sätta på strömmen.
 
Elpåfösare

Det är alltså OK med dessa metoder om man får använda elpåfösare? I så fall ska det väl inte vara något problem för den senaste skrivningen jag hittar är denna:

5 § Elektriska pådrivare får användas endast i undantagsfall på vuxna nötkreatur och större svin, som befinner sig i främsta ledet vid i- och urlastning. Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på den elektriska pådrivaren ska vara avrundade och den får endast ansättas över bakbensmuskulaturen. Om en pådrivare används ska djuret ha tillräckligt med utrymme för att kunna förflytta sig.

http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-042.PDF

(Men jag får väl erkänna att jag har lite svårt att förstå logiken i att denns skrivning skulle avgöra vad som är motiverat med ett annat djurslag i en annan situation... Och vad står det egentligen? Får man regelbundet ge hästar och elefanter längre stötar eller får man inte använda elpåfösare alls förutom på de nämnda djurslagen? :confused:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 758
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp