På allmän begäran!

Linor kan vara OK, beroende på hur de används och vid vilket tillfälle.

Självklart går det bra att rida hästen barfota om den har bra hovar.

Jag tycker att det är helt okej att rida med tappsko, om inte hästen lider av det.

Jag instämmer med LIA:s tänkande angående eltråden. En kort stöt ger jag hellre min häst, än att bli överkörd på stora vägen. Vi har inte haft några problem med våra hästar, så vi har sluppit bekymmra oss :)
Men om jag någon gång skulle få det, så är det möjligt att jag skulle använda någon liknande metod.

//Sofia
 
Har inte följt dom gamla trådarna om eltråd och ståltråd, men läst lite av era här.
Hade tidigare ett russsto som i tvåårsåldern var omöjlig att hålla inne, hemma gick det bra då vi hade en kombinerad trä el hage men så skulle dom gå i sommarhagen och då vart det problem.. Hon satte fart med nosen i marken som en myrslok :) mot staketet och elbanden strök snabbt över ryggen och töjde på sig...... Vi valde att sätta på henne grimman och göra en slags antenn på den, så fick hon gå en förmiddag, vi såg henne försöka EN gång. Detta funkade bra, efter det har hon aldrig gått ur en hage! Ser inte det som något plågande, hon fick sig EN rejälsmäll och inga men för livet!
Så antenn på grimman kan var bra men att linda in huvudet i ståltråd näääää huuuu det hoppas jag att jag aldrig får höra igen!
ps. vi virade ihop ståltråd så den vart tjock och satte sedan silver tejprunt så ingen skulle göra sig illa ds
 
Det ser jag inte som en hemsk åtgärd, hon fick vad hon förtjänade när hon inte hade någon respekt för staketet, det var hennes "eget val" att gå emot staketet och hon kunde därefter kasta sig ifrån "det hemska"...

Det kan man inte om man virar in mulen med eltråd och kopplar på strömmen, hästen har inte en chans att komma bort från stötarna innan an stänger av.
 
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
- Är helt okej så länge det andvänds som ett lungt och sansat hjälp medel, många behöver bara se att linorna finns där på sidorna för att dom skall gå in och då är det väl bättre en att man tjafsar en massa med hästen ?!

Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.
- Helt okej om som sagt fötterna klarar det!
Tycker idag att många skor sina hästar runt om alldeles för tidigt. Nu är det dax för inridning/inkörning på med skor runt om.. varför? Har alltid börjat med att sko mina enbart fram och sedan fyllt på med bak om behov behövts.

Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.
-Njaa i detta fall är jag osäker, skulle själv inte rida med tappsko. Men typ skritturer på mjukt underlag eller på mjuk ridvolt tjaaa varför inte!

Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel
- Våld löser inga problem, man måste gå till kärnan av problemet så hittar man ofta en bättre lösning!
 
trästaket är totalt onödigt då det finns hästar osm tar sig ut ÄVEN om man bygger så högt som 2½ meter upp för klarar inte hästen av att hoppa över går det lika bra att braka rakt igenom det. Och efter ett ex antal stora sticksår och skärsår på ben och kropp vågar man inte ha sin häst ute på trästaket kombinerad med eltråd.
Det finns enstaka hästar här i värden som faktiskt inte har en gnutta respekt för elen och som bara ska ut till granngårdens och äta av den ooootroooligt goda havren och inte taaala om den otrooligt goda kornkrossen eller hösilaget som ligger på gårdsplanen.
Vad gör man i ett sådant läge då man har provat ALLT??? ska man låsa in hästen i en box på 3x3 meter med galler och ställa ut hästen i den??? eller ska man avliva den??
Jag skulle inte kunna ha hjärta att låsa in min häst i en box 23 timmar om dygnet och ta ifrån hästen den lilla frihet den har som tamhäst att just få gå ute 10 timmar om dygnet.
Så elmetoden är ett SISTA allternativ i mina ögon OM det gör på rätt sätt vill säga!
OCH för att inte glömma JAG respekterar att folk INTE gillar denna metod men dom kan ju ge råd om hur man ska göra när man provat allt istället för och tala om att man är en idiot!
kan ju säga att jag är den "andre" personen som är den dumme=) :devil:
 
nä linda in hästen med eltråd runt huvudet skulle inte jag heller göraDÄRIMOT hade vi en uggla och stod utanförhagen och så fort hästen i fråga skulel till att nosa och känna om det va el på tråden så stack vi fram ugglan så den nuddade nosen och fick en rejäl smäll som han inte fått förut och blev sedan rädd för tråden vilket vi ju ville och han stannade kvar efter denna smäll.
Men att folk lindar in hela huvudet kroppen och benen med eltråd kan jag inte förstå måste inte hästen göra sig illa på alla trådar?? fastna och bränna sig på tråden???
MEN det känns bra att det finns fler än jag som har haft svåra hästar och som har provat detta med el! :)
 
Nä håller med att linda in eltråd runt mulen inte är bra det är som du säger att hästen kan ju inte komma bort.Men att stå där utanför hagen med en uggla med el på och när hästen ska göra sina försök att gå igenom att man kör fram ugglan och lägger den på mulen så hästen får en stöt som hästen tror att han gick på tråden själv och sedan springer bort från tråden i bock å hopp och är sedan den dagen rädd för tråden=) vilket man ju ville och hästen hoppar inte över igen=)
 
Även hästar utan teletubbiesantenn lär sig ju att staketet sticks just genom att de går emot det och FÅR EN STÖT. Det är liksom hela vitsen med elstaketen...

Jag har inget emot ström i staketet. Det som jag irriterar mig för är att folk har så dåligt med ström i staketen att det tydligen inte känns utan extra förstärkning...

Och som jag också skrev... Utstickande grejer från grimman i ståltråd kan skada andra hästar i hegen eller hästen kan gnugga sig mot något så ståltråden vänder in och skadar ögon eller andra delar i ansiktet.

Men, nej. Det är nog omöjligt för hästarna att skada sig. Så du har rätt. Era argument är bättre. Det är jättebra med grimmor med teletubbiesfunktion och ståltrådsförstärkta täcken. Det är säkert riskfritt och håller som ni säger hästarna i hagen.

Jag är inte rädd för att erkänna att "man blir aldrig fullärd utan kan alltid lära sig nya saker inom hästhantering och ridning". :bump:

Mvh
 
Ingela, med all respekt, men det där med att du blir sur på att folk har dåligt med ström i hagarna så hästarna inte håller sig inne...

jag har MER ÄN 6000 V ut i stängslet. (hur mkt mer vet jag inte, mätaren går bara till 6000 och den slår i botten så det sjunger om det). Har monsteraggregat och på vintern driver det bara vinterhagen. Dvs det blir en sjujävla effekt.

Jag har iofs inte strömmen på mer än en vecka höst och vår för mina, men när lilla dartmoorponnyn var här fick jag ha strömmen på. Hon drog nämligen glatt genom stängslet när det passade. TROTS mördaraggregat och mer än 6000 volt ut på tråden..

Hon hade räknat ut att om man tar sats och springer utav bara helsike genom tråden så gör det bara ont några sekunder. Jag löste det iofs med dubbel eltråd, då var det inte så kul längre. Men jag har FULL förståelse för de med Houdinihästar, som dessutom kanske har täcke och/eller är långhåriga, att de måste ta till "värre" metoder trots ordentligt med ström.

Den här damen var liksom klippt och otäckad...och jag har MER ström än man rekommenderas att ha ens för kossor... Och vad hjälpte det? ;)

När fölis lärde sig tråden så hade jag full ström på i en LITEN hage. Så hon fick sig REJÄLA smällar redan från scratch (det slog en blixt från tråden till mulen när hon var dit med en våt mule).

Hon har gått utan ström sedan dess, och rör övht tråden eller är i närheten av den. Utan att vara livrädd för den. Detta sätt torde vara lika mycket/lite elakt som teletubbiesmodellen..
 
Sluta nu, ni är bara ute för att missförstå och när man då försöker förklara hur man tänker, då säger ni något annat, så man måste säga något nytt så man i stort sett säger emot sig själv. :confused:

Jag kan inte förklara mig bättre. Det ÄR bra att visa hästarna att det är ström i hagen så de håller sig därifrån. :bow:

En nyfiken fråga bara :o, varför har du bara strömmen påslagen en vecka höst och vår? Går hästarna inte emot staketet annars? Om det blir oroligt i hagen eller något? Jag vill allt ha strömmen på året om, ifall det är trådhagar. Men så har jag varit i såna stall där vi har haft springiga hästar också. *S*
 
Det är så det vanligtvis fungerar.
Hästen får en rejäl smäll på mulen första gången den luktar på tråden. Därefter behövs inte så hög spänning längre. Blotta minnet av den första smällen, gör att all el, och alla trådar, blir något att hålla sig ifrån. Ibland kan någon odygdig ungdom behöva en påminnelse, men annars sitter det rätt bra.

Sedan finns en och annan som av någon anledning inte drabbats av den där första smällen, och det behöver sannerligen inte bero på för svag spänning i stängslet. Det är då man kan behöva ta till specialare.

Ingela, vi talar inte om förstärkning, utan mer att komma förbi djurets isolering (=päls). Det går att åstadkomma utan att riskera deras liv, lem och ögon.

LIA
 
Hej Ingela,

ser att du hann svara före mitt inlägg, så här ett par rader till.

Sluta nu, ni är bara ute för att missförstå och när man då försöker förklara hur man tänker, då säger ni något annat, så man måste säga något nytt så man i stort sett säger emot sig själv.
Jag försöker vara så seriös jag bara kan. Däremot tyckte jag mig ana lite sur ironi i ditt näst senaste inlägg? ;)


En nyfiken fråga bara :o, varför har du bara strömmen påslagen en vecka höst och vår? Går hästarna inte emot staketet annars? Om det blir oroligt i hagen eller något? Jag vill allt ha strömmen på året om, ifall det är trådhagar. Men så har jag varit i såna stall där vi har haft springiga hästar också.
Du frågar inte mig, men jag ger gärna ett svar, jag också.
När hästarna lärt sig vad el-stängsel är, och fr a när dom förstått att repen/trådarna betyder "inte passera", så behövs ingen el längre. Dom går aldrig emot trådarna, dvs det händer att det blir slarv-kontakt, men då hoppar dom automatiskt undan.
Oroligt i hagen, så mycket att dom därför skulle gå emot stängslet, har vi aldrig haft.Inga "springiga" hästar heller. Kanske en miljöfråga? Springer gör dom, men aldrig stressat.

Enda bekymret med stängslen vi haft, är pgav klantiga älgar. Så för deras skull åker strömmen på ibland. Dom lär sig, dom med. ;)

Absolut vänligen
LIA
 
Mjo... jag har tyvärr varit i såna stall där det varit lite halvdan miljö, pga tveksam hästhanteringskunskap. Felfodradehästar, med för mycket havrespring i hjärnan, samt direktutsläpp från stallet ut till hagen. Skulle man gå ut i hagarna och hämta en häst, var man tvungen att ha spö med sig, eftersom hästarna inte såg människan som flockledare.

Tima var utstött i förra stallet, där det ändå var som mest 9 hästar i skiftande storlek och färg. Enda tiden hon var godkänd i flocken var när hon hade föl vid sidan. När jag skulle ut och hämta henne i hagen, fick Tima skydda mig, för att jag inte skulle bli översprungen eller sparkad.

I övrigt, så var unghästarna i flocken väldigt springiga, de sprängde staketet ett par gånger förra året, varav de två gånger (en gång nattetid) var uppe på stora Norrköpingsvägen 90-väg och trallade runt. Tima gick kvar i hagen tack och lov. Det var innan fölet kom. I vintras sprände de också en hage och var uppe på en skogsväg och sprang. Stallägarens dotter jobbade och stallägaren är 75 år... Men han lyckades med god hjälp av grannar att samla ihop flocken igen. Han hade räknat med att kunna fånga Tima, eftersom han ansett henne så snäll och lätthanterlig. Men eftersom hon hade fölet vid sidan, så skulle hon ju skydda det och lät dem inte fånga henne.

Nu bor vi i nytt stall Tima o jag och både hon och jag har ändrats i psyket sen dess, då det bara är tre hästar i stallet. Mindre folk, fasta foderrutiner och hästarna leds i grimma till och från hagen, samt de har inte grimma i hagen. Det är lugn och ro, en valack och två ston. Valacken är kär i Tima och har ju varit "lekfarbror" åt andra stoet sedan hon var föl. Så han är väldigt mån om sin lilla flock.

Härligt!

Mvh
 
Jag tycker det är OK att lasta med linor, om de används med vett. Gör det själv ibland vid motvillig häst.
Spö är helt OK att använda, förutsatt att även detta används med vett.
Jag tycker inte om människor som är direkt elaka mot hästar, men inser att välvilja ibland kan bli illvilja om sunt förnuft inte får bestämma.
 
Tråden handlar ju om hur man hanterar/inte hanterar hästar, och här bör väl också miljön i stort räknas in.

”När jag skulle ut och hämta henne i hagen, fick Tima skydda mig, för att jag inte skulle bli översprungen eller sparkad.” :(
Jag bara ryser vid tanken. Ett resultat av ”fri från hantering” antar jag? I en grupp som du beskriver den, skulle jag tagit hästarna en och en och kommit överens med dom om, hur rangordningen ser ut. Därefter hade dom förhoppningsvis visat mig större hänsyn, när jag kommit in i hagen. :)

Otäkt om hästar bara bryter sig ut så där. Det hände en gång för en granne en bit bort. Hans hästar gav sig ut på landsvägen och stressade upp varandra till fullt spring, helt omöjliga att få stopp på. Det slutade lyckligt efter några kilometer med bara mindre blessyrer.
Även våra hästar har kommit ut ett par gånger. En gång när jag slarvat med att reparera klart stängslet, en annan då älgen rivit ner det. Det enda som händer, är att kusarna strosar ut, och det längsta dom går, är till närmaste granne.
Hemmamiljön är väldigt viktig, när det gäller hur hästarna skall bära sig åt i olika situationer.

Så skönt att du hittat ett bra ställe att ha hästarna på. Vi vill ju att hästlivet skall vara trivsamt och njutbart och med nära kontakt. Inte en ständig kamp för överlevnad. :)

Mvh
LIA
 
Om hästen sparkar och hugger när du masserar så beror det troligtvis på att den är spänd i muskeln som du masserar,då är den inte konstigt om han hugger,den har ju ont.
Om den inte gör så i vanliga fall alltså?
Då måste du ju massera "loss" det spända.
 
håller med en häst kan inte säga heeej aaah detta gjorde ont till oss.Utan det kan den säga genom att lägga öronen bakåt och sparka/bita bestraffar man då en häst blir det inge bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 758
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp