Packa höpåsar

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag er hjälp. Kom med alla tips ni kan gällande att effektivisera arbetet när man packar höpåsar.
Personligen tycker jag att det är den tråkigaste stallsysslan och det tar mycket tid.

( Har eget stall och packar 9-12 höpåsar om dan, vilket blir 63-84 i veckan!! )

Tack på förhand / Isse
 
Skaffa en höbjörn och lär dig hur mycket hö 2/3/4/5 kg är så går det snabbt. Jag jobbar i stall (ridskola) på helgerna och vi packar 90 påsar + väger upp lunchhö (också i påsar) till 45 hästar varje dag. Att packa de 90 påsarna inkl stapla på vagnar, öppna nya hösilagebalar, gå ut och slänga balplast och sopa iordning i hörummet brukar ta knappt en timme för två pers
 
Såhär gör jag, som hellre rör kroppen med huksitt än använder höbjörn (det är inte en värdering, båda är bra, jag råkar bara gilla att "stenåldersjobba"). Höbjörn är dock överlägsen om man har torrhö på loft och ändå ska bängla med högrepar, men jag köper rundbalar.

Skala balen smart. Riv av hela sjok. Ta tag i hela sjok. Sitt på knä eller huka, låt påsen ligga på sidan, skjutsa in höet. Håll inte på och riva av små nävar och dutta, hästen bryr sig inte om påsen är vacker. Jag fyller först de tyngsta påsarna, sist de lättaste. Fyll alla säckar ungefärligt först, sen väg och ta ut/lägg till.

Jag föredrar att packa färdigt för minst 2-3 dygn i taget.

Eftersom du har eget stall kan du också fundera på om du måste ha så många portioner nu på vintern. Kan du ha rundbal i hagen och bara behöva packa kvällshö? Går dom i samma hage så du kan packa gemensamma påsar per hage?
 
Ha rätt storlek på påse, gärna i olika färger så att du vet vilken som är vilken utan att behöva tänka.
Sedan föredrar jag att packa så få påsar som möjligt, så jag tar gärna flera hästars i samma påse och delar sedan vid utfodring (enklast med torrhö förstås). Mental grej bara.

För att packa från rundbal, rulla av höet. Jag brukar liksom rulla av höet från balen och upp på armen, för att sedan droppa allt i påsen.
Småbal tar jag kakor. Jag föredrar småbal. :D

Jag gillar också höbjörn.
 
Jag har två hästar som får hö fyra ggr/dag. Har "färgkodade" kassar, packar bådas frukost och lunch i en kasse/mål, kontrollväger bara ibland för efter alla år med häst har jag rätt bra känsla för vikten. Undviker att "sära" på höet utan vill få ner det så ofluffigt som möjligt i kassarna för enklare hantering. Hööks höpåsar är överlägsna i storlek, blir så mycket lättare att packa i större påsar!

Att packa hö är nog bland det tråkigaste som finns🙈. I perioder är jag ordentlig och packar för flera dagar och det är så skönt!
 
Jag har småbalshö och packar efter hur "kakorna" ligger. Större höpåsar tycker jag hjälpt mig mycket, istället för att knö i Ikeas små.
Byggmax påsar är tacksamma, tycker jag. De står stadigt av sig själva och rymmer mycket.
Tyvärr har jag bara ett fåtal, det är mest sladdriga ikeapåsar.

Men jag har rationaliserat kvällsfodret och insläpp.

Vi har en stor foderkärra, och den fyller jag som ett hölass och kör ut i stallet.

Då sparas påsarna till fodringen ute.

Men, visst är det så att man känner sig "rik", när man fyllt många höpåsar och de tronar i en stor hög?! :cool:
received_583232010213782.jpeg
 
Ställ ut en höbal eller två istället om du har eget stall?
Jag gissar på att du menar i hagen?!
Hur blir det rent hygieniskt? Tänker att det är svårt att ha koll på om det är på något ställe som det är lite dåligt. Hur håller man det fräscht ute?

Har också hört om risk för kolik om dem äter för mkt och för fort. Stämmer det?

Det gäller två d-ponnysar och en c-ponny.
 
Jag gissar på att du menar i hagen?!
Hur blir det rent hygieniskt? Tänker att det är svårt att ha koll på om det är på något ställe som det är lite dåligt. Hur håller man det fräscht ute?

Har också hört om risk för kolik om dem äter för mkt och för fort. Stämmer det?

Det gäller två d-ponnysar och en c-ponny.

Ja jag menar i hagen. Så länge det är kallt ute och hästarna äter upp en bal på några dagar är risken rätt liten att balen hinner bli dålig. Har själv haft bal i hagen till flera av mina hästar och förra vintern stod alla ridskolans hästar (förutom de tjockaste ponnysarna) på fri tillgång i hagen. Det underlättar även att ha en balring och hönät över för att minska spill.

Man får ju hålla lite koll ändå när man öppnar balen samt uti hagen medan balen går ut, inte konstigare än så? Inga av hästarna vi haft bal ute till har fått kolik. Däremot ökar ju risken för kolik om hästarna får för lite hö och vatten.

Detta förutsätter dock att hagen är så pass stor och hästarna faktiskt rör sig i den och inte bara står still och moffar och blir smällfeta. Till ponnyer hade jag nog inte ställt ut en bal faktiskt.
 
Begränsad fri tillgång kanske skulle vara något?
Vi ställer inte ut en bal utan fodrar varje dag, men fodrar mer sällan (de får sitt lunch- och middagshö i lådor som vi har ramar över för att det ska krävas mer pillande). Frukost och kvällsmat får de löst inne i sin lösdrift.

Våra går dock på lösdrift.
 
Hej! Nu behöver jag er hjälp. Kom med alla tips ni kan gällande att effektivisera arbetet när man packar höpåsar.
Personligen tycker jag att det är den tråkigaste stallsysslan och det tar mycket tid.

( Har eget stall och packar 9-12 höpåsar om dan, vilket blir 63-84 i veckan!! )

Tack på förhand / Isse

Nummer ett är väl att rationalisera antalet du behöver packa. Nummer två måste allt vara i påsar? Nummer tre har du lämplig våg och påsar till ditt användningsområde.

Vi väger allt men har 2 hästar på lösdrift som äter tillsammans. Varierande fri tillgång eller begränsad giva men behöver alltså max väga 2 påsar per dag. Använder enbart GeKås stora påsar, eftersom det gör det lätt att ställa in vågen på en påsvikt och de rymmer alltid mängden vi behöver väga upp. Sedan ger vi givan direkt (har ligghallen för mat direkt utanför stallet där vi väger). Nästa person väger upp kilo beroende på hur hästarna äter och vad som är planen. Behöver alltså aldrig administrera en massa uppvägda påsar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 547
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 007
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 149
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp