Pälsbyte som stör

Kazaam

Trådstartare
Jag har en 4-årig xx-val som jag köpte för ett år sedan.
Både i våras och nu på hösten har han blivit som förbytt vid pälsfällning/sättning. Min annars snälla å goa häst förvandlas till en krokodil :devil:

Han har knappt gått att rida, vägrar att gå fram, slår mot skänkeln o är allmänt irriterad, så han har fått vila från ridning i 2½ v.
Den här veckan har jag börjat rida igen, men han är fortfarande rätt grinig även om det är bättre...

Han får varierad motion, och bra foder. Han är en rätt känslig kille som alltid har täcke eftersom han knappt har nån päls att tala om... :angel:

Vad har ni för erfarenhet av detta? Känns lite som ett fullblodssymptom så jag lägger frågan här. (fullt medveten om att vilken häst som helst kan reagera vid pälsbyte)
Har ni några tips o råd, huskurer eller vad som helst?
Hur länge brukar det hålla i sig ungefär?

Tacksam för idéer... :bow:
 
Sv: Pälsbyte som stör

Har en fbl grabb som har lite problem med pälsbytningar.
Han blir seg/trött,supergrinig samt.
Brukar ta det lite lugnare med ridningen samt ge han en b vitamin kur.
Efter några dagar brukar han vara sig själv igen.
 
Sv: Pälsbyte som stör

har haft samma problem. Men genom att ge honom b-vitamin så är han precis som vanligt nu vid pälsbyte :D
 
Sv: Pälsbyte som stör

Disse blir seg som en kossa vid fällning/sättning. Nu vet jag det och ger B-vit, men första året fick jag spruta med beviplex. Vilket man väljer är ju en smaksak, men som sagt - B-vitamin =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 516
Senast: Oknytt
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 227
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 444
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp