Pälsdjursallergiska klasskompisar

mian1

Trådstartare
Min dotter har börjat förskoleklass och vi har fått hem info om hur vi som har pälsdjur ska göra utifall att det finns pälsdjursallergiker på skolan.

Barnen ska inte ha samma kläder i skolan som de har med djuren hemma, speciellt inte strumpor eftersom det följer med hårstrån i dem. Sen ska de tvätta händerna noga innan de åker hemifrån och om familjen har hästar får barnen absolut inte ha samma kläder i stallet som i skolan och de måste duscha och tvätta håret efter hästkontakt.

Vi har inte samma kläder på skolan som vi har i stallet och självklart duschas det och tvättas, men vi har inga specialkläder enbart för skolan, som inte används inomhus där vi har hund och katter. Skulle iof inte skicka iväg dem till skolan med pälsiga strumpor, men det kan ju finnas hår på dem.

Hur gör ni?
 
Sv: Pälsdjursallergiska klasskompisar

Jag kan tycka att ni borde kunna göra som ni gjort på dagis hittills och sen invänta eller fråga efter mer specifik info om det verkligen finns någon som är extremt allergisk i klassen, annars verkar det lite överdrivet. De allra flesta är ju inte så allergiska att de reagerar på pälsstrån på nån annans tröja. Möjligtvis får man tänka ett varv extra när det gäller ytterkläder som man normalt inte tvättar lika ofta.
 
Sv: Pälsdjursallergiska klasskompisar

Jag tycker att det räcker som du redan har tänkt... :angel: (Blev inte så bra förklarat av mig där.)

Innan man börjar med att skifta strumpor på ungarna till och från skolan så kan man ju kolla av om det finns någon elev/lärare som är pälsdjursallergiker i klassen och även fråga om allergin är väldigt stark.

Vissa pälsdjursallergiker klarar ju att ungar kommer till skolan utan att vara sterilt rena från djurhår, men som du säger inget av dina barn går ju till skolan med stallkläderna. :D
 
Sv: Pälsdjursallergiska klasskompisar

En här i byn är så pass allergisk mot massor av saker att barnen som går i samma dagis får ha dagiskläder/hemmakläder. De byter alltså om när de kommer till dagis.

Jag personligen hade nog valt att byta dagis. jag tror inte jag hade klarat av att hålla det så rent ens i min tvättmaskin och torktumlare så att jag kunde garantera att inga hår kom med i nästa tvätt heller.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 789
Senast: Badger
·
Övr. Barn Idag fick jag hem en lapp från sonens f-klass om en elev som är extremt allergisk mot pälsdjur, där de ber oss att tänka på det och att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 350
Senast: Mammas
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 781
Småbarn Hur gör man med allergiska dagisfröknar när man bor på landet och har huset fullt av pälsdjur? Vi är inte ensamma om att ha det så på...
2
Svar
39
· Visningar
4 489
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp