Bukefalos 28 år!

Allergiska dagisfröknar.

Sv: Allergiska dagisfröknar.

Hehe allergi är faktiskt lite psykosomatiskt dvs om man tror att man ska reagera så gör man det lättare än om man inte tror det.

Jag talar tex inte om för min väninnas allergiska pojkvän att jag har hästkläderna i hallen varje gång han äter middag hos oss. Jag glömde första gången och han blev inte dålig... bäst att låta det vara. (han vet ju om det såklart men jag påminner inte om det).

Så dagisfröken kanske helt enkelt bestämt sig och så reagerar hon på sonen vare sig han egentligen är allergen eller ej. Varför inte tvätta just denne sonens kläder i parfymerat tvättmedel...? :devil:

Och för alla som nu tycker jag är alldeles ovanligt elak och okänslig kan jag säga att jag är allergisk mot hund och katt, inte farligt eller mycket men så det kan störa, och jag vet själv att jag reagerar mer om jag tänker på det än om jag inte gör det. Tex första gången kollegan med katt sitter i rummet och jag inte vet om det tar det ju längre tid innan jag reagerar. Så kroppen är nog så finurlig att den till slut kan reagera i förebyggande syfte om den tror att en viss person har tex katthår. :cool:
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Själv tål jag inte pälsdjur, men löser det med att ta versal eller loratadin dagligen, vilket jag fått på recept. Jag kan inte begära att omgivningen blir husdjursfri, och vill ha kvar min egen hund.
Det är inte bökigare än så för de flesta.


Men vänta lite, var det någon som begärde att någon skulle sluta ha husdjur?
Det har jag missat i så fall! Jag trodde det handlade om vanlig normal hänsyn och inget annat.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Om ett barn kommer och luktar mycket rök så ja: vi pratar med barnets föräldrar om detta. Parfymer, även hårt parfymerade tvättmedel ber vi också folk att undvika. Spraydeodoranter på skolgympan är i princip bannlyst.
Det ÄR inte en stor uppoffring för friska människor att ta hänsyn till sjuka. Vad är det som är så svårt att ta hänsyn?
(


Även dagisbarn har rökande, välparfymerade föräldrar och ska vi lyfta tanken över dagisnivå så träffar man en hel del på tunnelbanan och bussen också.

Det jag tycker är märkligt är att det lätt blir "hetsjakt" på folk som man vet umgås med hästar medans hund/kattägare och andra icke-djurhållande allergiframkallande personer inte behöver försvara sin livsstil i samma utrsträckning.

Ingen har någonsin kommenterat mitt bestånd av kaniner och marsvin ur allergisynpunkt.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Det kan nog stämma.
Därför är det ju kanonbra om man ser till att ingen lukt finns kvar (=skotipset du vet) för då behöver inte den som är rädd för ett allergianfall ha någon anledning att oroa sig i onödan.

"Den som är stor måste vara snäll" är inte bara en reklamslogan. Jag önskar att folk till mans kunde vara lite trevligare mot de som av någon anledning inte mår bra eller som är sjuka. Det kostar inte så mycket att tänka lite extra. Är man fullt frisk kan man vara hänsynsfull mot de sjuka. Ingen kan tala om för den sjuke hur den känner sig, det vet bara den som är sjuk.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Även dagisbarn har rökande, välparfymerade föräldrar och ska vi lyfta tanken över dagisnivå så träffar man en hel del på tunnelbanan och bussen också.

Det jag tycker är märkligt är att det lätt blir "hetsjakt" på folk som man vet umgås med hästar medans hund/kattägare och andra icke-djurhållande allergiframkallande personer inte behöver försvara sin livsstil i samma utrsträckning.

Ingen har någonsin kommenterat mitt bestånd av kaniner och marsvin ur allergisynpunkt.




Om du kommer med kaninhår över hela din tröja så skulle väl även det kommenteras....
Jag tycker inte att hästägare ska särbehandlas negativt. Det vore trist för mig isåfall! ;)

Det är ju inte mer hänsynfullt att ösa på onödigt mycket parfym på sig än att strunta i att byta om efter stallbesöket. Jag gör ingen åtskillnad på detta. Om ett litet omak för den friska leder till en ökad livskvalitet för den sjuke, är det då för mycket begärt att den friska ska göra sig det omaket?

Det här är grundfrågor som vi arbetar mycket med tillsammans med barnen i skolan men jag vet att egentligen är det de vuxna som man skulle behöva jobba med.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Jag håller nog absolut med om att kolla om inte skorna luktar ammoniak. Om man inte umgås mycket med djur så kanske man inte känner skillnad i lukt på gödsel och häst.

Men lite allmänt tycker jag nog båda sidor får visa lite hänsyn. Vi är väldigt rädda för allergiker numera, min mamma tex berättade aldrig att hon var allergisk när hon besökte bekanta med kanin och dylikt (de kunde ju ändå inte göra ngt), hon bara hade med sig inhalatorn helt enkelt, det är enklare.

Folk (läs vänner och släkt som vet att jag inte riktigt tål pälsdjur) brukar bevaka mig och kommentera allt jag gör när det är djur i närheten, ojoj vitnos gå inte till Allergikern! eller men ojdå inte ska du väl krama Buster. Det är mitt ansvar :cool: och om jag föredrar att krama Buster och sedan tvätta händerna är det min sak. Om jag inte vill umgås med Vitnos kan jag nog själv be personen bredvid lyfta bort henne.

Kort sagt jag tycker att varken allergiker eller djurägare ska ställa orimliga krav på sin omgivning.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

*kl*

Det bästa jag varit med om i situationen allergiker som blir allergiska när de ser djuret var när jag skulle åka tåget Uppsala/Stockholm och där är det oftast bara en liten kupé med 6 sittplatser som är för djur.
Kommer in med två hundar och tjejen som sitter där säger att jag inte kan sitta där med hundarna för hon är allergisk :angel: hon gick när jag upplyste henne om att detta var djurkupé och pekade på skylten....
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

*kl*

Det bästa jag varit med om i situationen allergiker som blir allergiska när de ser djuret var när jag skulle åka tåget Uppsala/Stockholm och där är det oftast bara en liten kupé med 6 sittplatser som är för djur.
Kommer in med två hundar och tjejen som sitter där säger att jag inte kan sitta där med hundarna för hon är allergisk :angel: hon gick när jag upplyste henne om att detta var djurkupé och pekade på skylten....

Eller som min mamma som är parfymallergiker..En gång så reagerade hon starkt på en doft jag hade. Hon bad mig att tvätta mig så jag gick in i badrummet och stod och spolade en lång stund med kranen. Sen gick jag ut, och hon blev bättre. Observera att jag inte ens nuddade vattnet!

Men jag ska inte förringa allergireaktioner, de är allvarliga, vilket de är "riktiga" eller psykosomatiska.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Kort sagt jag tycker att varken allergiker eller djurägare ska ställa orimliga krav på sin omgivning.

Håller helt med.

Jag har ingen som helst förståelse för folk som bygger hus bredvid en gård på landet och sedan ska ha bort djuren på granngården för att de är allergiska.
Om man är allergisk ska man nog inte bygga hus bredvid en ladugård eller ett stall...

Däremot, på ställen som är svåra att välja bort, dit man måste och där en liten, enkel anpassning kan göra så att allt funkar - där bör man som medmänniska medverka till att det funkar även för allergikerna.

Det handlar sällan om stora anpassningar och det borde man väl kunna bjussa på. Det är väl samma sak som att samhället försöker se till att det inte är höga trottoarkanter för de som är rullstolsburna eller har svårt att röra sig av andra skäl, att det finns handikapptoaletter etc etc.
Enklast vore väl att säga att de får planera sina toabesök eller ge sjutton i att rulla ut på trottoarerna. (En del länder är ju sådana - där måste det vara ett smärre helvete att ha ett handikapp).
Ett handikapp som inte syns är likt förbaskat ett handikapp. Den som har något funktionshinder kanske inte bör uppsöka knepiga situationer i onödan, men de har rätt att kräva en del anpassningar från oss andra, speciellt när de inte är så svåra att ordna.

Hoppas ni hänger med.
Jag försöker att inte vara så svartvit, det är mera principen att man kan försöka hjälpa till om man kan, snarare än att säga att andra får skylla sig själva, byta jobb eller allmänt vika sig för att JAG ska ha det enkelt.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Hej.

Att denna fröken bara reagerar på ditt barn låter ju lite lustigt...Menmen det har väl satt sig psykist på henne.
Jag tycker då att du verkar ha gjort vad du kan för att minska risken för en allergireaktion iaf.

Sen kan du alltid fråga de andra i personalen i fall dom upplever nå besvär.

Vet ni att det är inte lukten eller pälsen/håret som är problemet? Utan hudavlagringarna ("smutsen") i pälsen.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Det har jag missat i så fall! Jag trodde det handlade om vanlig normal hänsyn och inget annat.

Fast ingenstans i världen tas sådan extrem hänsyn till allergiker som i Sverige. Ingenstans får man ha med sig djur och nu klagas det även på att man luktar djur :crazy:

Hur kan det även komma sig att folk i så pass högre grad är allergiska i Sverige än i andra länder - eller är det just det där att "de ska hävda sin rätt" här men inte annanstans?

I Tyskland t ex, där min bror bor, är hundar välkomna överallt förutom på Zoo. Alltså på restauranger, shoppingcenter och arbetsplatser. Samma är det i Frankrike.

Hur kan det komma sig att det är så accepterat i andra länder men i Sverige börjar det nysas och hostas bara någon råkar nämna att de har hund eller häst?

Är svenskar överlag mer allergiska? Nä, jag tror inte det utan det är bara det att folk alltid ska överdriva sina problem. Ta ett piller och håll truten istället är mitt tips, det funkar ju för andra.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Ju mer jag hör en del av er resonera, desto mer förstår jag att skolan har mycket att göra när det gäller att ge de växande barnen en sund värdegrund - den lär inte komma automatiskt hemifrån i somliga fall.

Så, Zoya, bara för att det är värre utomlands så ska vi vara lika usla?
Vad är det för sandlådeargument??

Nä, här hoppar jag av innan jag förlorar min tro på mänskligheten.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Vadå värre utomlands? Det verkar ju vara mycket mer allergier i Sverige än utomlands, så då är det väl ändå värre här? :confused:

Är det svenska folket verkligen mer allergiska än i andra länder - eller är folk här bara gnälligare?
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Ta ett piller och håll truten istället är mitt tips, det funkar ju för andra.

för många handlar det inte om att ta ett piller. Mediciner kan lindra men inte ta bort symptomen helt. Det finns allergiker som använder skyhöga doser dagligen för att klara av sin vardag att medicinera mera för dessa kan innebära att de riskerar attt komma upp i skadliga doser eller så är de redan uppe i skadliga doser. Tänk så lite vi behöver göra egentligen för att göra andra människors vardag enklare men inte vill. Var har hänsyn och medmänsklig respekt tagit vägen. Handlar allt bara om mig, mig och mig igen.
Det finns alergiker som inte kan åka buss och som utesluts från många delar av vårt sociala liv ska dessa inte åtminstonde få gå i skola eller. på dagis. Jo de finns de som inte kan gå i skola på grund av att kompisarna har pälsdjur. och det finns de som klarar en dag men inte skulle klara det dagligen. Min sambo som har en inte så allvarlig allergi kan preparera sig för att klara besöka vänner med djur, han vill kunna umgås och leva ett socialt liv. sedan har han andningsproblen i timmar efter besöket. Det går en och annan gång men dagligen skulle han inte orka i längden. och till er som är så säkra på att det är psyklogiskt hur kan ni vara så säkra på vad andra reagerar och inte reagerar på. Ofta vet inte den allergiske själv exakt vad som utlöser den alergiska reaktionen i den specifika situationen. Jag själv reagerar lindrigt på katter men bara vissa, då räcker det att jag kommer in i rummet andra kan jag sitta och kela med utan problem. Och jo urin kan framkalla allergisk reaktion, likaså kvalsterbajs. Ibland är det rent av kvalster i djurets päls som överförts på kläderna som den allergiske reagerar mot. Och vad det gäller skorna så vad säger att inte stöv kan fastna på skorna?

Jag blir väldigt oroad över den attityd som växer fram där det riktas en agressivitet mot den som är allergisk. jag lovar, de flesta skulle helst slippa.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Jag vill även rikta en eloge till ts :bow: som verkar göra vad hon kan och mer därtill.
Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

för många handlar det inte om att ta ett piller.

Jag håller verkligen med där, när jag äter allergimedicin blir jag helt zonkad och sover. När jag är på skidvecka med släktens hundar så äter jag ett halvt piller om dage, men då sover jag också 12 timmar om dagen... Jag kan inte heller köra bil med dem, livsfarligt och inte rekommenderat.

Jag nyser hellre och hänger på balkongen än jag äter medicin normalt.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Du har rätt i att man kanske inte alltid reagerar på plats, vanligt är att jag känner av andningsproblemen när jag kommer hem, även om jag bara nyst på plats, eller att jag blir förkyld i en vecka.

Men jag tycker inte alls att det är konstigt att det är en viss agressivitet mot allergiker i samhället idag. Vissa tar för mycket plats helt enkelt och är för tjafsiga och det drabbar alla. Klart man blir sur om man läser en artikel om en allergiker som bosatt sig bredvid en bondgård med stall och sedan försöker få dem att flytta eller avliva hästarna eller minska hagarna till hälften. Likaså blir man ledsen när Mor Agda måste göra sig av med katten för att pensionärshemmet anställt en allergiker. Det är väl klart att det är Agda man känner med! (Det sista som ger hennes liv mening ska bort). Ush jag blir så arg när jag tänker på pensionärer, husdjur, allergiker och äldrevårdens attityd. Som blivit extremt mycket bättre på sistonde! iofs. Det påverkar helt enkelt och då blir folk också sura över att behöva ta rimlig hänsyn, hur kan de ens veta om den är rimlig eller orimlig.

Vidare nej man vet ju inte ens själv när kroppen reagerar på bara åsynen av en katt eller när det faktiskt är allergenerna, vi fungerar ju så. Men det kan vara en förklaring på dagisfrökens reaktioner, de är säkert inte ens medvetna, hennes kropp är kanske bara van vid att reagera på det barnet, utan att hon kan hjälpa det så gör den det även om kläderna är rena. (jmf mig som till slut mådde illa när en buss med ett visst nummer åkte förbi för jag hade mått illa på den så många gånger. Det var INTE med flit, inte medvetet och Inte för att jag inte gillade bussen.)
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Här i Österrike ser man hundrar överallt, enda stället dom inte är välkommna är i mataffären (men även där har jag sett hund). Men jag tycker inte alls att det är bra, kan inte vara roligt om man är allergisk, tror även att hunden har roligare hemma än pa Ikea.

Men det verkar vara färre som är allergiska här, eller sa har jag bara inte träffat dom. Vet ingen här som är allergisk mot ngn men tittar jag bland mina närmaste vänner är tva kattallergiker och en har en sambo som är det.

Jag tycker man ska visa hänsyn till allergiker, tex. inte ga in i mataffären med stallkläder. Men som i TS har dom ju gjort allt dom kan för inte sonen ska ha med sig allergener.
 
Sv: Allergiska dagisfröknar.

Jag tycker du ska tala med föreståndaren/chefen om detta. Tycker det låter lite som en surkärring..Viktigt också att inte sonen känner sig särbehandlad på ngt sätt av denna tant.

Jag frågar alltid på dagis om ngn är allergisk, då kan man ta extra hänsyn och vara extra försiktig. Som ex tar jag inte på mig stark parfym när jag ska till dagis, sitter i sen jag jobbade inom vården.

Men är det ngt jag stör mig på är det alla dessa rökare som står överallt, jag är fd rökare själv och skäms när jag tänker på hur dålig hänsyn man visade.
Det stinker verkligen och jag vill då inte att mina barn ska stå i närheten av ngn som bolmar eller komma hem o lukta rök..
dagispersonal finns en som sitter o bolmar på parkeringen, givetvis nära grinden så det går inte att komma förbi utan att behöva passera genom röken..
Låter väl som en bitter f***a men jag är så less på att folk inte kan ta hänsyn. Finns ju som sagt barn som är allergiska o då ska de åtminstonde slippa "rökig" personal..
Barnen kan ju liksom inte hjälpa att de är allergiska...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 069
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 899
Övr. Barn Idag fick jag hem en lapp från sonens f-klass om en elev som är extremt allergisk mot pälsdjur, där de ber oss att tänka på det och att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 365
Senast: Mammas
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp