Bukefalos 28 år!

Pälsvård - hjälp mig!

M

_Marie_

Vi har två supermysiga Welshar (Springer Spaniel). Den äldre har kanonfin päls, inte en tova någonstans, och pälsen är lite grövre än på dem yngre (som dock inte är någon valp precis - den yngre är fem år)

Den yngre hunden har jättehärlig päls - tät, silkeslen och sist men inte minst TOVIG! Vi borstar minst en gång varannan dag, men tovorna finns där så fort man borstat färdigt. Det är då framförallt innanför benen och i pälsen som hänger på baksidan av benen - från rumpan och ner.

Vad ska jag göra? Jag vill gråta varje gång jag sätter i gång med det till synes omöjliga projektet borstning, och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Nu har vi fått första snön här uppe och jag verkligen bävar för vintern.

Det MÅSTE finnas nåt att göra? Jag kan ju inte raka henne och låta håret växa ut på nytt, för det ger ett nött intryck som såklart efter borstning blir elektriskt och toyar ihop sig IGEN omgående.

Någon som kan hjälpa mig??
 
Sv: Pälsvård - hjälp mig!

Jag har nyligen köpt en kam som har "rullande" tänder. Den är jättebra och gör inte ont på hunden. Vår hund får lätt tovor på huvudet och till viss del på benen.

Dels var det relativt lätt (det tog en stund, men det gav resultat så man tappade inte modet) att reda ut de tovor han hade och nu ser jag att om jag kammar var tredje dag så uppkommer de inte alls.

Hoppas att det kan hjälpa. Jag köpte kammen för 25 kronor på www.satchmos.net, men den finns säkert i alla hundaffärer. Det viktiga är att tänderna är lösa, för då "låser" de sig inte i tovan, utan man kan reda ut.
 
Sv: Pälsvård - hjälp mig!

Tack, måste naturligtvis testa den.
Sen tror jag att det ska finnas ett speciellt schampo oxå, eller om det kanske är ett balsam som tydligen ska vara superbra, men jag har testat det mesta utan vidare resultat...
 
Sv: Pälsvård - hjälp mig!

Det kan kanske bero på din borste också? En borste med svinborst är bättre än nylon, pälsen blir (oftast) mindre statisk då. Jag tycker mig också märka att den kam jag nu har är bra att avsluta borstningen med. Pälsen blir inte lika fluffig, men jag vet att den är genomgången ordentligt.

Lycka till - hoppas att kammen är till någon hjälp!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 612
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 758
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp