Palmemordet

Tror att det handlar mera om att det inte finns bevis för någon annan gärningsman och att Stigs egna vittnesmål som inte passar med de andras vittnesmål (om jag uppfattat saken rätt). Om polisen på den tiden hade drivit ärendet som ett "vanligt" mordfall så hade de kanske kunnat fälla honom ganska snabbt, men kanske pga de ville tro att det måste ha varit något värre bakom än en vanlig ensam "galen" gärningsman så översågs han.
Det är ju rätt vanligt att det är bara en ensam gärningsman bakom större katastrofer och inte konspirationer etc.
 
Jag ser bara indicier som med litet välvilja kan sägas peka på ett sannolikt scenario - som dock känns rätt långt ifrån att vara utom rimligt tvivel.
Noterar också, aningen yrkesskadad, att den kanske mest uppmärksammade svenska presskonferensen i modern tid streamas på den kanske största svenska nyhetssajten (AB) med fascinerande dåligt ljud.
 
Tex detta:
"- Enligt egen uppgift pratade Stig E med Lisbeth på brottsplatsen. Av Lisbeth Palme ska han också ha fått ett signalement, säger han.

Och att hon då ska ha sagt att gärningsmannen hade en blå täckjacka.

- Vad som är känt har Lisbeth Palme inte pratat med någon civil på brottsplatsen."
 
Tex detta:
"- Enligt egen uppgift pratade Stig E med Lisbeth på brottsplatsen. Av Lisbeth Palme ska han också ha fått ett signalement, säger han.

Och att hon då ska ha sagt att gärningsmannen hade en blå täckjacka.

- Vad som är känt har Lisbeth Palme inte pratat med någon civil på brottsplatsen."
Och detta:
"Stig Enström har också sagt att han avbrutit upplivningsförsök och gett poliserna som kom en riktning dit gärningsmannen ska ha sprungit. Det har inte gått att belägga.

- Det ska vi också ha försökt efterforska om någon agerade på det sättet och ingen polisman säger att någon agerat på det viset."

Vet dock inte om jag tycker att det skulle räcka som bevis nu. Men om polisen hade följt upp det mera då så kanske de hade kunnat hitta vapnet och ta bevis från det. Nu har det gått för lång tid.
 
- Där vet vi att polisen har varit framme vid den trappa som leder till David Bagares gata men det har inte observerats av Stig Engström, enligt egna uppgifter.
- Han säger att han återvänt till brottsplatsen men ingen har sett honom komma tillbaka.

En kommentar från AFs chatt: "Verkar som om de enbart har indicier och ingen bindande bevisning. Dvs de lägger ned för att de kan inte ta utredningen vidare. Stig Engström är alltså den mest misstänkte men det finns inget underlag för att ha fått honom fälld i domstol om han han varit vid liv. De privata Palmespanarna kan med gott mod fortsätta."
Ungefär så 🤷‍♀️
 
Frågan är vad motivet kan vara?
Det enda jag får fram är att Skandiamannen var moderat och gillade inte Palme.
 
Han verkar helt klart ha betett sig märkligt under mordkvällen. Men är det tillräckligt för att anta att han är mördaren?
 
Lite märkligt dock att han skulle våga ta kontakt med TV och göra en egen rekonstruktion ... vad om vittnen hade kommit ihåg honom som mördaren?
Eller räknade han med att polisen skulle vifta bort dem med att de kommer ihåg från TV än verkligheten?

Ännu mera konspiratoriskt tänkande från deras sida känns det som :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 955
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp