Bukefalos 28 år!

parnning...vilken löpdag???

M

Mithra

är det någon som vet mer exakt! Jag ska para min tik, 2 år, schäfer med en shäferhane, 11 år, som aldrig parat förr.
Tiken är nu inne på dag 13 i löpet. Vi provade i går men de gjorde några halvdanna föersök men var sedan mest intresserade av allt annat! Tiken har fortfarande blödningar, dock inte klarröda som innna. Eftersom hanen är 25 mil bort så försöker man att pricka in rätt dag. Tidigare när jag haft kullar har hanen varit närmre, och det har skött sig själv, eftersom de har träffats under hela löptiden, den tiken parades på 14e dygnet. Nu hörde jag att det är 16e dygnet som är vanligt. Är det någon som vet? Är det så att blödningarna ska sluta helt innan det är dags att para? Det var 10 år sedan som jag hade min sista kull så minnet behöver fräschas upp. Tacksam för svar.. :D
 
Det skiftar men på fjortonde dygnet brukar det bli bra. Det resulterade i alla fall i mina 6 schäfervalpar. :) Lycka till!
 
Man kan kolla med en hanhund vilken som helst. Ställer tiken sig med ändan mot hannen och viker undan svansen då är det dags.
 
tack för svar... fast det gjorde hon redan i lördes, men när hanen skulle para sig med henne så pep hon till och antingen satte sig eller sprang iväg, efter någgra sådana försök där hon hade ställt upp sig, och sen stuckit så var hon inte längre intresserad alls. Då tänkte jag att det var kanske för tidigt, eftersom hon då och även nu har blödningar. Ska de sluta helt innan det är dags att para eller? Har hört olika!
 
tack...ja dag 14 brukar ju funka, men nu var jag där dag 11 o 12, eftersom hanen bor så långt bort. :crazy: och så kan jag inte åka förrän onsdag igen, som är dag 15. hon ställde upp sig och så men sedan bröt hon och sprang iväg, eller var det tvärtom, hanen som bröt. Då tänkte jag att det var nog för tidigt eftersom det blev så konstigt. Hon löper fortfarande, brunrött blod, ganska mycket med, så jag kan bara hoppas att det håller i sig till dag 15.
vad kul att du fick 6 valpar, visst är de helt underbara schäfervalpar :love:
 
Norrländska hundar funkar så, jag är helt säker!:D
Sen skiljer det ju på tikar en del är mottagliga flera dagar andra bara "några" timmar.
Men sen kan det ju faktiskt vara så att tiken vägrar en speciell hanhund och då har man problem!
 
Det råkade jag ut för nyligen - min ena tik VÄGRADE :mad: att befatta sig med den utsedda hanhunden! Hon HATADE :devil: honom - och hon var INTE på fel dag i löpet. Hon ställde mycket villigt och inbjudande upp sig för min egen hanhund! SUCK! :crazy:

Annars brukar man generellt säga att de lämpligaste dagarna för parning är mellan 10:e och 14:e dygnet. Men naturligtvis förekommer individuella variationer. Jag har faktiskt parat en tik, vid 2 olika löp, på 20:e dygnet och fått stora kullar!
 
Om man vill veta exakt när det ultimata parningstillfället är råder jag er att ta tiken till en kunnig veterinär.
Vid ett vaginalutsryk kan man se om det är alldeles för tidigt eller alldeles för sent. man kan också se om man är någorlunda i närheten. Är man i närheten kan man skicka ett blodprov där de mäter hur hög progesteronhalten i blodet är och därifrån räkna ut när ägglossningen sker. Ibland kan man behöva ta flera blodprov om man inte ser någon stigning i progestereronet.

Funkar jättebra om man har en veterinär som kan läsa provsvaren (att veta att hunden har tex 5,3 hjälper ju ingen om man inte vet vad det betyder).
Ska man para med "grannens" hane (kort avstånd) så räcker det ju oftast att se om hon står och sen para flera dagar. Men om man ska åka långt (vi åkte 50mil), eller utomlands och inte vill stanna flera dagar hos hanhundens ägare så är detta ett mycket bra alternativ!!

Tolvis :banana: :banana:
 
Jag gjorde ett progesterontest, men det tar 1 dygn att få och det visar bara just provdagens progesteronhalt. Jag hade tur att ta det precis när värdet låg som bäst, så det var bara ringa "min" uppfödare och åka iväg.
 
Det är just det att man kan se när prog. börja stiga, vid ca 15 är det ägglossning. En duktig veterinär på det här området kan räkna ut parningsdag från en prog. nivå på ca 5. Det kan i alla fall min...

Tolvis
 
Jo, min uppfödare kan också räkna ut när det är rätt dag. Tur att hon finns! :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 612
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 911
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag undrar lite om att para en tik... Eller tankar kring det. Tiken är sex år och hanen snart ett år. Tiken har haft två kullar...
2
Svar
26
· Visningar
3 038
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Jag har haft problem med alla mina tikar att de fått lite för många avkommor mot vad de tycker är riktigt bekvämt. Framförallt den sista...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 329
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp