O
oopsie
Sv: Passade ras till min vikt
Hur märker man om hästen "säger ifrån" menar du? Vad tror du den skulle göra då?
Jag tror att hästen slits mer och främst i ryggen. Men när man upptäcker det har det troligen gått rätt långt. Sen är hästar olika musklade. Men de flesta har nog inte alltför välmusklade ryggar att bära upp 120 kilo med, som vi pratar om här.
Jag har sett enorma män och kvinnor, (riktigt tjocka), t o m tävla på tex islänningar. Men jag skulle inte ha samvete att göra det bara. Jag skulle försöka gå ner i vikt först.
Paint It Black skrev:*hugger en knapp*
Och så var viktdebatten i full gång igen...
Va fasen, så länge hästen inte lider nämnvärt av sin ryttares vikt, spelar det väl ingen roll? Själv är jag 1.63 och väger 90 kg, och jag brukar rida en fjording/halvblodskorsning på ca 150 i mankhöjd. Det har aldrig varit tal om att jag ska rida kallblod eller dylikt bara för att jag är kraftig. Jag tycker att alla borde tagga ner lite och låta oss tyngre människor också få hålla på med hästar, utan att folk ska titta snett. De hästar som inte orkar bära sina ryttare säger ifrån, så enkelt är det.
Det är skamligt att inte ens hästvärlden är fri från dennautseendefixering.
![]()
Hur märker man om hästen "säger ifrån" menar du? Vad tror du den skulle göra då?
Jag tror att hästen slits mer och främst i ryggen. Men när man upptäcker det har det troligen gått rätt långt. Sen är hästar olika musklade. Men de flesta har nog inte alltför välmusklade ryggar att bära upp 120 kilo med, som vi pratar om här.
Jag har sett enorma män och kvinnor, (riktigt tjocka), t o m tävla på tex islänningar. Men jag skulle inte ha samvete att göra det bara. Jag skulle försöka gå ner i vikt först.