Passade ras till min vikt

Sv: Passade ras till min vikt

Paint It Black skrev:
*hugger en knapp*

Och så var viktdebatten i full gång igen... :angel:
Va fasen, så länge hästen inte lider nämnvärt av sin ryttares vikt, spelar det väl ingen roll? Själv är jag 1.63 och väger 90 kg, och jag brukar rida en fjording/halvblodskorsning på ca 150 i mankhöjd. Det har aldrig varit tal om att jag ska rida kallblod eller dylikt bara för att jag är kraftig. Jag tycker att alla borde tagga ner lite och låta oss tyngre människor också få hålla på med hästar, utan att folk ska titta snett. De hästar som inte orkar bära sina ryttare säger ifrån, så enkelt är det.

Det är skamligt att inte ens hästvärlden är fri från denna :devil: utseendefixering. :mad:


Hur märker man om hästen "säger ifrån" menar du? Vad tror du den skulle göra då?
Jag tror att hästen slits mer och främst i ryggen. Men när man upptäcker det har det troligen gått rätt långt. Sen är hästar olika musklade. Men de flesta har nog inte alltför välmusklade ryggar att bära upp 120 kilo med, som vi pratar om här.
Jag har sett enorma män och kvinnor, (riktigt tjocka), t o m tävla på tex islänningar. Men jag skulle inte ha samvete att göra det bara. Jag skulle försöka gå ner i vikt först.
 
Sv: Passade ras till min vikt

*knapplån*

Herregud människor.. Ni som skrivit att ni väger 60-70 kg... Det är INTE mycket för en häst. Visst för en ponny kan det vara mycket, men absolut inte för en HÄST!
Det vore en redigt känslig häst det isf.. :crazy:
(eller möjligen väldigt klen)
 
Sv: Passade ras till min vikt

ett lite tips för övrigt =) om du inte redan kan så lär dej o köra häst o vagn!! super skoj !! ;) lycka till!!!
 
Sv: Passade ras till min vikt

Vita_N_6520 skrev:
*knapplån*

Herregud människor.. Ni som skrivit att ni väger 60-70 kg... Det är INTE mycket för en häst. Visst för en ponny kan det vara mycket, men absolut inte för en HÄST!
Det vore en redigt känslig häst det isf.. :crazy:
(eller möjligen väldigt klen)


Nej men det sklrev jag inte heller att det var (bara att jag just nu väger lite mer än vad som är min "trivselvikt")

Ponny rider jag dock inte:o Fast för tio år sen satt jag på döttrarnas D-ponnys då och då, m samma vikt. Fast bara då och då. Och den ena orkade bocka med mej på så den var jag inte så orolig för.:mad:

Men jag skrev att om jag istället till min längd vägde 120 kilo så skulle jag inte vilja att någon häst bar omkring den tyngden varje dag. För mitt samvetes skull och hästens rygg.

Däremot kan man köra, tömköra mm medan man går ner i vikt. Det ger också umgänge med hästen och är bra motion för båda (att tömköra)


Jag tror nog vissa raser orkar, men det handlar om risken för slitage
och samvetet också, för mej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: Fetaost
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp