Passade ras till min vikt

Sv: Passade ras till min vikt

tänk bara på hur mycket voltigehästarna bär med 3 pers på ryggen, å det ä oftast halvblod. (såklart anpassar man antalet voltigörer efter hästen!)

ryckte visst en knapp
 
Sv: Passade ras till min vikt

Min "lilla" Arab (148) har som mest haft en fullvuxen man på 95kg + utrustningen då,han gick på som ingenting.
Araber har ju korta starka ryggar:bow:

hoppas du hittar något som passar dig,för det finns inget bättre än just ridning:)

mvh Arabizar
 
Sv: Passade ras till min vikt

En överviktig person bär ju inte bara runt på fett utan även på muskler (för att bära runt kroppen). Därför tror jag inte att det är värre att du rider än en kraftig hockeyspelare.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Har varit och är väl fortfarande tung, väger 100 kg nu (178cm lång) men har varit uppe i 112 kg efter graviditet. Jag red då en travnordis på 152 cm med westernsadel så det blev ung. 120 kg. Jag kunde rida han hur ofta som helst och hur länge som helst. Han var urstark och blev aldrig trött, tror att de flesta travnordisar är det och självklart är ju brukstypen ännu starkare.
Har nu en 5årig travnordis på 155cm som håller på att ridas in och han reagerade inte när jag hoppade upp första gången trots min vikt + 15 kg westernsadel = minst 115 kg.
Sen får ni väl tycka synd om han ni som tycker att 100 kg är gränsen.
Jag tror att hästen visar om det blir FÖR tungt och jag har då kunnat rida i full galopp med den förra travnordisen utan problem.
Hästar orkar MKT mer än vad man kan tro. Om en islänning klarar 100 kg i 3 timmar så klarar nog en nordsvensk.
Vi hade även en varmblodsvalack på foder för några år sen, han var ca 162 cm , av ridhästmodell, och han orkade mig också utan problem, i ALLA gångarter.
Det beror lite på vilken häst man vill ha men rekommenderar starkt nordsvensk av båda slag, inte så himla stora, väldigt starka och dessutom bra psyke. Lycka till!!
 
Sv: Passade ras till min vikt

jag menade inte att alla under 100 var anorektiska, men se omkring dig. Man ska vara smal, helst ha byxstrl 25. Ditt utseende utvärderas hela tiden och är du överviktig är redan då 2. klass medborgare!!! Skyller media.
 
Sv: Passade ras till min vikt

skaffa dig en inkörd häst! det är jättekul att iöht att varva ridningen för att bygga upp andra viktiga muskler med körningen! :)

ett halvblod runt 165 som är musklad skulle nog kunna bära en person i den vikten (men desto svårare att hitta en inkörda numera tyvärr), nsv bruks, kallblods travarna ska man nog passa ryggen på, hur länge den är riden o.s.v. så den inte nyligen kommer från banan
 
Sv: Passade ras till min vikt

Håller med de flesta andra.. Speciellt Mataii.. En shire är en underbar ras (okej, lite partisk då jag har en själv). En Shire av lite lättare modell kan man utan större problem rida och träna i alla grenar man vill. Min ska jag ha till både körning, dressyr o hoppning. Hoppas du hittar din häst, och ja, jag tror hästar orkar mer än man tror. Kan ju vara kul om du hittar en som är inkörd så kan ni komma ut på det sättet oxå!
 
Sv: Passade ras till min vikt

*knapplån*

Finns en annan aspekt också. Jag är själv något överviktig och håller på att gå ner i vikt. Har funderat på att börja leta häst igen, har haft häst "i hela mitt liv" men haft ett uppehåll nu sedan sonen kom.

Ska jag ringa och säga: - Hej, jag är en "tjockis", orkar din häst mig tror du? Tillspetsat - men ni förstår tankegången.

Hur villiga är hästägarna att sälja sina hästar till överviktiga ryttare? Vad tror ni? Skulle ni sälja?

Mvh / Fia
 
Sv: Passade ras till min vikt

till mig det har inte varit problem.
 
Sv: Passade ras till min vikt

*hugger en knapp*

Och så var viktdebatten i full gång igen... :angel:
Va fasen, så länge hästen inte lider nämnvärt av sin ryttares vikt, spelar det väl ingen roll? Själv är jag 1.63 och väger 90 kg, och jag brukar rida en fjording/halvblodskorsning på ca 150 i mankhöjd. Det har aldrig varit tal om att jag ska rida kallblod eller dylikt bara för att jag är kraftig. Jag tycker att alla borde tagga ner lite och låta oss tyngre människor också få hålla på med hästar, utan att folk ska titta snett. De hästar som inte orkar bära sina ryttare säger ifrån, så enkelt är det.

Det är skamligt att inte ens hästvärlden är fri från denna :devil: utseendefixering. :mad:
 
Sv: Passade ras till min vikt

Sofia72 skrev:
Hur villiga är hästägarna att sälja sina hästar till överviktiga ryttare? Vad tror ni? Skulle ni sälja?Mvh / Fia

Jag är överviktig och har köpt två hästar, båda av ytterst seriösa säljare.
Jag tror inte övervikten spelar så stor roll, sättet att rida är viktigare.

Immer
 
Sv: Passade ras till min vikt

Immer skrev:
Jag tror inte övervikten spelar så stor roll, sättet att rida är viktigare.

Bingo.
En obalanserad, orytmisk och brysk ryttare som inte ger hästen förutsättningar att arbeta i en ändamålsenlig form orsakar problem oavsett vikt.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Sofia72 skrev:
*knapplån*

Finns en annan aspekt också. Jag är själv något överviktig och håller på att gå ner i vikt. Har funderat på att börja leta häst igen, har haft häst "i hela mitt liv" men haft ett uppehåll nu sedan sonen kom.

Ska jag ringa och säga: - Hej, jag är en "tjockis", orkar din häst mig tror du? Tillspetsat - men ni förstår tankegången.

Hur villiga är hästägarna att sälja sina hästar till överviktiga ryttare? Vad tror ni? Skulle ni sälja?

Mvh / Fia

Det beror på ras, men definitivt inte ett fulllblod eller normalt halvblod. Inte om ryttaren vägde upp mot hundra eller över. Det skulle jag inte. Jag vet att hästar är kanske mer "viktbärande" än man tror vad man nu menar med det.(orka en gång eller hundra gånger) Att sitta en gång kanske går men sitta och nöta med rejälv övervikt varje dag, nej, det tycker jag inte är okej. Jag förstår inte att man kan göra det med gott samvete.

På ridskolor har man olika syn tror jag men oavsett så bär ju inte de hästarna hundrakilosbördor varje dag.

Det är lika olämpligt som att låta hästen själv gå omkring med för mycket övervikt. Det sliter.

Men raser som ardenner, shire, och de riktigt stora halvbloden också är ju en helt annan sak, om hästen inte har problem med sin rygg.
En sån skulle jag sälja till någon som vägde 100 kilo och mer (men inte hur mycket som helst)
 
Sv: Passade ras till min vikt

Shettisar skrev:
Man behöver inte skaffa sig Nordsvensk eller ardenner för att man är kraftig. Halvblod används ofta på ridskolor till de kraftigare ryttarna.Så allt från rejält byggd Varmblod till Kallblodsraserna/korsningar fungerar bra.

På de ridskolor jag känner till så är det en viktgräns på 85 kg även för att rida rejäla halvblod...
 
Sv: Passade ras till min vikt

Shirehäst! Underbar, snäll, tålmodig, viktbärande ras, mjuk att rida. :)
 
Sv: Passade ras till min vikt

Paint It Black skrev:
Det är skamligt att inte ens hästvärlden är fri från denna :devil: utseendefixering. :mad:

Men hallå, detta handlar inte ett dugg om utseendefixering :confused: :crazy: utan omsorg om hästen.

Alla ni som tycker det är helt ok att rida halvblod, fullblod och varmblodstravare fast man är kraftigt överviktig, tycker ni det är lika ok för en 60-70kilos ryttare att rida en B-ponny? Och om ni inte tycker det, kan man då kalla er utseendefixerade och diskriminerande?
 
Sv: Passade ras till min vikt

Det var inte det jag syftade på, det är allt bjäbbande om vikt i övrigt. Stup i kvarten träffar man på trådar där folk ojar sig om vikt, hur ska de gå ner, osv. Snart får väl ingen rida annat än kallblod, även om de bara väger 45 kg. :mad: Visst, klart att hästen ska må bra, men man vet inte om man är för tung för den och den hästen förrän man har provridit. Därför kan man inte heller säga att vissa raser är olämpliga för tunga ryttare - det beror helt på individen.

Förresten så tror jag att en kraftig ryttare mycket väl skulle kunna rida halvblod, fullblod och varmblodstravare så länge hästen är vältränad och ryttaren är i balans och kan rida ordentligt. Alla hästar är olika - se bara på världseliten där det är fullt av karlar på säkert 80-90 kg och över som rider halvblod och andra "smäckrare" raser.

Det är ju självklart att häst och ryttare ska passa ihop, men man kan inte dra alla över en kam och säga att vissa raser är lämpligare än andra, då det helt beror på hästens träning och vad den är van vid. Ett vältränat halvblod skulle mycket väl kunna bära en tyngre ryttare än en otränad shirehäst.
 
Sv: Passade ras till min vikt

En större arab?
Dem har ju superkorta ryggar och ju kortare rygg desto mer viktbärande eller?

Tror inte på arbetshästarna är de bäst lämpade som många skriver efter som dem ofta är avlade för att dra och därmed har längre ryggar. När min bror ska rida, ca 90 kg, burkar jag sätta upp honom på araben och jag ta nordsvensken.

Tycker det känns som att det i sverige har blivit så försiktigt inom hästhållningen vad det gäller vikt och längd bl.a. Hästarna verkar ju knappt klara av någonting längre.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Jag tror att hästar orkar bära mer än vad vi människor egentligen tror. En häst är ju byggt på ett annat sätt än vi människor och är avlade för att bära och dra oss människor.Ja tror vi ska lyssna på hästen de gäller istället för att sätta en viktgräns som inte alls stämmer på alla hästar.
Ex: en person ja känner väger ca 120 kg o den red på en 20 årig travare och de gick hur bra som helst.

Och lycka till med viktminskningen !!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 319
Senast: Fetaost
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp