Passade ras till min vikt

Sv: Passade ras till min vikt

Jag skulle rekomendera en Clydesdale.:)
Det är en underbar ras, ursnälla, viktbärande, lugn och bra temperament och helt enkelt underbara :love: (har en själv;) )
 
Sv: Passade ras till min vikt

Pacific skrev:
En större arab?
Dem har ju superkorta ryggar och ju kortare rygg desto mer viktbärande eller?

Tror inte på arbetshästarna är de bäst lämpade som många skriver efter som dem ofta är avlade för att dra och därmed har längre ryggar. När min bror ska rida, ca 90 kg, burkar jag sätta upp honom på araben och jag ta nordsvensken.

Tycker det känns som att det i sverige har blivit så försiktigt inom hästhållningen vad det gäller vikt och längd bl.a. Hästarna verkar ju knappt klara av någonting längre.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Passade ras till min vikt

Fjording av lite större modell klarar fint din vikt och lite till. Den är framavlad för att bära på ryggen och inte som draghäst. 150kg ska inte vara något problem för en vältränad fjording .Är den sen inkörd så är det ju bra att kunna växla mellan ridning o körning annars kan du ju tömköra någon dag för att stärka ryggmusklerna .Lycka till och låt dig inte avskräckas från att skaffa häst.
 
Sv: Passade ras till min vikt

majjamajja skrev:
Hejsan! Jag är en tjej på 1,72 cm och 120 kg som gärna skulle vilja ta upp min ridning igen och så småningom köpa mej en häst för lugna skogspromenader. Nu är min fundering, finns det några raser som kan rekomenderas till min vikt? Har precis börjat min viktiminskning, men det kommer ju att ta ett tag! Tacksam för svar, Maja
:banana:


oftast är det inte vikten som är någe problem så länge man har bra balans, mycket vikt och bra balans - ingen fara... mycket vikt och dålig balans - mycket fara.
 
Sv: Passade ras till min vikt

måste bara få säga en sak efter att ha läst allas förslag.


Kallblod och Varmblod är två typer av hästar som har relativt svaga ryggar, just därför att dom inte är avlade att rida på!

Visst, man förknippar kallblod med styrka, men dom ska DRA tunga lass, inte ha dem på ryggen.

och varmblod är ju nästa inte att tala om med den vikten.


nä, ett stort halvblod eller kanske är quater är väl det bästa?
 
Sv: Passade ras till min vikt

Så du menar att på den riskolan rider inga karlar?
Vilken låg gräns?
Jag har några restriktioner jag rider inte min fyraåriga travare som är normalstor men jag rider min andra som är 168 och grov då väger jag 95 och inga rusgalopper eller så.
JAg anser att de flesta hästar är viktbärande beroende på ryttarens kunskap. Så köp du ett stadigt halvblod o rid på , de är avlade för att vara viktbärande, alla elitryttare väger inte 60 kg...
 
Sv: Passade ras till min vikt

tinker är både viktbärande och vackra att se på :)
dom är inte så fruktansvärt kraftiga som en del andra brukshästar (inget ont om dem) och är ganska lagom stora för en fritidsryttare. Tycker at du ska försöka hitta en viktbärande häst som är både riden och körd så du kan avlasta ryggen ibland. Man tror inte att det är så kul att köra men när jag som misstrogen ridskoleryttare för första gången greppade tömmarna var jag såld! Omdu inte tror mig så testa i alla fall en gång, jag lovar att det är kul! :)
 
Sv: Passade ras till min vikt

När jag ville ta upp min ridning igen efter graviditeter och uppehåll, kontaktade jag min lokala ridskola och hörde med dom om de kunde tänka sig att ge mig privatlektioner. Jag fick provrida en gång och när de såg hur jag red, i balans och med sunt förnuft, så var det inga problem att få lektioner. Numera är jag lycklig ägare till en korsning halvblod ardenner. Rider inte varje dag men går promenader eller longerar och tömkör. Jag har gått ner 7 kg sen jag köpte henne men väger fortfarande 118kg, hon har inga problem med min vikt.
Lycka till med dina planer:)
 
Sv: Passade ras till min vikt

yazmin skrev:
Go for it Maja. Titta efter annonser, anlita en tränare att leta efter en häst till dig. Själv skulle jag föredra NSV eller kanske Torihäst. Har själv en NSV som bär mina kilon med glädje men är nästan sugen att börja snegla efter en ny häst, kanske en Tori. Men låt inte anorektiska, sned tittande världen begränsa din vilja att rida.

Jag har en Tori. Hon bär med lätthet två vuxna människor utan att blinka.
Men jag skulle inte rekomendera att hon dag ut och dag in bar en ryttare på en bra bit över 100 kg om inte ryttaren var extremt välbalanserad.

Vad ryttaren väger har ibland mindre betydelse än hur balanserad och följsam ryttaren är. ;)

Lycka till i ditt sökande efter Tori. Det finns inte så många men har du astur så hittar du din guldklimp och blir lika nöjd som jag varit i över 14 år med min underbara Tori.

:love:
 
Sv: Passade ras till min vikt

Sofia72 skrev:
*knapplån*

Finns en annan aspekt också. Jag är själv något överviktig och håller på att gå ner i vikt. Har funderat på att börja leta häst igen, har haft häst "i hela mitt liv" men haft ett uppehåll nu sedan sonen kom.

Ska jag ringa och säga: - Hej, jag är en "tjockis", orkar din häst mig tror du? Tillspetsat - men ni förstår tankegången.

Hur villiga är hästägarna att sälja sina hästar till överviktiga ryttare? Vad tror ni? Skulle ni sälja?

Mvh / Fia

Tror inte det spelar någon större roll hos hästägare. BORDE inte göra det iaf!
Jag skulle personligen inte sälja min häst som jag har nu till någon som är större än mej (Jag är iofs någelunda smal men rätt lång..) eftersom hon är så känslig för allt.
Men det har ju inte enbart med vikten i sig att göra, jag skulle inte kunna sälja henne till nån smal ryttare som inte kan rida heller.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Du kan nog skaffa vilken häst som helst iprincip. Helst ska den vara lite större såklart, men det är inte bara pga vikten utan även längden.
När du ska köpa häst, bry dej inte så mkt om vilken ras det är (om du inte har ngn speciell favorit.. ;) ) utan åk istället o rid olika hästar och se hur det känns. Du kommer nog själv känna om du är för stor för hästen eller om den inte passar dig.

Sen hur länge du ska rida hästen till en början beror helt på hur pass balanserat du rider.
Du skriver att du ska ta upp ridningen så jag gissar på att du kommer vara lite obalanserad i början (?!), så då kan det vara bra att inte rida för länge/för hårt på hästen.
Som andra skrev finns det ju även mycket annat man kan göra som är bra både för dig och hästen.
Att gå på promenad brukar vara bra, plus att det är väldigt trevligt om man har en snäll häst.
Sen om du skaffar en häst som går att köra kan du ju göra det oxå för att få det lite mer varierat.

Lycka till och hoppas du hittar en trevlig häst =) !
 
Sv: Passade ras till min vikt

Mabuse skrev:
På de ridskolor jag känner till så är det en viktgräns på 85 kg även för att rida rejäla halvblod...

Anledning till viktgränserna på ridskolor är att hästarna där får gå med flera olika ryttare varje dag (mest på banan) och mycket ryttare som gör mycket "fel", hamnar i obalans etc.
Därför har de viktgräns, för hästarna håller inte lika bra annars.
Det blir ju alltid en större belastning för hästen med en större ryttare.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Sputnik skrev:
Så du menar att på den riskolan rider inga karlar?
Vilken låg gräns?
Jag har några restriktioner jag rider inte min fyraåriga travare som är normalstor men jag rider min andra som är 168 och grov då väger jag 95 och inga rusgalopper eller så.

Där rider många män, däribland min sambo, men de väger inte över 85 kg. Det är väl inte särskilt lågt? Sambon är grovt byggd, 1,85 lång och långt ifrån trådsmal, och har ändå inga större problem med viktgränsen.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Vita_N_6520 skrev:
Anledning till viktgränserna på ridskolor är att hästarna där får gå med flera olika ryttare varje dag (mest på banan) och mycket ryttare som gör mycket "fel", hamnar i obalans etc.
Därför har de viktgräns, för hästarna håller inte lika bra annars.
Det blir ju alltid en större belastning för hästen med en större ryttare.

Nej, just det. Hästarna håller inte lika bra. Och då bär de ändå olika ryttare och måste inte gå med 120 kg på ryggen varje dag. Desto viktigare att tänka över beslutet när det är en häst som ska hålla för att alltid gå med 120 kg på ryggen, och inte bara ibland, och ändå hålla. Eller menar du att det bara är ridskoleryttare som gör fel och hamnar i obalans? Vem säger att den genomsnittlige ryttaren på en bra ridskola rider sämre än alla som har egen häst? Många ridskolehästar har nog väl så skolade ryttare så ryggen i genomsnitt som en privathäst. Det är ju inte så att alla som har egen häst rider så väl heller - pratade till exempel idag med en kille som lärde sig rida som vuxen på egen hand genom att köpa en oinriden unghäst, och sen köra på trial and error. Den hästen gick ju bara med nybörjare på ryggen, till skillnad från ridskolehästarna som också har mer balanserade ryttare.
 
Sv: Passade ras till min vikt

Jag menar inte att det Enbart är ridskolehästar som går med obalanserade ryttare, men de kan ju gå med två-tre olika personer varje dag (=2-3 timmar), i värsta fall mer.
Tre timmar i en padock skritt trav och galopp är rätt slitsamt för en häst, med tre olika ryttare som sitter på tre olika sätt.

EN häst som går med samma ryttare varje dag slits inte på det sättet som en ridskolehäst.
(därmed inte sagt att den alltid slits mindre..)
en privathäst bygger upp sina muskler på ett annat sätt, och hon som startade tråden ville ju mest rida i skogen, vilket ger ännu bättre muskler för hästen...
 
Sv: Passade ras till min vikt

Nordsvensk, tinker, frieser eller kraftigare halvblod bör väll kunna passa?

Viktigt att du tänker på att ha en sadel som verkligen passar hästen så hästen inte får några tryckpunkter när du såpass tung.
En bladsadel fördelar vikten mycket bättre än en bomsadel och är skonsammare för hästryggen. En westernsadel kanske?
 
Sv: Passade ras till min vikt

Oj oj oj... Förstår precis hur du har det. Har själv haft samma bekymmer. Men jag tycker att du ska sikta framåt och försöka hitta en egen häst. Själv köpte jag en nordsvensk, men skulle idag inte vara rädd för att prova andra ex halvblod. Själv väger jag strax över 100. Var tidigare rädd för att ta upp ridningen igen just på grund av vikten. Tog mig i kragen och gick till ridskolan. Ångrar det inte! Där blev jag behandlad som vilken ryttare som helst. Fick till och med rida lärarens tävlingshästar (fullblod och halvblod, vilket var mycket hedrande med mina kilon. Självförtroendet växte enormt under den här tiden, vilket även mina ridkunskaper gjorde. Sedan bytte ridskolan arrendator. Jag fortsatte att rida en termin, men under hela den tiden fick jag enbart rida på en shirehäst som jag inte kom särskilt bra överens med. Skitjobbigt! Slutade rida på ridskolan... Visar hur människors attityder påverkar.

Vad jag vill säga är: kör hårt! Tro på dig själv. Även "tjockisar" kan bli duktiga ryttare. Köp den häst som känns bäst för just dig. Köp inte bara för att det måste vara en grov och tung häst utan känn efter på fler sätt. Ni ska trots allt tillbringa mycket tid tillsammans.

Njut av din ridning och din häst...

Lycka till!
 
Sv: Passade ras till min vikt

Shettisar skrev:
Ja nu skrev hon ju faktiskt att hon höll på att kämpa med sin viktnedgång,och undrade därmed vilken häst som skulle passa henne. Så vill man skaffa en häst med motivationen att rida och därmed som en mkt god viktminsknings hjälp och muskelbyggnad så är det väl klart hon vill börja rida direkt.


ja, det var ju det jag skrev :smirk:
 
Sv: Passade ras till min vikt

Har inte läst allt så noga men.... Som vissa redan har sagt är det många stora grova karlar som rider, och vad kan inte dom väga? Vem som helst begriper ju att man kan kanske inte välja precis vilken häst man vill, utan gå lite efter hur den ser ut i kroppen. Men det viktiga är oxå hur man rider, nybörjare sumpar ibland så man tror att hästen ska gå mitt av oavsett hur grov den är! Svar till trådskaparen: Eftersom du ska motionsrida lite, tycker jag du ska välja en häst du trivs med, klart ska du inte ta en spinkig, men du behöver inte heller överdriva och ta en nordis tex. Lycka till..
 
Sv: Passade ras till min vikt

Ja, och eftersom hon skulle "ta upp sin ridning" så antar jag att hon inte har ridigt på ett tag. OCh då brukar det vara lite si och så med balansen.

Förövrigt känner jag några "stora grova karlar" och de väger inte 120 kg, utan mer 90 - 100
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 319
Senast: Fetaost
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp