Personal hade sex med unga intagna vid ungdomshem

Njae, är tjejen i en ställning där hennes möjlighet till fullt medvetet och opåverkat samtycke kan ifrågasättas, så är det i min mening inte långt ifrån våldtäkt att ändå bestämma sig för att ha sex med henne. Oavsett om man vill kalla det för våldtäkt eller ej så är det solklart för mig att det rör sig om en form av sexuellt utnyttjande, eftersom det handlar om redan utsatta ungdomar som kanske har både självskadebeteenden och problem med bedömningsförmågan. Som bäddat för att hamna i ohälsosamma relationer när personalen inte har vett att hålla sig i skinnet. :down:
Jag pratade inte om vad jag själv tycker är sexuellt utnyttjande och argumenterar därför inte heller om det. Du verkar försöka få det till att jag inte förstår hur utsatta de här tjejerna är, och att jag visar förståelse för männens agerande. Det gör jag inte.
 
Samma saker har hänt med ensamkommande flyktingbarn och bl.a. arbogakvinnan var ju misstänkt och anmäl för utnyttjande innan hon ens blev misstänkt för morden. Hon drev ju boendet där bl.a. pojkvännen/sambon som sedan dödade föräldrarna bodde.
 
Jag pratade inte om vad jag själv tycker är sexuellt utnyttjande och argumenterar därför inte heller om det. Du verkar försöka få det till att jag inte förstår hur utsatta de här tjejerna är, och att jag visar förståelse för männens agerande. Det gör jag inte.

Öh, nej? Nu halmgubbar du rätt ordentligt, och jag blir faktiskt ledsen av att du tror att det var det jag ville få det till. Vill du inte diskutera med mig så säg det istället för att direkt gå till totalt missförstånd.
 
Öh, nej? Nu halmgubbar du rätt ordentligt, och jag blir faktiskt ledsen av att du tror att det var det jag ville få det till. Vill du inte diskutera med mig så säg det istället för att direkt gå till totalt missförstånd.
Fast det låter som att du opponerar dig mot @mandalaki när hon säger att det inte kan vara våldtäkt.
Jag uppfattade det också som att du missade att det var vad som juridiskt sett kan ingå i den brottsrubriceringen hon pratade om och inte gärningarna i sak.
 
Fast det låter som att du opponerar dig mot @mandalaki när hon säger att det inte kan vara våldtäkt.
Jag uppfattade det också som att du missade att det var vad som juridiskt sett kan ingå i den brottsrubriceringen hon pratade om och inte gärningarna i sak.

Då läser du också mina inlägg på fel sätt. Det jag opponerar mig mot är att det skulle finnas ett ömsesidigt element som på något vis gör att alltihop kan behandlas som fullt samtyckande relationer mellan vuxna människor, när det så tydligt inte är fallet. Jag tycker att det är att förenkla det som skett på ett rätt obekvämt sätt. Juridik har jag överhuvudtaget inte tagit upp i sammanhanget, det är något ni själva läst in.

Strunt samma, jag får väl sluta skriva då eftersom jag är tydligen så dödens dålig på att formulera mig...
 
Det är ju helt förfärligt! Vidrigt! Och detta skyddandet! :rage:
Vänder mig också lite emot att det inte skulle gå att styrka brott/skulle vara så svårt att styrka brott och hela den diskussionen. Våldtäkt, nej, det är tveksamt om det är. Så långt köper jag resonemanget. Däremot är jag mycket tveksam till att det inte skulle gå att styrka sexuellt utnyttjande/sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. För det om något är det ju verkligen.

Nu är det lite för många år sedan jag läste det, men har för mig att vi, när jag läste juridik på gymnasiet, också diskuterade om att det fanns något lagrum kring samlag där den ena parten var mellan 15-18 år och den andra var betydligt äldre, och att det fanns något särskilt skydd via någon paragraf där. Tror det var inom ramen för sexuellt utnyttjande, men är inte helt säker.


Så att det verkar så svårt att styrka brott köper jag inte alls. Då handlar det snarare om att folk runt i kring försöker mörka och lägga locket på, samt att tjejerna inte vågat/kunnat anmäla.
 
En nära vän till mig var i en sådan "relation". Hon åkte akut in på psykakuten och skulle in på sluten avdelning för avgiftning av droger. Där inledde en relation med en kille som var vårdare. Iofs var hon 26-27 han något äldre, men hon funderar ofta på om det var ok. Hon hade precis som @mandalaki tog upp, sex som självskadebeteende. De fortsatte träffas även efter hon fick åka hem, men jag har för mig att han hade en tjej....
 
Då läser du också mina inlägg på fel sätt. Det jag opponerar mig mot är att det skulle finnas ett ömsesidigt element som på något vis gör att alltihop kan behandlas som fullt samtyckande relationer mellan vuxna människor, när det så tydligt inte är fallet. Jag tycker att det är att förenkla det som skett på ett rätt obekvämt sätt. Juridik har jag överhuvudtaget inte tagit upp i sammanhanget, det är något ni själva läst in.

Strunt samma, jag får väl sluta skriva då eftersom jag är tydligen så dödens dålig på att formulera mig...
Nej, men för att det var ett svar på @mandalaki som pratade om tillämpliga brottsrubriceringar, så uppfattades det som att det var den diskussionen som du avsåg fortsatta.

Det är ingen som har sagt något annat än att det är problematiskt ur ett makt- och relationsperspektiv.
Bara att det verkar ha varit frivilligt i den meningen att det inte kvalificerar till att vara en våldtäkt juridiskt sett.

Jag försöker bara förklara vad jag tror det blev missförstånd om, inte dissa ditt skrivande. :)
 
Fast det låter som att du opponerar dig mot @mandalaki när hon säger att det inte kan vara våldtäkt.
Jag uppfattade det också som att du missade att det var vad som juridiskt sett kan ingå i den brottsrubriceringen hon pratade om och inte gärningarna i sak.
Exakt MiaMia, tack! @Invicta det var precis så jag menade. Våldtäkt är ett brott, det var utifrån den juridiska utgångspunkten jag svarade på inlägget om våldtäkt.
 
Inte ett dugg förvånad tyvärr. På såna hem är det inte alls ovanligt att tjejerna t.ex. använder sex som självskadebeteende och liknande. Inte heller ovanligt att de kan vara ganska "på och drivande", vilket SJÄLVKLART INTE lägger någon skuld på dem utan än mer på de så kallade professionella, som självklart bör känna till det och kunna sätta, och hålla, tydliga gränser. Men tyvärr är de inte alltid kapabla till det, och/eller försöker inte ens.

Jävligt vidrigt beteende iallafall.
 
Inte ett dugg förvånad tyvärr. På såna hem är det inte alls ovanligt att tjejerna t.ex. använder sex som självskadebeteende och liknande. Inte heller ovanligt att de kan vara ganska "på och drivande", vilket SJÄLVKLART INTE lägger någon skuld på dem utan än mer på de så kallade professionella, som självklart bör känna till det och kunna sätta, och hålla, tydliga gränser. Men tyvärr är de inte alltid kapabla till det, och/eller försöker inte ens.

Jävligt vidrigt beteende iallafall.
Precis. Det lägger än mer ansvar på de anställda. De måste lära sig, och det snabbt, att hantera de känslor som kan uppstå mellan dem och tjejerna - alltså att inte alls bekräfta känslan, inte bejaka den, inte agera på den. Jag trodde de hade handledning för sånt.
 
Inte ett dugg förvånad tyvärr. På såna hem är det inte alls ovanligt att tjejerna t.ex. använder sex som självskadebeteende och liknande. Inte heller ovanligt att de kan vara ganska "på och drivande", vilket SJÄLVKLART INTE lägger någon skuld på dem utan än mer på de så kallade professionella, som självklart bör känna till det och kunna sätta, och hålla, tydliga gränser. Men tyvärr är de inte alltid kapabla till det, och/eller försöker inte ens.

Jävligt vidrigt beteende iallafall.
Ja många har ju dessutom historier av sexuella övergrepp i barndomen. Då blir det ju för många det enda sättet de känner till att möta män på. Jag tycker att det vore mer rimligt med kvinnlig personal på sådana hem. Jag tror inte man ska blanda kön på hvb-hem generellt men det är en annan diskussion.
 
Jag blir inte förvånad.

Det var inte särskilt längesen en tjej i min närhet uttryckte att manlig personal på hennes boende kommenterat hennes rumpa på ett olämpligt sätt. Vi ringde upp boendet och han fick gå på dagen. Tyvärr tror jag att den typen av människor ibland dras till såna verksamheter.
 
Ja många har ju dessutom historier av sexuella övergrepp i barndomen. Då blir det ju för många det enda sättet de känner till att möta män på. Jag tycker att det vore mer rimligt med kvinnlig personal på sådana hem. Jag tror inte man ska blanda kön på hvb-hem generellt men det är en annan diskussion.

På sätt och vis håller jag med, men samtidigt kan det nog finnas en stor vinning i att få skapa "normala" relationer till män. Men det kräver ju en del av männen då, såklart, vilket uppenbarligen inte alltid är helt enkelt.
 
Fast det är ju ingen bra relation, eftersom de är i beroendeställning.
Att som ung tidigare utnyttjad tjej få se att det finns vuxna män som ser dem som människor och inte som madrasser är en enorm vinning för en ung tjej. Att bli sedd och hörd som den hon är istället för vad hon kan ge. Att det är en beroendeställning spelar mindre roll om mannen inte utnyttjar sin ställning på fel sätt. Som minderårig är det ju alltid så att till vuxna finns det en viss beroendeställning men den måste inte, ska inte, vara negativ utan kan och ska vara positiv.
 
Att som ung tidigare utnyttjad tjej få se att det finns vuxna män som ser dem som människor och inte som madrasser är en enorm vinning för en ung tjej. Att bli sedd och hörd som den hon är istället för vad hon kan ge. Att det är en beroendeställning spelar mindre roll om mannen inte utnyttjar sin ställning på fel sätt. Som minderårig är det ju alltid så att till vuxna finns det en viss beroendeställning men den måste inte, ska inte, vara negativ utan kan och ska vara positiv.
Exakt hur relationen ser ut mellan två personer vet vi inte. Men det finns ju en anledning till att personal på behandlingshem inte får ha relationer med de placerade unga personerna.
 

Liknande trådar

Samhälle "Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
9 386
Senast: Rhinos
·
Samhälle Pensionsålder diskuteras hit och dit av både politiker och övrig befolkning. Vissa vill kunna gå i pension före den utsatta lägsta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 408
Övr. Hund Vi har en riktigt tråkigt historia här nu. En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till...
Svar
13
· Visningar
1 687
Samhälle Saker som borde ha fungerat bättre så länge men inte gjort det, ska det nu bli ordning på. Med den nya sexualbrottslagen i hamn ska nu...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp