Sv: Pessoabett
Vad rider du på för bett då? Rakt eller tvådelat?
Vad rider du på för bett då? Rakt eller tvådelat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jupiter-judex skrev:har du lust att förklara det? jag rider själv alltid med 3 delat, vare sig det e vanligt, pelham eller pessoa. är det bättre med rakt pelham och varför? vad e skillnaden på dom helt raka och dom med en liten böj på mitten![]()
Åhmackan skrev:Tigertofflan är för övrigt oerhört kunnig i bett och enskilda betts effekt särskilt hävstångs bett vad jag sett so far, och kan förklara vidare om du ber henne snällt- hon är ju här i tråden redan
![]()
![]()
Som mackan redan svarat så kan tungfrihet upplevas som skarpare - eller mildare, beroende på vad man har för häst. Vissa hästar gillar lantryck, och upplever då en stång med tungfrihet som mildare än en som är utan. Hästar som gillar tungtryck är tvärtom - de vill ha liten eller ingen port.jupiter-judex skrev:funderar på skillnaden på raka bett och bett med en böj på(tungfrihet)?
Alltså. Alla säger att delade stångbett inte är bra och att faktumet att själva mundelen är delad skulle ta ut hävstångseffekten, men jag förstår inte riktigt det.jupiter-judex skrev:jag red alltid på två delat tills alla sa att tredelat var mildare, så nu har jag tredelat. men då trodde jag att det var mildast med tredelat även om man valde pelham, pessoa mm. rider på ett tredelat pelham vid uteritt, men är det bättre med ett rakt och varför? eller ett rakt med en böj på?
Ett eggbett har fasta ringar och ett bett med rörliga ringar har rörliga ringar. Svårare än så är det faktiskt intejupiter-judex skrev:och vad är det för skillnad på ett tredelat eggbett och ett tredelat med rörliga ringar?
Centaur skrev:Pessoa-bett är ren skit, och dom som inte tycker det vet helt enkelt inte hur det ska se ut/kännas när hästen går rätt... Jag hade också pessoa ett tag då jag var liten, för alla hade det och min häst var stark, men jag fattade ju ganska snart att det inte var vidare bra...
:smirk:
Angely skrev:Det är svårare att få de i rätt form på pessoa, visst är det så, men det går!