Planerade betäckningar inför 09!

Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Vi har inte bestämt ännu.

Kwpn stoet är beräknad till 2 April med Nobel 994.

Beror på om det blir sto eller hingstföl vad hon ska betäckas med igen.

Blir det ett sto så ska ev en väns frieserhingst betäcka henne för att få avkomma till sig själv efter honom.

Blir det inget med den, så kommer jag nog göra ett försök med trakhenaren Kostolany som tjänstgör med fryst import. http://www.stjarnbro.se/?LanguageID=SWE&RequestID=121
Ville ha honom redan denna gången men det blev för osäkert med fryst på ett maiden sto. Seminstationen rekomenderade färskt, första fölet.
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Fin häst du har!
Men lite nyfiken på vad du tror att stoet kan tillföra aveln?
Jag menar.. en travarkorsning är inte eftertraktad och har ingenting att tillföra.

Eller betäcker du bara för att hon är söt?

Ja hon söt som du säger men de e inte därför jag betäcker henne.
Jag ska behålla avkomman själv för det första.
Sen spelar de ingen roll va jag betäcker med så kommer jag få en "icke godkänd" korsning.

Jag har noga gått genom hennes "brister" och försökt hitta en hingst som kompencerar upp de å de e de viktigaste att man inte bara tar en söt hingst utan att man faktiskt tänkt igenom det.

Hon tog sej an ett moderlöst föl i år och älskade verkligen rollen som mamma därför tycker jag att hon ska få ett eget föl med.

Jag vet att hon inte har speciellt mkt att tillföra men de spelar ingen roll för både hon å bebbe stannar hos mej =)
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Okey!

Ja då är det ju bra, sålänge du är med på att behålla fölet :)
Hoppas du får ett fint föl!
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Okey!

Ja då är det ju bra, sålänge du är med på att behålla fölet :)
Hoppas du får ett fint föl!

ja jag ska behålla fölisen. Å ja jag tror säkert de blir fint =)
Det har i alla fall alla chanser att bli de samt att få ett perfekt temperament.
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

KL

Jag ska betäcka min bruksnordis, och bli nu inte helt chockerade här MEN jag tänker inte betäcka med en bruks :angel: Stoet har tydligen en bra stam på alla sätt MEN hon ska enbart betäckas för att jag vill ha en avkomma efter henne, då hon inte är särskilt rastypisk och jag inte vill ha en rastypsik nordis utan en häst som jag kan använda (missförstå mig nu inte, alla har vi olika mål med våra hästar och en typisk nordis passar inte in med vad jag vill).

En kort beskrivning av Tussi:

e. Bellman ue. Eko
156cm 460kg (innan hon blev skadad)
Lång rygg
Energisk, dock för kort skritt (vilar inte direkt på steget)
Lätt för att samla sig i traven, korta/länga osv. dock ngt markbunden.
Explosiv galopp
Super hoppförmåga både psykiskt och fysiskt (inte mina ord utan andras)
Väldigt mjuk i sidorna
Envis, stark, het, framåt, snäll, nyfiken, temperamentsfull, tävlingsvilja, lättlärd, lite ADHD varning, svårt att vara stilla, vill ha full koll hela tiden, hetsig vid ridning

Henne hade jag tänkt betäcka med Nobel (rekommenderat av vet.) av den anledningen då jag vill ha en högre, högställd häst, med ngt mindre temperament (det finns gränser), bibehålla hopptalangen samt förbättra gångarterna så mycket det går.

Egentligen vill jag ha en dressyravkomma, men chanserna för det är minimala så därför väljer jag att betäcka med en multitalang så att jag kan få en bra allroundhäst. Om man sedan får önska sig ett stoföl.. :bow: (och en ren dressyrhäst har jag juh redan så man sitter juh inte i sjön direkt)

Bild på min lilla knasboll :love:

22017110.jpg


Och såhär ser man henne oftast, om hon inte viftar med benet i luften vill säga
22017111.jpg


Det blir till att åka till Gränsbo i April iaf (tydligen går hon i vintervial i maj :eek: ) så det blir ett tidigt föl 2010 (kan knappt vänta)
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Det blir till att åka till Gränsbo i April iaf (tydligen går hon i vintervial i maj :eek: ) så det blir ett tidigt föl 2010 (kan knappt vänta)

Gränsbo skickar ut doser, kontakta din seminstation så dom lägger beställning på honom. Jag seminerade mitt sto på Bollerup & har använt Nobel.

Annars känner jag igen ditt stos beteende, min kallblodsvalack är likadan :crazy: Överallt & ingenstans typ..
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Gränsbo skickar ut doser, kontakta din seminstation så dom lägger beställning på honom. Jag seminerade mitt sto på Bollerup & har använt Nobel.

Annars känner jag igen ditt stos beteende, min kallblodsvalack är likadan :crazy: Överallt & ingenstans typ..

Dock har jag i stort sett lika långt till Bollerup som till Gränsbo, så jag åker nog dit i alla fall. Blev 9 turer dit i år (om jag inte minns fel) innan det blev konstaterat att knaset gått i vintervila vad det gällde brunsten (sa slurp i tanken och plånboken). De har så att säga lärt känna min tosa nu :angel: Blev uppmanad att återkomma när de öppnade för säsongen 2009, Vad var det för sto du betäckte med Nobel? Hur har avkomman blivit? (supernyfiken juh)
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Aha. Men har du ingen seminstation nära dig som du kan anlita?
Men visserligen kan du även stationera henne på Gränsbo tills hon är dräktig, brukar bli lika dyrt som att köra fram & tillbaka.
Jag har själv 20 min till Bollerup, men tillräckligt drygt när vi fick åka dit dagligen i 1½ vecka i sträck. Funderade ett tag på att knyta fast henne i dörren utanför & hämta henne när hon var klar.

Jag har ett Kwpn (holländskt halvblod) sto som är dräktig med honom, fölis är beräknat till 2 April nästa år.

Stall Pooh har en hel del avkommer efter Nobel.

Någon som har erfarenhet av just Kostelany som jag har planer för?
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Vad spännande med Kostolany! Är väldigt svag för honom:love:
Vet du om han funkade bra på fryst i år?

Själv ska jag betäcka mitt halvblodssto e Ceylon - Columbus med Lambourghini. Hon har ett årsföl efter honom som har allt jag kan önska utom att det är en hingst så jag ska försöka igen och hoppas på ett sto.
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Kostolany verkar ha världens bästa skalle, användes verkligen till allt! Jag har ett föl e Silvermoon som är nära släkt till K. Han verkar supertrevlig så här långt
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Jag vet faktiskt inte hur hans frysta är.
Min seminstation rekomenderade mig att börja med färskt på vårt sto.
Eftersom hon tog sig direkt på färskt så vågar vi prova fryst nästa gång.

Hade blivit dyrt annars om hon varit svårflörtad. Tror K kostade runt 17.000 för 3 strån fryst.
Annars verkar han vara den ultimata hingsten för mig.

Vill ha en avkomma som ställer upp utan att blinka på alla mina konstiga idèr & infall. ;)
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Jag betäcker antagligen 3 ston 09.

Cashman-WIlhelm Tell II - Akzent II

Irco Mena - Koncerz xx - Irco Marco

Cortez - Arram -Bordeaux

Första är dräktigt med Monte Bellini nu och betäcks om med honom, de andra två betäcks med lillebror Conte Bellini!
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Vet fortfarande inte om det blir betäckning nästa år. Mitt sto ska föla ganska sent, så det beror delvis på hur sent det blir.

Har annars ganska starka funderingar på Herzensdieb alternativt Hampton, men tror egentligen att Herzensdieb passar stoet bättre. Och såg så himla finna föl efter Herzensdieb i somras. Så sitter med förhoppningen att dom finns tillgängliga nästa år också.

/Camilla
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Absolut inget är bestämt ännu, har inte tänkt så jättemkt på det ännu (måste kolla ekonomin o gärna sälja ngn för att kunna välja de vi skulle vilja :))

Sto 1. Landlord-Irco Mena-Herkules med Calido I (nu dr. m Cuper)

sto 2. Lector-Maykel-Joost funderar på Cardento? Calido?
De hon behöver är någon som ger lite större, hon ligger på 160 bara men är snygg o har mkt gummi i sig o väldigt trevligt temp. Så har hon gått alla stora int. mästerskap så vill ju inte använda "vad dom hellst". Men hon måste ha ngt med bra kvalité på sperman då vi har fått kämpa lite med henne. Kanske Lux där också då man betalar de mesta på 45 el. 90 dgr!?
Men är inte säker på om vi betäcker henne, går tom iår o blir 20 nästa år. Har föl vid sidan nu

sto 3. Hearbreaker-Ulft-Heidelberg vill jag ha Lux Z på!
Syrrans sto, försöker övertala henne om Lux o jag vill köpa in mig i halva ;)

Fjärde stoet tror jag får vara nästa år. Hon blir bara 4 och är dräktig med Calido nu men har haft en fraktur i knät så vi vet inte hur hon kommer hålla men troligen sätter vi igång henne för att se iaf. Men skulle hon inte hålla fullt ut för sporten o måste gå på "sparlåga" går hon in i aveln på heltid!
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Om fölningarna går bra betäcker jag nog båda stona.
Rubinrot - Gassendi är dräktig med Don P.
Fbl e Billion är dräktig med Ludwigs C.
Jag har ingen ide just nu på vad jag ska ta.
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Har hört att Berlin har dålig kvalité på sperman?
Kollade precis på blup.se och tkr det är väldigt dåligt att en hingst som väl vart gk. för import i iaf 2 år (?) har en sida med så knapp info, inge ens stammen finns med!!!
enda so står är namn, licenshållare o att han fick 9 ston iår...
 
Sv: Planerade betäckningar inför 09!

Jag lägger nog planerna för Lusitanostoet vid sidan då hon är till salu.
Men letar fortfarande hingst till New foresten.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 253
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 780
Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: L8P8
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp