Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel så förstår jag inte hur folk hinner med 2 eller fler hästar. Och hund. Själv skulle jag nog inte ens hinna med en häst. När jag hade hund red jag inte.

När jag åker till stallet så tar det 4 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen. Nästan en timme av detta är restid. Så 3 dagar i veckan hinner jag väl som mest om jag även ska kunna göra annat, men även det har ju känts som lite för mycket.

Sen läser man om vad folk har tänkt hinna göra och jag baxnar lite när jag ser vad en del tänker hinna. Det enda jag hittills hunnit göra med huset har varit att installera en duschkabin och att måla kökstaket med två lager färg. Det sista lagret är kvar att göra. En av de workawayers som var här förrförra året målade också huset utvändigt. Utomhus har det dock blivit en del. Jag hade ju en hel del växter med mig från förra stället så det mesta har jag lyckats göra rabatter åt och plantera. Parksliden blev också uppgrävd med hjälp av två workawayers. Grönsaksland har jag också haft i två år, men i år tänkte jag ta en paus och täcka nästan hela ytan med gammalt hö. Det är bara jordgubbarna som ska få omvårdnad.

I september förra året skrev jag två inlägg om prioriteringar. Den ena finns här och den andra finns här. Jag har upplevt att jag trots att jag teoretiskt sett har haft tid, så har det inte reflekterats i min verklighetsuppfattning. En del säger att de har 5 timmar ledig tid efter jobbet att göra vad de vill på. När jag räknar får jag ihop 3-4 timmar. När jag jobbar som vanligt så slutar jag klockan fem och sen fixar jag mat och äter. Vid halv sex som tidigast är det tid till annat. Vid nio vill jag lägga av med alla aktiviteter för att varva ner inför natten. Jag vill vara klar för sängen vid tio, även om det inte alltid blir så.

Om en uppgift tar 2-3 timmar att göra så borde jag teoretiskt sett ha en timme över då, men i stället för att göra mer saker den kvällen så får det vara bra för den dagen. Andra klämmer in ännu mer att göra.

Jag har tidigare försökt minutplanera mina dagar, men det fungerade inte så bra. Jag blev stressad av det. Jag behöver lite slack i mina dagar. Men å andra sidan, när jag inte har hunnit det jag velat, så har det också stressat mig. Så nu tänkte jag se om jag kan hitta något sätt att balansera det jag vill göra utan att "köra i diket". Jag hoppas att jag kan hitta en app som kan hjälpa mig att jonglera vardagen. Just nu gör jag ju inte så mycket utan försöker bara att steg för steg komma ikapp, men jag behöver lära mig att hantera min tid, mig själv och det jag vill göra, för jag kommer ju inte att förbli i det här läget för evigt. Någon gång kommer de där "vill-göra-grejerna" att flyttas till min "att-göra-lista". Då vill jag kunna göra det på ett sätt som inte skapar kaos och som ger utrymme för spontana aktiviteter eller att bara slappa också (och slappardelen är rätt stor just nu ;)).
 

Det är så jag tolkar era svar. Jag vill odla, hålla på med hantverk, ha bin och ha höns men tydligen är det alldeles för mycket. Att jag någon gång ska kunna renovera huset är visst också för mycket begärt. (Hur gör andra som har hus?)

Och slum = skitigt och prylar överallt.
Men är det det du vill? Om jag tittar på din lista över saker du behövde göra som du skrev i somras så är ungefär 20% av den saker som du nämner ovan. De övriga 80% är helt andra saker i form av underhåll av huset (den tjänsten kan man köpa) och allmänt fix. Ja jag vet att du sa att listan var spridd men du har ändå tanken i huvudet att du ska fixa allt det där själv.
Ska du klara av att göra någonting alls så måste du lära dig att prioritera det du anser viktigt. Det går inte att tro att man ska hinna renovera hus, ha handrensad grusgång, välrensade rabatter, bygga hyllor inne, hålla bin osv osv om man inte är helt ekonomiskt oberoende. De flesta av oss är inte det så vi får acceptera att gräsmattan inte är välklippt men salladen växer fint i landet eller att en byggare byter panelen medan vi dammsuger.
 
Men är det det du vill? Om jag tittar på din lista över saker du behövde göra som du skrev i somras så är ungefär 20% av den saker som du nämner ovan. De övriga 80% är helt andra saker i form av underhåll av huset (den tjänsten kan man köpa) och allmänt fix. Ja jag vet att du sa att listan var spridd men du har ändå tanken i huvudet att du ska fixa allt det där själv.
Ska du klara av att göra någonting alls så måste du lära dig att prioritera det du anser viktigt. Det går inte att tro att man ska hinna renovera hus, ha handrensad grusgång, välrensade rabatter, bygga hyllor inne, hålla bin osv osv om man inte är helt ekonomiskt oberoende. De flesta av oss är inte det så vi får acceptera att gräsmattan inte är välklippt men salladen växer fint i landet eller att en byggare byter panelen medan vi dammsuger.
Jag nämnde aldrig någon tidsaspekt och det finns sätt att underlätta saker på.
 
Jag nämnde aldrig någon tidsaspekt.
Nu ska jg ställa en fråga som du måste fundera över. Jag vet att det är oförskämt men jag tror ändå någon måste ställa den.
Vill du bli frisk?
Jag ska förklara hur jag menar. Du verkar vilja leva i någon typ av magasin med välskött trädgård, fint och rent hus osv osv. Problemet är att livet ser för de flesta av oss inte ut så, framförallt inte för oss som lider av problem med bristande energi. För oss gäller att hushålla med den energin vi har och planera utifrån våra förutsättningar. Du vet, du precis som jag är en människa inte en robbot. Den lista du gjorde i somras och som jag, utifrån hur du skriver, tror fortfarande cirkulerar i ditt huvud förstör din möjlighet att bli frisk. Din hjärna går hela tiden på over load bara av att listan finns hur imaginär den än är.
Du behöver verkligen sätta dig och planera. Du måste framförallt planera bort och verkligen slå in i huvudet att det som är borta är borta. Det du absolut måste göra är att sluta jämföra dig själv med någon jävla 'vanlig' människa. Du är inte den typmänniskan du är Magiana och det är henne du måste ta hand om utifrån hennes förutsättningar.
 
Jag blir nästan matt av den här tråden men tänkte ändå inflika något som för mig gör stor skillnad.

Jag jobbar, hyr eget stall med inakordering en mil hemifrån.

Jobba måste jag för att överleva.
Sen måste man göra saker som man vill och mår bra av, saker som ger energi och är en bit på vägen mot dom drömmar och mål som finns. Där har jag djuren och hästarna men även människor jag umgås med. Detta är min FRITID. Det är saker jag måste och vill göra för att må bättre, som berikar mitt liv.
Sen har jag vad jag kallar mitt jobb nr2. Det är saker som måste göras för att få fritiden att fungera, tex hämta foder, renovera hagar, tömma gödselstacken, snöröja, laga saker i stallet osv.

Kan du tänka tanken på hur det skulle vara att dela upp det?

Du jobbar det du måste för att överleva.

Du ger dig själv FRITID, saker som berikar ditt liv och får dig att må bra. Tex kan det vara att odla, pyssla med bin, gå en promenad eller att tillåta sig att faktiskt bara ta det lungt om man känner att det är det man behöver, just där och då, för det är vad det handlar om. Just där och då.

Sen har du ditt jobb nr 2 som är att renovera huset och trädgården, det för att du ska kunna hålla dina drömmar och din fritid fungerande.

Det tankesättet har ändrat massor för mig. Det jag även lärt mig är att när
man mår dåligt måste fokus läggas på att lyfta sin fritid, att göra mer av det som får en att må bra och låta jobb nr 2 vänta. Och det är okej att låta det vänta och om man måste bara göra det mest nödvändigaste och inget mer.

Ditt liv innehåller lixom mitt som jag ser det två jobb och en fritid. Inte konstigt att det blir överväldigande och rörigt ibland.

Det kanske inte hjälper dig, men det kanske hjälper nån annan som läser detta. Innan jag hittade hur jag skulle dela upp det så var jag helt utpumpad på energi. Jag är det fortfarande ibland eftersom jag är sjuk men eftersom jag kan dela upp det kan jag ändå få tillbaka energin flerfaldigt än vad jag kunde förr.
 
Alla människor har ett eget batteri med energi. Det är bara det att vissa urladdas aldrig och vissa har ett så dåligt batteri att dom inte kan jobba alls. Man måste utgå från sin egen energi och välja hur man vill disponera den.

När folk ger råd om att du inte ska tex skaffa höns, så gör dom nog det för att du verkar ha ett dåligt batteri just nu, och trots att du VILL skaffa/göra något så ser andra att din energi räcker inte till det också, då måste du ta bort något.

Och bo i hus med trädgård är ett heltidsjobb bara det. Jag och min sambo har hållit på med en walk in closet över ett år. Han är byggnadsarbetare och hade nog fixat det på en vecka om han hade gått all in. Men vi måste prioritera djur, snöskottning, matlagning osv... Så renoveringen får vänta. Vi tar det när vi har lust och ork. Och då är vi två som kan hjälpas åt. Vore jag ensam så skulle jag absolut inte ha tid för någon renovering. Jag skulle inte ha tid att bo där jag bor. Tid, energi och pengar är faktorer som man måste ha med i beräkningen om allt.

Din gård kanske kräver 5 timmar jobb i veckan. Min kanske kräver 8. Och vi är två, så kanske 4 timmar per person(hittar på siffror nu). Så vad vi hinner på vår gård mot vad du hinner på din är inte jämförbart. Varför vill du jämföra dig mot andra? Som enligt dig dessutom lever liv du inte vill leva? Fokusera på DITT liv och vad du vill.
 
När folk ger råd om att du inte ska tex skaffa höns, så gör dom nog det för att du verkar ha ett dåligt batteri just nu, och trots att du VILL skaffa/göra något så ser andra att din energi räcker inte till det också, då måste du ta bort något.
De förutsätter att jag tänker skaffa dem nu och de förutsätter att jag kommer att må dåligt och ha lite energi för resten av mitt liv. När jag får besked om allt jag inte klarar av så bidrar det till att jag tappar hoppet. Jag har inget att se fram emot. Det enda jag ser framför mig är en lång räcka med meningslösa dagar.
 
De förutsätter att jag tänker skaffa dem nu och de förutsätter att jag kommer att må dåligt och ha lite energi för resten av mitt liv. När jag får besked om allt jag inte klarar av så bidrar det till att jag tappar hoppet. Jag har inget att se fram emot. Det enda jag ser framför mig är en lång räcka med meningslösa dagar.
Jag menar att det är tydligt att du inte orkar just NU, för energin finns inte. Du kan bli frisk, men det kan ta tid. Ett år, två år? Då kanske du orkar mycket av det du vill? Men du måste våga vila och fokusera på att bli frisk, istället för en massa projekt.
 
Jag menar att det är tydligt att du inte orkar just NU, för energin finns inte. Du kan bli frisk, men det kan ta tid. Ett år, två år? Då kanske du orkar mycket av det du vill? Men du måste våga vila och fokusera på att bli frisk, istället för en massa projekt.
Jag tror att depressionen är det största hindret nu och jag vet inte vad jag ska göra för att den ska gå över. Jag har ingen motivation till nånting och orkar inte prata med folk.
 
Jag upplever att jag hinner mer om jag tar mig tid att läsa, dricka kaffe, promenera och inte lägga så mycket tid på att ha ångest över att jag inte skurar badrumsfogar så fort barnet sover.
Det väcker lusten att göra saker, sänder känns roligt istället för att vara ett tvång.
 
Jag upplever att jag hinner mer om jag tar mig tid att läsa, dricka kaffe, promenera och inte lägga så mycket tid på att ha ångest över att jag inte skurar badrumsfogar så fort barnet sover.
Det väcker lusten att göra saker, sänder känns roligt istället för att vara ett tvång.
Men det är ju så jag lever idag. Jag ligger kvar i sängen hur länge som helst på morgonen, masar mig upp så småningom, äter frukost (brunch?), kanske dricker kaffe (det är inte så gott längre då min smakuppfattning ändrats), jobbar, går kanske en promenad, duschar, äter, jobbar igen, glor på datorn resten av kvällen. Ibland hämtar jag in ved. Och så tömmer jag brevlådan. Det händer att jag diskar ibland också eller kör en tvättmaskin. Så ser de flesta av mina dagar ut. Jag glor mest framför mig. Det finns ingenting jag har lust att göra. Jag gör det jag måste men inget mer. Snart är det ju helt slutridet också och jag kommer nog inte orka hitta någon annan häst att rida.
 
Men det är ju så jag lever idag. Jag ligger kvar i sängen hur länge som helst på morgonen, masar mig upp så småningom, äter frukost (brunch?), kanske dricker kaffe (det är inte så gott längre då min smakuppfattning ändrats), jobbar, går kanske en promenad, duschar, äter, jobbar igen, glor på datorn resten av kvällen. Ibland hämtar jag in ved. Och så tömmer jag brevlådan. Det händer att jag diskar ibland också eller kör en tvättmaskin. Så ser de flesta av mina dagar ut. Jag glor mest framför mig. Det finns ingenting jag har lust att göra. Jag gör det jag måste men inget mer. Snart är det ju helt slutridet också och jag kommer nog inte orka hitta någon annan häst att rida.

Det jag menar är väl att även när man är deprimerad brukar man finna saker man uppskattar. Om inte har du en betydligt djupare depression och då behöver du kanske annan medicin så du kommer på benen igen. Det är tufft att ta sig upp själv.
Får man fråga vad du får för antidepressiva?
 
Det jag menar är väl att även när man är deprimerad brukar man finna saker man uppskattar. Om inte har du en betydligt djupare depression och då behöver du kanske annan medicin så du kommer på benen igen. Det är tufft att ta sig upp själv.
Får man fråga vad du får för antidepressiva?
Jag kan nog inte komma på något jag uppskattar för tillfället. Den mest "positiva" känslan jag kan känna är nog "Det får väl duga."

Den medicin jag tar heter Brintellix.
 
Då tycker jag du ska ta upp det med din läkare.
Yogan, håller du på med den?
Jag har slutat med yogan. Jag tappade rutinen i samband med att jag gick upp på 50% 1 februari och så tröttnade på det passet jag gjorde då. Vilka andra pass jag kan göra på kvällen vet jag inte.
 
Men det är ju så jag lever idag. Jag ligger kvar i sängen hur länge som helst på morgonen, masar mig upp så småningom, äter frukost (brunch?), kanske dricker kaffe (det är inte så gott längre då min smakuppfattning ändrats), jobbar, går kanske en promenad, duschar, äter, jobbar igen, glor på datorn resten av kvällen. Ibland hämtar jag in ved. Och så tömmer jag brevlådan. Det händer att jag diskar ibland också eller kör en tvättmaskin. Så ser de flesta av mina dagar ut. Jag glor mest framför mig. Det finns ingenting jag har lust att göra. Jag gör det jag måste men inget mer. Snart är det ju helt slutridet också och jag kommer nog inte orka hitta någon annan häst att rida.

Som jag uppfattar dig så handlar det i dagsläget om att du inte har energi att göra något du skulle vilja ha energi till, som trädgården, huset, hantverk - men inte nödvändigtvis allt på en och samma gång. Utan du vill få tillbaka energin och lusten att göra sådana saker som du tycker är meningsfulla och som normalt gör dig glad och tillfreds. Stämmer det?
 
Jag har slutat med yogan. Jag tappade rutinen i samband med att jag gick upp på 50% 1 februari och så tröttnade på det passet jag gjorde då. Vilka andra pass jag kan göra på kvällen vet jag inte.

Men du mår väl bra av den i vanliga fall? Jag skulle försöka hitta nåt enkelt, annars bör du kontakta din läkare och tala om att du inte mår bättre.
Då behöver du kanske en längre sjukskrivning på heltid eller jobba 25%.
Det är stentufft med depressioner. Och vad som funkar är ju ganska individuellt. Kbt sägs vara bra, men jag ogillade det enormt. Andra älskar det.
 
Som jag uppfattar dig så handlar det i dagsläget om att du inte har energi att göra något du skulle vilja ha energi till, som trädgården, huset, hantverk - men inte nödvändigtvis allt på en och samma gång. Utan du vill få tillbaka energin och lusten att göra sådana saker som du tycker är meningsfulla och som normalt gör dig glad och tillfreds. Stämmer det?
Jag vill ha tillbaka glädjen och entusiasmen och energin, så jag kan fylla dagarna med sådant jag tycker är meningsfullt. Just nu är dagarna bara meningslösa och gråa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 305
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 350
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 317
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp