Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel så förstår jag inte hur folk hinner med 2 eller fler hästar. Och hund. Själv skulle jag nog inte ens hinna med en häst. När jag hade hund red jag inte.

När jag åker till stallet så tar det 4 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen. Nästan en timme av detta är restid. Så 3 dagar i veckan hinner jag väl som mest om jag även ska kunna göra annat, men även det har ju känts som lite för mycket.

Sen läser man om vad folk har tänkt hinna göra och jag baxnar lite när jag ser vad en del tänker hinna. Det enda jag hittills hunnit göra med huset har varit att installera en duschkabin och att måla kökstaket med två lager färg. Det sista lagret är kvar att göra. En av de workawayers som var här förrförra året målade också huset utvändigt. Utomhus har det dock blivit en del. Jag hade ju en hel del växter med mig från förra stället så det mesta har jag lyckats göra rabatter åt och plantera. Parksliden blev också uppgrävd med hjälp av två workawayers. Grönsaksland har jag också haft i två år, men i år tänkte jag ta en paus och täcka nästan hela ytan med gammalt hö. Det är bara jordgubbarna som ska få omvårdnad.

I september förra året skrev jag två inlägg om prioriteringar. Den ena finns här och den andra finns här. Jag har upplevt att jag trots att jag teoretiskt sett har haft tid, så har det inte reflekterats i min verklighetsuppfattning. En del säger att de har 5 timmar ledig tid efter jobbet att göra vad de vill på. När jag räknar får jag ihop 3-4 timmar. När jag jobbar som vanligt så slutar jag klockan fem och sen fixar jag mat och äter. Vid halv sex som tidigast är det tid till annat. Vid nio vill jag lägga av med alla aktiviteter för att varva ner inför natten. Jag vill vara klar för sängen vid tio, även om det inte alltid blir så.

Om en uppgift tar 2-3 timmar att göra så borde jag teoretiskt sett ha en timme över då, men i stället för att göra mer saker den kvällen så får det vara bra för den dagen. Andra klämmer in ännu mer att göra.

Jag har tidigare försökt minutplanera mina dagar, men det fungerade inte så bra. Jag blev stressad av det. Jag behöver lite slack i mina dagar. Men å andra sidan, när jag inte har hunnit det jag velat, så har det också stressat mig. Så nu tänkte jag se om jag kan hitta något sätt att balansera det jag vill göra utan att "köra i diket". Jag hoppas att jag kan hitta en app som kan hjälpa mig att jonglera vardagen. Just nu gör jag ju inte så mycket utan försöker bara att steg för steg komma ikapp, men jag behöver lära mig att hantera min tid, mig själv och det jag vill göra, för jag kommer ju inte att förbli i det här läget för evigt. Någon gång kommer de där "vill-göra-grejerna" att flyttas till min "att-göra-lista". Då vill jag kunna göra det på ett sätt som inte skapar kaos och som ger utrymme för spontana aktiviteter eller att bara slappa också (och slappardelen är rätt stor just nu ;)).
 

Gud vad trist syn du uttrycker här om människor. Vad vet du om hur folk lever, vad de uppskattar och vad de eventuellt nöjer sig med?

Fokusera på dig själv istället är mitt tips istället, istället för att tycka en massa saker om andra baserat på antaganden.
Jag skiter väl egentligen i hur folk lever men jag vill inte leva så, helt utan några mål eller visioner eller ideal. Jag vill inte bara sitta och låta livet gå utan att förändra eller påverka något.
 
Ge upp? Som att lägga mig ner och dö menar du? Eller hur ska jag tolka det?
Jag har gett upp för tillfället att kämpa mot FK. Det tar mer än det ger. Ser till att mitt liv fungerar som det är nu. Roligt varje dag, nej inte alls. Men ett liv värt att leva.
Ja, om allt hopp hade varit ute med att skapa ett bättre liv då hade jag valt att dö. För mig är ett dåligt liv inget värt. Det måste kunna bli bättre, annars är det inget att ha. Men det är ju mitt val.
 
Jag skiter väl egentligen i hur folk lever men jag vill inte leva så, helt utan några mål eller visioner eller ideal. Jag vill inte bara sitta och låta livet gå utan att förändra eller påverka något.
Fast du vet inte att andra lever så. Vad vet du om det liksom?

Vi fattar, du vill kunna göra mycket som för dig är meningsfullt. Du behöver inte racka ned på andra.
 
Jag skiter väl egentligen i hur folk lever men jag vill inte leva så, helt utan några mål eller visioner eller ideal. Jag vill inte bara sitta och låta livet gå utan att förändra eller påverka något.
HUR kan du veta vad som försiggår inne i andra människors huvuden, menar du? Och vad är det som gör att du tror att andra människor saknar mål, visioner eller ideal? Vad innebär det att förändra eller påverka, ,och varför tror du att andra människor inte gör det?

Att förändra/påverka kan man t.ex. göra inom någon utbildningsyrke. Att vara en bra förebild för unga barn är väl verkligen att påverka? Eller så bakar du en god kaka och tar med dig till en ensam granne och bjuder på en trevlig pratstund med fika. Då har du påverkat en medmänniskas liv positivt. Det finns så många sätt att åstadkomma en positiv förändring i samhället, och det behöver inte vara särskilt märkvärdigt!
 
Det som är här och nu bestämmer inte framtiden.
Nej absolut inte, men det är dumt att planera in saker som du vill orka göra i framtiden, när energin inte finns där nu. Det innebär bara en extra stress. "Varför orkar inte jag?" "Alla andra kan ju"
Tror det är två meningar du måste bearbeta och acceptera att du inte är som andra.
 
Fast du vet inte att andra lever så. Vad vet du om det liksom?

Vi fattar, du vill kunna göra mycket som för dig är meningsfullt. Du behöver inte racka ned på andra.
Jag rackar inte ner på andra. Jag är bara inte intresserad av att leva som andra.
...och acceptera att du inte är som andra.
Och det vet du?

Fast det är å andra sidan inte många som har klarat det jag redan har gjort.
 
Tycker du ofta återkommer till "alla andra" som någon sorts homogen massa - som tänker och tycker och gör och kan samma saker.
Och sedan kontrasterar dig själv mot det.
Och då tänker antingen att du är dålig, eller att andra är dåliga (beroende på utfallet av den aktuella frågeställningen.

Lite knepig och ofruktbar tankemodell, skulle jag säga. Kanske ompröva den lite?
 
Jag rackar inte ner på andra. Jag är bara inte intresserad av att leva som andra.
Men det är ju det som är problemet. Hur vet du hur andra lever? Vissa lägger sin tid och energi på att ha superfint hemma. andra lägger den på att träna. Ytterligare andra lägger den på att ha hundar eller hästar. För att inte tala om alla som pusslar med sina liv för att barnen ska ha det bra. Ingen hinner med allt det är en skröna som gärna blåses upp av diverse tidningar och som vi andra tror att vi ser i andras liv eftersom vi ofta får se det bästa ur människors liv via facebook, instagram och liknande plattformar. När vi får se bilder av det där välstädade hemmet så visas inte att det var 4 veckor sedan det dammsögs förra gången.
 
Andra klarar ju av det.

Utöver vad @hemlig och andra skrivit här ovanför, så vill jag flika in att det är också farligt och direkt missvisande att bygga sig en uppfattning om vad "alla andra" gör och kan, om det inte bygger på att man känner och umgås nära några av dessa "alla andra" och ser och följer deras vardagsliv kontinuerligt.

Följer du personer på instagram eller Bukefalos eller Facebook så matas du hela tiden med brottstycken från personer som är trädgårdsintresserade och tänker "oj vad mycket de hinner med att odla, och vilka fina trädgårdar de har". Och sedan läser du i en matlagningstråd och tänker "oj vad de är duktiga på att laga mat och vad de skapar genomtänkta måltider hela tiden". Och sedan i en tråd om olika husprojekt och "oj vad alla de hinner med att fixa med sina hus". Och en sytråd och "oj vad alla hinner handarbeta och sy sina egna kläder". Och en träningstråd, och så vidare.

Det är så lätt att bilda sig en uppfattning om vad "alla andra" klarar utifrån den samlade bilden som trycks upp i ansiktet från sociala medier och tänka att man är kass om man inte klarar lika mycket själv, men i verkligheten är det ju inte samma personer som syr/lagar mat/grejar i trädgården/tränar/rider/har stort socialt umgänge/familj och jobbar heltid. I alla fall inte samtidigt.
 
Fast det är å andra sidan inte många som har klarat det jag redan har gjort.

Jo, det är det och det finns gott om de som klarat av "värre" saker än du gjort, men varför öht jämföra sig mot andra oavsett det är för att få andra att framstå som sämre eller en själv att framstå som bättre?

Man kan inte planera sitt liv och sina aktiviteter baserat på vad man inbillar sig att "alla andra" gör. Var och en kan inte göra mer än att leva sitt liv och lägga upp sin vardag, på ett för dem meningsfullt sätt.
 
Jag rackar inte ner på andra. Jag är bara inte intresserad av att leva som andra.

Och det vet du?

Fast det är å andra sidan inte många som har klarat det jag redan har gjort.
Nej, hur ska jag kunna veta. Men det är vad jag tror, att du är du och inte nån annan. Vi är alla individer med olika intressen, begränsningar mm.
 
Jag rackar inte ner på andra. Jag är bara inte intresserad av att leva som andra.
Men du vet inte hur folk lever. Det är lite det som är grejen.

Men om du mår bättre av att tänka att alla nöjer sig och att du är annorlunda: gör det.
 
Så kul det känns att få mina drömmar tagna ifrån mig och att jag nog egentligen bara är en nolla. Och att jag blev frisk från 27 års panikångest var ingen prestation. Att jag fick ett bra jobb utan utbildning och kontakter är något som alla andra också klarar.

Jag satsar i alla fall inte på att ha en massa djur, typ hästar och hundar, för det är något jag inte klarar. Men det finns gott om folk som har mer än en häst eller mer än en hund.

Men tydligen, enligt andra då, så ska jag inte odla, inte hantverka, och att ha ett fint hem är tydligen också en utopi :(. Vad fan ska jag göra med mitt liv då? Sitta framför en tv i slum och spela läpp?
 
@Magiana Men vem har sagt det här? Det är jättebra att du har mål och drömmar. Det har de flesta :). Det gäller bara att hitta en framkomlig väg för en.

Jag förstår inte riktigt vem du svarar? Ingen har sagt att du måste titta på TV, eller sitta i "en slum" (vad nu det är).
 
Så kul det känns att få mina drömmar tagna ifrån mig och att jag nog egentligen bara är en nolla. Och att jag blev frisk från 27 års panikångest var ingen prestation. Att jag fick ett bra jobb utan utbildning och kontakter är något som alla andra också klarar.

Jag satsar i alla fall inte på att ha en massa djur, typ hästar och hundar, för det är något jag inte klarar. Men det finns gott om folk som har mer än en häst eller mer än en hund.

Men tydligen, enligt andra då, så ska jag inte odla, inte hantverka, och att ha ett fint hem är tydligen också en utopi :(. Vad fan ska jag göra med mitt liv då? Sitta framför en tv i slum och spela läpp?
Men ingen har väl sagt så? Du ska ha dina drömmar och mål men utgå från vad som är realistiskt för dig, annars är det stor risk du inte mår bra.
 
@Magiana Men vem har sagt det här? Det är jättebra att du har mål och drömmar. Det har de flesta :). Det gäller bara att hitta en framkomlig väg för en.

Jag förstår inte riktigt vem du svarar? Ingen har sagt att du måste titta på TV, eller sitta i "en slum" (vad nu det är).

Men ingen har väl sagt så? Du ska ha dina drömmar och mål men utgå från vad som är realistiskt för dig, annars är det stor risk du inte mår bra.

Det är så jag tolkar era svar. Jag vill odla, hålla på med hantverk, ha bin och ha höns men tydligen är det alldeles för mycket. Att jag någon gång ska kunna renovera huset är visst också för mycket begärt. (Hur gör andra som har hus?)

Och slum = skitigt och prylar överallt.
 
Det är så jag tolkar era svar. J
Och det här tror jag är en del av ditt problem: hur du tolkar andra människor.

Det enda jag har sagt är att du ska sluta tro att du vet så mycket om andra människor, hur de lever och vad de drömmer om. Du verkar tro att du är den enda som minsann inte bara vill sitta framför TV:n. Det är inte en sympatisk inställning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 982
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 247
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp