Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel så förstår jag inte hur folk hinner med 2 eller fler hästar. Och hund. Själv skulle jag nog inte ens hinna med en häst. När jag hade hund red jag inte.

När jag åker till stallet så tar det 4 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen. Nästan en timme av detta är restid. Så 3 dagar i veckan hinner jag väl som mest om jag även ska kunna göra annat, men även det har ju känts som lite för mycket.

Sen läser man om vad folk har tänkt hinna göra och jag baxnar lite när jag ser vad en del tänker hinna. Det enda jag hittills hunnit göra med huset har varit att installera en duschkabin och att måla kökstaket med två lager färg. Det sista lagret är kvar att göra. En av de workawayers som var här förrförra året målade också huset utvändigt. Utomhus har det dock blivit en del. Jag hade ju en hel del växter med mig från förra stället så det mesta har jag lyckats göra rabatter åt och plantera. Parksliden blev också uppgrävd med hjälp av två workawayers. Grönsaksland har jag också haft i två år, men i år tänkte jag ta en paus och täcka nästan hela ytan med gammalt hö. Det är bara jordgubbarna som ska få omvårdnad.

I september förra året skrev jag två inlägg om prioriteringar. Den ena finns här och den andra finns här. Jag har upplevt att jag trots att jag teoretiskt sett har haft tid, så har det inte reflekterats i min verklighetsuppfattning. En del säger att de har 5 timmar ledig tid efter jobbet att göra vad de vill på. När jag räknar får jag ihop 3-4 timmar. När jag jobbar som vanligt så slutar jag klockan fem och sen fixar jag mat och äter. Vid halv sex som tidigast är det tid till annat. Vid nio vill jag lägga av med alla aktiviteter för att varva ner inför natten. Jag vill vara klar för sängen vid tio, även om det inte alltid blir så.

Om en uppgift tar 2-3 timmar att göra så borde jag teoretiskt sett ha en timme över då, men i stället för att göra mer saker den kvällen så får det vara bra för den dagen. Andra klämmer in ännu mer att göra.

Jag har tidigare försökt minutplanera mina dagar, men det fungerade inte så bra. Jag blev stressad av det. Jag behöver lite slack i mina dagar. Men å andra sidan, när jag inte har hunnit det jag velat, så har det också stressat mig. Så nu tänkte jag se om jag kan hitta något sätt att balansera det jag vill göra utan att "köra i diket". Jag hoppas att jag kan hitta en app som kan hjälpa mig att jonglera vardagen. Just nu gör jag ju inte så mycket utan försöker bara att steg för steg komma ikapp, men jag behöver lära mig att hantera min tid, mig själv och det jag vill göra, för jag kommer ju inte att förbli i det här läget för evigt. Någon gång kommer de där "vill-göra-grejerna" att flyttas till min "att-göra-lista". Då vill jag kunna göra det på ett sätt som inte skapar kaos och som ger utrymme för spontana aktiviteter eller att bara slappa också (och slappardelen är rätt stor just nu ;)).
 

Just nu är jag i läget att jag försöker tillfriskna. Jag kommer att orka mer framöver. Att jag har orkat jobba 50% den här veckan utan att bli helt slutkörd, ger mig hopp om att det blir bättre. Jag vill ha ett meningsfullt liv med meningsfulla aktiviteter, inte bara ett trist liv där inget händer och man bara ser till att allt rullar.
Det vill väl alla? I mitt fall får jag ju dock ingen sjukersättning, FK är övertygade om att jag kan jobba heltid på lättare jobb trots att min läkare intygar att så inte är fallet. Så jag har inget val mer än att faktiskt ha tråkiga dagar. Och då jobbar jag 50%.
 
Jag orkar inget mer än att jobba.
Därför söker jag nu hästjobb för att få häst i mitt liv igen.
Jag sover inte bort helgerna för min kropp gör för ont för att ligga hela dagarna,.men jag har ingen energi alls.
Skulle vilja göra saker men är helt slut och att göra saker tar mer energi än de ger just nu.
Helt sjukt att man ska behöva ha det så.
Älskar mitt jobb så det är inte det som är problemet
 
Det vill väl alla? I mitt fall får jag ju dock ingen sjukersättning, FK är övertygade om att jag kan jobba heltid på lättare jobb trots att min läkare intygar att så inte är fallet. Så jag har inget val mer än att faktiskt ha tråkiga dagar. Och då jobbar jag 50%.
Det är tråkigt att ditt liv ser ut som det gör för dig men min uppfattning är att de flesta nöjer sig med ganska trista liv. De jobbar, lagar mat, tittar på tv, tränar i bästa fall och går sen och lägger sig för att börja om nästa dag. Ungefär så, med viss variation förstås.
 
Det är tråkigt att ditt liv ser ut som det gör för dig men min uppfattning är att de flesta nöjer sig med ganska trista liv. De jobbar, lagar mat, tittar på tv, tränar i bästa fall och går sen och lägger sig för att börja om nästa dag. Ungefär så, med viss variation förstås.
Ibland har man inget val. Jag måste jobba viss del för att få pengar, annars kan jag inte leva alls.
Vill bara visa att man ibland får acceptera vad man orkar och har råd med.
 
Jag orkar inget mer än att jobba.
Därför söker jag nu hästjobb för att få häst i mitt liv igen.
Jag sover inte bort helgerna för min kropp gör för ont för att ligga hela dagarna,.men jag har ingen energi alls.
Skulle vilja göra saker men är helt slut och att göra saker tar mer energi än de ger just nu.
Helt sjukt att man ska behöva ha det så.
Älskar mitt jobb så det är inte det som är problemet
Men du är ju faktiskt utbränd och sjuk. Det vettigaste vore om du fick rehabilitering. Då snackar jag om sjukskrivning, se över kosten, terapi, få verktyg för vardagen o.s.v.

Ditt liv är inte normalt eller något som man ska nöja sig med.
 
Ibland har man inget val. Jag måste jobba viss del för att få pengar, annars kan jag inte leva alls.
Vill bara visa att man ibland får acceptera vad man orkar och har råd med.
I din situation hade jag själv antagligen gett upp. Eller kämpat mot FK. Något mellanting hade inte funnits.
 
Det är tråkigt att ditt liv ser ut som det gör för dig men min uppfattning är att de flesta nöjer sig med ganska trista liv. De jobbar, lagar mat, tittar på tv, tränar i bästa fall och går sen och lägger sig för att börja om nästa dag. Ungefär så, med viss variation förstås.
Fast varför tror du att folk lever trista liv som de nöjer sig med? Vad vet du vad andra människor får ut av sina liv? Bara för att man inte staplar aktiviteter ovanpå varandra, betyder det ju inte att man inte gör något :confused:. Att laga mat är för mig inte alltid trist, till exempel. Det är roligt att testa nya recept. Och att äta är ju njutbart.

Att titta på TV, läsa böcker och surfa på nätet på kvällarna kan vara både allmänbildande, intressant och underhållande. På sistone har jag till exempel sysslat rätt mycket med släktforskning via nätet, och det är väldigt intressant. Det är väl det som är poängen i livet, tänker jag. Att lära sig att uppskatta de små sakerna i livet....
 
@Magiana det som du räknar upp att du vill göra låter hysteriskt mycket. Jag är frisk och fullt fungerande samt rätt aktiv i hundförening och med hundträning, men det där hade jag aldrig trott att skulle funka.. man måste nog vara väldigt överaktiva för att fixa allt detdär utan att känna att det är för mycket.

Jag vill också massor. Men man måste ju sätta en gräns nånstans.
 
Jag skrev det där halvt på skoj. Allvaret i det är att om man behöver schemalägga sina pauser på fritiden så har man nog väldigt höga krav på sig själv om allt som ska göras. Men om det är lösningen för dig är det klart att du ska göra det.
Om man har svårigheter med strukturering och planering, aktivitetsgenomförande, fokusering, automatisering och liknande vill jag säga att man mycket väl kan få en halv dag att försvinna av sig själv och inte ha utfört något produktivt, men inte heller haft någon vila/rekreation.
För vissa kan det behövas att man medvetet styr sig till avkoppling/återhämtning om det ska fungera som en reell pauseffekt.
Sen kan det vara så att man behöver täta pauser inbakade i sina aktiviteter och då behövs planeringen för att bryta när det fortfarande räcker med en liten paus, inte vänta för länge och däcka för resten av dagen.
 
Det är tråkigt att ditt liv ser ut som det gör för dig men min uppfattning är att de flesta nöjer sig med ganska trista liv. De jobbar, lagar mat, tittar på tv, tränar i bästa fall och går sen och lägger sig för att börja om nästa dag. Ungefär så, med viss variation förstås.
Jag tror också att du helt missar den sociala aspekten i folks liv i ditt resonemang. Det man får ut av sitt umgänge med arbetskamrater, familj, vänner, osv syns inte alltid så tydligt utifrån. Det kan göra ett liv - som DU tycker ser tråkigt ut - väldigt rikt och meningsfullt.
 
Fast varför tror du att folk lever trista liv som de nöjer sig med? Vad vet du vad andra människor får ut av sina liv? Bara för att man inte staplar aktiviteter ovanpå varandra, betyder det ju inte att man inte gör något :confused:. Att laga mat är för mig inte alltid trist, till exempel. Det är roligt att testa nya recept. Och att äta är ju njutbart.

Att titta på TV, läsa böcker och surfa på nätet på kvällarna kan vara både allmänbildande, intressant och underhållande. På sistone har jag till exempel sysslat rätt mycket med släktforskning via nätet, och det är väldigt intressant. Det är väl det som är poängen i livet, tänker jag. Att lära sig att uppskatta de små sakerna i livet....
Jag skulle tycka ovanstående det vore skittråkigt. Och det där som du räknar upp som aktiviteter somnar jag av. Tv-tittande är t.ex. helt meningslöst för man matas ju bara med sånt som andra har skapat. Det är så få program som faktiskt ger något. Det skulle väl vara någon dokumentär då eller något program där man får lära sig något intressant, men antingen finns inte de programmen eller så har jag inte tid för jag är upptagen med något.

Jag är nog inte skapt för att ha ett liv som följer normen.
 
Jag tror också att du helt missar den sociala aspekten i folks liv i ditt resonemang. Det man får ut av sitt umgänge med arbetskamrater, familj, vänner, osv syns inte alltid så tydligt utifrån. Det kan göra ett liv - som DU tycker ser tråkigt ut - väldigt rikt och meningsfullt.
Jag kommer aldrig att ha ett socialt liv. Jag kan möjligen göra saker så att andras liv blir bättre eller i alla fall inte sämre, men jag kommer själv aldrig att ha ett umgänge. I hela mitt liv har jag fått klara mig själv. De människor jag umgåtts med har alltid gjort mig illa eller sårat mig. Det räknar jag inte med att det kommer att ändras. Jag räknar inte med att folk kommer att finnas i mitt liv eller att de vill mig väl.
 
@Magiana det som du räknar upp att du vill göra låter hysteriskt mycket. Jag är frisk och fullt fungerande samt rätt aktiv i hundförening och med hundträning, men det där hade jag aldrig trott att skulle funka.. man måste nog vara väldigt överaktiva för att fixa allt detdär utan att känna att det är för mycket.

Jag vill också massor. Men man måste ju sätta en gräns nånstans.
Jag menar inte att man ska göra allt på en och samma gång.
 
Tv-tittande är t.ex. helt meningslöst för man matas ju bara med sånt som andra har skapat.

Visst är det sådant som andra har skapat som man tar del av när man tittar på TV, men jag uppskattar det andra människor skapar. Jag uppskattar mat som andra lagar, böcker som andra skriver, tavlor som andra målar, tårtor som andra bakar, filmer som andra regisserar, osv osv osv. I gengäld hoppas jag ju att det jag skapar blir uppskattat av andra.
 
Det är tråkigt att ditt liv ser ut som det gör för dig men min uppfattning är att de flesta nöjer sig med ganska trista liv.
Gud vad trist syn du uttrycker här om människor. Vad vet du om hur folk lever, vad de uppskattar och vad de eventuellt nöjer sig med?

Fokusera på dig själv istället är mitt tips istället, istället för att tycka en massa saker om andra baserat på antaganden.
 
Visst är det sådant som andra har skapat som man tar del av när man tittar på TV, men jag uppskattar det andra människor skapar. Jag uppskattar mat som andra lagar, böcker som andra skriver, tavlor som andra målar, tårtor som andra bakar, filmer som andra regisserar, osv osv osv. I gengäld hoppas jag ju att det jag skapar blir uppskattat av andra.
Jag skapar i första hand till mig själv. Det är bara överskott jag kan sälja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 313
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 286
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp