Poängen med mitt jobb

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 8 411

Bukefalos 30 år!

För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.

Hur kan det vara valfritt att välja en elbil när man lever på existensminimum och knappt har sparade pengar kvar?
Lika valfritt som att ha oljeindustrin som kunder.
D.v.s. inte alls.

Sen tror jag inte på elbilen på sikt. Jag vill se en utveckling av biogas och vätgas. Hade det gått framåt snabbare med utvecklingen där så hade jag kanske kört en gasbil idag, när gasbilarna hunnit sjunka i pris och antal tankställen blivit fle
Och vem skall betala för det då?
Andra som inte heller har råd?

Gasbil är förresten historia.
Min dotter hade en sådan för ett antal år sedan.
Gas är dyrt, farligt och besvärligt.
Trycktankarna måste besiktigas och är svåra att hålla i gott skick.

BIO-bränsle till dieselbilar är bättre.
Och så elbilar, men inte med dagens teknik för batterier utan med morgondagens teknik.

För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.
Affärssystem/affärsstödssystem är tämligen neutralt när det gäller att göra världen bättre eller sämre. De flesta om inte alla större företag har någon form av affärssystem. Apotekets gör en enorm nytta medan ett sminkföretags eller TEMUs mer tveksamma.

De flesta företag har dock inte som primärt mål att göra jorden, bättre. Är det det man vill jobba med behöver man vara mycket proaktiv, flyttbar och ha tur. Affärssystem kan du jobba med även inom rädda barnen....

Lika valfritt som att ha oljeindustrin som kunder.
D.v.s. inte alls.

Och vem skall betala för det då?
Andra som inte heller har råd?

Gasbil är förresten historia.
Min dotter hade en sådan för ett antal år sedan.
Gas är dyrt, farligt och besvärligt.
Trycktankarna måste besiktigas och är svåra att hålla i gott skick.

BIO-bränsle till dieselbilar är bättre.
Och så elbilar, men inte med dagens teknik för batterier utan med morgondagens teknik.
Du menar att forskningen och utvecklingen av gasdrift kommit till slutet när din dotter hade gasbil? Är inte det en rätt negativ värlsbild?

Annan forskning och utveckling får ju tag i medel. Så varför skulle forskning och utveckling av gasdrift inte få det?
Affärssystem/affärsstödssystem är tämligen neutralt när det gäller att göra världen bättre eller sämre. De flesta om inte alla större företag har någon form av affärssystem. Apotekets gör en enorm nytta medan ett sminkföretags eller TEMUs mer tveksamma.

De flesta företag har dock inte som primärt mål att göra jorden, bättre. Är det det man vill jobba med behöver man vara mycket proaktiv, flyttbar och ha tur. Affärssystem kan du jobba med även inom rädda barnen....
Men det är så in i helvete TRÅÅÅKIGT. Jag klarar knappt jobbet för jag har såna svårigheter att tvinga mig till att jobba med skiten.

Men hela livet är ju ett krig. Längtar tills det tar slut så jag slipper kriga mer.

Men det är så in i helvete TRÅÅÅKIGT. Jag klarar knappt jobbet för jag har såna svårigheter att tvinga mig till att jobba med skiten.

Men hela livet är ju ett krig. Längtar tills det tar slut så jag slipper kriga mer.
Jag har ett tråkigt jobb jag hatar, jag vet exakt vad du menar. Jag har också dagar där jag knappt får något gjort för jag bara kan inte tvinga mig själv med att komma igång.

Jag är en person som gillar listor, ordning och i allmänhet får mycket positiv respons av "gamification" dvs att man kan samla ihop poäng, achievements osv.

Det som hjälpt mig mycket med det dagliga på jobbet är att ha en fin personlig kalender, för varje vecka har jag en tom sida där det finns dagliga uppgifter för varje dag där jag kan bocka av det som är gjort. På samma sätt finns det en månadssammanställning för vissa moment där jag kan gå in och bocka av dagar osv.

Utöver jobbrelaterat så har också kalendern lite utrymme för annat, typ en liten bild att färglägga veckovis, en liten lista på vad jag ätit till middag varje dag osv som ger mig andra anledningar än "jobb" att uppdatera.

För i slutändan är det så att vi måste jobba för att få betalt, det spelar ingen roll hur tråkigt det är, hur omotiverat det är eller för den delen hur orättvis det kanske är, det måste bara göras så då får man hitta personliga vägar för hur man ska nå målet. Vissa har lätt, andra har svårt, ju svårare det är desto svårare blir det att hitta lösningar men man måste helt enkelt. Ibland måste man tvinga sig och då är det så, även om det dränerar all glädje och energi man hade den dagen.

Jag har ett tråkigt jobb jag hatar, jag vet exakt vad du menar. Jag har också dagar där jag knappt får något gjort för jag bara kan inte tvinga mig själv med att komma igång.

Jag är en person som gillar listor, ordning och i allmänhet får mycket positiv respons av "gamification" dvs att man kan samla ihop poäng, achievements osv.

Det som hjälpt mig mycket med det dagliga på jobbet är att ha en fin personlig kalender, för varje vecka har jag en tom sida där det finns dagliga uppgifter för varje dag där jag kan bocka av det som är gjort. På samma sätt finns det en månadssammanställning för vissa moment där jag kan gå in och bocka av dagar osv.

Utöver jobbrelaterat så har också kalendern lite utrymme för annat, typ en liten bild att färglägga veckovis, en liten lista på vad jag ätit till middag varje dag osv som ger mig andra anledningar än "jobb" att uppdatera.

För i slutändan är det så att vi måste jobba för att få betalt, det spelar ingen roll hur tråkigt det är, hur omotiverat det är eller för den delen hur orättvis det kanske är, det måste bara göras så då får man hitta personliga vägar för hur man ska nå målet. Vissa har lätt, andra har svårt, ju svårare det är desto svårare blir det att hitta lösningar men man måste helt enkelt. Ibland måste man tvinga sig och då är det så, även om det dränerar all glädje och energi man hade den dagen.
Jag vet inte hur jag skulle kunna få det att fungera bättre för mig. Men jag räknar ner dagarna tills jobbet upphör.

Mitt jobb består av registervård och i princip är det bara två moment som ska göras.

Du menar att forskningen och utvecklingen av gasdrift kommit till slutet när din dotter hade gasbil? Är inte det en rätt negativ värlsbild?
Nej jag menar att konceptet gasbil hade kommit till slutet.
Det var ingen bra lösning.

Annan forskning och utveckling får ju tag i medel. Så varför skulle forskning och utveckling av gasdrift inte få det?
Andra människor än du får ju tag på pengar att köpa elbil för, så varför skulle inte du?

Gasbilar var f.ö. tämligen billiga alldeles nyss när ingen ville ha dem. I Uppsala finns biogas att köpa vid reningsverket och annars så får man åka på naturgas.

Infrastrukturen finns redan.
https://www.svenskbiogas.se/hitta-mack/

Jag vet inte hur jag skulle kunna få det att fungera bättre för mig. Men jag räknar ner dagarna tills jobbet upphör.

Mitt jobb består av registervård och i princip är det bara två moment som ska göras.
Man får hitta sin egen väg.

Dagarna det är riktigt illa för mig kan jag halv-kapitulera och bestämma att det är okej att jag gör "halvtid". Jag gillar att läsa men man kan tillämpa samma princip på vilken aktivitet man vill. Jag gör så att jag sätter larm på telefonen på 10 minuter. Så jobbar jag 10 min, läser 10 min, jobbar 10 min osv. Under de 10 minuterna får man bara tvinga sig men det går lättare när man vet att det är så kort.

Den tekniken tillämpar jag ofta hemma också när jag har mycket städning och skit som måste tas om hand om men där brukar jag dela upp det i moment istället. Typ överblicka köket, vad behöver göras?

1. Plocka av matbordet
2. Släng återvinning
3. Plocka ur diskmaskinen
4. Plocka i diskmaskinen och starta
5. Plocka av diskbänken
6. Plocka ur diskstället
7. Diska det som lagts i vasken
8. Torka bänkarna

Jag gillar dataspel och där finns det små "moment" jag gör som tar ungefär 15-40 minuter. På en helgdag kan jag då göra ett moment, sen ska jag ta tag i en uppgift i köket, sen ett moment till osv.

Ja det tar en hel dag att göra vad någon med lite jävlar anamma stökar av på en timme - men det blir gjort! och det är vad som är viktigt.

Men du måste som sagt hitta din egen väg, vissa saker funkar bättre eller sämre, det kanske inte finns något som fungerar superbra men då får man välja det minst dåliga alternativet helt enkelt.

Men det ger pengar, annars skulle du inte gjort det.
Jag är tvungen. Det är därför jag gör det. Förra årets vinst på att jobba var ett presentkort jag fick när jag slutade. För övrigt tjänade jag inte en krona eftersom lönen drogs från aktivitetsstödet som var högre än lönen.

Vi har ett litet annat upplägg i år för att jag ska tjäna på att jobba. Men det blir ändå inte mycket att hurra för. Sitter likförbannat nära ruinens brant.
Nej jag menar att konceptet gasbil hade kommit till slutet.
Det var ingen bra lösning.

Andra människor än du får ju tag på pengar att köpa elbil för, så varför skulle inte du?

Gasbilar var f.ö. tämligen billiga alldeles nyss när ingen ville ha dem. I Uppsala finns biogas att köpa vid reningsverket och annars så får man åka på naturgas.

Infrastrukturen finns redan.
https://www.svenskbiogas.se/hitta-mack/
Nu är du faktiskt dum. Jag lever på under existensminimum. Då får man inget lån. Dessutom finns ingen mack med gas här. Närmaste är 6 mil bort. Och jag kan inte påverka tillgången på mackar med gas.

Nu är du faktiskt dum. Jag lever på under existensminimum. Då får man inget lån. Dessutom finns ingen mack med gas här. Närmaste är 6 mil bort. Och jag kan inte påverka tillgången på mackar med gas.

Då kunde du väl bosatt dig på ett bättre ställe? eller flytta till ett bättre läge?.så du slipper må så dåligt över att behöva tanka bilen.....du är snar med att dumförklara andra...

Jag är tvungen. Det är därför jag gör det. Förra årets vinst på att jobba var ett presentkort jag fick när jag slutade. För övrigt tjänade jag inte en krona eftersom lönen drogs från aktivitetsstödet som var högre än lönen.
Det är väl inget konstigt att du är tvungen att jobba en del om du är arbetsför till viss del? Aktivitetsstöd är ett bidrag, det är väl inget att sukta över att gå på det? det är väl inget konstigt om en lön en period kan vara lägre?

Nej jag är inte dum.
Det är lika svårt för andra att finansiera forskning och utveckling som det är för dig att finansiera en gasbil eller elbil.
Men som jag skrev tidigare så är gasbilar historia och inget att satsa på.
Och mackar med gas kommer att försvinna på sikt.

Bästa alternativet just nu, om man inte vill köra elbil, är att köra diesel-bil på HVO eller en bensin-bil som klarar av E85.

Nej jag är inte dum.
Det är lika svårt för andra att finansiera forskning och utveckling som det är för dig att finansiera en gasbil eller elbil.
Men som jag skrev tidigare så är gasbilar historia och inget att satsa på.
Och mackar med gas kommer att försvinna på sikt.

Bästa alternativet just nu, om man inte vill köra elbil, är att köra diesel-bil på HVO eller en bensin-bil som klarar av E85.
Tror dig inte. Bland tunga fordon ökar antalet gasdrivna fordon.

Tror dig inte. Bland tunga fordon ökar antalet gasdrivna fordon.
https://www.di.se/hallbart-naringsl...av-gasbilar-pa-svenska-vagar-dags-att-ge-upp/

Gas-bussar byts mot el.
https://www.nsk.se/hassleholm/ut-med-biogas-in-med-el-stadsbussarna-byts-ut/

Visserligen så ökar antalet lastbilar men det är fortfarande väldigt få som går på gas.
Och då ofta på LNG, flytande gas.
3 000 av 86 000.

https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/statistik-om-fordonsgas/

För personbilar så är det fortfarande en dålig lösning.

Vi har ett litet annat upplägg i år för att jag ska tjäna på att jobba. Men det blir ändå inte mycket att hurra för. Sitter likförbannat nära ruinens brant.
Jag jobbar också för att jag är tvungen, det gör säkert de flesta..

Jag är tvungen. Det är därför jag gör det.
Med all respekt för att din situation är kämpig (och jag förstår att den är det), men: hur tror du att andra har det? Tänker du dig att de flesta älskar och lever för sina jobb? Så är det inte.

Jag menar inte att låta anklagande, men jag tror verkligen inte att det är bra för dig heller att ha en bild av att folk i allmänhet har jobb som de trivs så himla bra med. Vissa har det. Men verkligen inte alla.

Liknande trådar

• Vägskäl
  • Mamma
  • Livet och förändring
  • Vad ska jag bli när jag blir stor?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat