Jag har ett tråkigt jobb jag hatar, jag vet exakt vad du menar. Jag har också dagar där jag knappt får något gjort för jag bara kan inte tvinga mig själv med att komma igång.
Jag är en person som gillar listor, ordning och i allmänhet får mycket positiv respons av "gamification" dvs att man kan samla ihop poäng, achievements osv.
Det som hjälpt mig mycket med det dagliga på jobbet är att ha en fin personlig kalender, för varje vecka har jag en tom sida där det finns dagliga uppgifter för varje dag där jag kan bocka av det som är gjort. På samma sätt finns det en månadssammanställning för vissa moment där jag kan gå in och bocka av dagar osv.
Utöver jobbrelaterat så har också kalendern lite utrymme för annat, typ en liten bild att färglägga veckovis, en liten lista på vad jag ätit till middag varje dag osv som ger mig andra anledningar än "jobb" att uppdatera.
För i slutändan är det så att vi måste jobba för att få betalt, det spelar ingen roll hur tråkigt det är, hur omotiverat det är eller för den delen hur orättvis det kanske är, det måste bara göras så då får man hitta personliga vägar för hur man ska nå målet. Vissa har lätt, andra har svårt, ju svårare det är desto svårare blir det att hitta lösningar men man måste helt enkelt. Ibland måste man tvinga sig och då är det så, även om det dränerar all glädje och energi man hade den dagen.