parellikusken
Trådstartare
Nej, men tråden var inte tänkt att handla om partipolitik.Men är inte din ångest beroende på vilka partier som sitter i regeringen?
Är den verkligen partipolitiskt neutral?
Men fine, kör på!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men tråden var inte tänkt att handla om partipolitik.Men är inte din ångest beroende på vilka partier som sitter i regeringen?
Är den verkligen partipolitiskt neutral?
Jag tycker nog att det känns som att en del av din ångest handlar om just partipolitik.Nej, men tråden var inte tänkt att handla om partipolitik.
Men fine, kör på!
Precis. Men tanten är det och arvet är levande.Det är inte alla politiska partier som är grundade i folkrörelsen.
Och väldigt många politiker som inte heller är det.
Det är väl klart att man kan hantera ångesten om det ändå oavsett. Som tex det som står i tråden angående att engagera sig och omge sig med mer rätt personer som ger en hopp så man inte blir så starkt påverkad när man ser dom andra osv. Finns en hel del sätt att hantera det på utan att för den sakens skull diskutera politiken.Jag tycker nog att det känns som att en del av din ångest handlar om just partipolitik.
Och då kan man nog inte hantera den som en fråga separerad från partipolitik.
Ja och det gör att det blir olika mellan de olika partierna.Precis. Men tanten är det och arvet är levande.
Jag tror faktiskt inte att det går särskilt bra att hantera ångesten utan att hantera de olika sakfrågorna.Det är väl klart att man kan hantera ångesten om det ändå oavsett. Som tex det som står i tråden angående att engagera sig och omge sig med mer rätt personer som ger en hopp så man inte blir så starkt påverkad när man ser dom andra osv. Finns en hel del sätt att hantera det på utan att för den sakens skull diskutera politiken.
Det är ju bra att du identifierat din ångest med just de styrande (just nu).Det är för mig ganska klart varför det är relevant, politken som är nu är otroligt rå mot väldigt många och risken att se och läsa sådant som gör en upprörd minskar ju en hel del om det är andra partier i regeringen. Nu när den här regeringen sitter så är det ett problem på många sätt. Denna regeringen är iallafall för mig associerad med otroligt mycket ångest.
Nu är jag inte @parellikusken så jag kan egentligen inte svara för hur hon menar, men jag tänker själv att det är skillnad på att diskutera politik och parti som i "30 kr litern i dieselpris gynnar inte mig"-nivå och att diskutera politik lite mer övergripande om vem som sitter i regeringen för tillfället, och varför det ger ångest.Jag tror faktiskt inte att det går särskilt bra att hantera ångesten utan att hantera de olika sakfrågorna.
Och sakfrågorna ligger på olika partier.
Dessutom så finns en risk att ångesten bygger på missförstånd.
Nu verkar den här ångesten bygga på vilka partier som är del i Regeringen.
Och då blir det ju automatiskt partipolitiskt.
Visst.Nu är jag inte @parellikusken så jag kan egentligen inte svara för hur hon menar, men jag tänker själv att det är skillnad på att diskutera politik och parti som i "30 kr litern i dieselpris gynnar inte mig"-nivå och att diskutera politik lite mer övergripande om vem som sitter i regeringen för tillfället, och varför det ger ångest.
Problemet är att inte ens Greta Thunberg bryr sig om något annat än sig själv.De som faktiskt engagerar sig, som Greta Thunberg hånas.
Problemet är att inte ens Greta Thunberg bryr sig om något annat än sig själv.
Hon är en bråkstake till salu för uppmärksamhet och pengar.
Hon ägnar sig åt att döva sin egen ångest och inte åt att rädda världen.
Så inte ens hon vill egentligen rädda världen.
Hon vill bara rädda sig själv.
Den totala egoismen har vunnit.
Nja, Greta har sina egna problem.Hon har blivit för extrem. Hon hade kunnat göra så mycket gott. Det började bra! Men så spårade hon ur.
Fattar precis.Jag har ju politikångest över hur det ser ut i hela världen. Trump, Ukraina, Gaza, Sudan. Den allt snabbare miljöförstörelsen och klimatförändringarna. Visst är det mycket som händer i Sverige som ger mig panik ibland, inte bara hur det påverkar mig personligen utan med att samhället vi lever i som blivit så hårt och kallt. Försökte förklara Sverige idag för min mamma som flyttade utomlands 1985 och inte kan förstå hur det är samma land. Solidaritet med varandra är inte något som existerar i dagens Sverige. Inte ens greed is good 1980-talet var så självupptagna och likgiltiga som idag.
Nu låter jag som den gamla tant jag är, men det som oroar mest är att ungdomar som alltid varit de som gått i bräschen för förändring och empati med de som har det sämre. De unga som ville förändra samhället till något där alla även de som är en förlustaffär för samhället ändå är värda respekt och ett bra liv, finns inte längre. Arga unga män verkar nu vara majoriteten och den sk manosphere är så fruktansvärt toxisk. Memememe generationen som föraktar politiken och vad som är ännu värre, demokratin är närmast nihilistiska. De som faktiskt engagerar sig, som Greta Thunberg hånas.
Om jag tänker för mycket på det så blir jag helt förlamad och går och läser hockeyforum.
Det finns ju olika sätt att försöka rädda världen på.Förutom det här med unga, jag tycker att man ser väldigt olika delar. Delsa grupper av unga som du beskriver, arga unga män, fokus på att tjäna pengar, extremt individualiserat. Men sen tycker jag också att man kan se motsatsen. Den syns ju inte lika mycket för algoritmerna och kapitalismen vinner inte på den, men en mycket mer solidarisk rörelse med demokrati, miljö och människor som drivkraft. Eller så är det önsketänkande från mig.
Som sagt, det handlade om hur man hanterar ångesten som det ger. Det innebär inte att man måste diskutera politiken. Som sagt så minskar oron och ångest säkerligen om man omger sig och engagerar sig i andra sidan politiken, det finns många sätt som gör att man kan läsa och se utan att det bidrar till ångest och oro. Ångesten och oron kommer ofta när ena delen får för mycket plats och man ser inte det andra, det kan man göra något åt.Det är ju bra att du identifierat din ångest med just de styrande (just nu).
Men då blir det till slut att diskutera politik och det var något som ts inte ville. För mig blev det då väldigt underligt i kontexten.
Nu har jag läst halva tråden och jag har förstått att ts tycker som du, dvs det är de styrande som ger ångest. Då vet man ju iallafall om orsaken.
Att sen få bort det som skapar ångesten är ju svårt om man inte avhåller sig helt från media eftersom det ÄR mycket politik på agendan nu och mer blir det i.o.m. valår 2026.
Det går utmärkt att hantera sin ångest i livet utan att hantera sakfrågorna osv. Det handlar som sagt inte om politiken i den här tråden utan om ångesten som den nuvarande regeringen ger och hur man ska kunna läsa om vad som händer utan att få den här ångesten och oron.Jag tror faktiskt inte att det går särskilt bra att hantera ångesten utan att hantera de olika sakfrågorna.
Och sakfrågorna ligger på olika partier.
Dessutom så finns en risk att ångesten bygger på missförstånd.
Nu verkar den här ångesten bygga på vilka partier som är del i Regeringen.
Och då blir det ju automatiskt partipolitiskt.
Min erfarenhet av dom som röstar åt det mer egoistiska hållet är att dom är okunniga och oengagerade när det gäller politiken, eller så vill dom inte andra väl helt enkelt.Jag kan också känna när jag tänker politik att de inte bara ska gynna mig? Det jag röstar på.
Utan för de som redan har det tufft, för de som är sjuka, för minoriteter mm
För ska jag bara tänka på mig och jag så är det iaf inte samma politik som för dem jag nämner innan.
När jag pratar med endel bekanta har jag fått kommentarer som "men ja skiter väl i hur grannen har det?"
Och det är väl där jag känner att jag inte har något gemensamt med just de människorna.
Jag tycker vi har råd att tänka på alla.
Konstigt det där att de som redan har mycket mer än en annan alltid tycker de ska ha mer?
Ja, utsvävning kanske... men där grundar sig nog endel av min politik-ångest