Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos mig är grejen att jag genuint blivit rädd. Förr var man inte rädd för meningsmotståndare men nu är det så snabbt till ilska och våld. Har blivit uppmanad av partikamrater att inte bära symboler ute för risken att råka på främst SD'are.
Det finns så mycket våldskapital som folk inte är tveksamma att ta till.

VA ? Alltså vad har ni för partikamrater ? Och vad tror ni om de som är SDare ?
Hur var det nu med att "klimatet blivit hårdare som politiker" när andra partier "varnar för SDare" ?
Ni vet att SDare är VANLIGA människor de med ? De är inte NMR eller AFA.
Så ni som är V skulle ni gilla att höra av andra politiska partier att de får höra "visa inte att ni är M för då kan ni bli attackerade av V-anhängare" som https://www.svt.se/nyheter/inrikes/carl-oskar-bohlin-forfoljd-av-palestinademonstranter

Är det inte just den här retoriken ni INTE vill ha i Svensk politik ?

VA ? Alltså vad har ni för partikamrater ? Och vad tror ni om de som är SDare ?
Hur var det nu med att "klimatet blivit hårdare som politiker" när andra partier "varnar för SDare" ?
Ni vet att SDare är VANLIGA människor de med ? De är inte NMR eller AFA.
Så ni som är V skulle ni gilla att höra av andra politiska partier att de får höra "visa inte att ni är M för då kan ni bli attackerade av V-anhängare" som https://www.svt.se/nyheter/inrikes/carl-oskar-bohlin-forfoljd-av-palestinademonstranter

Är det inte just den här retoriken ni INTE vill ha i Svensk politik ?
Det beror väl på var man bor om SDare är farliga eller inte.
Vissa lokala SDare i vissa kommuner är faktiskt inte riktigt kloka.
De drar sig inte för att ställa till det för andra människor när de inte får sin vilja igenom.

Och så har vi Järnröret.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Järnrörsskandalen

Kent Ekeroth är fortfarande politiker i Dalarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Ekeroth

Ja så kan det kanske bli.

Jag tänker också att de flesta politiker börjat engagera sig politiskt för att de vill arbeta för ett bättre samhälle men att vi kan ha olika uppfattningar om hur vägen dit ser ut. Det försöker jag ha med mig. Det går naturligtvis inte att tillämpa på alla. Men på ganska många.

Så tänker jag också. Visst finns det onda människor. Men de är oerhört få! De allra flesta är goda och politiker av alla färger vill göra det som är bäst för Sverige. Vad som är bäst och hur detta uppnås finns det olika åsikter om.

Vi måste bort från den här polariseringen som håller på att byggas upp om vi inte vill bli som USA. Vi måste sluta prata om goda krafter då det antar att det finns onda krafter också. Alla riksdagspartier vill det som är bäst för Sverige. Jag ser att även V och Mp som är de partier jag är minst enig med också vill det de anser är bäst för Sverige. Jag håller inte med dem men känner inte att det är konstruktivt att svartmåla dem heller. Vi måste sluta svartmåla politiker vi inte håller med. Vi måste sluta ge dem öknamn, sluta håna dem för deras utseende, privatliv eller vad det nu är folk hakar upp sig på och väljer att använda för att förlöjliga och/eller få dem att framstå som onda.

De är alla människor som engagerat sig för vad de anser vore ett bättre samhälle. Trots det hat och hot de får utstå så lägger de ner tid och energi på att jobba för en förbättring. De blir inte onda bara för att man inte håller med dem.

Så tänker jag också. Visst finns det onda människor. Men de är oerhört få! De allra flesta är goda och politiker av alla färger vill göra det som är bäst för Sverige. Vad som är bäst och hur detta uppnås finns det olika åsikter om.

Vi måste bort från den här polariseringen som håller på att byggas upp om vi inte vill bli som USA. Vi måste sluta prata om goda krafter då det antar att det finns onda krafter också. Alla riksdagspartier vill det som är bäst för Sverige. Jag ser att även V och Mp som är de partier jag är minst enig med också vill det de anser är bäst för Sverige. Jag håller inte med dem men känner inte att det är konstruktivt att svartmåla dem heller. Vi måste sluta svartmåla politiker vi inte håller med. Vi måste sluta ge dem öknamn, sluta håna dem för deras utseende, privatliv eller vad det nu är folk hakar upp sig på och väljer att använda för att förlöjliga och/eller få dem att framstå som onda.

De är alla människor som engagerat sig för vad de anser vore ett bättre samhälle. Trots det hat och hot de får utstå så lägger de ner tid och energi på att jobba för en förbättring. De blir inte onda bara för att man inte håller med dem.

Fortsättning...

Lägg ner till på att försöka förstå varför de har de åsikter de har. Lägg tid på att förstå varför V inte vill att det ska vara marknaden som styr det ena eller det andra istället för att bara stämpla dem på kommunister. Lägg tid på att förstå varför SD vill minska på invandringen istället att bara stämpla dem som nazister. Folk har blivit så svartvita i sitt tankesätt och det är skadligt. Man behöver inte hålla med alla men det hjälper (en själv och samhällsklimatet) om man förstår och funderar istället för att reagera känslomässigt på allt man inte hpller med om

Det är precis som retorik som din som polariserar. Den är skadlig. Politiker är som alla andra. De flesta är hederliga människor men en viss andel är kriminella.
Inom vissa partier så är det en större ansamling av kriminella och tokskallar.
SD har en betydligt högre andel av problematiska företrädare.

https://www.nyhetsbyranjarva.se/sd-ar-overrepresenterat-i-brottsstatistiken/
Läs även i länkarna.

I min värld så är det inte normalt med ledare för organiserad brottslighet som gäst på bröllop.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...mmie-akessons-brollop-sd-ledaren-misslyckande

SD är inte ett parti som "alla andra".
De förvaltar ett stort våldskapital vilket inte är bra för någon.
Inte för dem själva heller, eftersom de på det viset också blir extra utsatta.
De gör sig själva till tillåten måltavla för våld och hot genom att praktisera just våld och hot.
Enligt principen "Det finns alltid någon som är mer galen än du".

Det är väl de goda krafterna jag inte ser för att de överskuggas av resterande krafter. Men borde se till att ta till mig mer av det, de krafterna finns ju också som sagt.
Media media media.
Vi matas med sånt som ger klick.

Världen, livet, är komplext. Det finns onda och enfaldiga människor och det finns fantastiska.

Jag som är inne i en rörelse ser mängder av gott. Och jag vet att det går att påverka. Om än i det lilla. Jag vet att jag inte är ensam. Världen är full av goda krafter. Det är inte läge att ge upp.

Det är precis som retorik som din som polariserar. Den är skadlig. Politiker är som alla andra. De flesta är hederliga människor men en viss andel är kriminella.
Ja, låt oss skilja på politiker och politik.
Politik mejslas fram i partiet vid möten, kongresser, konferenser etc. I grunden ligger en övertygelse, ideologi.

Politiker är enskilda människor. Och de finns av många slag. Just SD har haft förmågan att locka till sig en del märkliga personer.
Samma är väl i mitt parti - C. Några "avvikande" personer. Men de jag träfffar och käner är genomgående väldigt klika och trevliga.
Har inte träffat någon genomsympatisk på högerkantens yttersta.

Jag försöker undvika att se, prata om och tänka på politik. Jag blir bara så fruktansvärt frustrerad över saker de säger, och det tar bara min energi. Jag kan ändå inte göra något åt saken. Jag har inte sociala medier längre (förutom youtube), mest för att man hela tiden tvingas se saker som gör en upprörd, och det var inte bra för mig. Jag ser eller läser inte nyheterna längre heller. Det viktigaste lyckas jag få reda på ändå när jag pratar med folk.

Inför valet läser jag på de viktigaste frågorna för mig, och röstar därefter.

Politik mejslas fram i partiet vid möten, kongresser, konferenser etc. I grunden ligger en övertygelse, ideologi.

Politiker är enskilda människor. Och de finns av många slag. Just SD har haft förmågan att locka till sig en del märkliga personer.
Samma är väl i mitt parti - C. Några "avvikande" personer. Men de jag träfffar och käner är genomgående väldigt klika och trevliga.

Jag tycker att det är sånt här vi måste sluta med. Ditt inlägg börjar bra. Men sen i slutet kommer kängan mot den sida av politiken du inte håller med och din kritik är inte politisk utan personlig. Kritisera politiken sakligt. Inte människor generellt och personligt.

Jag har träffat trevliga människor (dvs aktiva politiker) från alla partier som sitter i riksdagen just nu.

Jag tycker att det är sånt här vi måste sluta med. Ditt inlägg börjar bra. Men sen i slutet kommer kängan mot den sida av politiken du inte håller med och din kritik är inte politisk utan personlig. Kritisera politiken sakligt. Inte människor generellt och personligt.
Politisk handlar mycket mer om personkemi än vad man kan tro.
Osympatiska människor som inte går att samarbeta med fungerar helt enkelt inte.
En bra början i alla politiska sammanhang är att vara trevlig, sympatisk och uppföra sig väl.

SDs senaste påhitt att som Trump välja vilka journalister de skall prata med är ytterst oroande.
Det visar på en motvilja mot insyn och öppenhet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...m-partiska-har-inte-i-jimmies-narhet-att-gora

Det är inte bara vad man säger som räknas utan även vad man gör.
Att göra en massa dumt ger ingen trovärdighet.
Och i det läget betyder inte vad man säger någonting alls.

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
Jag känner oerhört mycket igen mig.

Jag tänker att det är fullt rimligt att bli personligt berörd och att känna ångest och hopplöshet. Det är helt relevanta reaktioner på den politik som förs, den samhällsutvecklingen vi ser (och har sett under många år). Dvs, inget vi ska försöka tänka bort - utan agera bort. Som flera andra skrivit är nog att engagera sig tillsammans med andra det mest konstruktiva och lindrande. Nu är du redan medlem i ett parti, men det skulle ju också kunna vara andra föreningar eller grupperingar.

Där till, när min existentiella ångest är som värst så lugnar jag mig med en "vad gör det om tusen år"-tanke. Just för att vår tid här på jorden och så som världen ser ut just nu, bara är en pytteliten parantes som inte har någon betydelse på det stora hela överhuvudtaget. Jag tycker det är en tröstande tanke, men förstår också om den kan kännas väl dystopisk.

Jag känner oerhört mycket igen mig.

Jag tänker att det är fullt rimligt att bli personligt berörd och att känna ångest och hopplöshet. Det är helt relevanta reaktioner på den politik som förs, den samhällsutvecklingen vi ser (och har sett under många år). Dvs, inget vi ska försöka tänka bort - utan agera bort. Som flera andra skrivit är nog att engagera sig tillsammans med andra det mest konstruktiva och lindrande. Nu är du redan medlem i ett parti, men det skulle ju också kunna vara andra föreningar eller grupperingar.

Där till, när min existentiella ångest är som värst så lugnar jag mig med en "vad gör det om tusen år"-tanke. Just för att vår tid här på jorden och så som världen ser ut just nu, bara är en pytteliten parantes som inte har någon betydelse på det stora hela överhuvudtaget. Jag tycker det är en tröstande tanke, men förstår också om den kan kännas väl dystopisk.
Grejen är väl att jag dels också har klimatångest som en del av min politikångest, vilket gör att jag ser hur det går utför utan att vi kommer kunna göra något åt det sedan. Väldigt förenklat.
Så har svårt att se det som en kort parentes.

Men engagera mig ska jag göra. Anmält mig till ett möte i december. 😊

Det är faktiskt inte möjligt.
Politiker måste leva som de lär för att vara trovärdiga.

Och det är ibland litet si och så med det.
Om det skiljer sig för mycket mellan vad politikerna vill att väljarna skall göra och underkasta sig jämfört med vad de själva är beredda att göra, då blir det problem med förtroendet.

Låt oss prata om politik. Inte om politiker.

Om folk slutade reagera känslomässigt som första reaktion när de läser en rubrik i media och läst på först så hade de insett att saker och ting är inte alltid som media försöker få det att låta med sina clickbaitrubriker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka