Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja så varför stöttar alla våra politiker Östersjöfisket? som inte ens blir mat och kostar multum.
Därför att någon har någon typ av hållhake på det?
Jag har inte lyckats att komma på vem som på riktigt äger den frågan.
Ibland så tror jag att det är en eftergift till något annat land.
Men jag vet verkligen inte.
Det är ett ödesdigert fiske utan verklig mening.

Säkert hälften kan cykla till jobbet (eller tåget till jobbet) på under 30 minuter har de kommit fram till.

Nu säger någon oh no jag kan inte, -varvid man väl tillhör den andra hälften... och kan köra bil med gott samvete (eller om man bor i Stockholm -åka tunnelbana...), iom att de som kan cykla gör just det.
Jag tillhör andra hälften, den som är helt beroende av bil.
Kollektivtrafik saknas och det är för långt att cykla.
Dessutom så har jag alltid för mycket last med mig.

Men mitt samvete är inte så bra ändå.
Jag siktar på etanol, den bilen är trasig just nu, och el.
El som vi producerar själva med solceller.
Jag sparar till en elbil och en laddbox.

Berätta gärna mera om detta.

Vad är det som behöver göras?
Vilka lösningar finns?
Och var finns pengarna?

Jag undrar också över vilka som skall göra åtgärderna?
Tack, men, nej tack. Du kommer bara försöka motbevisa mig. Din okunskap får du ta ansvar för själv.
Här är en bra sida att börja på; https://sdgs.un.org/goals

Där finns information om hållbar utveckling, de globala målen, och hundratals publikationer om hur långt vi kommit, vad det är som behöver göras, vilka lösningar som finns och vem som kan göra åtgärderna.

Räcker inte den sidan så är det bara att googla vidare. Det finns också flertal kurser att läsa; https://www.antagning.se/se/search?period=25&freeText=hållbar+utveckling

Berätta gärna mera om detta.

Vad är det som behöver göras?
Vilka lösningar finns?
Och var finns pengarna?

Jag undrar också över vilka som skall göra åtgärderna?
Men hur kan du inte veta det? Läs på själv, du säger att du gillar akademiskt utbildade, läs någonting, någon debattartikel någon av dem skrivit i frågan. Som Greta Thunberg säger, lyssna på forskarna.

Var fanns pengarna till Corona... detta är inte dyrare.

Vilka? Politikerna. Vad tror du vi har dem till?

Det är en sak att brinna för något och arbeta för det.

Men det är en annan sak att ägna sig åt en aktivism som övergår till sabotage.

Limma fast sig på vägar så att blåljus inte kommer fram och människor inte kommer till sina arbetsplatser.
Sabotera för skogsbruket genom att kedja fast sig i maskinerna.
Och nu senast, hälla färg i kanalerna i Venedig.

Min kritik handlar om de faktiska sabotagen och störningarna och inte om själva engagemanget.

Eller att använda UD resurser när de behövs för att undsätta människor som redan behöver hjälp.
Ja! jag hejar på dem! Så som jag beundrar de kvinnor som kämpade för rösträtt! Och de personer som kämpade för fackföreningar.

Det är deras demokratiska rättigheter!

UD får en att rodna av skam!

De behöver inse att deras bekväma liv inte är förenligt med att värna om klimat och miljö.
I stället för att räkna pengar i sin egen ficka.

För mig så fick t.ex. alla rena nöjesresor med fossilbil förbjudas.
Kör på el, gas, etanol, HVO eller låt bli att åka. Typ.

Men så fort det blir litet besvärligt så röstas de politikerna bort.
De de de. Alltid de.

Tycker du att vi skulle röstat om alla Corona åtgärder?

Därför att någon har någon typ av hållhake på det?
Jag har inte lyckats att komma på vem som på riktigt äger den frågan.
Ibland så tror jag att det är en eftergift till något annat land.
Men jag vet verkligen inte.
Det är ett ödesdigert fiske utan verklig mening.
Hur ska vi rösta bort den hållhaken måntro?
Hur ska vi -låta bli att använda den foderfisken som hamnar utomlands.
Hur ska vi själva lösa detta utan politiker...

Som du tycker vi ska.

Jag tillhör andra hälften, den som är helt beroende av bil.
Kollektivtrafik saknas och det är för långt att cykla.
Dessutom så har jag alltid för mycket last med mig.

Men mitt samvete är inte så bra ändå.
Jag siktar på etanol, den bilen är trasig just nu, och el.
El som vi producerar själva med solceller.
Jag sparar till en elbil och en laddbox.

Men jag bryr mig inte så mycket om hur du gör i denna tråd, även om du tänker att ditt personliga är enda lösningen. Jag bryr mig om vad politiker inte gör.

Det får du tycka. Det jag inte förstår är varför du drar upp saker som ätstörningar, exempelvis. Kritisera metoderna du, det är något helt annat, men du har dragit in person på ett helt irrelevant sätt, och källhänvisat till sensationsmedier som förstått att det finns pengar att tjäna på att göra exakt detta.
Jag anser att drivkraften är helt fel.
Källan är från början en bok som hennes familj har skrivit.

https://ackerfors.se/malena-ernman-svante-thunberg-scener-ur-hjartat/

Anser du att familjen söker sensation och ekonomisk vinning på att exploatera Greta?

Makten söker sig själv.
Och i Sverige så är det folket som ger makten åt Makten med sina röster i val.

Väljarna vill ha sin konsumtion i fred.
De vill shoppa, åka till Thailand och köra runt i sin bil.
Ju mer dess bättre.
Och detta kräver tillväxt.
Vilket ger effekten som du beskriver.

Makten å sin sida blir inte bättre än sina väljare.
Det är det långtifrån alla som vill. För att ta ett konkret exempel: många tycker det är jättebra med förbud mot rovkonsumism som Shein - även om samma personer skulle kunna handla där. Så paradoxala är människor. Men om beslutsfattare inte vågar göra det för att någon kanske då ställer till det för dem i framtiden, ekonomiskt eller karriärmässigt, blir det ett problem.

I övrigt förstår jag inte vad "makten söker sig själv" betyder. Vad menar du? Vi har inte direktdemokrati, utan vi har folkvalda representanter. De behöver inte rådfråga väljarna inför varenda beslut. Sedan har du rätt i att risken är att väljarna röstar på något annat nästa gång om de inte gillar det som sker, men av bland annat detta skäl behöver alla partier föra en klimatpolitik som är i linje med vetenskap, inte enbart populism.

Dessutom, av alla de skäl du nämner, behövs det högljudda aktivister som inte bara artigt och vänligt ber politiker och företagare att göra förändringar. Det behövs kanske unga och obekväm typer som kedjar fast sig i träd och som är beredda att ta personliga risker. Det är verkligen helt fritt fram att inte hålla med mig här, men det minsta man kan begära är att respektera de människornas engagemang och inte avfärda dem med att psykiska problem ligger bakom det de håller på med.

Jag anser att drivkraften är helt fel.
Källan är från början en bok som hennes familj har skrivit.

https://ackerfors.se/malena-ernman-svante-thunberg-scener-ur-hjartat/

Anser du att familjen söker sensation och ekonomisk vinning på att exploatera Greta?
Det här är en fråga av typen "har du slutat slå din fru". Familjen får skriva en bok om de vill det. Såvitt jag ser, har ingen i familjen hävdat att hennes engagemang bara har med hennes ätstörning att göra. Jag tycker det är fult och fel att vifta bort hennes gärning på det sätt som du gjort här.

Jag ser inte heller att du psykologiserat (manliga) politikers drivkrafter på det här sättet, bara en ung person som är en av de svenskar i världen som drivit opinionen på klimatområdet allra mest de senaste åren.

Ja precis, vad hade hänt med Corona om politikerna hade kläckt ur sig att det var var och ens ansvar att skapa ett vaccin, hålla avstånd i affären, hålla avstånd på sitt äldreboende och försöka få personalen som tar hand om en att iaktta försiktighet och be sina släktingar inte komma och hälsa på med snoriga barnbarn och försöka få sitt företag att tillåta hemmajobb. Absolut ingenting alls hade hänt. Folk hade inte ens slutat snörvla en i nacken på ICA.
Men där var alla (ja nästan i alla fall) med på tåget att man var tvungen att offra vissa saker av nödvändighet.

Men även då fanns (finns) motståndare.
Trump, vaccinmotståndare och trotsiga människor som inte vill inrätta sig efter andra.
Tillräckligt många för att inte tappa väljare eller få ett upplopp.

Med tanke på att vi håller på att passera 1,5 gradersmålet är det ju lite sent iom att de inte ens fungerar ännu.
Som människor fungerar mest.

"Jag ser inga problem, varför skulle jag ändra på mig?"
Och så kör de på tills att det går åt skogen.
Det är enklast så.

Tack, men, nej tack. Du kommer bara försöka motbevisa mig. Din okunskap får du ta ansvar för själv.
Här är en bra sida att börja på; https://sdgs.un.org/goals

Där finns information om hållbar utveckling, de globala målen, och hundratals publikationer om hur långt vi kommit, vad det är som behöver göras, vilka lösningar som finns och vem som kan göra åtgärderna.

Räcker inte den sidan så är det bara att googla vidare. Det finns också flertal kurser att läsa; https://www.antagning.se/se/search?period=25&freeText=hållbar+utveckling
Målen är lätta att förstå.
Det är vägen dit som är det besvärliga.

Hur skall vi sköta transporter på ett sätt som människor accepterar?
Hur skall vi värma våra hus?
Hur skall vi ta hand om vårt avfall när människor vägrar att sortera det?
Hur skall vi återanvända det fosfor som vi kissar ut?

Det behövs handfasta, praktiska och verkliga lösningar.
Lösningar som människor accepterar.

Och där har du ju rätt.
Jag vet inte hur det skall gå till.
Och ingen verkar vilja eller kunna svara på dem frågan.
Inte du heller.

Men där var alla (ja nästan i alla fall) med på tåget att man var tvungen att offra vissa saker av nödvändighet.

Men även då fanns (finns) motståndare.
Trump, vaccinmotståndare och trotsiga människor som inte vill inrätta sig efter andra.
Tillräckligt många för att inte tappa väljare eller få ett upplopp.
Nej väljarna vet ingen om de var på tåget, det var inget val emellan.

Fanns inget val där en färg sa -vi gör det vi bekämpar Corona. Och en annan sa - men ni vill väl hellre resa med flyg och besöka era äldre? Det är ingen fara, vi ska göra någon annan åtgärd för vi tror inte på Corona, tänk på vår konkurrenskraft. Varför ska vi när Kina inte gör.

Om "man vet" att "alla" var "på tåget" då så vet man samma sak gällande klimatet.

Trump bor ju inte i Sverige så han varken röstade eller trotsade i Sverige.

Senast ändrad:
Men hur kan du inte veta det? Läs på själv, du säger att du gillar akademiskt utbildade, läs någonting
Jag har läst massor.
Men ser inga lösningar i det.
Antingen så stoppas det av annat, som att några protestera mot gruvdrift, eller så vill inte människor ha det i allmänhet.
Ingen vindkraft där jag bor.

Var fanns pengarna till Corona... detta är inte dyrare.
Viljan fanns.
Alla var livrädda på riktigt.
Det gick inte att köpa sig runt utan bara igenom.

Vilka? Politikerna. Vad tror du vi har dem till?
Men då är vi tillbaka på att den politiker som gör obekväma saker blir bortröstad.
Och det här är sannerligen obekvämt för väldigt många.

Som människor fungerar mest.

"Jag ser inga problem, varför skulle jag ändra på mig?"
Och så kör de på tills att det går åt skogen.
Det är enklast så.
Så varför gjorde vi inte så med Corona och Världskrigen? Ozonlagret?

Att politikerna inte styrde utan var och en fick ransonera eller låta bli att flyga utomlands lite som de ville och tyckte.

De och de igen? Varför är du så bra och De så dåliga. Varför är jag så dålig? Jag är ju De.

Ja! jag hejar på dem! Så som jag beundrar de kvinnor som kämpade för rösträtt! Och de personer som kämpade för fackföreningar.

Det är deras demokratiska rättigheter!

UD får en att rodna av skam!
Men då har du ju inte politiker som passar för dig.

Om du vill byta ut politiken så måste politikerna bytas ut.
Och för att göra det så måste tillräckligt många tycka att dessa politiker är rätt för dem.

Därför är det människorna som måste påverkas till att acceptera att leva sina liv på ett sätt som tar hänsyn till klimatet och miljön.
Och det är svårt, mycket svårt att få till.

Bara att få en sommarstugeägare att rena sitt avlopp i stället för att släppa det direkt ut i sjön är svårt.
Vanligaste svaret är:
'Det gör väl inget, det lilla. Sjön är stor."
Och den stackars sjön blir helt full med algblomning av alla dessa "små" utsläpp.
Och då skriker sommarstugeägarna om att något måste göras, för de kan inte bada i nyss nämnda sjö.

Och ungefär så känner jag det kring klimatet och miljön.

Jag har läst massor.
Men ser inga lösningar i det.
Antingen så stoppas det av annat, som att några protestera mot gruvdrift, eller så vill inte människor ha det i allmänhet.
Ingen vindkraft där jag bor.
Läs någonting annat? Du vill ju att De, ska göra allting helt själva, trots att politikerna försvårar för dem.

Viljan fanns.
Alla var livrädda på riktigt.
Det gick inte att köpa sig runt utan bara igenom.
Viljan finns, Alla (utom politikerna) är livrädda på riktigt. Det går inte att köpa sig runt utan bara igenom. (det är billigare än Corona, det är teknisk utveckling)

Men då är vi tillbaka på att den politiker som gör obekväma saker blir bortröstad.
Och det här är sannerligen obekvämt för väldigt många.
1. Corona röstade inte personer om. Eller världskrig.

2. Vi har redan röstat om och godkänt Parisavtalet, gett mandat för handling och väldigt många tror att M (och S och C och L) hedrar Parisavtalet medan MP vill göra mer.

Det är mer mandat än Corona.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka